احتمال کشف یک ذره بنیادی جدید

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: فیزیک‌دانان وجود یک ذره بنیادی جدید را پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند به حل معماها و اسرار مربوط به انرژی تاریک کمک کند.
احتمال کشف یک ذره بنیادی جدید

این ذره جدید که با نام «مادالا بوزون» (Madala Boson) شناخته می‌شود، شباهت‌های زیادی به ذره «هیگز بوزون» دارد، اما برخلاف آن، تصور می‌شود که با انرژی تاریک مرموز و فرار واکنش می‌دهد. انرژی تاریک تقریبا ۲۷ درصد جهان را تشکیل می‌دهد.

محققان در آفریقای جنوبی داده‌های گرفته شده از چندین آزمایش را بررسی کردند و پی بردند که ویژگی‌های اصلی و خصوصیات مربوط به فرضیه مادالا در طول گزارش‌شان تقویت و تایید شد.

دانشمندان دانشگاه «ویتواترزرند» فرضیه اولیه‌شان را برای مبنای آزمایش‌های CERN در سال ۲۰۱۲ تنظیم کردند؛ یعنی زمانی که ذره هیگز بوزون کشف شد.

محققان با دانشمندانی در هند و سوئد همکاری کردند. وقتی که آزمایش‌هایشان در «برخورددهنده‌ی بزرگ هادرون» در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تکرار شد، این تیم متوجه شد که یافته‌هایشان با فرضیه‌شان هماهنگی دارد.

فرضیه مادالا بوزون یک بوزون کاملا جدید را توصیف می‌کند که با انرژی تاریک واکنش می‌دهد.

فیزیک کلاسیک نمی‌توانست پدیده‌های متعددی را توضیح دهد و در نتیجه علم فیزیک باید با مفاهیم جدیدی مثل نسبیت و فیزیک کوانتوم منقلب می‌شد. این به پیدایش آنچه که ما فیزیک مدرن می‌نامیم منجر شد.

این خبر جدید چند هفته پس از این به دست رسید که محققان اعلام کردند شاید یک ذره زیراتمی ناشناخته پیدا کرده باشند. طبق گفته آنها این ذره می‌تواند نشان‌دهنده‌ی پنجمین نیروی بنیادی طبیعت باشد.