۳۸۷۱۲۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

سریال سازی به سبک کارگردانان مشهور سینما

وودی آلن گوشه گیر که در جشنواره ها شرکت نمی کند و یکی از دوست داشتنی ترین فیلمسازان مستقل آمریکاست که هنوز هم در مرز هشتادسالگی با قدرت سالی یک فیلم می سازد، دست به ساخت سریال زده؛ سریالی که قرار است از شبکه آمازون پخش شود.

هفته نامه همشهری جوان: وودی آلن گوشه گیر که در جشنواره ها شرکت نمی کند و یکی از دوست داشتنی ترین فیلمسازان مستقل آمریکاست که هنوز هم در مرز هشتادسالگی با قدرت سالی یک فیلم می سازد، دست به ساخت سریال زده؛ سریالی که قرار است از شبکه آمازون پخش شود. اسم این سریال «بحران در شش صحنه» است که از سی ام سپتامبر در شش اپیزود پخش خواهدشد. دو سکانس از این سریال در جشن انجمن منتقدان تلویزیون به نمایش درآمد. این اولین حضور وودی آلن در تلویزیون است.

این سریال با یک خط داستان عجیب و غریب هر قسمتش نیم ساعت است و خود آلن هم آن را کارگردانی می کند. این که وودی آلن در این سن و سال تصمیم بگیرد سریال تلویزیون بسازد، نشان از اهمیت تلویزیون دارد و این که در عصر طلایی سریال های تلویزیونی به سر می بریم، البته آلن خیلی زود به فکر سریال سازی نیفتاده.

بسیاری از کارگردانان سینمایی هستند که پیش از او مدیوم قاب کوچک تلویزیون را تجربه کرده اند. بعضی پایان خوشایندی داشتند و برخی دیگر هم در نهایت موفق به ساخت بیشتر از یک فصل نشدند. نکته مهم این که برخلاف خیلی از این کارگردانان که فقط چند اپیزود را کارگردانی می کنند و بعد به عنوان تهیه کننده اجرایی پشت سریال می ایستند، آلن قرار است هر شش قسمت سریالش را خودش کارگردانی کند. نگاهی داریم به کارگردانان موفق سینما که وارد مدیوم تلویزیون شدند.

سریال سازی به سبک کارگردانان مشهور سینما
مارتین اسکورسیزی

اسم سریال: امپراتوری تخته کوب ها (بوردواک امپایر/ 2010) و وینیل/ 2016نقش اش در سریال: در هر دو سریال هم تهیه کننده اجرایی بوده و هم اپیزود اول فصل اول هر دو را کارگردانی کرده است. جزء خالقان و نویسندگان سریال «وینیل» هم بوده.

میزان موفقیت: امپراتوری تخت کوب ها، سریال موفقی از کار درآمد. در همان فضایی که اسکورسیزی با آن در سینما به شهرت رسید، می گذشت. درام تاریخی گنگستری و نقش قانون در آتلانتیک سیتی که مجبور بود با مافیای شهر سازش هم داشته باشد.

سریال از سال 2010 تا 2014 درپنج فصل پخش شد. خالقش ترنس وینتر بود (همان که سریال مشهور «سوپرانوها» و بعدتر فیلم «گرگ وال استریت» را نوشت) و بازیگر اصلی اش استیو بوشمی که پیش از این هم با اسکورسیزی در سینما همکاری داشته. رتبه 128 رامیان سریال های برتر سایت imdb دارد.

حضور اسکورسیزی در تلویزیون موفقیت آمیز بود اما در «وینیل» شکست خورد. بعد از پخش اول سریال شبکه hbo اعلام کرد که قصد ندارد فصل دومی برای آن بسازد؛ سریالی که پشتش به جز اسکورسیزی، میک جگر، خواننده و آهنگساز و نوازنده گروه قدیمی رولینگ استونز هم بود.

وینیل، درام موزیکالی که در دهه 70 می گذشت و داستان یک تهیه کننده موسیقی را روایت می کرد. سوژه این سریال آن قدر خاص بود که متاسفانه نتوانست با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کند و کل سریال کنسل شد.
سریال سازی به سبک کارگردانان مشهور سینما
دیوید لینچ

اسم سریال: قله های دوقلو (twin peaks)/ ۱۹۹۰نقش اش در سریال: خالق و نویسنده (بعضی از اپیزودها را هم کارگردانی کرده است)
میزان موفقیت: دیوید لینچ بعد از نامزدی اسکار برای فیلم «مرد فیل نما» و موفقیت هایی که برای «مخمل آبی» پیش منتقدان به دست آورد به تلویزیون رفت. فصل اول سریال «قله های دوقلو» همه را تحت تاثیر قرار داد؛ به طوری که فصل دومی هم برایش در نظر گرفتند. سریالش نامزد چند جایزه ایمی و برنده چند جایزه گلدن گلوب شد.

این کمدی درام جنایی داستان یک مامور اف بی آی است که ماموریتش بازجویی از یک زن جوان در جریان یک قتل در شهری عجیب و غریب است؛ شهری که میان دو قله قرار گرفته. این سریال در سایت imdb رتبه سی و نهم را بین ۱۰۰ سریال برتر دارد.

لینچ سال 92 باز هم سراغ تلویزیون رفت اما سریال «روی هوا» موفقیت سریال قبلی اش را تکرار نکرد.
سریال سازی به سبک کارگردانان مشهور سینما
استیون اسپیلبرگ

اسم سریال: گروه برادران/ ۲۰۰۱، به سوی غرب/ ۲۰۰۵، پاسیفیک/ ۲۰۱۰، ترانوا/ ۲۰۱۱، رودخانه/ ۲۰۱۲، تصادم/ ۲۰۱۲، لاکی۷/ ۲۰۱۳، جامعه گروه قرمز/ ۲۰۱۴، آسمان های سقوط کرده/ ۲۰۱۱، بازمانده/ ۲۰۱۴، زیر مقبره/ ۲۰۱۳، گزارش اقلیت/ ۲۰۱۵، اخلاق عمومی/ ۲۰۱۵
نقش اش در سریال: مرد مهم پشت پرده و تهیه کننده اجرایی همه این سریال بوده است.

میزان موفقیت: اسپیلبرگ اصلا کارش را از کارگردانی مینی سریال ها و اپیزودهایی از چند سریال شروع کرد اما تعداد سریال هایی که در عصر طلایی تلویزیون پشت آن ها قرار گرفته خیلی زیاد است. از این میان دو سریال بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفتند: «گروه برادران» و «تصادم (smash)».

گروه برادران یک دارم اکشن جنگی یادآور سکانس هایی از «نجات سرباز یاران» فیلم تحسین شده اسپیلبرگ بود. این مینی سریال یک فصل بیشتر نداشت چون از پیش برای یک فصل برنامه ریزی کرده بودند و قصه را تمام کردند اما تحسین منتقدان و مخاطبان را به دنبال داشت.

در سایت imdb رتبه اول را میان سریال های برتر دارد و داستان گروهی از ارتش آمریکا را روایت می کند که طی جنگ جهانی دوم گروه شان از هم متفرق می شود باید زندگی شان را نجات دهند. تصادم هم سریال بعدی بود که اسپیلبرگ پشتش ایستاد و نامزد گلدن گلوب و جوایز دیگر شد. این درام موزیکال پشت صحنه اجرای یک تئاتر در برادوی را به تصویر می کشید. با وجود موضوع خاصش آن قدر مورد توجه قرار گرفت که فصل دومی هم برای آن ساختند و کار سریال با این دو فصل تمام شد.
سریال سازی به سبک کارگردانان مشهور سینما
استیون سودربرگ

اسم سریال: نیک/ 2014
نقش اش در سریال: تهیه کننده اجرایی و کارگردان
میزان موفقیت: کارگردان اسکاری که در سال های اخیر با ساخت فیلم هایی مثل «شیوع» معلوم بود، به حوزه بیماری های عجیب و غریب علاقه مند شده است. حالا در تلویزیون سریال عجیب تری به سام
«نیک» ساخته؛ درامی درباره بیمارستانی در اوایل قرن بیستم و اتفاقاتی که در آن می افتد.
از صحنه غریب جراحی و آزمایش روی خوک بگیرید تا شخصیت پردازی های جالب، سودربرگ در نیک به موفقیت زیادی دست یافت و موافقت شبکه را برای ساخت فصل دوم آن هم گرفت. فصل دوم سال گذشته پخش شد و هنوز اعلام نشده که آیا باز هم دنباله ای خواهدداشت یا نه.
سریال، نامزد جوایز زیادی شده و در imdb رتبه 165 را میان سریال های تاریخ تلویزیون دارد. سودربرگ پیش از نیک در سریال های دیگری مثل «بلوط های سرخ» هم حضور داشته اما هیچ کدام به موفقیت و محبوبیت نیک نبوده اند.
سریال سازی به سبک کارگردانان مشهور سینما
دیوید فینچر

اسم سریال: خانه پوشالی/ ۲۰۱۳
نقش اش در سریال: تهیه کننده اجرایی و کارگردان اپیزودهایی از فصل اول
میزان موفقیت: اگر قرار بود یک نفر اقتباسی جدید و به روز از مینی سریال شبکه بی بی سی به همین نام ارائه دهد، قطعا بهترین گزینه دیوید فینچر بود.

فینچر در فیلم هایش نشان داده که قدر به نقش رسانه ها در قدرت علاقه مند است و بخش زیادی از قصه «خانه پوشالی» هم به این ماجرا بر می گردد؛ داستان این که مر دی در عرصه سیاست چطور به هر ترفندی شده خودش را بالا می کشد و به کاخ سفید می رساند. این وسط مشکلات خانوادگی هم دارد اما همسرش لیدی مکبث وار راه را برای رسیدن او به قدرت هموار می کند.
بین سریال های برتر imdb رتبه ۳۲ را دارد. تا به حال چهار فصل از این سریال پخش شده و فصل پنجم هم سال آینده پخش می شود.
سریال سازی به سبک کارگردانان مشهور سینما
مایکل مان

اسم سریال: شانس/ 2011 و شاهد/2012
نقش اش در سریال: کارگردان و تهیه کننده اجرایی اولی/ از تهیه کنندگان اجرایی «شاهد»

میزان موفقیت: متاسفانه استاد بصری سینما در تلویزیون نتوانست خودش را اثبات کند هرچند شاید برایتان جالب باشد که بدانید اصلا خاستگاه مایکل مان تلویزیون بوده است و کارش را با کارگردانی یک اپیزود از یک سریال پلیسی به نام «زن پلیس» بعد از ساخت چند مستند کوتاه، شروع کرد.

سال ۱۹۸۷ یک اپیزود از «داستان جنایی» را کارگردانی کرد. او برای تلویزیون تله فیلم هم ساخته است اما بعد از فیلم های بزرگش مثل «مخمصه» و «اینسایدر» و «علی» دیگر کسی فکر نمی کرد مان سراغ تلویزیون برود تا این که عصر طلایی سریال ها سر رسید و مایکل مان این بار نه فقط کارگردان یک اپیزود از سریال «شانس» شد که آدم مهم پشت پرده سریال بود.
سریال اتفاقا از نظر بصری مثل فیلم های مان تجربه جذابی بود و یک جور هیجان و تعلیق درونی داشت. داستان درباره شرط بندی روی مسابقات اسب دوانی بود اما سوژه اش آن قدر ویژه و خاص بود که فصل اول به دوم نکشید، شکست سختی خورد و در نهایت بعد از نه اپیزود، پخش آن متوقف شد.
سریال سازی به سبک کارگردانان مشهور سینما
«شاهد» سریال بعدی بود که مایکل مان پشتش ایستاد. این مینی سریال در حقیقت مستندی درباره قاچاق موادمخدر است. یک فتوژورنالیست در نقش خودش راوی اتفاقاتی است که در ترسناک ترین مکان های کره زمین در مورد اسلحه و مواد مخدر رخ می دهد.

این سریال هرچند اصلا به عنوان یک مینی سریال برای یک فصل طراحی شده بود اما همان فصل هم چندان مورد توجه قرار نگرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج