جاباما
۳۸۸۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

حال و هوای بازار در روز اول توزیع اسکناس نو

در روز شروع توزیع اسکناس‌های نو در شعب منتخب بانک‌ها، بازار آزاد تفاوت خاصی با سایر روزها ندارد، اما اسکناس‌فروشان منتظرند مردم اسکناس‌های نویی که از بانک‌ها می‌گیرند را برای فروش نزد آنان ببرند.

خبرگزاری ایسنا: در روز شروع توزیع اسکناس‌های نو در شعب منتخب بانک‌ها، بازار آزاد تفاوت خاصی با سایر روزها ندارد، اما اسکناس‌فروشان منتظرند مردم اسکناس‌های نویی که از بانک‌ها می‌گیرند را برای فروش نزد آنان ببرند.

به مناسب عید «غدیر خم» بانک مرکزی از ۲۴ تا ۲۹ شهریورماه در شعب منتخب بانک‌ها شروع به توزیع اسکناس نو کرده است. براین اساس، در مجموع ۵۰ شعبه از بانک‌های ملی، صادرات، ملت، کارآفرین و پارسیان در تهران توزیع‌کننده اسکناس‌های نو خواهند بود.

مراجعه به شعب برخی از بانک‌ها حکایت از آن دارد که مراجعه‌کننده برای دریافت اسکناس نو باید در بانک مورد نظر حساب بانکی داشته باشد تا هزینه اسکناس نویی که دریافت می‌کند از حساب او برداشت شود و پول به طور دستی دریافت نخواهد شد، اما برخی شعب بانک‌های دیگر عنوان می‌کنند که اگر هم شخص مراجعه‌کننده حساب بانکی نداشته باشد باز هم به وی اسکناس نو تعلق می‌گیرد، ولی در حد یک باند از اسکناس ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی.

جالب اینجاست که بانک‌ها عنوان می‌کنند محدودیت خاصی در توزیع اسکناس نو به متقاضیان ندارند و آنها می‌توانند حتی تا چند باند از اسکناس ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تومانی دریافت کنند. از سویی دیگر ظاهرا یک نفر می‌تواند با مراجعه به شعب بانک‌های مختلف نیز اسکناس نو بگیرد. این در حالی اتفاق می‌افتد که در سویی دیگر و در بازار غیررسمی، اسکناس‌فروشان عنوان می‌کنند در زمانی که توزیع اسکناس در بانک‌ها انجام می‌شود، مردم تعدادی از بسته‌های دریافتی را برای فروش به بازار می‌آورند. به عبارتی در این بین نبود محدودیت در توزیع اسکناس‌ها از سوی بانک و عدم ثبت آن موجب ایجاد بازار برای خرید و فروش و سودبری عده‌ای در زمان توزیع اسکناس در ایام خاص می‌شود.

گرچه اسکناسی که بانک‌ها توزیع می‌کنند بدون دریافت کارمزد یا پرداخت قیمت بالاتر انجام می‌شود، ولی قیمت آن در بازار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بالاتر از قیمت هر بسته است، به‌طوری که اکنون در بازار آزاد بسته‌های ۱۰۰۰ تومانی شامل ۱۰۰ برگ که در مجموع ۱۰۰ هزار تومان ارزش دارد با قیمت حدود ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین بسته ۱۰۰ تایی ۵۰۰ تومانی بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. در این بین اسکناس‌های ۱۰ و ۲۰ تومانی به دلیل عرضه کم و قطع چاپ از سوی بانک مرکزی با فاصله حدود ۵۰ هزار تومانی به فروش می‌رود، به‌طوری که بسته ۱۰۰ تایی اسکناس ۱۰ تومانی حدود ۶۰ هزار تومان و ۲۰ تومانی تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد.

اسکناس‌فروشان عنوان می‌کنند با این‌که امروز شروع توزیع اسکناس نو در بانک‌هاست، اما قیمت فروش آزاد آن تغییر چندانی نداشته است. آنان منتظرند مردم اسکناس‌های نو را از بانک به بازار آورده و هر بسته را بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بالاتر از قیمت از آنان بخرند و خودشان تا ۵۰۰۰ هزار تومان هر بسته را بالاتر بفروشند. آنها درباره منبع تامین اسکناس خود نیز می‌گویند که ما در بازار اسکناس دست آخر هستیم، چرا که عمده این اسکناس‌ها از بانک‌ها تامین شده و در اختیار اشخاص مختلف قرار می‌گیرد و آنها نیز اسکناس‌ها را به بازار آورده و به فروش می‌رسانند.

اسکناس نو را از کدام بانک ها بگیریم؟

اما در حالی توزیع اسکناس نو در بانک‌ها تا دوشنبه ۲۹ شهریورماه ادامه دارد که برخی شعب به مشتریان اعلام می‌کردند در صورت نیاز هرچه سریع‌تر اقدام کنند، چرا که ممکن است اسکناس‌های نو تمام شود.

براساس آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده ۱۲ شعبه بانک ملی شامل کاشف، میدان استاد معین، اسلامشهر، دانشگاه، میدان شهدا، دماوند، شهرری، ورامین، صندوق پس‌انداز ملی، بازار، میدان اسعدآباد و بومهن توزیع اسکناس نو را برعهده دارند.

همچنین شعب مرکزی، فردوسی، سی‌متری آذر، جماران، شهرک قدس، میدان امام حسین، شهرری، ابوذر غربی، وحدت اسلامی، اشرفی اصفهانی، کوی نصر و میدان جمهوری از شعب منتخب صادرات برای ارائه اسکناس نو هستند.

در بانک ملت نیز شعب فداییان اسلام، چهارراه استانبول، بلوار دلاوران، مستقل مرکزی، بازار آلومینوم، پنجم نیروی هوایی، میرداماد، هفتم تیر، شهر قدس، چهارراه ولیعصر و قائمشهر توزیع‌کننده خواهند بود.

در بانک کارآفرین نیز شعب سردار جنگل، عمار، دکتر فاطمی، تهران‌پارس، صادقیه، طالقانی شرقی، مطهری غربی، سرو شرقی، جمهوری و یوسف‌آباد شمالی توزیع‌کننده هستند.

پارسیان از دیگر بانک‌هایی است که اسکناس نو در شش شعبه ارائه می‌کند. بلوار کشاورز، آزادی، فردوسی، میرداماد غربی، شعبه چهارراه رشید، نازی‌آباد توزیع‌کنندگان اسکناس نو از سوی بانک پارسیان هستند.

توزیع اسکناس نو در بانک ها محدود به تهران نیست و قرار بر این بوده تا در سایر شهرستان‌ها با هماهنگی ناظران پولی از طریق روابط عمومی بانک‌ها و شعب منتخب انجام شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه تجارت مسخره ای .نمونه آنرا در کجا دنیا سراغ دارید؟ از ماست که برماست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج