۳۸۷۸۹۳
۱۷ نظر
۵۰۰۵
۱۷ نظر
۵۰۰۵
پ

کاهش معنادار تعداد زائران در حج امسال

مقامات اداره کل آمار عربستان اعلام کردند، امسال در مجموع یک میلیون و ۸۶۲ هزار و ۹۰۹ نفر زائر داخلی و خارجی به حج رفته‌اند.

خبرگزاری ایسنا: مقامات اداره کل آمار عربستان اعلام کردند، امسال در مجموع یک میلیون و ۸۶۲ هزار و ۹۰۹ نفر زائر داخلی و خارجی به حج رفته‌اند.

العربیه گزارش داد؛ از میان یک میلیون و ۸۶۲ هزار و ۹۰۹ نفری که امسال در مراسم حج حضور یافتند، یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۳۷۲ نفر از کشورهای خارجی به عربستان آمدند و تعداد زائران عربستانی نیز در مجموع به رقم ۵۳۷ هزار و ۵۳۷ نفر رسید.

همچنین براساس آرمار و ارقام منتشر شده، از مجموع کل تعداد حجاج امسال یک میلیون و ۸۲ هزار و ۲۲۸ نفر مرد و ۷۸۰ هزار و ۶۸۱ نفر زن بوده‌اند.

با توجه به وقوع حوادث تلخی چون سقوط جرثقیل و مهمتر از آن حادثه منا در حج سال گذشته که به کشته شدن بیش از ۲۷۰۰ نفر از حجاج از کشورهای مختلف انجامید و بر ناتوانی و تزلزل مقامات سعودی در مدیریت و سازماندهی مناسب حج صحه گذاشت، در نتیجه امسال تعداد حجاج کمتری برای انجام فرضیه حج به عربستان رفتند و همین امر موجب کاهش درآمدهای عربستان نیز شده است.

مقامات سعودی خود اذعان کرده‌اند که امسال حدود ۱.۸۶ میلیون نفر که ۱.۳ میلیون نفر آن خارجی هستند به حج رفتند، این در حالیست که در سال گذشته تعداد حجاج به رکورد ۳ میلیون نفر رسیده بود و این به معنای کاهش 38 درصدی زائران حج تمتع در طول یک سال گذشته است.

شمار حجاج خارجی در عربستان امسال با ۲۰ درصد کاهش روبرو بوده و این در حالیست که وضعیت داخلی از این هم بدتر بود و خود عربستانی‌ها امسال ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته به حج رفتند.

کارشناسان به دلایل گوناگونی در رابطه با کاهش حجاج امسال اشاره می‌کنند، اما بدون شک یکی از مهمترین عوامل، حضور نداشتن حجاج ایرانی بوده که امسال به سبب کارشکنی‌های دولت سعودی در نهایت فرصت حضور در مراسم حج را نیافتند؛ این در حالی است که مقامات ایرانی همچنان از عدم موارد ایمنی وامنیتی در ایام حج نگران هستند.

عربستان و بسیاری از کشورهای همسایه از کاهش قیمت نفت نیز رنج می‌برند و ناگزیر شده‌ از بودجه کشور و دستمزدها بکاهد و ریخت و پاش‌های تجملاتی را نیز کاهش دهند. همچنین جنگ در منطقه خاورمیانه از دیگر عوامل عدم استقبال از حج امسال بوده است. کارشناسان از عملیات عمرانی به منظور افزایش تعداد حجاج در مکه نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش حضور حجاج نام می‌برند و تا زمانی که این پروژه‌ها تکمیل شود، ظرفیت کمتری برای پذیرش حجاج در عربستان وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلیمانی بشرویه

      اگه مسلمونا خصوصا ایرانی ها کمی همیت خودشون رو به یاد بیازن تا زمانی که شرایط ادب واحترام سعودی به زوار فراهم نشده حج نرن اونا هم آدم میشن .ولی افسوس که از کشورهای دیگه قاچاقی میرن که خدا فقط در مکه است

    • بدون نام

      تعداد زائران ایرانی نزدیک 50 هزار نفره ...
      تاثیری نداشته که چرا افکار جامعه رو بازی میدید

    • بدون نام

      بهتر جای مکه رفتن کمک ب همسایت کن

    • بدون نام

      حاجی شدی ولی ....

    • بدون نام

      اول برو جمع و تفریق یاد بگیر بعد بیا گزارشگری کن

    • بدون نام

      امارو باماشین حساب جمع وتفریق میکردی بعد مینوشتی اینقدضایع بازی درنیار

    • بدون نام

      پارسال ۲۷۰۰ نفر در منا کشته نشدند ۷۰۰۰ نفر بودند

    • بدون نام

      آفرین. شما با این همه سواد چرا رئیس بانک جهانی نشدین. ...البته میدونم سانسور میکنی

    • بدون نام

      کاهش 38 درصدی درسته!
      چون 62% اش رفتن

    • هادی

      دقیقا من هم میخواستم بگم ۲۷۰۰نفر نبود. شاید منظورش ۷۲۰۰نفر بوده. اشتباهی تایپ کرده. من همیشه اخبار داغ رو پیگیری میکنم. متاسفانه اکثر مواقع کلمات و آمار رو درست نمی نویسن

    • امیرحمزه

      واقعامتاسفام برای کسانی که قاجاقی برندمکه
      خاک توسرال سعود
      خدایاال سعودرالعنت ونابوشان بگردان وهمه مسلمانان راازشراین وهابیون نجات بده

    • بدون نام

      ......
      اینقدر بعضی هاتون نیایین بگین مکه نرو پولشو بده فقیر!!!
      چه ربطی داره؟
      مسلمونید شما؟!!
      خب به فقیرم بده..
      نمیشه دوتا شو با هم انجامم داد؟
      طرف مستطیع شده متوجه میشید یعنی چی؟؟!
      بعد سالها اسمش دراومده و میخواد بره..
      بعضی هاتون برین تحقیق کنید مستطیع یعنی چی و وظیفه مستطیع که خدا تعیین کرده چیه بعد بیا بگو برو بده به فقیر و از ریختن پول مفت تو جیب حرف بزن!!
      البته اگه مسلمونید..
      کسی که مستطیع شده واجب براش که بره حج اگه بقیه شرایط هم مهیا هست براش اگه اسم ننویسه و کوتاهی کنه و امروز فردا کنه بمیره طبق روایات مسلمون از دنیا نمیره یا مسیحی یا یهودی..
      حالا بعضی یاتون میایین میگین جیب عربستان!!
      گور پدر عربستان و مال دنیا..
      بحث عاقبت طرف وسطه حالا بعضی ها میان چه چیزایی پستی حرف میزنن..

    • بدون نام

      آدم زورش میاد شرط میبندم اگه یه کشور مسلمونی رو جای ایران نمی گزاشتن بره حج ایران اولین نفری بود که اعتصاب میکرد و نمی رفت ولی افسوس که هیچ کشوری دفاع از مانکرد

    • حمید

      خدا خوشش نمی اد تا زمانی که این. وهابیهای انساننما در راس امور حج ومسلما نان قرار دارند نباید به حج رفت و باید با تمام قدرت فکری وعملی با این ابوجهل زمان مبارزه کرد. وسلام

    • بدون نام

      آقا یا خانم بدون نام که درباره مستطیع شدن توضیح دادی آیا میدونی که تا چند همسایه از هر طرف اگر یکی نیازمند باشد شما مستطیع نیستی؟ وقتی این همه جوان بیکار و مجرد وجود دارد مستطیع چه معنی داره؟

    • بدون نام

      شخصی که درباره مستطیع صبحت کردی آیا دوست داری پولی که میدی به عربستان بری حج اون پول تو خرج توپ و تانک بشه و بخوره بهسینه ی شیعه همانند عربستان
      الان نفت کاهش پیدا کرده بقی کمبود بوجشون از همین حج
      دوما یه مثال بزنم بهت به نظر تو آقای که به فرض اصلا یهودی باشه بیاد دست نیازمندان یا بچه یتیمان بگیره
      بعد هیچ گناهی نکنه خوبه
      آقای که مسلمون فقط نماز سروقت میخونه هر موضوع غییت میکنه به هیچ کس دست خیر نداره دست هیچ عروس دامادی نمیگیره خوبه الان شما پولی که میدی به حج اون دست یه عروس داماد بگیری بفریسشون مشهد میدونی چهقدر ثواب داره میدونی چند برابر حج ثواب داره روایت برو تحقیق کن تو میخوای بری با خدا صبحت کنی خدا که اینجا هم هست به خدا قسم پول شما جز تیر برای خود شیعه نیست

    • sooroosh

      اگر مستطیع،باشید،بایدمناسک حج صورت،بگیرد،دوستمان درست میگه،،،،کل پول مناسک حج کشورها ۵درصد،،،بودجه عربستانه،،،،اونها همینو میخاند،که ایرانی پایش،به مکه نرسه انجا نباشد،،،پس باید رفت،،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج