۳۸۷۶۴۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای آغاز سال تحصیلی

سال تحصیلی برای همه دانش‌آموزان خوشایند نیست؛ دانش‌آموزانی هستند که برای رفتن به مدرسه، لوازم تحریر، کیف و کفش ندارند. دانش‌آموزانی که به دلیل فقر مالی و فرهنگی می‌روند که جزء بازمانده‌های تحصیل یا ترک‌تحصیلی‌ها شوند؛ اما جایی که دولت به خاطر کمبود بودجه یا هر دلیل دیگری نمی‌تواند از این کودکان محروم حمایت کند، مردم خودشان دست به کار می‌شوند.

روزنامه فرهیختگان: سال تحصیلی برای همه دانش‌آموزان خوشایند نیست؛ دانش‌آموزانی هستند که برای رفتن به مدرسه، لوازم تحریر، کیف و کفش ندارند. دانش‌آموزانی که به دلیل فقر مالی و فرهنگی می‌روند که جزء بازمانده‌های تحصیل یا ترک‌تحصیلی‌ها شوند؛ اما جایی که دولت به خاطر کمبود بودجه یا هر دلیل دیگری نمی‌تواند از این کودکان محروم حمایت کند، مردم خودشان دست به کار می‌شوند. در این راستا چند سالی است که سازمان‌های مردم‌نهاد یا همان ان‌جی‌اوها و بنیادهای نیکوکاری مردمی، برای اینکه فقر، فرصت تحصیل را از دانش‌آموزان نگیرد، سعی کرده‌اند بیشتر از گذشته، این دانش‌آموزان را تحت‌پوشش قرار دهند.

بسته‌هایی برای مقاطع مختلف
علی‌اکبر برومیده، مسئول آموزش و تحصیل بنیاد همدلان کودک و نوجوان به «فرهیختگان» درباره اقدامات این بنیاد می‌گوید: «بنیاد همدلان کودک موفق شده بسته‌های حمایتی آغاز سال تحصیلی را برای دو هزار دانش‌آموز تهیه کند؛ بسته‌هایی که شامل هفت دفتر، چهار مدادمشکی، پنج خودکار، مدادتراش و پاک‌کن، خط‌کش، مدادرنگی ۱۲ رنگ و جامدادی است. البته برای بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز، که کوله‌های سال قبل‌شان غیر‌قابل استفاده است هم کوله فرستاده‌ایم.»
او می‌افزاید: «دو هزار دانش‌آموزی که برایشان بسته‌های حمایتی سال تحصیلی فرستاده می‌شود در مقاطع مختلف درس می‌خوانند. به همین دلیل هر بسته وسایلی مناسب با سن دانش‌آموز دارد. مثلا در بسته‌های دانش‌آموزان دبیرستانی به جای مداد رنگی، ست پرگار قرار دارد. همچنین به تمامی دانش‌آموزان یک بسته بهداشتی که شامل لیوان، مسواک و خمیردندان می‌شود، داده‌ایم.» برومیده در مورد اینکه بنیاد همدلان کودک و نوجوان حمایت‌های دیگری از دانش‌آموزان انجام می‌دهد یا خیر، می‌افزاید: «دانش‌آموزانی که هزینه ثبت‌نام را ندارند، هم مورد حمایت بنیاد قرار می‌گیرند.» به گفته مسئول آموزش و تحصیل بنیاد همدلان کودک و نوجوان، دانش‌آموزانی که بسته‌های آموزشی را دریافت می‌کنند در مناطق و روستاهای محروم شهرستان‌های بجنورد، همدان، سیستان و بلوچستان؛ لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، تبریز، شیراز، قم، پاکدشت، شهرری و کرج زندگی می‌کنند.

یک سال زیر چتر تحصیلی طلوع
مهسا اربابی، مسئول طرح کودکانه «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» به «فرهیختگان» می‌گوید: «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها تنها کودکانی را که جزء خانواده آسیب‌دیده اعتیاد و کارتن‌خوابی باشند، مورد حمایت قرار می‌دهد. البته حمایت ما تنها بسته‌های آموزشی نیست؛ بلکه هر دانش‌آموزی که تحت‌پوشش ما قرار بگیرد تمامی هزینه‌های کل سال تحصیلی‌اش پرداخت می‌شود.»
او با بیان اینکه امسال چهارمین سال است که دانش‌آموزان آسیب‌دیده مورد حمایت قرار می‌گیرند، می‌افزاید: «طرح کودکانه طلوع با هفت دانش‌آموز شروع شده و امسال به بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز، که از ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی هستند، رسیده است. تمامی این دانش‌آموزان‌ بسته حمایتی را که شامل کوله‌پشتی، کفش، لباس فرم، هزینه کتاب، لباس‌ورزشی و کلیه لوازم تحریر است، دریافت می‌کنند. البته این را هم باید بگویم جمعیت طلوع بی‌نشان هیچ‌هزینه‌ای به دانش‌آموز یا خانواده‌هایشان پرداخت نمی‌کنند؛ بلکه با مدرسه تک تک دانش‌آموزان در ارتباط هستند.» اربابی تاکید می‌کند: «وضعیت دانش‌آموزان آسیب‌دیده یا درگیر اعتیاد با دانش‌آموزانی که به دلیل فقر از تحصیل باز‌مانده‌اند، بسیار متفاوت است. به همین دلیل دانش‌آموزانی که تحت پوشش ما هستند در طول سال تحصیلی نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند.»

۷ سال در راه آموزش
غزل دستوری، مدیر روابط عمومی انجمن حامی(حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی) نیز به «فرهیختگان» می‌گوید: «سه‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموزی که در استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، ایلام، مازندران، گلستان و آذربایجان‌شرقی در ۲۳ مدرسه حامی درس می‌خوانند، هفت سال است که هر سال بسته‌های حمایتی تحصیلی را دریافت می‌کنند.»
او می‌افزاید: «انجمن حامی سعی کرده است که در تمامی این سال‌ها در زمینه‌های دیگری مانند برقراری ارتباط با اولیا و مربیان، بازدید از مدرسه و شرایط زندگی آنها، تامین تجهیزات نوشت‌افزاری و... فعالیت داشته باشد.»
دستوری با بیان اینکه انجمن حامی، دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه را تحت‌پوشش دارد، می‌گوید: «بسته‌هایی که به دانش‌آموزان دبستانی و دبیرستانی داده می‌شود شامل پنج دفتر ۸۰ برگ، یک دفتر نقاشی، یک خط‌کش، دو پاک‌کن و تراش، دو عدد خودکار قرمز، دو عدد خودکار آبی، پنج مداد سیاه، دو عدد مداد قرمز، یک جعبه مداد رنگی و برنامه تحصیلی است که در طول سال باید از آن استفاده کنند.»

بسته‌هایی برای دانش‌آموزان بدسرپرست و بی‌سرپرست
پیمان خسروشاهی، کارشناس رسانه بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان نیز درباره اقدامات این بنیاد به «فرهیختگان» می‌گوید: «۵۵۰ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و متوسطه اول که جزء خانواده‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند سال تحصیلی جدید را با بسته‌های تحصیلی بنیاد شروع می‌کنند. تمامی دانش‌آموزانی که زیر نظر ما هستند از قبل شناسایی شده و هر آنچه در طول سال نیاز داشته باشند، مانند هزینه تحصیل و هزینه کتاب به آنها پرداخت می‌شود.»
او می‌افزاید: «۶۰۰ دانش‌آموز متوسطه دوم هم زیر نظر طرح حمایت تحصیلی بنیاد قرار دارند. البته این را هم باید بگویم که علاوه بر بسته‌های تحصیلی، در دو استان مراغه و اصفهان هم مدرسه و هنرستان داریم که دانش‌آموزان بتوانند از سطح آموزشی مناسبی برخوردار شوند.» برخی انجمن‌ها و بنیادهای خیریه که دارای سابقه مشخص و موفق هستند و از سوی نهادهای دولتی مورد تایید قرار گرفته‌اند، در چند سال گذشته فعالیت خود را بیشتر کرده‌اند. در این راستا مردم می‌توانند با حضور در سایت‌های اطلاع‌رسانی این انجمن‌ها، به تحصیل دانش‌آموزان نیازمند و کودکان مناطق محروم کمک کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج