۳۸۶۹۸
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

اصول طراحی دفتر کار در خانه

تدارک دیدن یک اتاق‌کار کاربردی و راحت در خانه خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. تنها راز موفقیت در این کار این است که قبل از شروع، برنامه‌ریزی و هدفی از پیش تعیین‌شده داشته باشید و دقیقا بدانید که چه می‌خواهید و چه‌کاری باید بکنید.


اصول طراحی دفتر کار در خانه

م جله منزل : تدارک دیدن یک اتاق‌کار کاربردی و راحت در خانه خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. تنها راز موفقیت در این کار این است که قبل از شروع، برنامه‌ریزی و هدفی از پیش تعیین‌شده داشته باشید و دقیقا بدانید که چه می‌خواهید و چه‌کاری باید بکنید. اگر تمایل به طراحی یک اتاق کار کاربردی و مناسب دارید باید نکاتی اصولی و مهم را مورد توجه قرار دهید.


اصول طراحی دفتر کار در خانه

انتخاب فضای مناسب

اولین و مهم‌ترین مرحله تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب فضایی مناسب برای تبدیل شدن به یک دفتر کار در خانه است. فضایی که انتخاب می‌کنید باید یک اتاق کاملا مجزا و مستقل یا گوشه‌ای از اتاق نشیمن، اتاق خواب یا هر فضای دیگری باشد. به چند ایده مناسب برای فضای کار توجه کنید:

· اتاق زیر شیروانی: این فضا می‌تواند فضایی دنج و محفوظ برای یک دفتر کار خانگی باشد. التبه به دلیل وجود سقف و دیوارهای کج و ارتفاع کم سقف باید ملاحظات لازم برای تدارک دیدن فضاهای ذخیره‌سازی متناسب با فضا صورت گیرد.

· زیرزمین: زیرزمین برخی خانه‌ها موقعیت بسیار مناسبی برای تبدیل شدن به اتاق کار خانگی دارد بنابراین اگر چنین موقیعتی در خانه دارید از آن استفاده کنید. البته مشکل کوتاهی سقف، رطوبت و سرمای هوا در زیرزمین وجود دارد که قابل حل است.

· اتاق خواب مجزا: یکی از ایده‌آل‌ترین فضاها برای طراحی یک اتاق کار خانگی، استفاده از یکی از اتاق‌خواب‌های خانه است. در این فضا همه شرایط برای یک اتاق کار مفید مهیا است.

· کمد: تعجب نکنید یک کمد با عمقی مناسب می‌تواند به یک دفتر کار خانگی نقلی و کاربردی تبدیل شود. به این منظور کافیست میزی کم‌عرض به عنوان میز کار برای لپ‌تاپ و فضاهای ذخیره‌سازی دیواری به میزان کافی در فضای کمد بگنجانید.


اصول طراحی دفتر کار در خانه

· بخشی از اتاق خواب: گوشه‌ای از اتاق خواب اصلی خود را می‌توانید به فضای کار اختصاص دهید. برای این‌کار باید حریم هر یک از فضاها را به نحوی تفکیک کنید و حریم خصوصی هر کدام از فضاهای خواب و کار را تعریف کنید. بهترین حالت این است که دو فضا را طوری از هم جدا کنید که زمانی‌که روی تخت دراز کشیده‌اید میز کار دیده نشود و هم‌چنین زمانی که پشت میز کار نشسته‌اید تخت‌خواب را نتوانید ببینید. برای ایجاد چنین فضایی می‌توانید از پارتیشن استفاده کنید.

· آشپزخانه: گوشه‌ای از آشپزخانه شما می‌تواند دفتر کار باشد. این ایده برای خانم‌های خانه‌دار و شاغلی که علاوه بر کارهای خانه و آشپزی باید بخشی از کارهای حرفه‌ای مربوط به شغل خود را در خانه انجام دهند بسیار مناسب است.

· اتاق نشیمن: می‌توانید یک گوشه از اتاق نشیمن خود را به دفتر کار خانگی تبدیل کنید. فقط باید مانند تمام فضاهای ادغامی دیگر، حریم هر دو فضا را به خوبی تعریف و تفکیک کنید.

· اتاق غذاخوری: اگر در خانه اتاقی مخصوص غذاخوری مهمان دارید که از آن در مناسبت‌های خاص استفاده می‌کنید، قسمتی از آن را می‌توانید به دفتر کار خانگی خود اختصاص دهید. در این صورت می‌توانید از میزغذاخوری به عنوان میز کار نیز کمک بگیرید.

· یک سازه جدید: هم‌چنین می‌توانید در صورت امکان اتاقکی ساده در حیاط پشتی یا در گوشه‌ای از حیاط اصلی یا پشت‌بام خانه بسازید و آن‌را به دفتر کار خانگی خود تبدیل کنید. در این صورت دفتر کاری آرام و دنج خوهید داشت.


اصول طراحی دفتر کار در خانه اصول طراحی دفتر کار در خانه

ارزیابی نیازها

زمانی‌که فضای مناسب برای دفتر کار خانگی خود را پیدا و انتخاب کردید، باید فهرستی از نیازهای خود در دفتر کار اعم از تجهیزات و مبلمان مورد نیاز تهیه کنید. برخی از این عناصر معمول و مورد نیاز در دفتر کار به شرح زیر است:

  • تجهیزات: عناصری از قبیل کامپیوتر، تلفن، دستگاه‌ها پرینتر، اسکنر، دستگاه کپی و فکس که باید فضایی برای قرار دادن آن‌ها تعیین کنید و به آن‌ها اختصاص دهید.
  • مبلمان: وجود یک میز کار و صندلی مناسب و استاندارد و هم‌چنین فضاهای ذخیره‌سازی از قبیل طبقات و قفسه‌های دیواری و زمینی و فایل‌ها و کشوها در اتاق کار الزامی است.
  • نورپردازی: انواع مختلف نورپردازی از قبیل نورپردازی کلی و کاربردی که در قسمت‌های مناسب فضا و به میزان و شدت کافی وجود داشته باشند باید در این فضا ایجاد شود..

طرح‌بندی فضا

چیدمان اتاق کار معمولا با قرار دادن میز کار و کامپیوتر در محلی که از قبل مشخص کرده‌اید، شروع می‌شود. میز کامپیوتر را باید طوری در فضا قرار دهید که مانیتور رو به پنجره نباشد. چیدمان دفتر کار خانگی می‌تواند به صورت خطی، راهرویی، L شکل یا U شکل باشد.

  • چیدمان خطی: میز کار و فضاهای ذخیره‌سازی زمینی در این نوع چیدمان کنار هم جلوی دیوار قرار می‌گیرد. این چیدمان برای افرادی مناسب است که در آن واحد نیاز به دسترسی به اشیا و عناصر متعدد ندارند. این روش همچنین باعث اشغال شدن فضای زمینی کمتری می‌شود.
  • نوع راهرویی: در این چیدمان میز کار و قفسه‌های زمینی به صورت موازی روبروی هم قرار داده می‌شوند طوری که یک راهرو بین آن‌ها ایجاد می‌شود. این راهرو بین میز کار و قفسه‌ها باید حداقل دارای عرض 105 سانتی‌متر باشد.
  • نوع L (ال) شکل: میز کامپیوتر، میز کار و قفسه‌ها در این حالت به نحوی گوشه‌دار و عمود بر هم کنار هم قرار می‌گیرند و طرحی L (ال) مانند را به وجود می‌آورند.
  • نوع U شکل: این نوع چیدمان بیشترین مقدار فضای زمینی را اشغال می‌کند و در آن میز کار، کامپیوتر، سطح کار و قفسه‌ها طوری قرار می‌گیرند که حالتی U شکل پیدا کنند.
اصول طراحی دفتر کار در خانه

انتخاب میز

برای انتخاب و خرید میز و سطح کار گزینه‌های زیادی وجود دارد. میز اتاق کار خود را باید بر اساس نوع نیازی که به آن دارید طوری انتخاب و خریداری کنید که میز کار برای شما مناسب و راحت باشد.

  • میز کامپیوتر: میزهای کامپیوتر طوری طراحی و ساخته شده‌اند که قطعات مختلف آن‌ را می‌توان کنار هم قرار داد و ساختاری L شکل یا U مانند ایجاد کرد.
  • میزهای توکار: این نوع میزها معمولا برای قرارگیری در فضاهایی خاص و فرو رفته که در اتاق وجود دارند سفارش داده و ساخته می‌شوند. میزهای توکار برای فضاهای محدود گزینه مناسبی هستند و به این ترتیب در فضا صرفه‌جویی می‌شود.
  • میزهای سنتی: این میزها از میزهای کار شرکتی بزرگ‌تر هستند و معمولا دارای ابعاد ۷۵x۱۵۰ سانتی‌متر است.
  • میز کار: میزهای کار یا میزهای تحریر طوری طراحی شده‌اند که دارای ارتفاع مناسب باشند و زمانی‌که فرد روی صندلی پشت آن نشسته و مشغول کار است احساس راحتی و تسط کامل کند.

صندلی مناسب بخرید

بسته به زمانی که در اتاق کار خود به سر می‌برید و روی صندلی می‌نشینید باید برای صندلی اتاق کار خود هزینه کنید. برای حرکت آسان حین کار از صندلی‌های رایج چرخدار با پایه‌های ستاره‌ای استفاده کنید. هم‌چنین حتما صندلی کار خود را قبل از انتخاب و خرید امتحان کنید.

  • صندلی‌های مدیر یا اجرایی: این صندلی‌ها معمولا دارای دسته و تکیه‌گاه بلند هستند و پهنا و مقیاس آن‌ها از دیگر صندلی‌ها بزرگ‌تر است.
  • صندلی‌های کار معمولی: صندلی‌های کار معمولی معمولا دارای تکیه‌گاهی کوتاه‌تر هستند و در نوع بادسته و بدون‌دسته وجود دارند. این نوع صندلی‌ها برای کار با کامپیوتر مناسب هستند. بهتر است هنگام خرید این نوع صندلی‌ها انواعی را که تکیه‌گاه و دسته‌های قابل تنظیم دارند خریداری کنید.

فضای ذخیره‌سازی

فضای ذخیره‌سازی کامل و متنوع در اتاق کار از اهمیت زیادی برخوردار است و برای داشتن یک اتاق کار سازمان‌یافته و کاربردی عنصری حیاتی است. فضاهای ذخیره‌سازی مناسب برای اتاق‌کارهای مختلف طراحی و تولید می‌شود.

  • فایل‌های جانبی: استفاده از این فایل‌ها راحت‌تر از فایل‌های عمودی است. عمق استاندارد این فایل‌ها حدود 50 سانتی‌متر و پهنای آن‌ها بین 75 تا 105 سانتی‌متر است. این فایل‌ها نسبت به فایل‌های عمودی فضای زمینی بیشتری را اشغال می‌کنند و در انواع یک تا پنج کشویی موجود هستند.
  • فایل‌های عمودی: این فایل‌ها در ارتفاع‌های متنوع در بازار موجود هستند و ارتفاع آن‌ها بستگی به تعداد کشوهای آن دارد. عمق این فایل‌ها بین 35 تا 60 سانتی‌متر است.
  • فایل‌های تخت: این فایل‌ها دارای پهنا و عمق زیاد هستند که ورقه‌های کاغذی با مقیاس بزرگ در آن‌ها جا می‌گیرد و معمولا توسط معماران و نقشه‌کش‌ها استفاده می‌شود.
  • کتابخانه‌ها: کتابخانه یا همان قفسه‌های کتاب را می‌توانید هم به صورت آماده و ساخته شده و هم به صورت سفارشی و متناسب با فضایی که دارید تهیه کنید.
  • طبقات دیواری: این طبقه‌ها گزینه‌های ارزان و بسیار راحتی برای نصب هستند که می‌توانید آن‌ها روی هر قسمت از دیوار نصب کنید و به خوبی از فضای دیواری اتاق کار خود استفاده کنید.
  • فضاهای ذخیره‌سازی متفرقه: برخی دیگر از فضاهای ذخیره‌سازی از قبیل باکس‌های متعدد، تخته اعلانات و ... از جمله عناصری هستند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان فضای ذخیره‌سازی مطابق با نیاز خود در دفتر کار استفاده کنید.

نورپردازی

برای جلوگیری از خستگی چشم و سردرد، نورپردازی کافی و مناسب یک ضرورت در اتاق کار محسوب می‌شود. برای داشتن یک نور پردازی ایده‌آل و روشن کردن فضا به میزان کافی باید از انواع و لایه‌های مختلف نور کنار هم استفاده کنید.

  • نورپردازی کلی: این نور پردازی که نورپردازی سقفی نیز نام دارد نوری یکنواخت در سراسر فضا پخش می‌کند و به صورت کلی فضا را روشن می‌کند. می‌توانید برای تنظیم سطح و شدت نور در ساعات مختلف روز از دیمر استفاده کنید.
  • نورپردازی کاربردی: این نوع نورپردازی تنها سطحی خاص را روشن می‌کند و قسمتی را که کار روی آن انجام می‌شود روشن می‌کند. این نورپردازی جلوی خستگی چشم‌ها را گرفته و کمک می‌کند تمرکز شما روی کار بالا برود. نور چراغ مطالعه نوعی از نورپردازی کاربردی محسوب می‌شود.
  • نورپردازی تاکیدی: وجود این نوع نورپردازی در اتاق کار ضرورت چندانی ندارد و برای تاکید بر حضور برخی عناصر که معمولا عناصر هنری و دکوراتیو است کاربرد دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج