۳۸۹۲۶۱
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

پرهزینه‌ترین حادثه سیاسی دنیا

آمریکا رکورددار پرهزینه‌ترین انتخابات‌ها در دنیاست. این هزینه کلان تنها در انتخابات ریاست‌جمهوری صرف نمی‌شود بلکه در انتخابات کنگره هم تقریباً معادل انتخابات ریاست‌جمهوری هزینه می‌شود. بخش اعظم این هزینه از طریق صنایع و احزاب سیاسی تامین می‌شود و در جریان رقابت‌ها استفاده می‌شود.

هفته نامه تجارت فردا: آمریکا رکورددار پرهزینه‌ترین انتخابات‌ها در دنیاست. این هزینه کلان تنها در انتخابات ریاست‌جمهوری صرف نمی‌شود بلکه در انتخابات کنگره هم تقریباً معادل انتخابات ریاست‌جمهوری هزینه می‌شود. بخش اعظم این هزینه از طریق صنایع و احزاب سیاسی تامین می‌شود و در جریان رقابت‌ها استفاده می‌شود.
بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی دولت آمریکا تاکنون بخش مالی و املاک آمریکا ۶۳۶ میلیون و ۹۳۱ هزار دلار به انتخابات کمک کرده که حدود ۳۲۵ میلیون دلار آن به دو حزب اصلی سیاسی در آمریکا منتقل شد. آمارها نشان می‌دهد ۵۲ درصد از این بودجه به حزب جمهوریخواه و ۹ /۳۷ درصد به دموکرات‌ها داده شده است.
وکلا و لابی‌کنندگان سیاسی در این انتخابات ۱۴۵ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار آمریکا کمک مالی ارائه داده‌اند که ۱۳۵ میلیون دلار آن به دو حزب اصلی داده شده و ۲ /۶۵ درصد از این مبلغ به حزب دموکرات و ۵ /۳۴ درصد به حزب جمهوریخواه تعلق گرفته است. وکلا و لابی‌کنندگان سیاسی از طرفداران اصلی هیلاری کلینتون هستند و بر این باورند که علم سیاسی و تجربه کلینتون عامل مهمی در موفقیت او خواهد بود.
پرهزینه‌ترین حادثه سیاسی دنیا
کمک‌های مالی ارائه‌شده از سوی بخش سلامت به انتخابات برابر با ۱۴۳ میلیون دلار، بخش ارتباطات و مخابرات برابر با ۱۴۰ میلیون دلار، بخش انرژی و منابع طبیعی ۱۰۸ میلیون دلار و بخش کارگری ۹۶ میلیون دلار بود. در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تاکنون -مجموع کمک‌های ارائه‌شده برای انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ آمریکا- ۱۱۸ میلیون دلار از کمک‌های ارائه‌شده از سوی بخش بهداشت، ۹۱ میلیون دلار از کمک‌های بخش ارتباطات و مخابرات و ۶۸ میلیون دلار از کمک‌های ارائه‌شده از سوی بخش انرژی و منابع طبیعی به دو حزب اصلی داده شد.
در انتخابات سال جاری بخش تجارت محصولات کشاورزی ۴۹ میلیون دلار، بخش ساختمانی آمریکا 8 /48 میلیون دلار، بخش حمل و نقل 6 /46 میلیون دلار و بخش دفاعی 3 /21 میلیون دلار به دو حزب اصلی انتخابات کمک کردند.
بخش انرژی بزرگ‌ترین حامی حزب جمهوریخواه در آمریکاست. در انتخابات اخیر 6 /80 درصد از کمک‌های مالی ارائه‌شده از طریق بخش انرژی و منابع طبیعی آمریکا به حزب جمهوریخواه بود، در حالی که ۸۳ درصد از کمک‌های ارائه‌شده از سوی بخش کارگری و اتحادیه‌های کارگری به حزب دموکرات بوده است. دومین حامی بزرگ حزب دموکرات در انتخابات جاری وکلاو لابی‌کنندگان هستند در حالی که بخش بازرگانان محصولات کشاورزی دومین حامی بزرگ جمهوریخواهان هستند.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی صنایع متفرقه ۶ /۲۳۰ میلیون دلار کمک مالی به انتخابات کردند که ۱۷۱ میلیون دلار آن به دو حزب اصلی داده شد. کمک‌های مالی مردمی در این دوره برابر با ۳۶۰ میلیون دلار بود که ۳۰۱ میلیون دلار آن به دو حزب اصلی داده شد. مردم آمریکا ۵۳ درصد از این کمک‌ها را به دموکرات‌ها و ۴۶ درصد را به جمهوریخواهان ارائه دادند.

پرهزینه‌ترین حادثه سیاسی دنیا
هزینه انتخابات جاری دو برابر سال ۲۰۱۲ است

در انتخابات گذشته هزینه انتخابات دو کاندیدای اصلی حزب دموکرات و جمهوریخواه -مجموع بودجه کمپین‌ها، هزینه‌های خارج از کمپین و هزینه صرف‌شده برای طرف‌های سوم و لابی‌ها- بالغ بر 7 /2 میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ هزینه انتخابات دو برابر شود. البته از ابتدای کارزار انتخاباتی که کاندیداها برای انتخاب شدن از طرف حزب تلاش می‌کردند یا به عنوان کاندیدای مستقل وارد کارزار انتخاباتی شده بودند تا انتهای انتخابات بالغ بر 3 /5 میلیارد دلار هزینه شد.
نشریه هیلز چاپ آمریکا در شماره اخیر خود نوشت: انتظار می‌رود هزینه انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری دو برابر انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی باشد و از 7 /2 میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار برسد.
البته شماری از پژوهشگران سیاسی حداکثر هزینه پیش‌بینی‌شده برای این انتخابات را سه میلیارد دلار می‌دانند و این گروه افرادی هستند که توانایی ترامپ در جمع‌کردن پول و کمک مالی از طریق طرفدارانش را کم می‌دانند. این ناتوانی ریشه در عدم محبوبیت ترامپ در میان مردم تکنوکرات آمریکا دارد. تکنوکرات‌ها طبقه‌ای هستند که هم به منابع مالی دسترسی دارند و هم از نظر اجتماعی جایگاه بالایی دارند و این عده در مقایسه با دو کاندیدایی رقیب، ترامپ را گزینه‌ای مردود می‌دانند.

به گزارش نشریه هیلز بودجه‌ای که برای انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته می‌شود شامل تبلیغات و لابی است که نیاز به منابع مالی زیادی دارد. به عنوان مثال کمپین کلینتون هزینه تبلیغات را ۵ /۱ میلیارد دلار برآورد کرده که نیمی از این مبلغ برای تبلیغات آنلاین هزینه می‌شود و بخش اعظم این منابع مالی از طریق طرفداران کاندیداها جمع‌آوری می‌شود.
پژوهشگران علوم سیاسی بر این باورند که سابقه فعالیت‌های سیاسی هیلاری کلینتون باعث می‌شود تا توانایی او در جمع‌آوری منابع مالی از طرفدارانش بیشتر از ترامپ باشد. این منابع مالی را مردم به صورت کمک بلاعوض در اختیار کمپینی که طرفدارش هستند قرار می‌دهند. این کمک‌ها را می‌توان از طریق وب‌سایت کمپین کلینتون انجام داد.

پرهزینه‌ترین حادثه سیاسی دنیا
بودجه بیشتر کمپین، شانس بالاتر در انتخاب

حال می‌توان این هزینه را جزیی‌تر کرد و تنها بر مبنای هزینه‌ای که هر یک از کاندیداها برای کمپین‌های انتخاباتی دارند یک ارزیابی در مورد عملکرد هر کاندیدا در انتخابات داشت. ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که آیا بودجه کمپین‌های انتخاباتی تاثیر معناداری روی نتیجه انتخابات دارد یا خیر؟ آیا می‌توان بر مبنای اینکه کدام کاندیدا بودجه بیشتری برای انتخابات داشته است تصمیم گرفت که شانس بیشتر یا کمتری در انتخاب شدن دارد؟

مرکز مطالعات صلح و اقتصاد آمریکا در گزارش اخیر خود نوشت: بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد اغلب رئیس‌جمهورهای منتخب بودجه بالاتری نسبت به رقیب خود در کمپین‌های انتخاباتی داشتند. این بودجه هم از طریق کمک‌های بلاعوض مردم تامین شده است و منابع مالی که حزب در اختیار کاندیداها قرار می‌دهد صرف مذاکرات پشت پرده انتخابات و لابی با صاحبان قدرت اقتصادی و سیاسی در کشور می‌شود.
اگر بخواهیم یک پیش‌بینی در مورد میزان موفقیت یا عدم موفقیت کاندیدای ریاست‌جمهوری در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی بر مبنای بودجه کمپین‌ها ارائه دهیم، باید بپذیریم که هیلاری با فاصله زیادی برنده انتخابات خواهد بود زیرا بودجه کمپین هیلاری کلینتون 8 /3 برابر بودجه کمپین ترامپ است. البته این اطلاعات در مورد بودجه کمپین‌های انتخاباتی تا ابتدای ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی است.
پرهزینه‌ترین حادثه سیاسی دنیا
ترامپ رکورددار کمترین بودجه کمپین

مطالعات نشان می‌دهد بودجه کمپین ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ برابر با ۲ /۹۶ میلیون دلار بود در حالی که بودجه کمپین کلینتون بالغ بر ۳ /۳۷۴ میلیون دلار بوده است. نکته اینجاست که با وجود تلاش ترامپ و خانواده‌اش بودجه کمپین انتخاباتی ترامپ کمترین سطح از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون است و حتی می‌توان آن را با بودجه‌ای که در سال ۱۹۹۲ میلادی از سوی رقیب بیل کلینتون برای انتخابات صرف شد هم مقایسه کرد.
مقایسه بودجه ترامپ با بودجه دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری تاریخ آمریکا با در نظر گرفتن تغییرات ارزش دلار و نرخ تورم نشان می‌دهد که ترامپ رکورد پایین‌ترین بودجه کمپین‌های انتخاباتی از سال ۱۹۷۶ میلادی تاکنون را شکسته است.

در سال ۲۰۰۰ جرج بوش و ال‌گور در انتخابات شرکت کردند. جرج بوش که برنده انتخابات آن سال بود 4 /186 میلیون دلار بودجه برای کمپین خود داشت در حالی که بودجه ال‌گور برابر با 2 /120 میلیون دلار بود. در انتخابات سال ۲۰۰۴ که باز هم بوش پیروز شد رقیب دموکراتش جان کری وزیر امور خارجه دولت دوم اوباما بود. بودجه کمپین انتخاباتی کری در آن سال برابر با 2 /332 میلیون دلار و بودجه بوش برابر با 9 /354 میلیون دلار بود.
اما اوباما در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرد. در سال ۲۰۰۸ بودجه کمپین اوباما برابر با 8 /759 میلیون دلار و بودجه انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری او برابر 5 /736 میلیون دلار بود در حالی که رقبایش در این دو دوره به ترتیب 6 /239 میلیون دلار و ۴۸۳ میلیون دلار هزینه کردند.
پرهزینه‌ترین حادثه سیاسی دنیا
رکوردشکنی اوباما

در سال ۲۰۰۸ نسبت بودجه کمپین اوباما به جان مک‌کین بالغ بر ۲۱۷ درصد بود که بیشترین تفاوت را در تاریخ داشت. البته اگر آمارهای ارائه‌شده تاکنون در مورد بودجه کمپین ترامپ و هیلاری کلینتون را در نظر بگیریم، اوباما تنها رکورد بالاترین ارزش دلاری کمپین را خواهد داشت ولی نسبت بودجه کمپین کلینتون به ترامپ تاکنون ۲۸۹ درصد است.

بعد از اوباما رکورددار بالاترین نسبت بودجه کمپین برنده به بازنده انتخابات ریاست‌جمهوری به سال ۱۹۶۸ میلادی بازمی‌گردد. در آن سال بودجه کمپین ریچارد نیکسون 8 /120 درصد بیشتر از بودجه کمپین هوبرت هامفری بود. در طول تاریخ انتخابات آمریکا از سال ۱۹۶۸ میلادی تاکنون تنها در یک دوره کمپین برنده بودجه کمتری نسبت به کمپین بازنده داشته است. در سال ۱۹۷۶ که جیم کارتر کاندیدای دموکرات ریاست‌جمهوری پیروز انتخابات شد، بودجه کمپین او 4 /6 درصد کمتر از رقیب جمهوریخواهش بود.
البته باید در نظر داشت که این تنها بودجه کمپین‌های انتخاباتی است که از طرف مردم تامین می‌شود و بالا بودن میزان بودجه نشان‌دهنده استقبال زیاد مردم و تلاش زیاد کاندیدا برای تبلیغات است. به عنوان مثال مردم بعد از اینکه بوش جنگ در خاورمیانه را آغاز کرد و میلیاردها دلار برای این جنگ‌ها هزینه کرد خواهان تغییر اساسی در سیاست‌های آمریکا بودند و به همین دلیل از اوباما که با شعار تغییر روی کار آمده بود استقبال زیادی کردند.
از طرف دیگر اوباما اولین کاندیدای سیاهپوست ریاست‌جمهوری در آمریکا بود که شانس بالایی برای انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور داشت و علاوه بر سیاهپوستان و طرفداران همفکرش، شمار زیادی از اقلیت‌های نژادی و مذهبی هم از او به عنوان نماینده یک اقلیت در کاخ سفید حمایت کردند. همین مساله سبب شد تا بودجه کمپین او که تنها برای تبلیغات و سفرها استفاده می‌شود بالاتر از دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری باشد.
هر کاندیدا علاوه بر کمپین‌های انتخاباتی مبالغ کلانی در پشت پرده انتخابات هزینه می‌کند که این مبالغ برای لابی کردن و جلب رضایت گروه‌های اثرگذار در انتخابات صرف می‌شود و خارج از مبلغ اعلام‌شده برای بودجه کمپین است. در بیشتر موارد منابع مالی استفاده‌شده برای کار در پشت پرده انتخابات آمریکا را صاحبان مشاغل بزرگ اقتصادی و صنعتی و احزاب سیاسی تامین می‌کنند.
پرهزینه‌ترین حادثه سیاسی دنیا
بودجه کمپین‌ها کمتر از 01 /0 درصد تولید ناخالص داخلی

اما با وجود اینکه در هر یک از کارزارهای انتخاباتی میلیون‌ها دلار هزینه می‌شود ولی سهم بودجه انتخابات به تولید ناخالص داخلی کمتر از ۰۱ /۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکاست. حتی اگر مجموع هزینه‌های انتخابات را که شامل بودجه کمپین و هزینه‌های پشت پرده انتخابات است هم در نظر بگیریم باز به این می‌رسیم که سهم هزینه‌های انتخاباتی به تولید ناخالص داخلی در آمریکا کم است و تفاوت چندانی با سهم هزینه‌های انتخاباتی به تولید ناخالص داخلی در دیگر کشورهای صنعتی ندارد.
کاندیداهای ریاست‌جمهوری در آمریکا برای اینکه بتوانند دیدگاه‌های خود را تشریح کنند ماه‌ها فعالیت می‌کنند و نتیجه این تلاش‌ها افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی و ارتقای سطح انتظار مردم از دولت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج