جاباما
۳۸۷۸۷۵
۱۵ نظر
۶۴۴۰
۱۵ نظر
۶۴۴۰
پ

داستان زندگی مهماندار هندی که شجاعتش باعث نجات ده ها مسافر هواپیما شد

نیرجا بانوت؛ بانوی قهرمان هندوستان

قهرمانان در بین ما هستند و نیرجا بانوت ثابت کرد که قهرمان بودن به جنسیت و حتی نژاد هیچ ربطی ندارد و هر کسی می تواند قهرمان باشد. «نیرجا بانوت» مهماندار بیست و دو ساله خطوط هواپیمایی پان امریکن بود.

دوهفته نامه همشهری سرنخ - ژینوس علیپور: قهرمانان در بین ما هستند و نیرجا بانوت ثابت کرد که قهرمان بودن به جنسیت و حتی نژاد هیچ ربطی ندارد و هر کسی می تواند قهرمان باشد. «نیرجا بانوت» مهماندار بیست و دو ساله خطوط هواپیمایی پان امریکن بود.
نیرجا هنگامی که هواپیمای پرواز شماره ۷۳ پان امریکن توسط تروریست ها دزدیده شد، در یک اقدام قهرمانانه جان صدها مسافر را نجات داد و در حالی که خود را سپر سه کودکی کرده بود که زیر رگبار گلوله های تروریست ها جان شان در خطر بود گلوله خورد و دو روز قبل از تولد ۲۳ سالگی اش در پنجم سپتامبر ۱۹۸۶ جان خود را از دست داد. نیرجا جوان ترین و اولین زنی است که مدال شجاعت در زمان صلح را از دولت هندوستان دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۶ از زندگینامه نیرجا در بالیوود فیلمی ساخته شد که بسیار مورد توجه عموم قرار گرفت.

نیرجا بانوت؛ بانوی قهرمان هندوستان
تولد یک قهرمان

«نیرجا بانوت» در هفتم سپتامبر ۱۹۶۳ در پنجاب متولد شد. پدر نیرجا یک روزنامه نگار ساده بود و نیرجا تنها دختر خانواده بانوت محسوب می شد که دو برادر بزرگتر از خودش نیز داشت.

برخلاف اکثر خانواده های هندی، پدر و مادر نیرجا هنگام تولد او بسیار خوشحال شدند و پدر نیرجا در مصاحبه ای اعلام کرده بود برای این که خداوند فرزند دختری به او بدهد بسیار دعا کرده بود تا این که بالاخره دعاهایش مستجاب شده و خانواده او صاحب دختر زیبایی شدند. بیشتر خانواده های هندی در آن زمان به فرزند پسر، بیش از فرزند دختر اهمیت می دادند و در چنین خانواده ای فقط پسرها اجازه تحصیل داشتند.

اما خانواده نیرجا با بیشتر خانواده های هندی فرق داشتند. پدر خانواده تحصیلکرده و فرهنگی بود و به همین دلیل او به تحصیلات نیرجا بسیار اهمیت می داد. به هر حال دختر خانواده بانوت، تحصیلات اولیه خودش را در یک معبد بزرگ در پنجاب شروع کرد و هنگامی که پدر خانواده در دفتر روزنامه ای در بمبئی استخدام شد، آنها به بمبئی نقل مکان کردند و نیرجا به تحصیلات خودش در یک مدرسه هندی - اسکاتلندی ادامه داد.
دختر جوان در نهایت از کالج سنت خاویر در بمبئی فارق التحصیل شد. در آن زمان، برادر بزرگتر نیرجا که شرکتی تبلیغاتی در بمبئی تاسیس کرده بود، تصمیم گرفت از نیرجا به عنوان مدل تبلیغاتی محصولاتی مانند شامپو، شکلات، صبحانه، بیسکویت، خمیردندان و ... استفاده کند.
پ۱در خانواده مخالفتی با بازی کردن نیرجا در این تبلیغات نداشت. او معتقد بود تا زمانی که به شخصیت نیرجا به عنوان یک دختر صدمه ای وارد نشود، بازی در این تبلیغات هیچ مانعی ندارد اما هیچ وقت به او اجازه نداد در تبلیغات نوشابه های الکلی و تبلیغاتی که خلاف شأن خانواده و فرهنگ شان بود، ظاهر شود.

به هر حال نیرجا در ۱۸ سالگی به لطف حضور در تبلیغات تلویزیونی در بین مردم هندوستان حسابی معروف و محبوب شده بود. سرانجام دختر جوان با پسر یک خانواده ثروتمند ازدواج کرد و برای زندگی به قطر رفت اما زندگی خانوادگی اش آنطور که انتظار داشت پیش نرفت و بعد از ازدواج به دلیل این که جهیزیه کمی به خانه شوهرش برده بود، دائما مورد تحقیر خانواده همسرش قرار می گرفت.
نیرجا دیگر نمی توانست این وضع را تحمل کند، بنابراین در نامه ای به پدرش نوشت که اگر آنها از او حمایت کنند، او طلاق می گیرد و نزد خانواده اش بر می گردد، پدر نیرجا نیز در جواب او گفت که او همیشه مورد حمایت خانواده است و از او خواست که هر چه زودتر به بمبئی بازگردد.

نیرجا به پدرش قول داد که بعد از طلاق باعث سرشکستگی خانواده اش نشود و کاری کند که آنها همیشه به او افتخار کنند. به هر حال بعد از طلاق و بازگشت به بمبئی، نیرجا تصمیم گرفت تا به کار قبلی خود یعنی بازی در تبلیغات شرکت برادرش بپردازد اما چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۵ هنگامی که شرکت هواپیمایی پان امریکن برای مسیر پروازهای هندوستان - ایالات متحده آگهی استخدام مهماندار داد، نیرجا نیز در مصاحبه حاضر شد و از بین ۳۰۰ داوطلب انتخاب شد.

نیرجا همراه گروهی منتخب به میامی فرستاده شدند تا آموزش های لازم مهمانداری را ببینند و سرانجام نیرجا با مدرک مهمانداری ارشد خطوط هواپیمایی پان امریکن فارغ التحصیل شد.

دختر جوان قصد داشت برای سالگرد تولد ۲۳ سالگی اش بعد از این که یک سال تمم پدر و مادرش را ندیده بود به بمبئی برگردد. او به عنوان مهماندار ارشد پرواز شماره ۷۳ پرواز خودش را به سمت بمبئی انجام می داد اما نمی دانست که هرگز به مقصد نمی رسد و پدر و مادرش را نمی بیند.

نیرجا بانوت؛ بانوی قهرمان هندوستان
ربایندگان هواپیما

در پنجم سپتامبر ۱۹۸۶، هنگامی که هواپیمای پرواز شماره ۷۳ خطوط هواپیمایی «پان امریکن» در فرودگاه کراچی پاکستان برای سوخت گیری به زمین نشست، ناگهان پنج مرد مسلح از بین مسافران بلند شدند.

۳۵۶ مسافر و ۱۹ خدمه پرداز، وحشت زده به این مردان اسلحه به دست نگاه می کردند. چند ثانیه بعد یکی از تروریست ها اعلام کرد که هواپیما را تحت کنترل دارند و کسی حق تکان خوردن ندارد. در این هنگام هواپیما هنوز روی باند فرودگاه در حال سوختگیری بود، نیرجا به عنوان مهماندار ارشد زمانی که تروریست های مسلح در حال تهدید مسافران بودند، کد امنیتی را که مربوط به ربوده شدن هواپیما بود به کابین خلبان ارسال کرد و خلبان هواپیما بعد از دریافت این خبر از دری که در قسمت کابین خلبان بود و به بیرون از هواپیما باز می شد، به همراه کمک خلبان و مهندس پرواز از هواپیما خارج شدند.

به این ترتیب، نیرجا به همراه ۱۹ مهماندار دیگر و ۳۵۶ مسافر به عنوان گروگان تروریست ها در هواپیما ماندگار شدند. ربایندگان از نیرجا خواستند تا به خلبان اعلام کند که هواپیمای ربوده شده را به سمت قبرس هدایت کند.
البته آنها خبر نداشتند که نیرجا قبلا به خلبان اطلاع داده که چه اتفاقی افتاده و خلبان نیز از هواپیما خارج شده است. درخواست ربایندگان هواپیما از دولت آمریکا این بود که تعدادی از اعضای خانواده آنها را که در ایالات متحده به دلیل جرائم سیاسی زندانی شده بودند، آزاد کند.

هواپیماربایان از سوی کشور لیبی حمایت می شدند که افراد آمریکایی و دارایی های آمریکا را هدف حملات تروریستی خودشان قرار داده بودند. درست در اولین دقایق ربوده شدن هواپیما، ربایندگان یکی از مسافران را که شهروندی آمریکایی بود از بین دیگر مسافران بیرون کشیدند و بیرحمانه او را با گلوله ای که به سرش شلیک کردند کشتند و جسد مرد بینوا را به بیرون هواپیما بر روی باند فرودگاه پرت کردند. با این حرکت بیرحمانه مسافران از ترس زبان شان بند آمده بود و هیچ کدام جرأت حرکت کردن نداشتند.

پس از این اقدام وحشیانه ربایندگان به نیرجا دستور دادند گذرنامه های مسافران را جمع آوری کند تا آنها بتوانند شهروندان آمریکایی را از بین دیگر مسافران شناسایی کنند اما در یک اقدام شجاعانه نیرجا بانوت به دیگر خدمه فهماند که باید گذرنامه های ۴۱ شهروند آمریکایی را مخفی کنند تا به دست این قاتلان بیرحم نیفتد.
بعضی از آن گذرنامه های آمریکایی زیر صندلی ها پنهان شد و باقیمانده آنها نیز توسط نیرجا از قسمت شوتینگ زباله به بیرون از هواپیما انداخته شد و به این ترتیب هواپیماربایان نتوانستند مسافران آمریکایی را از بین افراد غیرآمریکایی تشخیص دهند.

نیرجا بانوت؛ بانوی قهرمان هندوستان

این موضوع، ربایندگان را بی نهایت عصبانی کرده بود و باعث شد تا تروریست ها بعد از 17 ساعت انتظار برای برآورده کردن در خواست شان، مواد منفجره و بمب هایی را که مخفیانه با خود به داخل هواپیما آورده بودند آماده انفجار کنند. آنها تصمیم داشتند اگر درخواست شان توسط دولت آمریکا مورد قبول قرار نگرفت خود را به همراه تمامی سرنشینان هواپیما به آن دنیا بفرستند.

در زمانی که تروریست ها سرگرم جاسازی مواد منفجره و فعال کردن بمب ها بودند، دختر جوان هندی از فرصت به دست آمده استفاده کرد و یکی از درهای خروج اضطراری هواپیما را به سرعت باز کرد. اگرچه نیرجا می توانست هنگامی که در هواپیما را باز کرد، برای نجات جانش به بیرون از هواپیما بپرد اما ترجیح داد در هواپیما بماند و اول به مسافران ترسیده برای فرار کمک کند.

تروریست ها در حالی که از این عمل نیرجا بسیار غافلگیر شده بودند با خشونت و عصبانیت تمام شروع به شلیک به سمت مسافران بینوا کردند. در بین مسافران سه کودک بدون همراه بودند و چون نیرجا مهماندار ارشد پرواز بود، والدین شان این سه کودک را به دست نیرجا سپرده بودند تا در بمبئی آنها را تحویل خانواده شان بدهند، به همین دلیل مهماندار هندی خود را نسبت به این سه کودک مسئول می دانست.
هنگامی که تروریست ها در حال شلیک به سمت مسافران بودند، نیرجا به سمت سه کودک رفت تا آنها را فراری دهد اما همانطور که پشتش به سمت یکی از ربایندگان هواپیما بود و برای محافظت از کودکان آنها را در آغوش گرفته بود، ناگهان هدف اصابت گلوله قرار گرفت.

اگرچه نیرجای قهرمان موفق شد آن سه کودک را از مهلکه نجات دهد اما اقدام شجاعانه اش باعث شد جان خودش را از دست بدهد. یکی از سه کودکی که نیرجا جان شان را نجات داد و در آن موقع هفت سال بیشتر نداشت، اکنون خلبان یک شرکت هواپیمایی بزرگ است و اعلام کرده که نیرجا بانوت الهام بخش او در زندگی بوده و او هر روز از زندگی خودش را مدیون نیرجا و عمل قهرمانانه اش است.

هر چند در این گروگانگیری خونین، تعداد زیادی از مسافران کشته یا زخمی شدند اما شجاعت این زن هندی حتی بیشتر از گروگانگیری انعکاس خبری یافت. نیرجا بانوت با این کارش ثابت کرد که قهرمان بودن ربطی به جنسیت یا یک نژاد خاص ندارد و هر کسی می تواند قهرمان باشد. نیرجا به عنوان یک قهرمان بین المللی شناخته شد و جوان ترین و اولین زنی است که تاکنون موفق شده معتبرترین مدال هندی «شجاعت در زمان صلح» را دریافت کند. ربودن هواپیمای پرواز شماره ۷۳ پان امریکن فقط دو روز قبل از جشن تولد ۲۳ سالگی نیرجا اتفاق افتاد.

نیرجا با این عمل قهرمانانه اش باعث شد تروریست ها موفق به ربودن هواپیما نشوند و همچنین زندگی صدها گروگان را نیز نجات داد. پدر نیرجا بعد از مرگ او رد مقاله ای در روزنامه بمبئی نوشت: «در زمانی که دخترم جان خود را برای نجات دادن صدها انسان بی گناه به خطر انداخته بود، من در حال انجام مصاحبه ای برای نوشتن یک مقاله بودم که خبر دادند هواپیمایی که نیرجا در آن مهماندار است ربوده شده.
من هراسان از طریق تلفن موضوع را به همسر و پسرانم خبر دادم و بعد از آن به امید این که بتوانم خبری از دخترم بگیرم با شرکت هواپیمایی پان امریکن تماس گرفتم و متاسفانه به جای این که خبر سلامتی نیرجا را به من بدهند، بدترین خبر عمرم را شنیدم. نیرجا همانطور که به من قول داده بود باعث افتخار خانواده شد و جانش را قهرمانانه از دست داد.» مادر نیرجا عقیده داشت که این در طالع و سرنوشت نیرجا بوده که روزی قهرمان شود.

نیرجا بانوت؛ بانوی قهرمان هندوستان
سرانجام ربایندگان

هر پنج هواپیماربا توسط مقامات پاکستانی دستگیر شده و روانه زندان شدند. در سال ۲۰۰۱ اف بی آی به دولت پاکستان پیشنهاد کرد تا تعدادی از زندانیان پاکستانی در ایالات متحده با «زید حسن عبداللطیف مسعود» یکی از تروریست هایی که مسافران را به گلوله بسته بود و به عنوان سردسته گروهک تروریستی شناخته می شد، معاوضه شوند که دولت پاکستان نیز از این پیشنهاد استقبال کردو زید حسن در حال حاضر مشغول مگذراندن دوران محکومیت ۱۶۰ ساله خود در زندان کلرادو است اما به گزارش آسوشیتدپرس، چهار تروریست مخوف دیگر که در این عملیات خونین دست داشتند در سال ۲۰۰۹، بعد از پایان دوره محکومیت شان از زندان آزاد شدند و دولت پاکستان آنها را از کشور اخراج کرد و به صورت مرموزی به مرزهای کشوری نامعلوم انتقال یافتند.

ابهامات زیادی در مورد محل نگهداری و تبعید این چهار تروریست بیرحم وجود دارد. بعد از آزادی این تروریست ها، دولت آمریکا که قبلا بارها از پاکستان خواسته بود آنها را هم به آمریکا تحویل دهد در بیانیه ای اعلام کرد که پنج میلیون دلار به کسی که این تروریست ها را شناسایی کرده و یا تحویل دولت آمریکا بدهد، پاداش پرداخت می کند.

در ژانویه ۲۰۱۰ مقامات امنیتی پاکستان اعلام کردند به یک هواپیما در منطقه وزیرستان شمالی آن کشور حمله شده که یکی از هواپیماربایان در جریان این حمله کشته شده است. بعد از مشخص شدن هویت این رباینده اعلام شد که این فرد شخصی به نام «جمال سعید عبدالرحیم» یکی از تروریست های پرواز شماره ۷۳ خطوط هوایی پان امریکن بوده است اما به هر حال مرگ این شخص هرگز تایید نشد. اف بی آی این شخص و سه تروریست دیگر را تحت تعقیب قرار داد و همچنان اسامی آنها به عنوان تروریست در برنامه تعقیب گروگانگیران باقی مانده است.

درخشش یک ستاره

نیرجا بعد از مرگش به خاطر کار شجاعانه اش مدال های زیادی را از طرف ایالات متحده دریافت کرد و از طرف دولت پاکستان نیز مدال قهرمانی به او تعلق گرفت. علاوه بر این به عنوان اولین زن در هندوستان مدال شجاعت چاکرا آشوکا به او اهدا شد.

نیرجا بانوت؛ بانوی قهرمان هندوستان
در سال ۲۰۰۴ شرکت خدمات پستی هندوستان برای بزرگداشت این زن شجاع، تمبری با عکس نیرجا چاپ کرد و البته شرکت خدمات هواپیمایی پان امریکن جایزه ای به نام جایزه نیرجا بانوت را هر ساله به یکی از اعضای خدمه پروازهایش در سراسر جهان می دهد. این جایزه به مهماندارانی داده می شود که فراتر از وظیفه شان عمل می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر نیرجا.............
      خاک بر سر دولت پاکستان و آمریکا......
      به خاطر عدم مجازات ربایندگان هواپیما.........

    • ایمان خواجوی رودسر

      بسیار عالی بود من فیلمشو دیدم انسان شجاعی بودن روحشون شاد

    • مهربانو

      من الان فیلمشودیدم.نیرجابانوت یک اسطوره برای انسانها وانسانیت بود روحش شاد

    • علیرضا

      کارش واقعاعالی بودولی کسی نیست برای مدافع حرم مون فیلم بسازه به علاوه این حرکت برای نجات جون مسافران خودشان درحالی که وظیفه شون بود انجام دادن اما مدافع حرم ما برای نجات جان افرادی که حتی نمی شناسندودرحالی که وظیفه خودشون هم نمی دونن این طور در کشور غریبی جان خودشون رو می دهند... من مدافعان حرم رو❤دارم

    • روح الله

      منم فیلمشو دیدم خیلی انسان شجاعی بود.روحش شاد

    • پارسا

      نیرجا روحش شاد باشد برای همیشه

    • بدون نام

      الان فیلمو دیدم..فقط ازین ناراحتم که چرا اون تروریستای حرومزاده رونکشتن

    • جلال

      نیرجا بانوت روحت شاد.ما با دیدن این فیلمها و این داستانها یاد میگیریم که انسان بودن به دین و مذهب نیست،به زن بودن و مرد بودن نیست،فقط باید اینو بفهمی که هیچ چیز تو این دنیا ارزشش بیشتر از کمک کردن به هم نوع،حتی با از دست دادن جونت نیست.

    • ایلیا جون

      واقعا عالی بود ...امیدوارم هنوز هم انسانیت و شجاعت تو ذات تک تک مون باشه

    • بدون نام

      کار نیرجا فراتر از وظیفه اش بود . میشد مث بقیه مهماندارا فرار کنه اما موند تا از نجات جون مسافرا و اون سه تا بچه ترسو :)) مطمئن بشه . شاید اگه بقیه مسافرا همکاری میکردن ترسو نبودن به هم کمک میکردن به اون سه تا بچه کمک میکردن فرار کنند یا همکارای نیرجا کمک میکردن زودتر تخلیه بشه از مسافرا کمتر ادم میمرد نیرجا هم زنده بود .

    • نفس زندگیم

      یاشاسین به هر زبونی بگی باز کمه

    • مینا

      واقعا تاسف آوره که چنین ادمای کثیف و بی رحم آزاد شدن. خاک برسر دولت پاکستان.وقتی اونا آزاد شدن یه بی حرمتی به خون این زن قهرمان شد.

    • اهورا

      روحت شاد باشد. کاشکئ اون بی رحما مئ مردن. از دیدن فیلم حسابی گریم گرفت.

    • فاطمه

      فیلمش خیلی زیبا بود و کار نیرجا تحسین امیز روحش شاد

    • حامی

      حالم از دولت پاکستان بهم خورد ، یعنی ۵۰ و خردی نفر کشته بشن و باز جنایتکاران آزاد بشن ! این قانونه ، این عدالته ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج