۳۸۶۲۵۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

دوربین آیفون ۷ صنعت دوربین را متحول می‌کند

شرکت‌های دوربین‌سازی همانند سازندگان سنتی تلفن، آی‌فون را زمانی که عرضه شد، به عنوان یک اسباب‌بازی به سخره گرفتند. نوکیا می‌گفت که آی‌فون از تکنولوژی ضعیف استفاده می‌کند و دوربین آن عکس‌های خوبی نمی‌گیرد.

وب سایت آی تی رسان: شرکت‌های دوربین‌سازی همانند سازندگان سنتی تلفن، آی‌فون را زمانی که عرضه شد، به عنوان یک اسباب‌بازی به سخره گرفتند. نوکیا می‌گفت که آی‌فون از تکنولوژی ضعیف استفاده می‌کند و دوربین آن عکس‌های خوبی نمی‌گیرد. هیچ‌کدام از این شرکت‌ها دلیلی برای نگرانی خود نمی‌دیدند. البته آن‌ها هیچ کدام ارزش یک کامپیوتر که در یک جیب جا می‌شود را درک نمی‌کردند و حتی نمی‌دانستند که بهترین دوربین، دوربینی است که همیشه همراه شما باشد.

دوربین آیفون 7 صنعت دوربین را متحول می‌کند

آی‌فون تا سال ۲۰۱۰ که آی‌فون ۴ عرضه شد، تهدیدی برای صنعت دوربین محسوب نمی‌شد. در آن سال، اینستاگرام زاده شد و ۱۲۲ میلیون دوربین دیجیتال به فروش رسید. تا سال ۲۰۱۵، این رقم به ۳۵ میلیون واحد کاهش پیدا کرد. از آن زمان تاکنون،‌ آی‌فون قابلیت‌‌های دوربین را افزایش داده و رابطه هم‌زیستی را با شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیس‌بوک و بخصوص اینستاگرام تشکیل داده است. هر چه دوربین بهتر باشد، ما عکس‌های بیشتری می‌گیریم. در حال حاضر، یک میلیارد اسمارت‌فون وجود دارد که سلفی می‌گیرند و از کیک تولد، صبحانه یا نهار، گربه و طبیعت عکس‌های به یادگار می‌گذارند. حتی امروزه، دوربین قدرتمند و لنزهای تعویض‌پذیر طرفداران خود را دارند و تقاضا خواهند داشت. اما سوال اینجاست: تا کی؟

ما جواب صنعت دوربین را به این سوال نمی‌دانیم، اما با معرفی آی‌فون ۷ این بازه زمانی کاهش پیدا می‌کند. گرچه بسیاری از ویژگی‌های آی‌فون از قبل پیش‌بینی شده بود، اما دوربین آی‌فون ۷ پلاس تاثیر زیادی بر عکاسان جدی و حرفه‌ای داشت. آی‌فون ۷ پلاس که با قیمت ۷۶۹ دلار عرضه خواهد داشت، دارای دو لنز است: یک لنز ۲۸ میلی‌متری معادل لنز ۱۲ مگاپیکسلی و لنز ۵۶ میلی‌متری معادل لنز تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی.
اپل قادر بوده که بسیاری از ویژگی‌های پریمیوم مانند نوردهی طولانی‌تر، دهانه بهتر و قابلیت گرفتن نگاتیو دیجیتال که عکاسی حرفه‌ای DNG می‌نامند، در این دوربین بکار گیرد. DNG یک فایل عکس است که تمام ویژگی‌های ممکن را برای دستکاری ثبت می‌کند. آی‌فون ۷ پلاس با استفاده از مدارها،‌ نرم‌افزار و الگوریتم‌های پیشرفته، عکس‌ها را همانند دوربین‌های بالا رده ثبت می‌کند. آشکارا، نمایش ویژگی‌های این دوربین در کنفرانس اپل مورد تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار نگرفت.

دوربین آیفون 7 صنعت دوربین را متحول می‌کند

تابحال تنها دوربین‌های گران‌قیمت با لنزهای عالی قابلیت تصویربرداری bokeh داشتند. bokeh حالتی است که پس‌زمینه محو می‌شود تا بتوان بر موضوع تمرکز کرد (تصویر بالا مثالی از bokeh است). این خاصیت بخصوص زمانی که از چهره عکاسی می‌کنید، مفید است. رسیدن به چنین حالتی به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری در اسمارت‌فون‌ها ناممکن بود. اپل برای آی‌فون ۷ پلاس یک چیپ پردازش تصویر قدرتمند طراحی کرد که بنابر گفته‌های فیل شیلر توانایی انجام ۱۰۰ میلیارد عملیات ریاضی تنها در ۲۵ میلی‌ثانیه را دارد. فیل شیلر این چیپ را سوپرکامپیوتری برای تصاویر می‌داند. این چیپ ۶۰ درصد از چیپ پردازش تصویر آی‌فون ۶ قدرتمندتر است.

اپل اولین شرکتی نیست که دوربین دوگانه عرضه می‌کند. ال‌جی و هواوی در پرچم‌داران خود از این دوربین دوگانه استفاده کرده‌اند. استارتاپ Light در سانفرانسیسکو در حال طراحی محصولی است که از تصاویر چند دوربین استفاده می‌کند. اما آی‌فون ۷ پلاس اولین گوشی است که دوربین دوگانه را با قدرت پردازشی بالا در هم می‌آمیزد.

این خبر بدی برای شرکت‌های دوربین‌سازی است. اولیمپوس و نیکون در سه ماهه اخیر به ترتیب شاهد کاهش فروش ۲۵ درصدی و ۴۵ درصدی دوربین‌های خود بوده‌اند. آی‌فون ۷ پلاس به قلب بازار مصرفی حمله می‌کند. ما قادر خواهیم بود که تصاویر جذاب‌تری بگیریم. جان اورینگر مدیر و موسس Shutterstock معتقد است که دوربین دوگانه برای همیشه عکاسی را تغییر می‌دهد. او می‌گوید:‌ «همان‌گونه که دو چشم برای تشخیص عمق استفاده می‌شوند، دوربین دوگانه نیز همین عملکرد را دارد. با استفاده از تفاوت پیکسل دو لنز، پردازنده دوربین قادر خواهد بود فاصله اشیا را تشخیص دهد.»

ثبت نور بخش جدایی ناپذیر عکاسی است. در روزهای اولیه عکاسی، عکس بر روی فیلم ثبت می‌شد و با استفاده از مواد شیمیایی ظاهر می‌گشت. دوربین‌های دیجیتال، نور را با استفاده از سنسورها ثبت می‌کنند. از جهتی می‌توان گفت که دوربین‌های دیجیتال اولیه مانند کمودور ۶۴ بودند که تنها می‌توانست چند عملیات انجام دهد. با مرور زمان، سنسورها و چیپ‌های قدرتمند باعث شد که بتوانیم تصاویر بهتری بگیریم.

دوربین اسمارت‌فون‌های اولیه کیفیتی کمتر از ضعیف‌ترین دوربین‌های دیجیتال داشتند. دهانه کوچک، سنسور کوچک و قدرت پردازشی کم، امکانات آن‌ها را محدود کرده بود. از سال ۲۰۱۰، قدرت چیپ‌های اسمارت‌فون‌ها زیاد شده و توانسته‌اند قابلیت‌های خود را افزایش دهند. ما به عصری وارد شده‌ایم که قادریم با استفاده از توان پردازشی بالا و الگوریتم‌ها، داده های بیشتری ثبت کنیم.

اپل iOS ۱۰ قابلیت دسته‌بندی عکس‌ها، تشخیص تصاویر، ساخت ویدئو و دیگر امکانات را دارد که گوگل فوتو نیز انجام می‌دهد. اما تفاوت در این است که در iOS ۱۰ همه این‌کار بر روی آی‌فون انجام می‌شود و در گوگل فوتو، در فضای ابری.

ما دوربین و قابلیت‌هایش را به دسته‌های گوناگون تقسیم می‌کنیم، اما به جای لنزها و شاتر‌ها، الگوریتم‌ها و نرم‌افزار به نیروی اصلی تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که نرم‌افزار، لنز‌ها، سنسورها و قدرت پردازشی را تعریف کرده و بهبود دهد. در عصر واقعیت مجازی و افزوده، دوربین‌های جدید قادر به ساخت تصاویری خواهند بود که توسط هدست‌های واقعیت مجازی مانند Oculus مصرف می‌شوند.

علتی که اپل توانسته به این تکنولوژی‌ها دست یابد، میزان فروش آی‌فون است که هزینه‌های تحقیق و توسعه را توجیه می‌کند. پردازشگر تصاویر جدید نمونه‌ای کامل است. هزینه‌های تحقیق و توسعه بر روی صدها میلیون آی‌فون فروخته شده، تقسیم می‌شود. در مقام مقایسه، کاهش فروش دوربین‌های دیجیتال باعث شده که توانایی شرکت‌های سازنده در تحقیق و توسعه بر روی تکنولوژی‌های بنیادین کاهش یافته و از نوآوری بازمانند. از آنجایی که نرم‌افزار و سخت‌افزار هر دو مهم هستند، پیشرفت‌های اپل در هر دو حوزه، باعث می‌شود که کمتر کمپانی بتواند به رقابت با اپل بپردازد. با این وضعیت، پر واضح است که کمپانی‌های سازنده دوربین محکوم به شکست هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج