۳۸۴۸۸۲
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

ثانیه‌های آخر حیات آب‌های زیرزمینی

آمار و ارقام در حوزه آب نشانگر وضعیت مطلوبی نیست چراکه هم در حوزه آب‌های سطحی و هم در حوزه آب‌های زیرزمینی شرایط آبی کشور ناگوار است و به‌نظر می‌رسد که اگر قرار باشد شرایط به همین روال ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور ایران چشم انتظار آب از کشورهای دیگر خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: آمار و ارقام در حوزه آب نشانگر وضعیت مطلوبی نیست چراکه هم در حوزه آب‌های سطحی و هم در حوزه آب‌های زیرزمینی شرایط آبی کشور ناگوار است و به‌نظر می‌رسد که اگر قرار باشد شرایط به همین روال ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور ایران چشم انتظار آب از کشورهای دیگر خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار کسری مخازن آب زیرزمینی دردشت‌های کشور از مرز ۱۲۰ میلیارد مترمکعب گذشته و این در حالی است که ایران ۸۵ درصد به آب های زیرزمینی وابستگی دارد علاوه بر این در سال ۱۳۴۷ تنها ۱۵ دشت ممنوعه در کشور وجود داشت که این تعداد امروز به بیش از ۳۵۵ دشت ممنوعه افزایش پیدا کرده و این موضوع نیز بیانگر مرگ تدریجی آب های ایران است.

از سوی دیگر شاخص پایش آبی در ۲۱ استان کشور در وضعیت تنش آبی، تنش آبی شدید و کمبود آب است و تنها ۱۰ استان کشور در شاخص پایش آبی قابل تحمل قرار دارند، همچنین در حال حاضر سرانه آب تجدیدپذیر به ازای هر نفر به هزارو ۶۰۰ متر مکعب رسیده است که این شرایط، فشار به آب‌های زیرزمینی را به دنبال دارد.

بروز بحران در منابع آب زیرزمینی به دلیل نبود نگرش سیستمی، سیاستگزاری‌های ناکارآمد و وضع قوانین نامناسب با وضعیت آب کشور عنوان می شود که برای اصلاح این وضعیت همکاری همه آحاد مردم با دولت لازم است.

البته در این میان وزارت نیرو نیز بیکار ننشسته و با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی که دارای ۱۵ پروژه است سعی در رفع مشکلات آبی کشور کرده اما بدیهی است که بحران ۱۵ ساله ایران با تدبیر یک برنامه و یک نهاد قابل حل نیست.

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران حوزه آبی اصلاح ساختار بخش آب کشور با رویکرد مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز، تعیین تعرفه آب بها و حق النظاره برای کلیه مصارف آب، اصلاح مقررات ناقض حقوق آب و وضع قوانین مناسب با شرایط بحرانی آب کشور و جدیت در اجرای آن، عدم توسعه سطح زیر کشت در دشت‌های ممنوعه، توسعه تجارت آب مجازی، ارتقای آگاهی‌ها و ایجاد بستر فرهنگی و تأمین اعتبارات لازم طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی؛ را امری میسر برای نجات ایران از خشکسالی می‌دانند.

اینکه ایران در سال‌های آتی وارد کننده آب باشد خیلی دور از ذهن نیست اما باید به این موضوع نیز نگاه کرد که دولت در سال‌های اخیر نسبت به وضعیت منابع آبی هشیارتر شده و برای این مهم برنامه‌هایی را تدبیر کرده است و شاید اگر این تدوین برنامه ‌ها و مراحل اجرای آن به صورت هماهنگ و منسجم باشد بتوان از خشکی ایران رهایی جست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الف ب .......الفبای زندگی ای کاش الفبای زندگی رو خرج شستن حیاط و ماشین نمیکردیم

    • علی

      بله.دولت قبل گندم و پنبه وارد میکرد.گفت آب نمیشه وارد.کنیم..ولی آقایان اومدن بدون برنامه حفر جاهای عمیق رو تو برنامه خودشون قرار.دادن فکر حتی 10سال بعدش هم نکردن.منطقه جنوب فارس.بیش از 500حلقه جا مجوز دادن.اونم با کف کشهای.عظیم 4و5اینج که با برق کار میکنه دائم هم روشن هست..یعنی در هر1دقیقه چند هزار متر مکعب آب از آبهای زیر زمینی کشیده میشه برای صرف.مثلان پنبه..اگه پنبه وارد میکردیم فصل تابستان مخصوصان.چقد به نفع دولت و طبیعت وحیات وحش میشود الان.درختا به کلی داره خشک میشه..هیچ کس هم نیست که یه فکری بکنه...خدا به داد بچهامون و نسل بعد برسه..از روی ندانم کاری به اصتلاح وزیریهای فقط پول پرست..

    • رامین

      هیشکی به فکر نیست،با نظر دوستمون علی آقا موافقم،اینا فقط میخان به قول خودشون خودکفا باشن،وخودی نشون بدن،واقعا چی میشد پنبه و... وارد میکردیم،جالب اینجاست از مجوزهایی که برای حفر چاه داده شده هیچکدومش به لحاظ قانون و جوازی که دارن آبرو برداشت نمیکنن،مثلا یارو باید در هر دقیقه فلان لیتر پمپ کنه ولی فلاااان لیتر میکشه،وای وااای به حال نسل بعدی ما،از ماکه دیگه گذشت اگه روانل به همین شکلی هست بخاد پیش بره،تا چند سال آینده واسه آب باید با هم بجنگیم،چه برسه نسل بعد،مسئولین محترم شمارو بخدا اگه خدارو میپرستید بیشتر بیشتر بفکر باشید،کمی فکر کنید،اینقد بی خیال نباشید شمارو بخدا یه راهی پیدا کنید.با تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج