۳۸۶۶۰۴
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

هامون چرا دوباره خشک شد؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان درخصوص خبر خشک شدن تالاب هامون گفت: امسال نیز همچون سالهای گذشته، طوفانهای ۱۲۰ روزه ودمای بالای۴۰ درجه و میزان تبخیر نزدیک به ۵۰۰۰ پنج هزار میلیمتر در سال، باعث شد در پایان فصل تابستان قسمت های زیادی از تالاب هامون خشک شود.

خبرآنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان درخصوص خبر خشک شدن تالاب هامون گفت: امسال نیز همچون سالهای گذشته، طوفانهای ۱۲۰ روزه ودمای بالای۴۰ درجه و میزان تبخیر نزدیک به ۵۰۰۰ پنج هزار میلیمتر در سال، باعث شد در پایان فصل تابستان قسمت های زیادی از تالاب هامون خشک شود.

سعید محمودی در مودر تفاوت های امسال نسبت به سالهای گذشته توضیحاتی داد از جمله اینکه در سال جاری سیلاب ورودی به منطقه سیستان استثنایی ودر ۱۷ سال گذشته بی سابقه بود، ورودی آب به تالاب هامون نیز باعث شد قسمت های زیادی از تالاب آبگیری شود .

وی افزود: در همین راستا اقدامات اصلاحی سازمان حفاظت محیط زیست از قبیل لایروبی محورها و کانال های اصلی و انتقال آب به نقاط حساس و بحرانی و برداشتن دایک و دیواره مرزی و پخش آب و تلاش در جهت اینکه بیشترین آب در کمترین زمان به حساس ترین نقاط منتقل شود،همچنین اخذ حق آبه تالاب از چاه نیمه ها با همگاری وزارت نیرو برای اولین بار به طور کامل، باعث شد که در سال جاری علاوه بر احیای بخش های زیادی از تالاب هامون از جمله احیای وسعت زیادی از مراتع تالاب تولید پوشش گیاهی و ونیزار و چرخش اکولوژیکی تالاب ،نیز از سر گرفته شد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، در این شرایط بود که بسیاری از پرندگان مهاجر بر خلاف سالهای گذشته اقدام به جوجه آوری و تولید مثل درچندین نوبت نمودند ونیز مرگ ومیر پرندگان مهاجر بر خلاف سالهای گذشته که در اثر بی آبی و خشکی زودرس تالاب اتفاق می افتاد ،در سال جاری به هیچ وجه تکرار نشد وهیچ گونه مرگ ومیر پرندگان در محدوده تالاب اتفاق نیفتاده است.

محمودی ادامه داد: احیای سطح بسیار وسیعی از مراتع و ایجاد پوشش گیاهی در کنار تولید وپرورش هزاران کیلو ماهی کپور که توسط صیادان بومی صید شد، از دیگر خدمات تالاب هامون و نشانگر پویایی اکوسیستم بود.

به گفته محمودی، حاصل تبخیر آب در تالاب هامون که عمق متوسط آن حدود یک متر است، تولید پوشش گیاهی و علوفه مرغوب و نیزار با ارزشی است که علاوه بر استفاده اقتصادی برای مردم محلی و عشایر و دامداران منطقه به کنترل ریزگردها در مناطق بحرانی نیز کمک می کند.

وی تاکید کرد: امسال نیز همچون سالهای گذشته، وجود طوفان های ۱۲۰ روزه ودمای میانگین۴۰ درجه میزان تبخیر نزدیک به ۵۰۰۰ پنج هزار میلیمتر یا ۵ متر در سال، باعث می شود در پایان فصل تابستان قسمت های زیادی از تالاب رو به خشکی بگذارد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برنامه عمل و طرح مدیریت یکپارچه تالاب هامون تهیه ودردستور کار قرار دارد، تصریح کرد: این سازمان تمام تلاش خود را در جهت بهبود شرایط تالاب هامون به کار بسته و به صورت جدی پیگیر حق آبه کامل هامون از رودخانه هیرمند است.

گفتنی است ، پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون اخیرا با انتشار نتایج بررسی خود از آخرین وضعیت تالاب هامون، اعلام کرد که این تالاب به‌طور کامل خشک شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sistana

      خشک شدچون آبش خیلی کم‌بود،اگه آبی هم هست میفرستن زاهدان مردم سیستان هم‌درحال تلف شدن هستن..

    • بدون نام

      جمله تکراری و کلیشه ای مدیران ناکارامد( برنامه عمل و طرح مدیریت یکپارچه تهیه ودردستور کار قرار دارد).

    • بدون نام

      خشک شدن هامون به خاطر آبرسانی به کلان شهر زاهدان هست و لاغیر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج