جاباما
۳۸۶۱۴۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

شیوع تالاسمی در ایران

عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران گفت: به دلیل تشخیص زود هنگام تالاسمی در کشور، سن مبتلایان به این بیماری به بالای ۴۰ سال رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان: عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران گفت: به دلیل تشخیص زود هنگام تالاسمی در کشور، سن مبتلایان به این بیماری به بالای ۴۰ سال رسید.

صادق غفوری عضو انجمن متخصصين گوارش و كبد ايران گفت: تالاسمي يك واژه يوناني است كه از دو كلمه تالاسا به معني دريا و امي به معني خون گرفته شده و به آن آنمي مديترانه‌اي و در فارسي كم خوني مي‌گويند و جزء بیماری های ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار اصلی خود را از دست می دهد.

وی درباره علائم بیماری تالاسمی گفت: در این بیماری نمو بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و نشانه های بالینی همچون بدشکلی و ضخیم تر شدن استخوان های کتف و جمجمه، کم خونی، رنگ پریدگی، افزایش سایز کبد و ابعاد قلب و زردی به عنوان نشانه ای از بیماری تالاسمی در افراد است.

عضو انجمن متخصصين گوارش و كبد ايران درباره نحوه تشخیص بیماران تالاسمی افزود: با انجام یک آزمایش خون و شمارش گلبول های خون(CBC) و الکتروفورز هموگلوبین می توان این بیماری را تشخیص داد.

وی با بیان اینکه بیماری تالاسمی در کشور به بالای ۴۰ سال رسید گفت: در گذشته بسیاری از این بیماران به علت تاخیر در تشخیص شروع درمان یا کمبود فراورده های خونی بقای عمرشان کوتاه می شد.

این متخصص عمومی در ادامه افزود: آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت از شیوع بیماری تالاسمی در کشور نسبت به سال های گذشته حاكي است.

غفوری با بیان اینکه مردم ایران بیشتر به تالاسمی بتا مبتلا هستند، افزود: تالاسمی به دو شکل آلفا و بتا تقسیم می شود و تالاسمی آلفا به طور شایع در کشورهایي همچون آفریقا، هند و نواحی مدیترانه و بتا نیز بیشتر در نواحی یونان، ایتالیا و ایران یافت می شود.

غفوری درباره علل افزایش سن مبتلايان به تالاسمی بیان کرد: از دلایل این افزایش بهبود سطح آگاهی بیماران، پیشرفت راه های درمانی و افزایش فراورده های خونی در کشور است.

وی ازدواج های فامیلی را از دلایل ایجاد بیماری تالاسمی بتا عنوان کرد و افزود: تالاسمی بتا از دو نوع ماژور و مینور تشکیل شده و در استان های ایلام، مازندران، خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان بیشتر است.

این متخصص عمومی در ادامه افزود: در صورت ازدواج دو فرد ناقل تالاسمي با هم، احتمال ابتلاي يكي از فرزندان آنها به تالاسمي ماژور ٢٥ درصد است، يعني از هر ٤ فرزند يك فرزند به تالاسمي ماژور مبتلا مي شود.

عضو انجمن متخصصين گوارش و كبد ايران در پایان بیان کرد: بیماران تالاسمی در صورت انجام به موقع درمانی تشخیص زودهنگام و در صورت نیاز تزریق مداوم خون می‌توانند تا حدودی به زندگی عادی ادامه داده و حتی ازدواج کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج