۳۹۰۲۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
پ

سوپراستارهای نیکوکار را می شناسید؟

برخي از ستاره‌هاي فوتبال تنها محصور به چمن سبز نيستند، شهرت اين ستاره‌ها آنها را به وادي‌هاي مختلفي وارد كرده است. شايد با ارزش‌ترين فعاليت غيرورزشي ستاره‌ها به تمايل آنها براي حضور در امور خيريه و كمك به افراد ناتوان، بيمار، نيازمند و يتيم برمي‌گردد.

جام جم آنلاین : برخي از ستاره‌هاي فوتبال تنها محصور به چمن سبز نيستند، شهرت اين ستاره‌ها آنها را به وادي‌هاي مختلفي وارد كرده است.

تعدادي از اين ستاره‌ها وارد سينما شدند، چند نفر به خوانندگي رو آوردند، ستاره‌هاي ديگري هم وارد عرصه‌هاي مختلف اعم از تجارت و ساير فعاليت‌هاي اجتماعي شدند، اما شايد با ارزش‌ترين فعاليت غيرورزشي ستاره‌ها به تمايل آنها براي حضور در امور خيريه و كمك به افراد ناتوان، بيمار، نيازمند و يتيم برمي‌گردد.

ستاره‌هاي چمن سبز با پرداختن به اموري پسنديده از اين دست، وجهه‌اي ديگر پيدا كرده‌اند و از نظر فوتبالدوستان و هواداران ديگر محدود به همان بازيكناني نيستند كه با پيراهن تيم ملي يا باشگاهي در مستطيل سبز مشاهده شده‌اند. در واقع هنر آنها ديگر محدود به چمن سبز نيست، تكنيك مثال‌زدني، شم گلزني بالا و... تنها ويژگي برخي از فوتباليست‌ها به حساب نمي‌آيد، چرا كه هنر آنها گاهي در زمينه‌هاي با ارزش ديگري عيان مي‌شود.

سوپراستارهای نیکوکار را می شناسید؟

برخي از اين ستاره‌هاي نوعدوست و نيكوكار هميشه سعي كرده‌اند اقدامات خيرخواهانه خود را در لفافه قرار بدهند، اما نماي باز زندگي اين ستاره‌ها كه نتيجه مستقيم زوم‌كردن رسانه‌ها بر آنها و زندگي شخصي‌شان است باعث شده هر چند وقت يكبار اخباري مبني بر كمك مالي قابل توجه يك بازيكن مشهور به كودكان بي‌سرپرست، تاسيس يك مدرسه توسط يك مربي يا اتفاقاتي مشابه با اين منتشر شود.

با معرفت‌هاي فوتبال ايران محدود به يك يا دو نام خاص نيستند تا با افول روز افزون فوتبال ملي و باشگاهي حداقل اين اميدواري وجود داشته باشد كه جمعيت نيكوكاران فوتبالي روز به روز افزايش مي‌يابد.

ترويج ارزش‌هاي معنوي

فوتباليست‌ها و مربياني كه فعاليتي چشمگير در امور خيرخواهانه دارند خواسته يا ناخواسته باعث ترويج ارزش‌هاي معنوي در جامعه مي‌شوند. كار مثبتي كه توسط يك ورزشكار شناخته‌شده انجام مي‌شود در مقايسه با يك فرد عادي نمود بيشتري دارد، بخصوص اگر قرار باشد اين كار مثبت به تاسيس يك پرورشگاه يا كمك به انجمن حمايت از بيماران سرطاني مربوط شود.

حتي اگر اين ستاره‌ها مرتكب عملي ناپسند در چمن سبز يا زندگي خصوصي خود شده باشند كه اين حركت ناپسند بازتابي نامطلوب در رسانه‌ها دارد، پرداختن به امور خيريه باعث مي‌شود آن اتفاق نامطلوب كمتر در شخصيت اجتماعي ستاره مزبور تاثير منفي بگذارد.

سوپراستارهای نیکوکار را می شناسید؟

علي دايي، كاپيتان تيم نيكوكاران

علي دايي را شايد بتوان كاپيتان تيم نيكوكاران معرفي كرد. آقاي گل جهان از زماني كه بازيكن بود تا امروز كه در كسوت مربيگري روي نيمكت راه‌آهن مي‌نشيند، فعاليتي چشمگير در امور خيريه داشته و دارد. دايي مدتي در يونسكو عضويت داشت و با عضويت در اين سازمان جهاني وظيفه حمايت از حقوق كودكان را به عهده گرفته بود. كمك‌هاي مالي و معنوي اين فوتباليست پرافتخار به ايتام، برگ زريني در كارنامه وي محسوب مي‌شود هر چند اين كمك‌ها محدود به كودكان يتيم نيست و او در زمينه كمك‌ به افراد بي‌بضاعت و مستمند نيز يد طولايي دارد.

تاسيس يك درمانگاه شبانه‌روزي در اردبيل، ساخت مدرسه‌اي ۱۲ كلاسه در زادگاهش و راه‌اندازي پرورشگاه و كمك به معالجه افراد بيمار بي‌بضاعت از ديگر اقدامات مهم خيريه علي دايي است، اما مهم‌ترين اقدام نيكوكارانه اخير وي به زلزله آذربايجان شرقي و روستاهاي ورزقان برمي‌گردد. پس از وقوع دلخراش اين زلزله علي دايي زودتر از هر ورزشكار ديگري خود را به روستاهاي زلزله‌زده رساند تا كمك‌رسان مردم آسيب‌ديده باشد. شهريار فوتبال ايران از زمان وقوع زلزله تا امروز كمك‌هاي مالي قابل توجهي به مردم زلزله‌زده كرده و علاوه بر آن نقش زيادي در جمع‌كردن كمك‌هاي مردمي براي زلزله‌زدگان ايفا كرده است.

يعني همان نقشي كه او هنگام وقوع زلزله خانمان‌برانداز بم ايفا كرد. موارد نيكوكارانه متعددي در كارنامه علي دايي ديده مي‌شود كه شايد يكي از جالب‌ترين آنها تامين جهيزيه يك دختر باشد. برادر اين دختر زماني كه علي دايي سرمربي پرسپوليس بود با حضور بر سر تمرينات اين تيم از سرمربي سابق سرخ‌ها در خواست كمك مالي براي تهيه جهيزيه خواهرش كرده بود كه علي دايي نيز با انجام تحقيقات و اطمينان از صحت اين موضوع براي آن دختر جهيزيه كاملي تهيه كرد.

كمك مالي به بستري‌شدن يك بيمار قلبي در يكي از بيمارستان‌هاي تهران از آخرين اقدامات نيكوكارانه سرمربي تيم راه‌آهن است. تامين هزينه درمان دختر بچه‌اي كه دچار سوختگي شديد در ناحيه صورت شده بود اقدام نيكوكارانه ديگري از سوي آقاي گل جهان است، اقدامي كه شايد از ۱۰۹ گل ملي او ارزش بيشتري داشته باشد.

سوپراستارهای نیکوکار را می شناسید؟

بازيكن جوانمرد

علي كريمي كسي است كه بيشتر از هر فوتباليست ديگر كارهاي خيرخواهانه‌اش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، اين در حالي است كه بازيكن تكنيكي شماره ۸ فوتبال ايران تمايلي نسبت به فاش‌شدن فعاليت‌هايش در اين زمينه ندارد. كريمي همان كسي است كه بخش عمده‌اي از هزينه‌هاي درمان مرحوم بابك معصومي ـ بازيكن سابق تيم ملي فوتسال ـ را تامين كرد.

كريمي بكرات كودكان يتيم و بي‌سرپرست را مورد حمايت مالي و معنوي خود قرار داده و اكنون نيز حمايت كامل از كودكان را پس از بازنشستگي از فوتبال هدف اصلي خود قرار داده است. كارهاي خيرخواهانه بازيكن خاص فوتبال ايران فقط به كمك‌هاي مالي خلاصه نمي‌شود چرا كه او انگيزه‌اي ارزشمند براي دلجويي و همدردي از كساني دارد كه نه ضعف مالي كه مشكلات جسمي و حركتي دارند.

دلجويي از چاق‌ترين پسر ايران و برخورد گرم و صميمانه با جواني نابينا كه فقط براي ملاقات با علي كريمي بر سر تمرينات پرسپوليس آمده بود، نمونه‌اي كوچك از شماره ۸ پرسپوليس و تيم ملي است. چند سال پيش و در برنامه‌اي كه ويژه ماه مبارك رمضان بود، مرتضي، قد بلندترين پسر ايران كه به دليل يك هورمون عجيب، قدش به طرز غيرطبيعي در حال رشد و افزايش بود حضور يافت و در آن برنامه بزرگ‌ترين آرزوي زندگي خود را داشتن يك لپ‌تاپ و ملاقات با علي كريمي عنوان كرد.

كمتر از ۲۴ ساعت از پخش اين برنامه علي كريمي در حالي كه يك لپ‌تاپ در دست داشت به ملاقات مرتضي رفت و در آن ملاقات به اين جوان قد بلند قول داد كه هزينه‌هاي درمانش را هم تقبل مي‌كند. چندي پيش نيز زني جوان در حالي كه كودك خود در آغوش داشت بر سر تمرينات پرسپوليس رفت و از شماره ۸ قرمزها تقاضاي كمك مالي براي تامين هزينه‌هاي سنگين درمان فرزندش كرد كه علي كريمي همان جا اعلام كرد تمام هزينه‌هاي درمان اين كودك را تقبل مي‌كند.

سوپراستارهای نیکوکار را می شناسید؟

ناجي زلزله‌زدگان

كريم باقري نيز از بازيكناني به شمار مي‌رود كه در كنار فوتبال، كارهاي خيرخواهانه را در اولويت كارهاي خود قرار داده است. هرچند شماره ۶ سابق تيم ملي فوتبال ايران طي سال‌هاي اخير چشمه‌هايي از معرفت و جوانمردي خود را در رابطه با كمك به محرومان، يتيمان و افراد بي‌بضاعت نشان داده است.

اما نقطه اوج اقدامات نيكوكارانه وي به زلزله آذربايجان برمي‌گردد، جايي كه او با تمام توان و قدرت براي كمك به زلزله‌زدگان تلاش كرد. كريم باقري مسئوليت جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي به زلزله‌زدگان را به عهده گرفت تا در آن حادثه دردناك نقش يك ناجي را ايفا كند. كمك‌هايي كه باقري تا امروز جمع كرده به هزينه ساخت ده‌ها باب واحد مسكوني براي حادثه‌ديدگان تبديل شده است.

سوپراستارهای نیکوکار را می شناسید؟

موشكي از جنس معرفت

چهره‌هاي شاخص و مشهور با انجام كارهاي انسان‌دوستانه، ناخواسته آن را به بهترين شكل در جامعه تبليغ مي‌كنند، موضوعي كه مهدي مهدوي‌كيا تاكيد زيادي روي آن دارد. مهدوي‌كيا چندي پيش طي مصاحبه‌اي عنوان كرد كه فوتباليست‌ها بايد كار خيرشان را با صداي بلند اعلام كنند تا انجام آن را در جامعه ترويج بدهند. موشك سابق هامبورگ همه نوع اقدام خيرخواهانه‌اي را در پرونده‌اش دارد، از كمك به ايتام گرفته تا كمك به آسايشگاه كهريزك.

مهدوي‌كيا حتي آن موقع كه در آلمان بازي مي‌كرد از كارهاي خيرخواهانه غافل نمي‌شد. مهدوي‌كيا زماني كه در آلمان بازي مي‌كرد از لحاظ مادي و معنوي به كودكان سرطاني كمك زيادي مي‌كرد. هافبك سابق تيم ملي فوتبال ايران هنوز هم به كودكان آفريقايي كمك‌هاي مالي مي‌كند و علاوه بر آن بتازگي كمك‌رسان مردم زلزله‌زده آذربايجان شرقي هم بوده است. او كه از بااخلاق‌ترين بازيكنان فوتبال محسوب مي‌شود معرفت خود را خارج از چمن سبز هم به دفعات نشان داده است.

پوشاندن زشتي‌ها

انجام كارهاي نيكوكارانه و عام‌المنفعه جرياني است كه از خيلي وقت پيش در فوتبال ايران به راه افتاده است، جرياني كه نمايي ديگر از فوتبال را نشان مي‌دهد. افزايش تعداد فوتباليست‌هايي كه درصدد انجام كارهاي خيريه هستند حاكي از زنده‌بودن ارزش‌هاي اخلاقي دارد، يعني همان چيزي كه خيلي‌ها به وجود آن در فوتبال شك دارند.

دامنه اقدامات خيريه برخي از فوتباليست‌ها آنقدر گسترده است كه گاهي اوقات اتفاقاتي منفي را در خود حل مي‌كند و باعث مي‌شود چهره فوتبال ايران بيش از اين مخدوش نشود.

در واقع مدرسه‌اي كه علي دايي در اردبيل ساخت يا عيادتي كه علي كريمي در روز تولدش از كودكان يتيم به عمل آورد، نقش زيادي در پوشاندن بسياري از زشتي‌هاي فوتبال ايران دارد، زشتي‌هايي كه گاهي اوقات به نظر مي‌آيد روزبه‌روز بر شدت آن افزوده مي‌شود. براستي اگر طلايه‌داران كارهاي خيرخواهانه در فوتبال نبودند، فوتبال ايران چه ظاهري پيدا مي‌كرد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناصری

      خیلی جالبه انگار کارهای خوب مختص پرسپولیسها است.پرسپولیسیهایی که شاگردان علی پروین سلطان قلبهاهستند.دم همشان گرم.به افتخار همه اینها مثبت بزنین

    • بدون نام

      خدا نگه شون داره........کاش ما هم بتونیم اگه روزی ب جایی رسیدیم از این کارا بکنیم.....من برای سلامتیشون صلوات میفرستم!

    • مینا

      100% با این مقاله موافقم هر کدام از این بزرگواران باعث افتخار ایران و ایرانی هستند امیدوارم همیشه و همه جا موفق و پایدار باشند

    • بدون نام

      دمشون گرم کاش همه مردم اینطور بودن

    • بیتا

      کار خیر باید ترویج داده بشه همه جای دنیا این طور است. خدا به مال اونهای که کار خیر می کنند برکت بدهد.

    • مریم

      خوشحالم که همچین افرادی هنوز پیدا می شوند.ازشون ممنونم

    • سام

      اینا همشون پرسپولیسی هستند-دوستشون دارم

      پاسخ ها

      • ملیحه

        من چاکر شماره 8 هستم که این قدرم جوان مرده
        علی جون دوست دارم

      • eli

        مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

    • بهار

      انشالله خدا هزار برابر بهشون بده
      کسی که پولدار بشه از بقیه اقشار یادش نره واقعا مرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج