۳۸۵۸۰۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

آیت‌الله جوادی: بیت عتیق، مِلک قومی نیست

یکی از مراجع تقلید گفت: آل سعود حق ندارد بگوید اگر می‌خواهید به زیارت بیت عتیق بیایید باید طبق‌نظر و مقررات خاص ما بیایید؛ محروم کردن مسلمان از حج به بهانه‌های مختلف مصداق «صد عن سبیل الله» است.

خبرآنلاین: یکی از مراجع تقلید گفت: آل سعود حق ندارد بگوید اگر می‌خواهید به زیارت بیت عتیق بیایید باید طبق‌نظر و مقررات خاص ما بیایید؛ محروم کردن مسلمان از حج به بهانه‌های مختلف مصداق «صد عن سبیل الله» است.

به گزارش روابط عمومی موسسه اسراء، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در جلسه اخلاق هفتگی خود ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر علیه السلام، به سالروز حادثه قیام هفده شهریور و نیز فاجعه منا اشاره کرد و برای شهدای این دو حادثه طلب مغفرت کرده و آنها را با اولیاء الهی محشور دانست.

وی در ادامه با محکومیت نقش آل سعود در فاجعه منا بیان کرد: جریان مهم در تولیت کعبه آن است که توجه داشته باشیم جریان کعبه نظیر تخت جمشید و اهرام مصر نیست که جزء میراث فرهنگی یا تاریخی یک قوم خاص باشد، بلکه این بیت از روز ازل، عتیق و آزاد از ملکیت بوده و از سلطه هر سلطنتی آزاد است و الی یوم القیامه مِلک اَحدی نخواهد شد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به دستور قرآن کریم درخصوص زعامت کعبه اظهار کرد: طبق دستور قرآن کریم، کلید، تولیت، نظارت و سرپرستی کعبه باید در دست انسان‌های پاک، رستگار و متقی باشد که بنابر این فرموده، آل سعود نه مالک این سرزمین است و نه شایستگی سرپرستی آن را دارد بلکه آن را غصب کرده است.

وی اضافه کرد: آل سعود حق ندارد بگوید اگر می‌خواهید به زیارت بیت عتیق بیایید، باید طبق نظر و مقررات خاص ما بیایید؛ محروم کردن مسلمان از حج به بهانه‌های مختلف مصداق «صد عن سبیل الله» است.

این مرجع تقلید حج شهدای عمره را مقبول و آنها را «حاجی» دانست و بیان کرد: شهدای فاجعه منا احرام بستند و وارد آن سرزمین شدند! محدوده حرم این ویژگی خاص را دارد که هنگامی که حاجی محرم شد و وارد آن سرزمین شد حتی اگر بقیه اعمال خود را انجام نداده باشد «حاجی» است بنا بر این به بازماندگان او تکلیف نیست که برای او حج به‌جا آورند.

آیت‌الله جوادی آملی خطاب به ملت‌ها و دولت‌های اسلامی گفت: وقتی صدها نفر بر اثر سوء مدیریت آل سعود به شهادت می‌رسند این نشانه بی کفایتی آل سعود در اداره مراسم حج است؛ دولت‌ها و ملت‌های اسلامی باید حمیت دینی خود را نشان دهند و مکه، حج و عمره را که اکنون در اسارت هستند از اسارت آل سعود آزاد کنند.

وی در فراز دیگری از سخنان خود به عظمت روز عرفه اشاره و خاطرنشان کرد: اساس روز عرفه دعا کردن است تا آنجا که با همه فضیلت روزه در این روز توصیه شده اگر روزه مانع دعا کردن فرد می شود تقدم با دعا است.

این مرجع تقلید بیان کرد: بیشتر مشکلات با دعا حل می‌شود و هیچ دعایی موثرتر از دعایی که از دل شکسته بر می‌خیزد نیست. هرگز فکر نکنید که دعا بی اثر است بلکه در مراحل مختلف یک کار، دعا موجب گشایش و اتخاذ بهترین انتخاب برای به ثمر رسیدن کار به نحو احسن است.

آیت‌الله جوادی آملی به مفهوم عید در فرهنگ دین اشاره و بیان کرد: در فرهنگ دین عید از آن نظر عید است که انسان به بهترین عمل دینی خود موفق شده است، روزی که بنده قرب به قرب الهی پیدا کند عید حقیقی اوست؛ مانند عید فطر که انسان به یک ماه روزه داری و بندگی توفیق یافته و یا عید قربان که بعد از اتمام بخش وسیعی از اعمال حج در روز دهم ذی الحجه است و از این رو است که این اعیاد نماز مخصوص دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج