۳۹۰۳۸۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مرد هسته ای ایران، لندن را ترک کرد

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان بین المللی &#۰۳۹;انجمن جهانی هسته ای&#۰۳۹; اواخر هفته گذشته وارد انگلیس شده بود، عصر روز یکشنبه لندن را به مقصد تهران ترک کرد.

خبرگزاری ایرنا: علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان بین المللی 'انجمن جهانی هسته ای' اواخر هفته گذشته وارد انگلیس شده بود، عصر روز یکشنبه لندن را به مقصد تهران ترک کرد.
علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنجشنبه از بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا وارد لندن شده بود.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز پنجشنبه در بدو ورودش به انگلیس، علاوه بر دیدار با 'فیلیپ هاموند' وزیر دارایی ( خزانه داری) این کشور، در اندیشکده 'شورای اروپایی روابط خارجی' در لندن سخنرانی داشت.

وی در جریان سخنرانی اش در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی، با تاکید بر پایبندی تهران به تعهداتش در برجام، گفت: توقع داریم که طرف مقابل نیز هرچه سریع تر به تعهداتش در زمینه رفع تحریم ها عمل کند.

صالحی افزود: از زمان توافق هسته ای وین تاکنون، آژانس بین المللی انرژی هسته ای دو گزارش ارائه کرده است که در آنها بر پایبندی ایران به توافق هسته ای اشاره شده است.
وی با بیان اینکه دو طرف بایستی به تعهداتشان عمل کنند، تصریح کرد: در غیر این صورت شرایط به گونه ای خواهد بود که یک طرف کاملا به تعهداتش عمل کرده و طرف دیگر دائما بهانه تراشی می کند.

علی اکبر صالحی عصر روز پنجشنبه گذشته همچنین با 'فیلیپ هاموند' وزیر دارایی انگلیس درخصوص ضرورت رفع موانع بانکی با ایران گفت وگو داشت.

صالحی به دنبال این دیدار به' ایرنا' گفت: بعد از عملی شدن برجام گشایش های فراوانی ایجاد شد و خیلی از بانک ها در حال حاضر با ایران کار می کنند. با این حال بانک های بزرگ هنوز وارد میدان نشده اند.

معاون رییس جمهوری ایران افزود: 'در جریان دیدار با آقای هاموند این مساله را مطرح شد و من احساس کردم که ایشان تلاش می کنند در ارتباط با رفع این مشکل راه حل هایی را پیدا کنند. ما در این باره به طور مفصل صحبت کردیم اما تا نتیجه قطعی و کاملی نگیریم نمی توانیم قطعا موضوع را مطرح کنیم، لذا این طور می توان گفت که کار رو به پیشرفت است و به جد در حال دنبال کردن موضوع هستند.'

صالحی روز جمعه نیز در جریان سخنرانی اش در نشست سالانه 'انجمن جهانی هسته ای' ضمن مروری بر برنامه هسته ای ایران، به علاقه مندی کشورهای حوزه خلیج فارس برای توسعه انرژی هسته ای اشاره داشت و اعلام کرد تهران آماده مشارکت، همکاری و در دسترس قرار دادن تجارب خود به کشورهای منطقه در این زمینه است.

وی همچنین از هدف گذاری ایران برای تولید 20هزار مگاوات برق هسته ای خبر داد و افزود: برای رسیدن به این هدف علاوه بر نیروگاه موجود بوشهر، تهران قرارداد جدیدی برای ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر با روسیه منعقد کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنین سرمایه گذاری بر روی نیروگاه های کوچک تا صد مگاوات نیز را به عنوان اولویت های کشور در دست اجرا دارد.
در نشست سه روزه تخصصی و سالانه سازمان بین المللی 'انجمن جهانی هسته ای' که مقر آن در انگلیس است، رییسان و کارشناسان هسته ای از بخش های دولتی و خصوصی از بیش از 35 کشور جهان شرکت داشتند.

صالحی روز جمعه در حاشیه این نشست، با خانم 'اگنت رایزینگ ' مدیر کل انجمن جهانی هسته ای، 'پاتریکا ویلند' رییس دانشگاه این انجمن و نیز 'شاه نواز احمد' مشاور ارشد این انجمن در امور هند، آسیا و خاورمیانه نیز دیدار و گفت وگو داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی پس از گفت وگو با خانم 'اگنت رایزینگ' مدیر کل انجمن جهانی هسته ای در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی، از پیشنهاد تهران مبنی بر ارزیابی همه جانبه این سازمان بین المللی از اقدامات عملی و نحوه اجرای برجام، خبر داد.

وی گفت: 'مذاکرات خوبی با مدیر کل محترم انجمن بین المللی هسته ایی داشتیم. در این ملاقات مباحث گوناگونی مطرح از جمله از ایشان دعوت کردیم تا سفری به ایران داشته باشد و نیز مطرح کردیم که بهتر است یک کمیته فنی در ارتباط با ارزیابی جامع نسبت به نیروگاه های کوچک داشته باشند.'

صالحی ادامه داد: 'ایشان پذیرفتند و گفتند بسیار پیشنهاد خوبی است، که یک گروه فنی تشکیل شود و یک ارزیابی جامعی در همه ابعاد - چه در خصوص ابعاد فنی و چه اقتصادی و چه ابعاد ایمنی - مربوط به نیروگاه های کوچک را بررسی کند. '

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: 'یکی دیگر از مباحثی که مطرح شد این بود که من پیشنهادی دادم و مورد قبول اولیه واقع شد، که در خصوص برجام یک کمیته کاری متشکل از متخصصین سیاسی و فنی تشکیل بدهند که هر از چند گاهی در مورد محتوی برجام بحث کنند و ثانیا در مورد نحوه اقدامات عملی که در برجام انجام شده و نحوه اجرای برجام، صحبت کنند.'

وی افزود: 'ما احساس می کنیم این انجمن محل مناسبی برای ارزیابی همه جانبه برجام و نحوه اجرای آن است که اگر بتوانیم همچنین موردی را ایجاد کنیم.'

صالحی تصریح کرد: 'این کارگروه می تواند در ارتباط با بعد اجرایی برجام روشن گری کند و متعاقبا مکشوف خواهد شد که چه کسی نسبت به تعهداتش عمل می کند و چه کسی عمل نمی کند. '

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ' پیشنهاد دیگری که دادیم و مجدد مورد پذیرش ایشان قرار گرفت، بحث این بود که آنها یک دانشگاه مجازی دارند در ارتباط با همکاری های هسته ایی، به این نحو که خیلی از دانشگاه های معتبر هسته ای جهان، در فضای مجازی با هم همکاری های خوبی دارند و با هم تبادلات علمی دارند و در کشورهای مختلف کارگاه های آموزشی دایر می کنند. قرار بر این شد که ما هم دو دانشگاه خوب کشورمان را به عنوان عضو در این دانشگاه مجازی مربوط به این انجمن معرفی کنیم که این اقدام مهمی بود .'
رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران همچنین عصر روز شنبه گذشته از مرکز پروژه گداخت هسته ای «یور اتم» واقع در حوالی شهر آکسفورد (انگلیس) بازدید داشت.
این مرکز که با نام اختصاری 'جت' از آن نام برده می شود تامین مالی آن توسط کمیسیون اروپا صورت می گیرد و مهم ترین مرکز تحقیقات پیشرفته گداخت هسته ای در سطح اروپا می باشد.

در جریان دیدار اخیر دکتر صالحی از بروکسل، ایران و اتحادیه اروپا برای فراهم کردن مشارکت علمی دانشمندان ایران در پروژه گداخت هسته ای در مرکز 'جت' به توافق دست یافته بودند.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران قبل از ورود به لندن ،در بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا با مقامات ارشد این اتحادیه و نیز مقامات بلژیکی دیدار کرده بود.

صالحی در طول سفر سه روزه اش به بلژیک علاوه بر ملاقات با کانیئته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، با 'فدریکا موگرینی' نماینده عالی این اتحادیه در سیاست خارجی و امور امنیتی، وزیر امور خارجه بلژیک و برخی دیگر از مقامات این کشور دیدار و با آنها درباره همکاری های تهران و اتحادیه اروپا و نیز دو کشور ایران و بلژیک به ویژه در زمینه های استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای مذاکره و گفت وگو داشت.

علی اکبر صالحی در گفت وگو با 'ایرنا' در حاشیه نشست انجمن جهانی هسته ای، در مورد سفر اخیرش به بروکسل و گفت وگوهایش با مقامات ارشد اتحادیه اروپا و بلژیک، اعلام کرد که عضویت ایران در راکتور گرماهسته ای آزمایشی بین المللی موسوم به «ایتر» به صورت شفاهی تایید شده است.

وی گفت: قبل از اینکه به لندن سفر کنم در بروکسل (بلژیک) بودم و در آنجا با خانم ' فدریکا موگرینی'، کمیساریای اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه بلژیک جلساتی را داشتیم و در مورد مسائل مختلفی صحبت کردیم و خوشبختانه در بعد فنی و همکاری های علمی اقدامات خیلی خوبی انجام شده و همکاری های خوبی در حال شکل گرفتن است.

وی افزود: در خصوص عضویت ما در 'ایتر' (راکتور گرماهسته ای آزمایشی بین المللی) که یک پروژه بسیار بزرگ بین المللی است، به صورت شفاهی اعلام کردند که ما رسما عضو خواهیم شد، اما بعدا به صورت کتبی اعلام خواهند کرد.

صالحی گفت: درخصوص پروژه 'گداخت هسته ای اروپا' موسوم به «جت» نیز آعلام آمادگی کرده اند که ایران هم در این پروژه حضور پیدا کند .

حمید بعیدی نژاد سفیر جدید ایران در انگلیس روز جمعه گذشته در مطلبی در صفحه تلگرام خود تحت عنوان ' ایران در میان بزرگترین قدرتهای انرژی هسته ای جهان' با اشاره به حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست سالانه انجمن جهانی هسته ای در لندن، گفت: خوشحالیم که در دوره پسا برجام شاهد حضور ایران در عالی ترین سطح همکاری های فنی و علمی توسعه انرژی هسته ای هستیم.

حمید بعیدی نژاد عضو گروه مذاکره کننده هسته ای در این مطلب عنوان کرد:' امروز یک تحول مهم در خصوص ارتقاء بحث صنعت هسته ای ایران در دوره پسا برجام اتفاق افتاد. ایران که برای سال های سال نمی توانست در جمع بین المللی شرکت ها و کمپانی های عمده جهانی در توسعه انرژی هسته ای حضور یابد، امروز در بالاترین سطح در جلسه بین المللی انجمن جهانی هسته ای که در لندن برگزار می شود، شرکت کرد. '

وی گفت: 'شرکت ایران در این اجلاس به خوبی می رساند که پیشرفت دانشمندان هسته ای کشورمان که پیچیده ترین قله های دانش هسته ای را فتح کرده اند، حالا در دوره پسا برجام بیش از پیش مورد تقدیر کشورهای بزرگ جهان قرار می گیرد و این انجمن به همین دلیل از آقای دکتر صالحی به عنوان ریاست سازمانی که در تمامی عرصه های هسته ای از استخراج معدن اورانیوم تا تولید سوخت هسته ای تا انبار و سوخت مصرف شده برنامه های مدونی دارد، برای شرکت و سخنرانی در انجمن دعوت به عمل می آورد.'

بعیدی نژاد افزود:' خوشحالیم که در دوره پسا برجام شاهد حضور ایران در عالی ترین سطح همکاری های فنی و علمی توسعه انرژی هسته ای هستیم که خود به استفاده دانشمندان ایرانی از آخرین فن آوری های جهان کمک خواهد کرد. '
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج