۳۸۶۹۹۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نمایشگاه‌ لوازم‌ التحریر جایی برای کالای قاچاق

در حالی که کمتر از ۱۰ روز تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار گفت: با توجه به این وضعیت فروش محدودی که اعضای صنف ما دارند در ماه شهریور نیز مانند گذشته نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس برپا شده است و افرادی که هیچ‌گونه سابقه فعالیتی در این صنف ندارند برای چند روز غرفه اجاره می‌کنند و کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت به مردم می‌فروشند.

روزنامه آرمان: در حالی که کمتر از ۱۰ روز تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار گفت: با توجه به این وضعیت فروش محدودی که اعضای صنف ما دارند در ماه شهریور نیز مانند گذشته نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس برپا شده است و افرادی که هیچ‌گونه سابقه فعالیتی در این صنف ندارند برای چند روز غرفه اجاره می‌کنند و کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت به مردم می‌فروشند.

بازار پرسود لوازم‌التحریر باعث شده تا افرادی برای سود بیشتر در مدت زمان یک ماه محصولات خارجی بی‌کیفیت، اما پر زرق و برق را وارد کشور کنند. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بازار نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در قرق محصولات خارجی بی کیفیت به ویژه چینی است. کارشناسان دلیل این امر را کارشکنی‌های گمرک می‌دانند.

بیش از ۷۰ درصد لوازم‌التحریر وارداتی است

شهریور، ماه آماده‌سازی دانش‌آموزان برای شروع یک سال جدید تحصیلی است؛ ماهی که بازار لوازم‌التحریر و کیف و کفش داغ‌تر از همه بازارها می‌شود؛ لوازمی که گویی مدرسه بدون آنها بی‌معنی است و بوی ماه مهر با بوی پاک‌کن نو عجین شده است. اگر مدرسه رفتن دهه شصتی‌ها یادتان باشد، آنها فقط دلشان به مدادی خوش بود که بنویسد و پاک‌کنی که خوب پاک کند و اصلا زیبایی مداد و بوی خوش پاک‌کن‌های رنگارنگ مورد نظر نبود. ماه شهریور به ماه تکاپو برای آغاز یک سال تحصیلی جدید معرفی و مرسوم شده است.

این تکاپو شامل خرید لوازم التحریر است که بیش از نیمی از آن در دست خارجی‌هاست. به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم‌اکنون ۷۰ درصد لوازم‌التحریرهای موجود در بازار وارداتی هستند. نصرا... پژمانفر اظهار داشت: یکی از مشکلات کنونی در توزیع لوازم‌التحریر این است که بیش از ۷۰ درصد آنها وارداتی بوده و از این میزان نیمی از آنها نیز به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند. او ادامه داد: برخی از این لوازم‌التحریرهای وارداتی منقوش به اشکال ناموزون و بدون محتوای فرهنگی بوده و نیاز است که وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی این امر به صورت دقیق برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مصادیق فرهنگ غربی روی لوازم‌التحریر دانش‌آموزان ایرانی به‌وفور یافت می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های بسیار زیادی در آینده شود. پژمانفر با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید ملی تصریح کرد: در بازه کنونی که اوج کار تولیدکنندگانی است که لوازم‌التحریر تولید می‌کنند، ورود لوازم‌التحریر به صورت قاچاق جفای واقعی در حق آنهاست. او ادامه داد: وزارت ارشاد باید نظارت کافی به‌منظور واردنشدن ‌مولفه‌های فرهنگی نامتعارف در قالب لوازم‌التحریر داشته و برای این موضوع ساز و کار دقیقی را در نظر گیرد.

مردم برای خرید لوازم‌التحریر با کیفیت پول ندارند

در حالی که کالاهای وارداتی بازار لوازم التحریر را قرق کرده اند شاهد آن هستیم که اجناس بی‌‍‌کیفیت با قیمتی بالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد که شهروندان قدرت خرید آنها را نیز ندارند. رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار گفت با توجه به این وضعیت فروش محدودی که اعضای صنف ما دارند در ماه شهریور نیز مانند گذشته نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس برپا شده است و افرادی که هیچ‌گونه سابقه فعالیتی در این صنف ندارند برای چند روز غرفه اجاره می‌کنند و کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت به مردم می‌فروشند.

موسی فرزانیان درباره آخرین وضعیت بازار لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس گفت: بازار از جنس اشباع است و در هیچ موردی، کمبود نداریم. او اظهار داشت: با وجود اینکه ۷۰ درصد لوازم التحریر وارداتی است، اما قیمت نوشت‌افزار از قبیل دفتر و مداد نسبت به سال گذشته بدون تغییر مانده و مردم می‌توانند این وسایل را با قیمت مصوب سال گذشته خریداری کنند. این مقام مسئول با اشاره به وضعیت اقتصادی اعضای این اتحادیه گفت: با توجه به رکود اقتصادی جاری در کشور ما تقریبا در تمام مدت سال از شرایط خوبی برخوردار نیستیم و به‌دلیل پایین‌آمدن قدرت خرید مردم دیگر مانند قبل فروش نداریم. مشتریان سعی می‌کنند فقط لوازم ضروری را تهیه کنند. فرزانیان تصریح کرد: با توجه به این وضعیت فروش محدودی که اعضای صنف ما دارند در ماه شهریور نیز مانند گذشته نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس برپا شده است و افرادی که هیچ‌گونه سابقه فعالیتی در این صنف ندارند برای چند روز غرفه اجاره می‌کنند و کالاهای قاچاق و بی کیفیت به مردم می‌فروشند.

او با اشاره به قانون برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا اظهار داشت: مطابق قانون اتاق، اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها متولیان برگزاری چنین نمایشگاه‌‎هایی هستند، اما امسال هیچ‌کدام از این دو نهاد مجوز برپایی چنین نمایشگاهی را در تهران صادر نکردند و معلوم نیست این نمایشگاه‌ها با اجازه کدام مرجع به فعالیت خود ادامه می‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار تصریح کرد: رکود در این صنف به حدی شدت پیدا کرده که کالای نقدی و یک ماهه الان در مدت زمان شش ماه به فروش می‌رسد، این مشکلات جدا از مالیات و بیمه و سایر هزینه‌هاست. در این شرایط این‌گونه نمایشگاه‌ها در مدت یک ماه که فصل کار ماست بازار را خراب می‌کنند و به سبب اینکه هیچ‌گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد کالای بی کیفیت و قاچاق را به مردم عرضه می‌کنند.

همین امر سبب شد که بسیاری از اعضای این صنف در سال گذشته مجبور شوند کسب و کار خود را تعطیل کنند. فرزانیان ادامه داد: به دلیل تعرفه مناسبی که برای لوازم‌التحریر وضع شده کمتر تاجری به سمت واردات قاچاق می‌رود، اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت، واردکنندگان از چین، کره، مالزی و هند جنس وارد می‌کنند و سعی می‌کنند ارزان ترین کالا و بی‌کیفیت‌ترین آن را به بازار عرضه کنند که البته پایین‌آمدن قدرت خرید مردم نیز یکی از علل وارد شدن کالاهای بی‌کیفیت است، زیرا بیشتر مردم قدرت خرید جنس با کیفیت را ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج