۳۸۶۴۵
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

گلایه خانم وزیر از هزینه های دندانپزشکی

به گفته وزیر بهداشت ۷۰ درصد هزینه های درمانی سرپایی مربوط به خدمات دندانپزشکی است و قیمت بالای تجهیزات و مواد دندانی را از مهمترین دلایل گران بودن خدمات دندانپزشکی عنوان کرد

گلایه خانم وزیر از هزینه های دندانپزشکی
هفت صبح: به گفته وزیر بهداشت ۷۰ درصد هزینه های درمانی سرپایی مربوط به خدمات دندانپزشکی است و قیمت بالای تجهیزات و مواد دندانی را از مهمترین دلایل گران بودن خدمات دندانپزشکی عنوان کرد

همه از درد دندان شاکی هستند، از بیمارانی که باید هزینه های هنگفتی بابت دندان های خود بپردازند تا مرضیه وحید دستجردی که می گوید خدمات دندانپزشکی زیر پوشش بیمه نیستند و فقط کشیدن دندان زیر پوشش بیمه است که ای کاش این هم نبود تا دندانی بی علت کشیده نمی شد.

به گفته وزیر بهداشت طبق بررسی های صورت گرفته از میزان خدمات سرپایی و مراجعات به مطب ها، ۷۰ درصد هزینه های درمانی سرپایی مربوط به خدمات دندانپزشکی است و فقط ۳۰ درصد در بقیه حوزه ها هزینه می شوند. از طرف دیگر پای صحبت دندانپزشکان که می نشینید، آنها هم درد دلشان باز می شود و از بالا رفتن هزینه هایشان گلایه دارند.

دندانپزشکان می گویند برخلاف تصور عموم مردم، از بالا بودن هزینه هایشان اصلا خوشحال نیستند و همین گرانی ها باعث شده تا مشتریانشان بسیار کمتر شوند و بسیاری از ایرانی ها به خاطر بالا بودن هزینه های درمانی این حوزه تا آخرین لحظات که دندان درد به سراغشان می آید، از درمان و رفتن نزد دندانپزشک خودداری می کنند.

ماجرا چیست؟

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دندانپزشکی خدمت گرانقیمتی در کشور محسوب می شود، گفت: «طبق بررسی های صورت گرفته از میزان خدمات سرپایی و مراجعات به مطب ها، ۷۰۱ درصد هزینه های درمانی سرپایی مربوط به خدمات دندانپزشکی است و ۳۰ درصد در بقیه حوزه ها هزینه می شوند چرا که خدمات دندانپزشکی زیر پوشش بیمه نیستند و فقط کشیدن دندان زیر پوشش بیمه است که ای کاش این هم نبود تا دندانی بی علت کشیده نمی شد. وزارت بهداشت پیگیری های زیادی را در راستای پوشش خدمات دندانپزشکی انجام داده و اکنون تعامل خوبی بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون در این راستا وجود دارد.»

دستجردی قیمت بالای تجهیزات و مواد دندانی را از مهمترین دلایل گران بودن خدمات دندانپزشکی دانست و گفت: «اگر تمام تجهیزات و مواد دندانی در داخل تولید شود قیمت کاهش چشمگیری خواهد داشت. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازهای حوزه دندانپزشکی در داخل کشور تولید می شود که قیمت آن به مراتب پایین تر از نمونه خارجی است و حمایت از تولید و سرمایه ایرانی می تواند نیاز مردم را در این حوزه برطرف کرده و پرداخت از جیب مردم کمتر می شود.»

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امروزه ۱۰۰ شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی و مواد دندانی در کشور فعالند، افزود: «این شرکت ها تا حدی نیازهای کشور را به بهترین نحو برآورده می کنند ولی چالش هایی هم پیش رو داریم. جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت از جمله موانع پیش روی تولید داخل است و تا زمانی که تولیدکنندگان ما امکان تولید مطلوب را دارند لزومی به واردات نیست که هم سازمان های مبارزه با قاچاق کالا و هم وزارتخانه هایی که مجوز ورود کالاهای خارجی را صادر می کنند. باید مراقب باشند.»

دستجردی، شعار اصلی وزارت بهداشت را تامین ۱۰۰ درصد نیاز داخلی با حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کرد و افزود: «برخی تولیدکنندگان تجهیزات دندانپزشکی عنوان می کنند که ۷۰ درصد تولداتشان را به ۱۰ تا ۳۰ کشور دنیا حتی کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می کنند.»

وزیر بهداشت با انتقاد از وجود برخی تعرفه ها گفت: «تعرفه واردات قطعات|، تجهیزات پزشکی برای تولیدکنندگان ما را ۱۵درصد می بندند در حالی که برای ورود تجهیزات بی کیفیت خارجی تعرفه چهار درصدی را در نظر می گیرند، باید تعرفه ها طوری گذاشته شود که تولیدکنندگان داخلی سود کنند.»

گلایه های دندانپزشکان

مشکلات ارزی و بالا رفتن دلار از جمله دلایلی است که باعث شده پزشکان از بالا رفتن هزینه هایشان ناراضی باشند. تاکنون به صورت کلی اعلام شده که به واردات برخی اقلام اساسی غذایی و دارو ارز مرجع تعلق گرفته و این در حالی است که این دسته از کالاها طیف گسترده ای از اجناس را شامل می شوند. در حالی که اقلام اساسی غذایی که ارز مرجع می گیرند تقریبا مشخص هستند، اما در مورد دارو و تجهیزات پزشکی اساسی فهرست خاصی از دریافت کنندگان ارز مرجع منتشر نشده است.

یکی از دندانپزشکان - که نخواسته نامش فاش شود - در گفت و گو با هفت صبح از مشکلاتی می گوید که این روزها صنف دندانپزشکان به خاطر بالا رفتن لحظه ای نرخ ارز با آن درگیر هستند: «در کنگره های دندانپزشکی که در ماه های اول سال برگزار شد، بسیاری از واردکنندگان محصولاتشان را به دندانپزشکان پیش فروش کردند اما بعد از افزایش ناگهانی نرخ ارز تمام معادلات به هم ریخته است. به طور مثال دستگاهی که هفت میلیون تومان پیش فروش شده بود، حالا باید با قیمت ۱۲ تومان از آلمان وارد کشور شود. برای همین واردکننده ها هم به دندانپزشکان طرف قرارداد خود می گویند یا پول خود را پس بگیرید یا ما به ازای آن را بپردازید.»

این دندانپزشک در ادامه می گوید: «من به عنوان یک پزشک دو راه بیشتر ندارم یا باید به مریضم بگویم که قیمت ها بالا رفته و باید نسبت به قبل هزینه بیشتری بدهد یا از کیفیت خدمات خود کم کنم. کار ما اورژانسی است و باید مواد و تجهیزاتی که لازم داریم فورا تهیه کنیم. نمی توانیم به مریض بگوییم که برو بعدا بیا شاید قیمت ارز پایین بیاید و دستگاه را با قیمت پایین تر خریدیم.»

این دندانپزشک، غیر از افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر هزینه های درمانی، مشکل دیگری راهم یادآور می شود: بالا رفتن نرخ ارز یک طرف ماجراست. بعضی از واردکننده ها به ما می گویند که برای باز کردن ال سی برای بعضی کشورها مشکل داریم و نمی توانیم تجهیزات مورد نیاز را به طور مستقیم از این کشورها وارد کنیم. در حال حاضر کشورهایی که از آنها بیشترین تجهیزات دندانپزشکی به ایران وارد می شود، کشورهای ترکیه و دبی و ارمنستان هستند.

بیشتر مواد مصرفی وارداتی هستند

از سوی دیگر سهیل جهان تاب، عضو انجمن دندانپزشکان ایران چندی پیش درباره افزایش قیمت مواد مصرفی دندانپزشکی در بازار گفته بود: «قیمت موادی مانند دستکش یکبار مصرف، سینی دندانپزشکی، ماده بی حسی و سوزن دندانپزشکی در چند هفته گذشته افزایش یافته است. به گفته او مواد مصرفی در دندانپزشکی عمدتا وارداتی هستند و از کشورهایی مانند استرالیا، کره جنوبیف آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا وارد می شوند. همچنین قیمت یونیت دندانپزشکی وارداتی به عنوان وسیله اصلی مورد استفاده دندانپزشکان نیز بیش از سه میلیون تومان افزایش یافته است.

البته یونیت تولید داخل هم داریم که دندانپزشکان از آن نیز استفاده می کنند. جهان تاب، عضو انجمن دندانپزشکان ایران در پاسخ به این سوال که آیا به واردات مواد مصرفی دندانپزشکان ارز مرجع تعلق گرفته است؟ می گوید: شواهدی از تعلق ارز مرجع به واردات مواد و تجهیزات دندانپزشکی وجود ندارد و واردکنندگان بخش خصوصی خودشان با ارز آزاد اقدام به واردات کرده اند.

به گفته وی، دندانپزشکان بیشترین حجم خرید را از فروشگاه های مواد دندانپزشکی انجام می دهند. جهان تاب با اشاره به اینکه ماهانه دست کم بین ۸۰۰ هزار تا دو میلیون تومان در دندانپزشکی ها صرف خرید مواد مصرفی می شود، می گوید: افزایش قیمت مواد مصرفی بیشتر از افزایش قیمت تجهیزات به دندانپزشکان فشار وارد کرده است.

به عنوان مثال اگر تاکنون ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان صرف خرید مواد مصرفی می کردیم، این هزینه هم اکنون به ۷/۱ میلیون تومان رسیده است. به گفته وی افزایش قیمت مواد مصرفی دندانپزشکان در حالی رخ داده که آنها حق ندارند تعرفه های خود را بیشتر از ۲۰ درصد افزایش دهند.

قیمت ها را شرطی تعیین می کنیم!

دندانپزشکی دیگر در گفت و گو با هفت صبح به کیفیت دستگاه های دندانپزشکی اشاره می کند و می گوید: «اختلاف قیمت ها در این حوزه در حال حاضر سرسام آور است. این موضوع در اجناس به اصطلاح High teck بیشتر مشهود است. به عنوان مثال سرامیک و ایمپلنت تا قبل از این هم گران قیمت بوده اند و درجه دو و سه هم ندارند.

هر کشوری هم این لوازم را تولید نمی کند. اینطوری نیست و پاکستان و چین هم بتواند از آنها بسازد تا بتوانیم ارزانترش را بخریم. او در ادامه می گوید: «قطعه ای که سال پیش ۱۲۹ هزار تومان خریدم، امسال همان قطعه را مجبور شدم ۳۲۰ هزار تومان تهیه کنم. او در پاسخ به این سوال که با وجود بالا رفتن هزینه ها به صورت لحظه ای قیمت ها را به مریض ها چطور اعلام می کنید، می گوید: «در حال حاضر قیمت وسایل و مواد دندانپزشکی دیگر روز به روز بالا می رود.

من به شخصه بعضی از درمان های پرخرج را با شرط انجام می دهم. مثلا به مریض می گویم هزینه درمان ۳۰۰ هزار تومان می شود، ولی ممکن است هفته دیگر که بیایی با توجه به بالا رفتن نرخ ارز مبلغ بیشتری بگیرم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهیسا

      دقیقا همینطوره.من خودم دستیار دندونپزشک هستم و از نزدیک با این مسایل برخورد دارم.مردم به خاطر تحت پوشش بیمه نبودن هزینةهای دندونپزشکی تا درد نکشن به دکتر مراجعه نمی کنن.
      خود من هم با اینکه در چنین محیطی هستم اما هنوز یک دندون نتونستم ترمیم کنم،یا حداقلش یه جرم گیری..
      مثلا مشکلی که برای خودم ایجاد شده اینه که دوتادندون عقل فک پایینم (مزیوانگولار) در اومده،یعنی بصورت افقی،و عمقش هم زیاده.و یک متخصص جراحی فک و صورت باید توی اتاق عمل و تحت بیهوشی اونارو در بیاره.هزینه اش هم حدود یک و نیم میلیون میشه اینطوری که بمن گفتن،حالا یا کمتر یا بیشتر..
      اما شما بگید،این جراحی که بیمه هزینه شو متقبل نمیشه من از کجا این هزینه رو پرداخت کنم؟؟پس بیمه به چه دردم میخوره؟؟برای چی اصلا دارم هرماه پول بیمه میدم وقتی این زمان که بهش نیاز دارم به کارم نمیاد؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج