۳۸۹۷۱۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ماجرای یاغی شدن اسطوره فوتبال رومانی!

می‌توانید تصور کنید بازیکنی از رئال‌مادرید به تیمی کوچک در ایتالیا برود و سپس با پیراهن بارسلونا خودش را دوباره در لالیگا مطرح کند؟

خبرگزاری خبرآنلاین: می‌توانید تصور کنید بازیکنی از رئال‌مادرید به تیمی کوچک در ایتالیا برود و سپس با پیراهن بارسلونا خودش را دوباره در لالیگا مطرح کند؟

قطعاً یک بازیکن معمولی چنین توانایی را نخواهد داشت اما «گئورگی هاجی» اسطوره فوتبال رومانی موفق شد این مسیرِ خاص را طی کند. «برشا» تیمی کوچک اما بلندپرواز در فوتبال ایتالیا بود که هاجی در حدفاصل حضور در رئال‌مادرید و بارسلونا پیراهن آن را حتی در سری B پوشید. خواندن داستان پیوستن هاجی از رئال به برشا و سپس بارسا می‌تواند جالب باشد.

پیشنهاد مربی سابق از تیم کوچک ایتالیایی

گئورگی هاجی در اوج دوران بازی‌اش، تصمیم گرفت تیم بزرگی مثل رئال‌مادرید را ترک کند و راهی تیمی شود که بزرگترین افتخارش قهرمانی در فصل ۱۹۶۵-۱۹۶۴ سری B بود. سفید و آبی‌های برشا تیمی باسابقه بودند و این باشگاه در سال ۱۹۱۱ تأسیس شده بود اما هیچ‌گاه در سطح اول فوتبال ایتالیا تیم بزرگی نشدند. فصل ۱۹۹۲-۱۹۹۱ از سری B به سری A صعود کردند و مالک باشگاه تصمیم گرفت چند بازیکن بزرگ بخرد که یکی از آنها گئورگی هاجی بود که آن زمان تنها ۲۷ سال سن داشت. دلیل پیوستن هاجی به برشا هیچ چیز نبود جز حضور میرچیا لوچسکو سرمربی سابق تیم ملی رومانی روی نیمکت این تیم. جالب است که بدانید آن زمان برشا چهار بازیکن رومانیایی (هاجی، ماتئوت، رادوچیویو و سابائو) در ترکیب داشت، در حالی که تیم‌هایی مثل آث‌میلان و اینترمیلان هرکدام سه بازیکن مطرح هلندی (گولیت، رایکارد و فان‌باستن) و آلمانی (ماتئوس، کلینزمن و برمه) را در ترکیب اصلی قرار می‌دادند. در همان فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۲ سری A، هاجی و تیمش در رده پانزدهم قرار گرفتند و در پلی‌آف سقوط هم به اودینزه باختند. جالب بود که ستاره رومانیایی تصمیم گرفت در برشا بماند و در سری B هم حضور داشته باشد تا هواداران به او لقب خائن ندهند چراکه در همان فصل نخست بسیاری می‌گفتند هاجی تمام توانش را برای برشا به کار نمی‌گیرد. فصل بعد برشا باز هم به سری A برگشت و در جام «آنگلو-ایتالین»، که بین تیم‌های انگلیسی و ایتالیایی برگزار می‌شد، قهرمان شدند اما هاجی دیگر ایتالیا را جایی برای ماندن نمی‌دانست چراکه پیشنهادی جالب به دستش رسیده بود.

هاجی به رئال خیانت کرد؟

ستاره سابق رئال‌مادرید پس از حضور در سری B همراه با برشا باز هم پیشنهادهای بزرگی داشت. جالب بود که بارسلونا تصمیم گرفت برای به خدمت گرفتن هافبک رومانیایی سابق رئال پیشنهاد بدهد. مارادونای رومانیایی یا همان «مارادونای کارپات» در جام جهانی ۱۹۹۴ با رومانی درخشید تا آبی‌واناری‌ها برای جذب او ترغیب شوند. آیا هاجی می‌خواست تبدیل به یک بازیکن یاغی شود؟ سخت بود که به هواداران رئال‌مادرید پشت کند اما رد کردن پیشنهاد یوهان کرویف بزرگ برای او از پشت کردن به هواداران مادریدی هم سخت‌تر به نظر می‌رسید. کاپیتان تیم ملی رومانی که تنها یک نایب‌قهرمانی با رئال‌مادرید در لالیگا را در پرونده‌اش داشت در نهایت تصمیم گرفت برای این‌که قهرمانی اسپانیا را به افتخاراتش اضافه کند راهی نوکمپ شود. بارسلونا قهرمان فصل ۱۹۹۴-۱۹۹۳ بود اما در دو فصلی که هاجی پیراهن شماره ۱۱ آبی‌واناری را پوشید، تنها یک قهرمانی در سوپرجام اسپانیا و یک نایب‌قهرمانی در کوپا‌دل‌ری کسب کرد. شاید حساسیت نسبت به حضور هاجی در بارسلونا چندان زیاد نبود اما هنوز هم بسیاری از هواداران رئال‌مادرید او را هم یک خیانتکار می‌دانند. پس از این دو فصل، هاجی به سمت ترکیه رفت تا چند فصل پایانی دوران بازیگری‌اش را در تیم پرطرفدار گالاتاسرای ترکیه سپری کند، جایی که محبوبیت او از اسپانیا به مراتب بیشتر است و در دو مقطع هم به عنوان مربی باز هم به آنجا برگشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج