جاباما
۳۸۹۵۶۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

یک دیپلمات:

رابطه با آمریکای لاتین، اولویت سیاست خارجی ایران

یک دیپلمات ایرانی با اشاره به اهمیت سفر روحانی به ونزوئلا و کوبا و دیدار با برخی از مقامات این دو کشور تصریح کرد: این اولین سفر رییس‌جمهور در دولت یازدهم به منطقه آمریکای لاتین است و از این رو دارای اهمیت ویژه‌ای است.

خبرگزاری ایسنا: مجید صالحی، کارشناس ارشد معاونت اروپا و آمریکایی وزارت خارجه با بیان این‌که به دلیل درگیر بودن دولت به ویژه دستگاه سیاست خارجی با موضوع برجام این فرصت فراهم نشد که سفر رییس‌جمهور و هم‌چنین وزیر خارجه به آمریکای لاتین زودتر انجام شود، گفت: البته آقای ظریف قرار بود سال گذشته به آمریکای لاتین سفر کند ولی این سفر دوبار به دلایل مختلفی از جمله اجرایی شدن برجام و تحولات منطقه به تعویق افتاد تا این‌که در نهایت حدود یک ماه پیش این سفر انجام شد.

او با بیان این‌که رابطه با آمریکای لاتین همواره در چارچوب اصول سیاست خارجی ایران به عنوان یک اولویت مهم مطرح بوده است، تصریح کرد: ارتباط با کشورهای این منطقه برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت از ابعاد مختلف به ویژه سیاسی و اقتصادی است.

سفیر پیشین ایران در اکوادور با بیان این‌که اقتصاد ایران و آمریکای لاتین می‌تواند مکمل هم باشد، به ظرفیت‌های دو طرف جهت افزایش تعاملات اقتصادی اشاره کرد و افزود:‌ از دیگر سو برخی از کشورهای این منطقه عضو بعضی از سازمان‌های مهم منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله اوپک هستند و ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در عرصه بین‌المللی به خوبی استفاده کنیم.

این کارشناس ارشد معاونت اروپا و آمریکایی وزارت خارجه با تاکید بر این‌که ایران و کشورهای این منطقه از جمله کوبا و ونزوئلا می‌توانند در زمینه تبادل فن‌آوری‌های علمی همکاری خوبی داشته باشند،‌ تصریح کرد: مثلا کوبا در زمینه بیوتکنولوژی و دانش پزشکی پیشرفت‌های خوبی داشته و در این راستا تهران و هاوانا می‌توانند همکاری‌های‌شان را گسترش دهند.

صالحی به دیگر اشتراک‌های ایران و کوبا اشاره کرد و گفت:‌ ایران و کوبا هر دو کشوری انقلابی هستند که مدت زیادی تحت تحریم‌های‌ آمریکا قرار داشتند و هر دو با مقاومت در برابر تحریم‌ها سعی کردند اهداف خود را پیش ببرند.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به وضعیت کنونی جهان از جمله گسترش افراطی‌گری و تروریسم به حضور رییس‌جمهور در هفدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها اشاره کرد و گفت:‌ شرکت و سخنرانی در این اجلاس تریبون مهمی است که ایران می‌تواند دیدگاه‌های خود را در مورد وضعیت جاری در جهان بیان کند و از دیگر سو با برخی از مقامات شرکت‌ کننده در این اجلاس رایزنی و گفت‌وگو کند.

صالحی با تاکید بر این‌که رابطه با آمریکای لاتین همواره در چارچوب اصول سیاست خارجی ایران به عنوان یک اولویت مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: پایه‌گذاری این روابط در دولت آقای خاتمی انجام شد. سپس در دولت نهم و دهم نیز گسترش پیدا کرد و اکنون نیز دولت دهم چنین استراتژی را در پیش دارد. گرچه ممکن است به خاطر شرایط ویژه‌ای که وجود داشت از جمله درگیری دولت و دستگاه سیاست خارجی با موضوع برجام آن طور که افکار عمومی انتظار داشتند در ارتباط با گسترش توسعه روابط با این منطقه عمل نشده باشد.

این دیپلمات کشورمان با تاکید بر این‌که سفر رییس‌جمهور به این منطقه به لحاظ روابط دو جانبه و بین‌المللی بسیار مهم است و هر گونه ابهامی که در این زمینه وجود داشت را از بین می‌برد، تصریح کرد: دولت‌های هم‌سو و سایر دولت‌های منطقه نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند که این رابطه علیه کسی نیست و در جهت تامین منافع متقابل است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج