جاباما
۳۸۷۸۸۵
۲۲ نظر
۵۰۰۳
۲۲ نظر
۵۰۰۳
پ

اتمام حجت پلیس درباره نقل و انتقال خودرو

تاکید بر کافی بودن دریافت برگ سبز برای معامله و شماره گذاری خودرو، توصیه به کانون سردفترداران، ثبت ۱۴۲ هزار حکم قضایی در سامانه ثبت پلاک و... از مهمترین اظهارات معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجاست.

خبرگزاری ایسنا: تاکید بر کافی بودن دریافت برگ سبز برای معامله و شماره گذاری خودرو، توصیه به کانون سردفترداران، ثبت ۱۴۲ هزار حکم قضایی در سامانه ثبت پلاک و... از مهمترین اظهارات معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجاست.

سرهنگ سعید روحی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز تعویض پلاک الغدیر در جمع آنان گفت: بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، متعاملین یعنی معامله کنندگان خودرو موظفند برای بررسی اصل خودرو و همچنین هویت طرفین معامله و دریافت پلاک جدید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه قانونگذار صراحتا بررسی اصالت خودرو و اصالت طرفین معامله را بر عهده کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی گذاشته است، خاطرنشان کرد: صدور برگ سبز نیز به پشتوانه همین بانک اطلاعاتی پلیس و مواردی که در آن ثبت شده انجام می‌شود و همانطور که بارها اعلام شده و پیش از این علاوه بر مسئولین ناجا و وزیر کشور نیز بر آن تاکید داشته‌اند صدور برگ سبز خودرو به عنوان سند رسمی محسوب شده و ثبت سند در دفاتر اسناد اختیاری است.

روحی افزود: برابر قانون نیز اموال منقول نیازی به ثبت سند رسمی نداشته و ثبت سند آن اختیاری است. همانطور که فردی تلویزیون، یخچال، جواهرات، فرش و ... را سند نمی‌کند.

معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سامانه شماره گذاری پلیس راهور به بانک اطلاعاتی راهور، پلیس آگاهی و ... متصل است، خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۱۴۲ هزار حکم قضایی در سامانه شماره گذاری به ثبت رسیده که بیش از ۹۰۰۰ فقره آن مربوط به افراد ممنوع المعامله است.

به گفته روحی قوه قضائیه بیش از ۴۰۰ هزار فقره نیز از پلیس استعلام انجام داده است.

توصیه به دفاتر ثبت اسناد

روحی در بخش دیگری از سخنانش با توصیه به دفاتر ثبت اسناد و کانون سردفترداران اظهار کرد: توصیه اکید ما به دفاتر ثبت اسناد این است که از تنظیم سند وکالتی و قطعی بدون در دسترس داشتن تاییدیه پلیس خودداری کنند؛ چرا که ممکن است خودرو دو تکه، سرقتی یا دارای نواقص دیگر باشد که البته همین امر نیز نشان می‌دهد شرط کافی و اصلی برای شماره گذاری و نقل و انتقال خودرو همان برگ سبزی است که صادر می‌شود.

روحی تصریح کرد: اگر به خودروهای صفر و نوشماره نیز توجه کرده باشیم کارخانه برای این خودروها تنها برگ سبز صادر کرده و هیچ سند رسمی صادر نمی‌شود حال آنکه اگر اجباری برای تنظیم سند در دفاتر اسناد وجود داشت می‌بایست از همان زمان تحویل از کارخانه این سند ثبت می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه تعویض پلاک در نقل و انتقال خودرو خاطرنشان کرد: بر اساس قانون پلیس برای خودروهای کمتر از ۵۰ میلیون تومان ۵۰ هزار تومان و برای خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان ۱۰۰ هزار تومان را دریافت می‌کند؛ این در حالیست که در دفاتر اسناد چندین برابر این مبالغ دریافت می‌شود. ضمن اینکه تمامی مبالغ دریافتی از سوی پلیس به خزانه دولت رفته و منفعتی برای ناجا ندارد.

روحی با تاکید بر اینکه هدف پلیس خدمت رسانی به شهروندان است، افزود: تمام حرف ما این است که نباید شهروندان برای یک امر اختیاری به زحمت افتاده و هزینه‌ای مضاعف پرداخت کنند. ضمن اینکه صدور دو سند برای یک وسیله نقلیه نه تنها الزامی نیست بلکه امر غیر عادی تلقی می‌شود. بنابراین همانطور که پیش از این نیز گفتم مراجعه به مراکز تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو در پلیس راهنمایی و رانندگی اجباری و شرط کافی و ثبت سند در دفاتر اسناد امری اختیاری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در برگ سبز صادر شده از سوی پلیس امکان تشخیص مالکیت دانگی خودروها وجود دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع در برگه‌های سبز لحاظ شده و سهم هر فرد در مالکیت خودرو قید می‌شود و در نهایت نیز با رضایت شرکا پلاک به نام یکی از آنان ثبت می‌شود، بنابراین این ادعا که پلیس نمی‌تواند مالکیت دانگی خودرو را مشخص کند نیز صحیح نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      اقا لطفا محزر نرید چرا باید انقد پول بدیم به محزر الکی وقتمونم گرفته بشه واسه این محزراهم باید یه کمپین نرفتن به محزر اجرا کنیم تا ملت نرن.

    • امیر صباح

      باسلام وخسته نباشید
      ابن را باید عزیزان بودنند که هبجا در دنیا برای نقل وانتقال به محضر مراجعه نمیشود فقط در ایران اینجور است نقل وانتقال اوراق وسیله نقلیه فقط وفقط با اداره راهنمایی و رانندگی پلیس میباشد من خودم الان مقیم یکی از کشورهای خارجی میباشم که فقط برا نقل وانتقال اوراق وسیله نقلیه به اداره پلیس اون کشور مراجعه میکنم
      باعرض تآسف دفتر ودستکهای محضر تماموشون ...
      ممنونم

    • بدون نام

      دفتر خونه فقط جیب مردم را خالی میکنه و گرنه نه از ماشین سرشون میشه نه اطلاعات فنی دارند وفقط یه برگه می نویسند خداتومان پول میگیرند. احسنت پلیس

    • بدون نام

      اقا یعنی چه که اختیاری است ...

    • امیر

      خدا پدرتو بیامورزه خوب همین خبرو تو همه روزنامه ها وشبکه های تلوزیونی و شبکه های اجتماعی اعلام کنید تاهمه مطلع بشن وجلوی ضررو زیانشون گرفته بشه. باتشکر

    • احمد

      متشکریم از نیروی انتظامی.بنده نیز در خارج از کشورچندین بار ماشین خریدم وفروختم.فقط نظر پلیس کافی بود.

    • محمد

      آقا نیاز نیست این بنده خدا اینقدر توضیح بده که بخواد از حق ما مردم دفاع کنه ....
      اگه هر کس به عقل خودش رجوع کنه متوجه میشه که رفتن به محضر کار اضافه و هزینه الکیه......
      پا فشاریه رییس کانون سردفترداران هم که معلومه برا چیه!!!!
      کی از پول یامفت بدش میاد......؟؟؟؟؟؟
      وقتی واسه یه پراید 18 تومنی 300 تومن دریافت میکنن وای به حال واشین های گران تر.......
      مردم خودشون نباید برن................

    • بدون نام

      من هفته قبل رفتم محضر420000 تومان از من بابت انتقال یک 206 مدل90 گرفتند در صورتی که یک برگه به من داد و در شماره گداری از تمام اسناد ماشین و ماشین به دقت بازدید کرد و سند سبز که میدهند از سند محضر امن تر است

    • بدون نام

      عالی شد من که پارسال ماشینو زدم به نام خودم فقط برگ سبز گرفتم، ثبت هم نرفتم

    • بدون نام

      آفرین ، محضرها فقط با استفاده از عدم اشراف مردم به قانون ، خرج اضافه رو دست مردم میذارن
      قیمت پراید ، با یک یخچال یا یک تلویزیون برابری میکنه چرا دفترداران دنبال ثبت محضری این کالاها نیستند ؟؟؟

    • بدون نام

      فک کنم پلیس ، دفتردارها رو ضربه فنی کرد .
      واقعا پلیس مدافع حق مردمه
      تشکر

    • بدون نام

      تشکر

    • حسین

      استلال پلیس صحیح ومنطقی است کانون سردفتر داران اصرار غیر منطقی دارد وفقط برای نفع سردفتران تلاش می کند نه حقوق مردم و ایکاش دفاتر اسناد رسمی مطابق تعرفه حق الزحمه دریافت می کردند 80% دفاتر بیش از 2 برابر تعرفه دریافت می کنند

    • داغون

      اصلا دفاتر رسمی از دور هم ماشینو نگاه نمیکنن چون تخصص هم ندارن که بخوان نگاه کنن فقط پول میگیرن.

    • علی

      سلام-واقعا از نیروی انتظامی سپاسگزارم من دو تا موتور داشتم فروختم ولی محضر بیش از 300هزار تومن ازم گرفت واقع زور داشت حالم حسابی گرفته شد.

    • منصور

      باتشکر از ناجا برای روشنگری ثبت اتومبیل در دفتر اسناد ملکی کاری عبث وغیر منطقی و زد وبند دفاتر ها بادلالهای است رسانه ها باید مردم را مطلع کنند.

    • محمد

      چرا مراجع ذیصلاح حرف آخر را نمیزنند. بحث اختیاری بودن انتقال سند در دفترخانه معنی ندارد.
      رودرواسی برای تضمین درآمدهای نجومی دفترخانه ها باعث سردرگمی مردم شده است
      کاش مراجع ذیصلاح به فکر مردم بودند و کلام آخر را میزدند.

    • بدون نام

      این چه وضعی چهار ساله تکلیف مردمو معلوم نمیکنید خدا وکلی اختیاریم شد حرف

    • احمدی بافقی

      احسنت به این پلیس مردمی . چار باید پول اضافی به جیب سر دفتران میلیاردر ریخت که ماهی چندین میلیون درآ»د دارن اونم از نا آگاهی مردم . نقل انتقال خودرو نباید در محضر انچام بشود . البته اطلاع رسانی کافی بشه در تلویزیون بخصوص اخبار . و یا سر تیتر روزنامه ها بشه مردم آگه شن دیگه محضر نمیرند و همون تعویض پلاک رو انجام میدن و تمام . در ضمن اگر هم بحث مالیاته خود نیرو انتظامی از مردم دریافت میکنه . لطفا اطلاع رسانی کنید بین بستگانو و دوستان آشنایان همین که دهان به دهان بپیچه مردم اطلاع پیدا میکنند

    • بازنشسته

      سلام پلیس درست میگه اما آیا ففکر کردند که اطلاعات مردم ضعیف است و اکثر مردم که آنهم شاید تبلیغات تلویزیون را نگاه میکنند و دسترسی به اینترنت و روزنامه و رسانه های دیگر ندارند ووقتی به دفاتر اسناد می روند با توضیحات آنچنانی روبرو می شوند چگونه بپذیرند اکثرخریداران بدلیل عدم آگاهی ترس از ابطال معامله دارند .
      خدا وکیلی با تبلیغات گسترده همه مردم را آگاه کنید .فقط در مجامع مطرح نکنید .

    • کوروش

      مگه وقتی ماشینو از خودرو ساز میخریم فقط برگ سبز نداره؟؟؟؟
      چطور اونجا سند محسوب میشه؟؟؟؟
      فقط میخوان پول بگیرن به فکر مردم که نیستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج