جاباما
۳۹۰۶۵۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

کروات ها؛ حاکمان بی چون چرای ال کلاسیکوی ایران

مربیان کروات در تاریخ فوتبال ایران سهمی به سزا را به خود اختصاص داده‌اند و دو تیم پرسپولیس و سپاهان هم از این قائده مستثنی نبوده‌اند.

ورزش‌سه: دو تیم پرسپولیس و سپاهان در هفته هفتم مسابقات لیگ برتر باید به مصاف هم بروند. حضور مربیان کروات در فوتبال ایران به خصوص در دهه هشتاد و نود به اوج خود رسید تا این مربیان بخش مهمی از فوتبال ایران را در دو دهه اخیر تشکیل دهند. این حضور آنقدر پر رنگ بوده است که روزنامه ۲۴ ساعت، چاپ زاگرب در آغازین روزهای سال ۲۰۱۶ میلادی در گزارشی ویژه به بررسی شرایط برانکو ایوانکوویچ، ایگور استیماچ و دراگان اسکوچیچ در فوتبال ایران پرداخت.

در ادامه نگاهی داشتیم به مربیان کرواتی که در دو تیم پرسپولیس و سپاهان در طول سالیان مختلف حضور داشته‌اند. البته در تاریخ دو باشگاه استانکو و کرانچار دو مربی بوده‌اند که در هر دو باشگاه حضور داشته‌اند و استانکو در پرسپولیس و کرانچار در سپاهان موفق بوده تا حساب دو تیم از این حیث پاک باشد.

ایویکا مت کوویچ؛ خداحافظی بدون افتخار
دستیار سابق تومیسلاو ایویچ معروف،از روز ۲ دی ۱۳۷۶ رسما سرمربی پرسپولیس شد. این مربی ۴۴ ساله دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و به‌رغم نتایج خوب در جام باشگاه‌های منطقه غرب آسیا، در مرحله نهایی موفقیتی به‌دست نیاورد و پرسپولیس را با شکست سنگین از الهلال عربستان چهارم کرد. مت کوویچ تا هفته سوم لیگ آزادگان در فصل ۷۷ سرمربی پرسپولیس بود اما بازگشت علی پروین پایان کار او در تیم پرسپولیس شد.

وینگو بگوویچ؛ طولانی‌ترین حضور یک مربی کروات در ایران

وینگو بگویوچ مربی کرواتی است که اگر چه سابقه حضور در تیم ملی بزرگسالان ایران را ندارد اما سابقه حضورش در ایران از بقیه هموطنانش بیشتر است. او اولین بار در سال ۱۹۹۹ برای هدایت فولاد خوزستان به ایران آمد و پس از فولاد با تیم های پرسپولیس، پگاه گیلان، پاس همدان، آلومینیوم هرمزگان، مس رفسنجان و مس کرمان به فعالیت خود در باشگاه های ایران ادامه داده است و هم اکنون در تیم گل گهر سیرجان و در لیگ آزادگان به کار خود ادامه می دهد و در صدر جدول رده بندی لیگ آزادگان قرار گرفته است. وینگو بگوویچ همچنین در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی هدایت تیم امید ایران را بر عهده داشت اما در آن تیم هم نتوانست کار خاصی را انجام دهد و امیدوار است تا در این فصل و به همراه گل گهر سیرجان به لیگ برتر صعود کند.

برانکو ایوانکوویچ؛ پروفسور می‌تازد
برانکو پیش از پیوستن به پرسپولیس کارنامه قابل قبولی را در تیم ملی ایران از خود به جا گذاشته بود. راهیابی به جام جهانی ۲۰۰۶، کسب مقام سومی مسابقات جام ملت های آسیا در سال ۲۰۰۴ و قهرمانی در مسابقات آسیایی پوسان با تیم ملی امید از افتخارات برانکو ایوانکوویچ در فوتبال ملی ایران بوده است. او با ورود به پرسپولیس بیشتر از گذشته توانست توانایی‌های خود را به اثبات برساند و سال گذشته تیمی را ساخت که تفاوت فاحشی با پرسپولیس چند سال اخیر داشته است.

لوکا بوناچیچ؛ نائب قهرمان آسیا با سپاهان

لوکا بوناچیچ یکی دیگر از مربیان کرواتی است که توانسته در سطح باشگاهی افتخارات خوبی را به کارنامه خود اضافه کند. بوناچیچ سرمربیگری در باشگاه‌های استقلال اهواز، فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان، گسترش فولاد تبریز و مس کرمان را تجربه کرده است ولی عمده محبوبیت او در مدت حضور در اصفهان رقم خورد. بوناچیچ موفق شد سپاهان اصفهان را به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۷ برساند و علاوه بر آن در دو دوره متوالی جام حذفی یعنی در سال‎‌های ۸۵-۱۳۸۴ و ۸۶-۱۳۸۵ تیم سپاهان را به قهرمانی رساند.

ایگور استیماچ؛ دوره کوتاه و ناموفق در سپاهان
استیماچ چهارمین مربی کروات سپاهان پس از استانکو، بوناچیچ و کرانچار بود. این مربی پس از نتایج بد حسین فرکی به تیم سپاهان وارد شد ولی نتوانست در این تیم کاری از پیش ببرد. استیماچ از آبان ۹۴ تا اردیبهشت ۹۵ سرمربی سپاهان بود و در این مدت هم با برخی از بازیکنان قدیمی سپاهان مثل عقیلی به مشکل خورده بود.

مربیانی که در هر دو تیم مربیگری کرده‌اند
در طول تاریخ این دو باشگاه هم مربیانی بوده‌اند که فرصت حضور به عنوان سرمربی را در هر دو باشگاه تجربه کرده‌اند. در میان مربیان کروات استانکو دوره اول خود را با پرسپولیس آغاز کرد و سپس به تیم‌های دیگر ایران و هم‌چنین سپاهان اضافه شد؛ البته او هیچ‌گاه نتوانست دو قهرمانی خود در لیگ آزادگان را با تیم‌های دیگر تکرار کند.
مربی دیگری که سابقه حضور در هر دو باشگاه را در کارنامه دارد زلاتکو کرانچار است که توسط باشگاه پرسپولیس به فوتبال ایران معرفی شد ولی عجله و ندادن فرصت به این مربی باعث شد تا درخشش او در دیگر تیم ایرانی یعنی سپاهان رقم بخورد.

استانکو پوکله پوویچ؛ درخشش در پرسپولیس
اولین مربی کروات که حضور کوتاهی را در تیم ملی ایران تجربه کرد استانکو پوکله پوویچ بود که در سال های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳ سرمربی تیم ملی شد ولی پس از مدت کوتاهی از تیم ملی کنار گذاشته شد تا زمینه حضور او در پرسپولیس فراهم شود. پوکله پوویچ پیش از آنکه به ایران بیاید سرمربی تیم ملی کرواسی بود. استانکو در پرسپولیس برخلاف تیم ملی روزهای خوبی را سپری کرد و خاطرات شیرینی را برای هواداران پرسپولیس رقم زد. ۲ قهرمانی پیاپی با سرخ‌های پایتخت در لیگ آزادگان شاهکار او محسوب می‌شد؛ او پس از حدود ۱۰ سال باردیگر به ایران بازگشت و روی نیمکت سپاهان نشست اما در زمان حضور در اصفهان افتخار خاصی کسب نکرد. داماش گیلان هم آخرین تیم ایرانی استانکو بود.

زلاتکو کرانچار؛ مربی که پرسپولیس او را نشناخت

زلاتکوکرانچار مربی نام آور دیگر از کرواسی است که در لیگ برتر ایران مربی گری کرده است. کرانچار که در جام جهانی ۲۰۰۶ سرمربیگری تیم ملی کشورش را بر عهده داشت در سال ۱۳۸۸ به تیم پرسپولیس پیوست و پس از چند ماه جای خود را به علی دایی داد. کرانچار در حالی از تیم کنار گذاشته شد که پرسپولیس را به یک ثبات نسبی رسانده بود و نتایج خوبی هم در لیگ برتر به‌دست می‌آورد. سپاهانی‌ها که به ارزش این مربی پی برده بودند به سراغ او رفتند و او را به اصفهان بردند؛ یک قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی در جام حذفی یکی از دستاوردهای سپاهان از این انتخاب بوده است. کرانچار در حال حاضر سرمربی تیم دیناموزاگرب در کشور کرواسی است و آشنایی او با فوتبال ایران و به خصوص جوانان مستعد این تیم باعث شد تا علی کریمی هافبک جوان سپاهان با قراردادی مناسب در ابتدای این فصل و با نظر کرانچار به این تیم منتقل شود.

آخرین دیدار کروات‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان
آخرین دیداری که دو تیم با مربیان کروات برابر هم قرار گرفتند به سال گذشته و نبرد برانکو ایوانکوویچ و ایگور استیماچ بازمی‌گردد که دو تیم در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند و در پایان نتیجه تساوی ۲ بر ۲ حاصل کار برانکو و استیماچ شد.
این افراد همه مربیان کروات شاغل در ایران نبودند و افراد دیگری مثل ملادن فرانچیچ ، اسکوچیچ و... هم سابقه کار در ایران را داشته‌اند. جالب اینجاست که فرانچیچ رقم زننده نخستین قهرمانی تیم فولاد خوزستان در لیگ برتر بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج