۳۸۵۹۲۵
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

اعتراض‌های دانشجویی، پیش از آغاز ‌سال تحصیلی

یکشنبه هفته گذشته بود که نزدیک به ٩٠٠ دانشجوی «دانشگاه تربیت مدرس» در اعتراض به اجرایی‌شدن قانون سنوات دست به تجمعی صنفی زدند و خواهان تعدیل این قانون شدند و اگرچه ریاست دانشگاه دربین متحصنین حاضر شد، اما نتوانست رضایت دانشجویان را جلب کند تا این تجمع در روزهای بعد نیز ادامه یابد.

روزنامه شهروند: درحالی‌ که‌ سال تحصیلی جدید هنوز آغاز نشده اما به ‌نظر می‌آید مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان خود را نشان داده و همین موضوع موجی از اعتراضات و تحصن‌های صنفی را در برخی دانشگاه‌های کشور ایجاده کرده است؛ موضوعی که در‌سال تحصیلی گذشته بارها اتفاق افتاد و شورا‌های صنفی برخی از دانشگاه‌ها به‌عنوان نماینده دانشجویان تلاش کردند تا از بار این مشکلات بکاهند و این درحالی است که هنوز چنین تشکلی در بسیاری از دانشگاه‌ها شکل نگرفته است.

یکشنبه هفته گذشته بود که نزدیک به ٩٠٠ دانشجوی «دانشگاه تربیت مدرس» در اعتراض به اجرایی‌شدن قانون سنوات دست به تجمعی صنفی زدند و خواهان تعدیل این قانون شدند و اگرچه ریاست دانشگاه دربین متحصنین حاضر شد، اما نتوانست رضایت دانشجویان را جلب کند تا این تجمع در روزهای بعد نیز ادامه یابد.

متحصنان و معترضان چه می‌خواهند؟

موضوع مورد اعتراض کنونی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، قانونی است که مطابق آن دانشجویان کارشناسی ارشد پس از پایان ترم چهارم خود و دانشجویان مقطع دکترای پس از پایان ترم ٨، باید برای ترم‌های باقیمانده شهریه‌ای را به دانشگاه پرداخت کنند و هزینه خوابگاه، غذا و دیگر امکانات رفاهی آنها چند برابر می‌شود.

تمامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای مشغول به تحصیل‌‌‌‌‌اند و شاید همین موضوع مسئولان دانشگاه را مشتاق کرده تا در اجرای قوانین مربوط به سنوات، پیش‌قدم شوند و از طرفی اشتیاق مسئولان این دانشگاه به اجرای چنین قوانینی، دانشجویان را وادار به اعتراض و تجمع کرده است. در بیانیه اعتراضی این دانشجویان که خبرگزاری‌های رسمی کشور آن را منتشر کرده‌‌اند، آمده است: «پیرو اجرای بی‌سابقه و شتابزده قوانین سنواتی در دانشگاه تربیت مدرس و فشاری از جریمه‌های مالی ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرد هم آمده‌ایم تا اعتراض خود را به این مسأله بیان کنیم و از حضور رئیس و معاون دانشگاه تربیت مدرس درخواست داریم در راستای پیشرفت‌های علمی دانشجویان گام بردارند.»

این دانشجویان اعلام کردند: «ما خواهان تضییع حقوق مردم و بیت‌المال نیستیم، ما وابسته به هیچ جناح سیاسی و حزب خاصی نیستیم و از مسئولان محترم دانشگاه درخواست کاری غیرقانونی و خارج از چارچوب نداریم و فقط خواهان حقوق از دست رفته خود هستیم.»
مطابق گفته برخی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، تحصن ٤روزه این دانشجویان درهفته گذشته نتیجه‌ای در برنداشت و همین موضوع باعث شد تا این روند اعتراضی درهفته جاری هم ادامه یابد. دیروز و درحالی ‌که دانشجویان قصد داشتند به تحصن خود ادامه دهند، مسئولان دانشگاه، متحصنین را به گفت‌و‌گو دعوت کردند تا جلسه‌ای با حضور نزدیک به ٤٠ دانشجو و برخی مدیران دانشگاه برگزار شود.

«سیدحسین موسوی» یکی از دانشجویان حاضر در این جلسه بود. او درباره اتفاقات و نتایج این جلسه می‌گوید: «مسئولان دانشگاه سعی می‌کنند عامل مشکلات را مصوبات وزارت علوم جلوه دهند و می‌‌خواهند خواسته‌های دانشجویان را با پاس‌کاری و قراردادن در بروکراسی اداری، نادیده بگیرند اما در این جلسه قرار شد که تا شروع ترم مهر، هزینه‌های رفاهی به شیوه سابق اعمال شود. درمجموع و به‌طور موقت با برخی خواسته‌های دانشجویان موافقت شد که البته تلاش برای دستیابی به دیگر خواسته‌ها ادامه خواهد داشت.»

این دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس درباره عملکرد تیم مدیریت دانشگاه نیز می‌گوید: «رئیس دانشگاه روز اول تجمع، دربین دانشجویان معترض حاضر شد ولی شیوه برخورد نادرستی داشت و حتی با عبارت بی‌شعور، ساکت شو یکی از دانشجویان را خطاب قرار داد.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس: مدیریت تحکم‌آمیز رئیس دانشگاه نادرست است
سخنان «محمدتقی احمدی»، ریاست دانشگاه تربیت مدرس در بین تجمع‌کنندگان، اعتراضات فراوانی را برانگیخت. در روزهای بعد این تجمع، دانشجویان پلاکاردهایی با عباراتی همچون «ساکت نمی‌شویم»، «دانشجو بی‌شعور نیست، احترام، احترام» و... همراه داشتند و خواهان عذرخواهی ریاست دانشگاه و لغو قوانین مربوط به سنوات شدند. «محمود صادقی»، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «حوادث روزهای اخیر تربیت مدرس را پیگیری کردم و همچنان هم درحال پیگیری هستم ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیدم.

دانشگاه می‌گوید که هزینه‌ها زیاد است و این درحالی است که این قوانین فشار فراوانی را به دانشجو وارد می‌کند. ما باید از دو طرف به موضوع نگاه کنیم. از ناحیه دانشجو قابل پذیرش نیست و از لحاظ مدیریت هم مشکلاتی وجود دارد.

امکانات دانشگاه کم است ولی برخوردهای چکشی و آنی جوابگو نیست.» این مدرس دانشگاه درباره عملکرد ریاست دانشگاه نیز می‌افزاید:«برخوردهای دانشگاه و ریاست به نظر من درست نبوده، به جای آن‌که خواسته‌های دانشجویان بررسی و درصورت امکان اقناع شوند، با آنها برخورد تحکم‌آمیز صورت گرفته؛ این دستورالعمل‌ها جای ایراد دارد و حداقل می‌شود تدریجی اعمال شوند.» عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، درپاسخ به این سوال که چرا دانشگاه تربیت مدرس در اجرای چنین قوانینی پیشگام شده، می‌گوید: «هیأت امنای دانشگاه‌ها تا اندازه‌ای اختیار دارند که بخشنامه‌های وزارت علوم را متناسب با شرایط دانشگاه خود، بومی‌سازی کنند. بخشی از این مسأله به هیأت امنا و بخشی به نوع مدیریت برمی‌گردد که من هم به شیوه مدیریت کنونی دانشگاه انتقاد دارم.» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از ورود این کمیسیون جهت حل مسائل صنفی دانشجویان سخن می‌گوید. «میرحمایت میرزاده» با بیان این‌که تاکنون و درمجلس دهم این موضوع بررسی نشده، به «شهروند» می‌گوید: «اگر عملی خلاف تعهدات دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته صورت گرفته باشد، حتما مجلس و کمیسیون آموزش برای احقاق حقوق دانشجویان تلاش خواهد کرد. مجلس فعلا درتعطیلات به ‌سر می‌برد ولی این موضوع حتما درکمیسیون آموزش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

مشکلات و اعتراض‌ها در دیگر دانشگاه‌ها

اگرچه مشکلات صنفی و رفاهی در دیگر دانشگاه‌های کشور هم اعتراض برخی دانشجویان را همراه داشته، اما سطح و شیوه اجرای قانون سنوات در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. «بهزاد صفی‌زاده»، دبیر شورای صنفی «دانشگاه علم‌و‌صنعت» درباره شرایط دانشگاه محل تحصیل خود به «شهروند» می‌گوید: «وقتی دانشجو از ترم‌های مجاز تعیین‌شده می‌گذرد؛ سقف ٨ ترم برای دانشجویان کارشناسی و دکترای و ٤ ترم برای دانشجویان کارشناسی ارشد، هزینه غذا و خوابگاه او تا ٣برابر افزایش پیدا می‌کند، ضمن این‌که این دانشجویان در اولویت دوم خوابگاه قرار می‌گیرند و اگر خوابگاه‌ها تکمیل نشوند، این دانشجویان امکان استفاده از خوابگاه را می‌یابند.» مطابق گفته‌های این فعال صنفی، اخذ شهریه از دانشجویان سنواتی هنوز در برخی دانشکده‌های دانشگاه علم‌و‌صنعت اعمال نشده ولی به ازای هرماه تأخیر در ارایه پایان‌نامه، ٥/٠ نمره از امتیاز پایان‌نامه کسر می‌شود.

صفی‌زاده درباره اقدامات و برنامه‌های شورای صنفی برای کاهش مشکلات صنفی نیز می‌افزاید: «به همراه شوراهای صنفی بسیاری از دانشگاه‌های کشور، حدود ١٥روز پیش به وزیر علوم نامه نوشتیم و خواهان لغو و تعدیل قانون سنوات شدیم ولی تاکنون جواب درستی از وزارت نداشتیم.» پیش از این شوراهای صنفی- دانشجویی دانشگاه‌های کشور درخواست برگزاری نشست سراسری داشتند که مسئولان وزارت علوم با درخواست آنها مخالفت کردند تا این دانشجویان، اواخر مردادماه ‌سال‌جاری نشست اعتراضی را مقابل وزارت علوم برگزار کنند. موضوعات و تصمیمات این نشست در قالب ٣ مطالبه کلی و فوری طی نامه‌ای به وزیر علوم اعلام ‌و این نامه ‌تحویل دفتر وزیر شد.

مهم‌ترین موضوعات و مطالبات این دانشجویان از وزیر علوم که در نامه به این وزارتخانه نیز مورد تأکید قرار گرفت، به این صورت بود که: «١- عدم هرگونه افزایش هزینه اسکان و تغذیه ‌سال جدید تحصیلی که پیشتر اعلام شده بود. ‌٢- ابلاغ هرچه سریع‌تر قانون افزایش سنوات تحصیلی پیرو جلسات و پیگیری‌ها و وعده‌های پیشین‌. ‌٣- اعمال وعده تحقق‌نیافته عمومی و علنی شدن قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب موجود در برابر دانشجویان.» مطابق گفته فعلان صنفی، وزارت علوم تاکنون پاسخی به خواسته‌های دانشجویان ارایه نداده و شاید همین موضوع در شکل‌گیری تجمعات روزهای گذشته تأثیرگذار بوده است.

در ادامه این روند اعتراض به قانون سنوات، دیروز اعضای شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه نیز در بیانیه‌ای به عدم اجرای صحیح آیین‌نامه آموزشی و ایجاد محدودیت برای انتخاب واحد دانشجویان روزانه اعتراض کردند. در بخشی از این بیانیه که تأکید آن روی مشکلات ناشی از قانون سنوات تحصیلی است، آمده است: «اخذ شهریه درکنار افزایش هزینه ٣برابری تغذیه برای دانشجویان که سنوات رفاهی آنها نیز به پایان رسیده است، فشار روزافزونی را به دانشجو وارد می‌آورد و از هرسو عرصه را برای دانشجویان تنگ‌تر می‌کند.

مسئولان توجه ندارند دانشجو منبع درآمدی ندارد و مسئولان دانشگاه به جای این‌که فکر و تمرکز خود را برای فشار به دانشجو معطوف کنند، باید از وزارت علوم به دنبال افزایش بودجه خود باشند تا حداقل امکانات را برای دانشجویان فراهم کرده، نه این‌که دانشجو را منبع درآمد خود کنند!» در روزهای اخیر افزایش شهریه دانشگاه پیام نور نیز اعتراض بسیاری از دانشجویان را به همراه داشت و با وجود توضیحات مسئولان این دانشگاه، هنوز رضایت دانشجویان جلب نشده است. با درنظر گرفتن چندین هفته تجمع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، مقابل مجلس شورای اسلامی و در اعتراض به لغو اولویت استخدام این دانشجویان، تابستان امسال را می‌توان یکی از پرچالش‌ترین تابستان‌های چند سال گذشته درباره مشکلات دانشجویان دانست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دانشجوهای پردیس ... هم که شدن قربانگاه دانشگاهها بجز افراد اندکی از این دانشجوها هم بخدا بقیه کارمند هستن یا هیچ شغلی ندارن مخصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دانشگاهها سر اونها رو کلاه میذارن و فقط بچاپ بچاپ هست گاهی اوقات تا دو بار در سال هم حتی افزایش شهریه میدن و افزایش شهریه شامل همه دانشجوها چه ورودی های جدید و چه قدیمی میشه. دانشجوهای تحصیلات تکمیلی هم بخدا با بقیه کنکور میدن و در مصاحبه ای که دانشجوهای بخش رایگان شرکت میکنن مصاحبه میشن و فقط از سر ناچاری چون نتیجه کنکور سال بعد رو نمیدونن و برای جلوگیری از هدر رفتن وقتشون انتخاب میکنن پردیس رو و غافل از اینکه انصاف مصاحبه کننده ها رفته بالای درخت و وقتی میری سر کلاس که قانونا باید جدا برگزار بشه چون اساتید بابت اون کلاس ها دارن حق التدریس میگیرن میبینی بعضی که چه عرض کنم از این دانشجوهایی که دارن رایگان میخونن هیچی حالیشون نیست نمیدونی چطور تا این مقطع پیش اومدن که البته معلوم هست ( .....) که باید در پیشگاه خداوند روزی .... .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج