جاباما
۳۹۰۰۷۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

در بازار فصل بازگشت به مدرسه چه می‌گذرد؟

ساعت از ۹ شب گذشته و مجتمع خریدی در شرق پایتخت شلوغ و پر جمعیت است. بیشتر افراد خوراکی‌ در دست گرفته‌اند و گاهی مقابل ویترین فروشگاهی می‌ایستند.

هفته‌ نامه صدا: ساعت از ۹ شب گذشته و مجتمع خریدی در شرق پایتخت شلوغ و پر جمعیت است. بیشتر افراد خوراکی‌ در دست گرفته‌اند و گاهی مقابل ویترین فروشگاهی می‌ایستند.

در این میان شهر کتابی که همیشه خلوت‌ترین بخش مجتمع بود، از همه جا شلوغ‌تر است. فروشگاه‌های کیف و کفش نیز شلوغی خاص خودشان را دارند. همه‌ فضا، شبیه به فصل بازگشت به مدرسه است. کیف و کوله مدرسه، با قیمت کمتر از ۸۰ هزار تومان سخت پیدا می‌شود و قیمت‌ها در بازار کفش نیز به همین ترتیب است.

«خانم میان‌سالی دست دختر نوجوانش را گرفته و برای خرید یک کفش کتانی با او کلنجار می‌رود. پوشش او از اوضاع اقتصادی متوسط‌شان حکایت می‌کند و می‌گوید: «فقط هزینه کیف و کفشش ۳۰ هزار تومان شد. نه این که برایمان این هزینه مسئله‌ای نداشته باشد اما واقعا یک کتانی با کیفیت مناسب که یک سال مدام در مدرسه بپوشد و کوله‌ای که کمر دختر کلاش هفتمی را اذیت نکند، کمتر از این قیمتش نمی‌شود.»

قیمت‌ها و کیفیت‌ها در بازار سایر کالاهای تحریر نیز به همین ترتیب است. دفترهایی با طراحی ساده و تعداد برگه کم بین ۳ تا ۸ هزار تومان قیمت دارد و دفترهایی با طراحی‌های فانتزی و کاغذهای با کیفیت‌تر بین ۱۵ هزار تومان تا حدود ۱۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت‌ جامدادی‌ها نیز از ۷ هزار تومان شروع و به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. تراش‌های معمولی نیز از ۲ تا ۵ هزار تومان قیمت دارند و قیمت انواع تراش رومیزی از ۱۰ هزار تومان شروع و به بالای ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

بر اساس گزارشی از فروشندگان لوازم تحریر بخش عمده‌ای از بازار لوازم تحریر داخلی، وارداتی است و محصولات چین، مالزی، هند، ژاپن و برخی از کشورهای شرق آسیا بازار داخل را قبضه کرده‌اند و در مقایسه با تولیدات داخلی به دلیل کیفیت بهتر و طرح‌های متنوع‌تر و زیباتر از مشتریان بیشتری برخوردارند. خبرگزاری مهر نیز در گزارشی میدانی محاسبه کرده است، هزینه تحصیلی هر دانش‌آموز با وسایلی با کیفیت متوسط به حدود ۲ میلیون تومان می‌رسد.

وضعیت بازار جهانی لوازم مدرسه

«بازگشت به مدرسه» دومین فصل خرید بزرگ در جهان است. بر اساس گزارش فوربس در آمریکا در این فصل برای خرید در سال ۲۰۱۶، ۷۵.۸ میلیارد دلار هزینه شده است. این رقم در سال ۲۰۱۵، ۶۸ میلیارد دلار بوده است. تحقیقات دقیقی در خصوص بازار این فصل خرید در آمریکا صورت می‌گیرد و هر سال گزارش‌های جدیدی منتشر می‌شود. ۱۷ درصد از خریداران آمریکایی می‌گویند فهرست وسایل مورد نیاز که مدرسه به آنها می‌دهد، ۲۶ تا ۵۰ درصد از کل خرید آنها را تشکیل می‌دهد. هر کدام از پدر و مادرها به طور متوسط در این کشور، ۶۷۴ دلار برای مدرسه رفتن فرزندشان خرید می‌کنند. آنها به طور متوسط ۱۲۶ دلار برای کفش، ۲۳۵ دلار برای لباس، ۲۰۴ دلار برای وسایل الکترونیکی مانند ماشین حساب، ۱۷.۷ دلار برای پاک‌کن و ۲۵۶ دلار برای دفتر و کلاسور می‌پردازند.

عدد ویژه: ۲۰۰ هزار تومان

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های تکنولوژی خریدهای مربوط به مدارس را نیز متحول کرده است. اخیرا در ایران نیز این وضعیت حاکم شده و حتی تبلت‌های دانش‌آموزی با قیمت حداقل ۲۰۰ هزار تومان هم در بازار عرضه شده است.

و اما چند عدد و آمار دیگر:

۷۵.۸ میلیارد دلار - میزان خریدهای فصل بازگشت به مدرسه در آمریکا

۶۷۴ دلار - سرانه هر خانواده برای خریدهای مدرسه در آمریکا

۲ میلیون تومان - هزینه تحصیل هر دانش‌آموز در بودجه دولتی

۲۰۰ میلیارد تومان - کل هزینه سرانه دانش‌آموزها در بودجه دولتی

۷۰ میلیارد تومان - بودجه تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم

۳۰۰ هزار تومان - هزینه کیف و کفش با کیفیت مناسب برای دانش‌آموزان

۲۵ هزار تومان - حداقل هزینه روپوش پسرانه

۳۰ هزار تومان - حداقل هزینه روپوش دخترانه

۱۵ هزار تومان - قیمت مداد نوکی با کیفیت متوسط

۲۰ هزار تومان - حداقل قیمت ست‌های روان‌نویس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج