جاباما
۳۸۸۶۴۴
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

خشم رسانه های سعودی از مقاله «ظریف»

انتشار مقاله قاطع و کوبنده وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک رسانه آمریکایی که بر محوریت لزوم مبارزه جهانی با وهابیت متمرکز بود، خشم شدید عکاظ و در عین حال انفعال و سکوت دیگر رسانه‌های سعودی را به دنبال داشته است.

خبرگزاری تسنیم: مقاله اخیر دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره وهابیت و پیامدهای ویرانگر شکل‌گیری چنین فرقه مخوفی در جهان، با واکنش شدید رسانه‌های سعودی روبرو شده است.

دکتر ظریف در این یادداشت که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، تاکید کرد که از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون وهابیت جنگ‌طلب چند بار تغییر چهره داده اما در ایدئولوژی و مشی بنیادی آن تغییری حاصل نشده است.

این مقاله هشدار‌دهنده درباره خطرات وهابیت، خشم شدید رسانه‌های سعودی را به دنبال داشته و این رسانه‌ها با به خدمت گرفتن نویسندگان‌ مزدور خود، به اتهام‌زنی و فحاشی علیه ایران و شخص دکتر ظریف پرداختند تا نشان دهند در مقابل منطق قلم و اندیشه قوی ایران، در موضع کاملا انفعالی و ضعف قرار دارند و تلاش می‌کنند با تهمت زدن و ناسزاگفتن بر این ضعف خود سرپوش بگذارند.

روزنامه عکاظ که در کنار الوطن، الریاض، الشرق الاوسط و الحیات پیشتاز هجمه رسانه‌‌ای آل سعود به جمهوری اسلامی ایران است، اظهارات کاملا منطقی، واقعی و عقلانی رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به زعم خود،‌افترا علیه سعودی خواند.

در حالی که کنفرانس اخیر علمای مطرح اهل سنت در گروزنی بر تبرئه اهل سنت از وهابیت و سلفیت تاکید کرد، این روزنامه سعودی با تکیه بر همان شگرد خاص سعودی‌ها یعنی طایفه‌گری، تفرقه‌افکنی مذهبی و سوء‌استفاده از دین و القای این‌که وهابیت جزئی از اهل سنت است،‌ادعا کرد:«برای دومین بار از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی، روزنامه نیویورک تایمز صفحات خود را برای محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اختصاص داد تا مقاله‌ای را منتشر کند که لبریز از حقد و نفرت از سعودی و اهل سنت و جماعت است و خواستار دشمنی ایالات متحده و غرب با عنوان بیایید جهان را از وهابیت نجات دهیم، شد».

عکاظ در ادامه مدعی شد:« مقاله‌ ظریف مشتی دروغ و وادعای دور از حقیقت است به ویژه این‌که وی به زعم خود گفته است که سعودی، میلیارد‌ها دلار طی سه دهه برای صدور وهابیت به جهان هزینه کرده است و مدعی شده که سعودی، اسلام را با پول خود تغییر داده و همپیمانانش را فریب داده به این‌که دشمن، همان ایران است».

این رسانه سعودی با اعتراف به حمایت گسترده کاربران خارجی روزنامه نیویورک تایمز از مقاله ظریف و انتشار دیدگاه‌های آنها در تایید آن در یک موضع انفعالی نوشت :« هر چند سایت این روزنامه مملو از دیدگاه‌های مخالفان پادشاهی در تایید این مقاله است، اما نویسندگان غربی از تحلیل ظریف تعجب کرده و این نکته را یادآور شده‌اند که افراط‌گرایی فقط در اسلام منحصر نمی‌شود و در مسیحیت و یهودیت هم افراطیون فراوانی وجود دارند».

عکاظ به نقل از نویسندگان و تحلیلگران فرضی خود با تکرار اتهامات بی‌اساس قبلی علیه جمهوری اسلامی ایران همچون اتهام ساختگی و بی‌اساس میزبانی ایران از القاعده، یا متهم کردن نیروهای داوطلب مردمی عراق به پاکسازی نژادی و توهین به آنها و ادعای تلاش ایران برای سیطره بر یمن و سوریه مدعی شد:« ناظران و تحلیلگران با شگفتی می‌پرسند چرا نیویورک تایمز صفحات خود را به یکی از مقامات نظامی داده که دشمنی‌‌اش با سعودی علنی و آشکار است، و چگونه نقش ایران در میزبانی از سران القاعده و پاکسازی نژادی‌‌ای که حشد شعبی‌اش در عراق اعمال می‌کند و تلاش‌هایش برای سیطره بر یمن و سوریه و ایجاد دولت کوچک و موازی برای تعطیل کردن دولت قانونی لبنان را نادیده می‌گیرد».

عکاظ همچنین در مقاله دیگری مدعی شد:« پس از سیلی‌های دردناک پادشاهی سعودی، ظریف در دروغگویی اغراق کرد، پس از شکست نظام ایران در فتنه‌‌افکنی و ناآرامی در حج،‌این نظام در جهان اسلام منزوی شده است...».

این روزنامه با ابراز خشم از روزنامه نیویورک تایمز به سبب انتشار این مقاله کوبنده از اخلاق رسانه‌‌ای دم زد و با فحاشی و توهین به جبهه مقاومت و رهبران آن و ناسزاگویی به نیروهای داوطلب مردمی و استفاده از واژه زشت «وحوش مضر آدمکش» برای نیروهای مردمی عراق که تنها گناهشان از نظر رسانه‌ها و مقامات سعودی، شکست توطئه مزدوران تکفیری آل سعود در عراق است،‌ادعا کرد:« این رسانه ساده‌ترین قواعد کار رسانه‌‌ای حرفه‌ای را با انتشار این مقاله نقض کرد که ظریف از طریق آن تلاش کرد با حمله به سعودی، عقده شکست خود را خالی کند ...».

عکاظ در ادامه ادعاهای مضحکی را علیه ایران مطرح کرد و با به‌کار بردن الفاظ زشت و زننده درباره رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلایم ایران مدعی شد:«جواد ظریف مزدور فارسی اول غرب و ...رسانه های سعودی

خشم رسانه های سعودی از مقاله «ظریف»

این روزنامه که فحاشی، توهین و ناسزاگویی را برای خالی کردن جام خشم و کینه خود از مقاله منطقی، عقلانی و تاثیرگذار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است، در ادامه به تشکیک و تردیدافکنی درباره دکتر ظریف پرداخت و پایبندی وی و خانواده‌اش به ویژه همسرش به اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی را افراط‌گرایی و تعصب توصیف کرد.

عکاظ که نوع واکنش توهین‌آمیزش به مقاله ظریف نشان می‌دهد کاملا دچار انفعال و سردرگمی شده، با تکیه بر پترودلارهای اهدایی سعودی به نویسندگان مزدور خارجی، فردی را که تحلیلگر سابق مرکز واشنگتن خواند،اجیر کرد تا وی آنچه را عکاظ می‌خواهد در هجمه و توهین به ایران بر زبان جاری کند،‌این تحلیلگر اجیرشده هم ابتدا به ارائه درس اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای پرداخت و به زعم خود نیویورک تایمز را نصیحت کرد به این مسائل پایبند باشد و از انتشار دروغ‌ها پرهیز کند، این تحلیلگر مزدور در ادامه مدعی شد:« آنچه ظریف گفته، نفاق و تلاش برای وارونه‌نمایی حقایق است،‌قطار ایران در منطقه حامل پول‌های هنگفتی است که از طریق آن گروه‌های تروریستی را در کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کند».

خشم رسانه های سعودی از مقاله «ظریف»

ظریف در مقاله خود چه گفت که سعودی‌ها برآشفته شدند؟

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله اخیر خود در نیویورک تایمز تاکید کرده بود که از ۱۱ سپتامبر وهابیت جنگ‌طلب چند بار تغییر چهره داده و هولناک‌ترین خونریزی‌ها توسط وهابی‌ها شکل گرفت.

وی خاطر نشان کرد: از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون، وهابیت جنگ‌طلب چند بار تغییر چهره داده اما در ایدئولوژی و مشی بنیادی آن تغییری حاصل نشده، خواه این گروه طالبان باشد یا شاخه‌های بازتولید شده القاعده و یا عناصر به‌اصطلاح دولت اسلامی، که نه دولت است و نه اسلامی. میلیونها نفر که قساوت‌های جبهه النصره را تجربه کرده‌اند، داستان ساختگی جدایی جبهه النصره از القاعده را باور نخواهند کرد. سوابق نشان می‌دهد که تلاش برای تطهیر جبهه النصره با این هدف صورت می‌گیرد تا ارسال دلارهای نفتی به گروه‌های افراطی در سوریه که تا قبل از این با شیوه‌های پنهان صورت می‌گرفت، در آینده به‌طور علنی و آشکار انجام پذیرد و حتی برخی دولتهای غربی را وسوسه نماید تا از این به‌اصطلاح «معتدلین» حمایت نمایند. حضور غالب النصره در اتحاد فعلی مخالفین دولت سوریه در حلب، واقعیتی است که تمامی این تبلیغات را مردود می‌سازد.

تلاش عربستان سعودی برای متقاعد ساختن ولی‌نعمتان غربی‌اش به حمایت از سیاست‌های کوته‌بینانه‌اش برمبنایی باطل استوار شده که فروبردن جهان عرب در آشوب بیشتر به‌نحوی به جمهوری اسلامی ایران ضربه می‌زند. این توهم که بی‌ثباتی منطقه به «مهار» ایران کمک خواهد نمود و یا دشمنی ادعایی بین شیعه و سنی به درگیری در منطقه دامن زده است، با این واقعیت در تضادی آشکار است که هولناک‌ترین خونریزی‌ها در منطقه ما به‌دلیل کشتار برادران عرب و سنی توسط وهابی‌ها شکل گرفته است.

با وجود دروغگویی و ادعای رسانه سعودی مبنی بر این‌که «ظریف گفته است حکومت سعودی هرگز بخشی از راه حل در منطقه نخواهد بود»،‌دکتر ظریف در پایان مقاله خود تاکید کرده بود:« گرچه بیشتر خشونت‌های اعمال‌شده با سوء استفاده از نام اسلام ریشه در وهابیت دارد، لیکن به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنم که عربستان سعودی نمی‌تواند بخشی از راه‌حل باشد، کاملاً به‌عکس، ما از حاکمان سعودی می‌خواهیم تبلیغات مبتنی بر اتهام و هراس را رها نموده و با سایر اعضای جامعه جهانی در از بین بردن آفت تروریسم و خشونت که همه ما را تهدید می‌کند همکاری کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سجاد

      باز هم دکتر ظریف حرص دشمنان را در می اورد. ماشاالله به دکتر

    • بدون نام

      ظریف با توجه به موقعیت زمانی که برای مردم امریکا یاد اور حادثه 11 سپتامبر هست به خوبی از این موقعیت برای جهت دهدی و همراهی مردم امریکا بر علیه عربستان استفاده کرد.

    • محمد

      احسنت آقای ظریف،بایدچهره واقعی اینابه دنیامعرفی بشه..

    • بدون نام

      درود جناب آقای ظریف ... امیر کبیر قرن .... انشالله که در پناه حق پایدار باشید و همچنان دلاور مردانه یار و یاور دولت و ملت باشید .... مرگ بر ال سعود مرگ بر این سعودی های زبان نفهم

    • حسین

      احسنت به ظریف محبوب بهترین مقابله با دشمن استفاده از عقل منطق همراه با ادب است دشمنو باید اینجوری مات ورسوا کرد تمام جهان به این مقاله توجه میکنند ولی فحاشی وبدو بیرا گفتن وشعاری برخورد کردن وآتش زدن وسنگ پرانی فقط باعث محکومیت وانزوای خودمان میشود بهتر است از مرد دیپلوماسی کشورمان درس بگیریم

    • بدون نام

      سلام بیچاره ظریف خارج باید با وهابیت بجنگه و تو ایران هم مورد هجوم دلواپسا قرار داره،، سخته خدایی،، خدا کمک کنه به این مرد خستگی ناپذیر...

    • بدون نام

      درود دکتر کارتو خوب بلدی

    • جلیل

      هرکس بطریقی دل ما میشکند بیگانه جدا دوست جدا میشکند لقب امیر کبیر قرن انتخاب بجاییست

    • بدون نام

      زنده باشی دکتر ظریف امیدوارم همیشه سر فراز باشی وباعث افتخار ایران وایرانی.وخار چشم دشمنان ایران

    • بدون نام

      ان شالله که ایشون برایه انتخابات ۹۶ کاندید بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج