۳۸۴۶۸۰
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

علی الهی‌خراسانی:

نمی خواهیم مشهد، لاس وگاس شود

برنامه «زاویه» که شب گذشته از شبکه چهار پخش شد؛ موسیقی وپیامد های اجتماعی آن و مسائل لغو کنسرت ها در مشهد مورد بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری مهر: برنامه «زاویه» که شب گذشته از شبکه چهار پخش شد؛ موسیقی و پیامد های اجتماعی آن و مسائل لغو کنسرت ها در مشهد مورد بررسی قرار گرفت.

در این میزگرد حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مسعود کوثری پژوهشگر حوزه موسیقی وفرهنگ ومدرس دانشگاه، احمد رهدار رییس موسسه فتوح اندیشه و علی‌ الهی‌خراسانی پژوهشگر فقه در باب لغو کنسرت ها به مناظره با یکدیگر پرداختند.

مسعود کوثری به عنوان نخستین سخنران گفت: نباید موسیقی را در جامعه متوقف کنیم، بلکه باید از عوارض آن باخبر شویم. قانون واخلاق از عناصر موسیقی هستند که هر دو مقوله ای جدا از هم دارند ؛ تنها هنر جمهوری اسلامی پیوند این دوعنصر است. قانون یعنی برگه مجوز اجرای کنسرت واخلاق هم بحث دیگری دارد.

وی افزود: نکته بعدی در خصوص تفکیک شعر مذهبی از غیر مذهبی است که موجب دو گانگی جامعه شده است، در صورتیکه همه شعرها مقدس هستند. ما به نیاز واقبال مردم باید توجه کنیم باید با مردم در ارتباط باشیم اگر با موسیقی به صورت ذاتی مخالف هستیم تکلیف خود را بدانیم!

کوثری در خصوص مجوز کنسرتها گفت:مجوز کنسرت را به صورت پیشینه می دهیم ،نمی توانیم بگوییم این کنسرت خوب است یا بد . مجوز کنسرت ها با نظارت شورای فرهنگی صادر می شود؛ نباید بعد از مجوز کنسرت را لغو کرد. هویت شهر مشهد از طریق توریستی شدن از بین می رود نه با برگزاری کنسرت ها.

این پژوهشگر حوزه موسیقی افزود: ما باید شورایی تشکیل دهیم که به طور سر سختانه بر روی کنسرت ها نظارت داشته باشد تا بعد از گرفتن مجوز کنسرتی لغو نشود ؛مجوز برگه ای است که از طرف جمهوری اسلامی تایید می شود.

در ادامه حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به مجوز گرفتن کنسرت ها خاطر نشان کرد: ما اساسا کنسرت را چه می دانیم ، کنسرت یعنی اجرای صحنه ای موسیقی ؛ این کنسرت در کشور ما با طی مراحل قانونی مجوز می گیرد ؛ یعنی از راههای پر پیچ وخم نهاد هایی چون وزارت ارشاد می گذرد .هنرمند بعد از گذراندن این مراحل بالاخره می تواند مجوز اجرای خود را بگیرد .

وی در خصوص لغو کنسرت ها در مشهد گفت:ما نمی توانیم مرز بندی کنیم که کنسرت در مشهد مجاز است یا خیر .موضوع لغو کنسرت ها در خراسان بسیار دیده می‌شود همه موسیقی های سنتی هم لغو می شود.

نوربخش افزود: تا کنون در مشهد کنسرت خوانندگانی چون علیرضا قربانی ، سالار عقیلی ، کلهر وبرخی دیگر از خوانندگان لغو شده است؛ چرا اجرای موسیقی سنتی در مشهد با لغو روبه رو می‌شود. خراسان یکی از مکاتب مهم موسیقی است ؛در این میراث فرهنگی استادانی چون محمدرضا شجریان هستند.

مدیرعامل خانه موسیقی خاطر نشان کرد: در هر استانی دبیر شورای فرهنگ مدیر کل ارشاد است . وقتی برگه مجوز را به کسی می دهیم یعنی این برگه با نظارت چند جا وحتی برنامه ریزی شرکتی که قرار است کنسرت برگزار کند به خواننده داده می شود. عده ای از مردم هم با اشتیاق بلیت کنسرت را خریداری می کنند اما شب شروع اجرا ،کنسرت را لغو می کنند در این صورت تکلیف خسارت های پیش آمده چیست؟.

احمد رهدار رییس موسسه فتوح اندیشه در خصوص لغو کنسرت ها در مشهد گفت: صورت مسئله لغو کنسرت نیست بلکه ابتذال آن است. قانون گفته ارشاد مجوز می دهد نگفته لغو می کند؛ لغو کنسرت با کیست با وزارت ارشاد یا نهاد دیگری! ما وقتی می گوییم کنسرتی مجوز دارد آن را حلال شمردیم اما این حلال را برخی اوقات در محضر عالم رعایت نمی کنیم.

وی افزود: اما صورت مسئله کنسرت مبتذل است. در صورتی که خطا در اجرا وجود داشته باشد مجوز برخی از خوانندگان را می توان لغو کرد.

رییس موسسه فتوح اندیشه خاطر نشان کرد: حکم الهی در هر مکانی تغییر می کند همانطور که هنگام ورود به مکه و مدینه حکمی وجود دارد. به لحاظ مصداق حریر در داخل حرم می توان کنسرت سالم اجرا کرد.

راهدار با بیان اینکه ما با کنسرت مشکل داریم گفت: چون کنسرت اقتصادی ابتذال دارد ما مخالف آن هستیم ولی آن را حذف نمی کنیم. کنسرت مال ما نیست چون از فرهنگ دیگری آمده است. ما قصد داریم این مسئله را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: مشهد شهری است که نمی توان با معیارهای حداقلی به آن هویت داد. کنسرت ایرانی نیست؛ پدیده معاصر و غربی است. کنسرت ها محل ابتذال زنان ومردان است؛ طبق قانونی که وضع شده اگر کنسرتی با قوانین شهر مشهد هماهنگی نداشت باید حذف شود.

علی الهی‌خراسانی پژوهشگر فقه در ادامه گفت: در هیچ کشوری نمی توان موسیقی را از زندگی مردم حذف کرد؛ اما باید مدافع موسیقی حلال باشیم. گاهی اوقات می گویند مگر نقاره امام رضا موسیقی نیست ما نباید بر سر این مسائل دعوا کنیم؛ بحث ما کنسرت حلال است.

وی افزود: ما شهرهای زیارتی را از غیر زیارتی تفکیک کردیم چون نمی خواهیم مشهد مانند شهرهای دیگر لاس وگاس شود. وقتی یک پدیده فرهنگی مثل کنسرت می خواهد اجرا شود مولفه های آن باید مد نظر قرار گیرد. ما می خواهیم از هویت شهر زیارتی حفاظت کنیم.

خراسانی اضافه کرد: من مخالف اجرای موسیقی حلال معطوف به قوانین هستم. باید فهرستی چون طراحی دکور ،لباس خواننده و…بگذاریم تا اجرای کنسرت براساس این المان ها مجوز بگیرد.

وی در پایان گفت: کنسرتی که با مولفه های شهر جور نباشد موجب آسیب به هویت شهر می شود ،مخالف های ما به دلیل آن هست که مشهد مثل اروپا نشود این شهر باید الگوی هنر باشد.

برنامه «زاویه» یکی از برنامه‌های بخش فرهنگی شبکه ۴ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که چهار شنبه شب ساعت ۲۱ پخش شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای که میفرماید موسیقی مال ما نیست از کشور های دیگر امده من میپرسم سر درختان اندلیبان اواز سر میدهن مال کشورهای دیگر است این چه حرفیه

    • شهروند

      کی گفته کنسرت از غرب اومده ؟؟؟
      اون موقع که ایران زمین هنرمند و موسیقی دان داشت و تو کاخ پادشهان مراسم برگزار می کردند و کل مردم شهر به تماشا می اومدند, غرب کجا بوددددد ؟؟؟؟؟ چرا فقط از دید خودتون دارید میبینید دنیار و !! مردم هم به پول نیاز دارن هم کار هم تفریح ! هیچ کدومم ربطی به اون یکی نداره
      خواهشاااااا ثبت کنید

    • بدون نام

      چرا نظرات رو پخش نمیکنید.اینا نظرات اصلی مردم نیستن

    • ali

      برگزاری کنسرت حتی در بهترین شکل خود نیز در شهرهای مقدس جائز نیست. بهتر است خودمان را فریب ندهیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج