۳۹۰۷۵
۸ نظر
۵۰۱۹
۸ نظر
۵۰۱۹
پ

شب های ملودرام

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

چهار سریال شبانه از سه شبکه؛ شبکه اول، «میلیاردر». شبکه سه، دو سریال «زمانه» و «مرد نقره ای» و شبکه تهران هم سریال «دختران حوا». اینها پنج سریالی اند که هر شب روی آنتن می روند.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

همشهری جوان: چهار سریال شبانه از سه شبکه؛ شبکه اول، «میلیاردر». شبکه سه، دو سریال «زمانه» و «مرد نقره ای» و شبکه تهران هم سریال «دختران حوا». اینها پنج سریالی اند که هر شب روی آنتن می روند. تازه علاوه بر اینها، شبکه آی فیلم نیز با دستی پر، سریال های قدیمی و پرطرفدار «مدار صفر درجه»، «در پناه تو»، «تصمیم نهایی» و «کوچه اقاقیا» را به طور منظم و هر شبی پخش می کند.

در حالی که در دهه اول محرم این انتقاد به تلویزیون مطرح می شد که چرا دستانش خالی است، ناگهان از نیمه دوم محرم که با نیمه دوم آذر هم منطبق شده، سیل سریال ها فرا رسید. آن هم در شب هایی که طولانی ترین شب های سال اند و طبیعتا میزان حضور در خانه ها زیادتر است.

با این حال، پخش این حجم از سریال های شبانه (حالا سریال های هفتگی مثل «کلاه پهلوی» بماند) که تقریبا همه شان در فضایی شهری روایت می شوند، نکته عجیبی به نظر می رسد. چون برای مخاطبی که صبح تا شب درگیر کار و درس بوده، همراه شدن با پنج قصه موازی، خیلی هم راحت نیست، به خصوص که همه شان هم در قالب ملودرام اند.

علاوه بر این، سریال ها با هم شروع نشده اند که رقابتی برابر و در شرایط مساوی با یکدیگر داشته باشند. مثلا سریال «زمانه» در میانه سریال «یه تیکه زمین» شروع شده. نکته عجیب تر اینکه این موقع از سال به دلیل تقارن با فصل امتحانات مدارس و دانشگاه ها، معمولا فصل مناسب و متداولی برای پخش این حجم از سریال نیست و غالبا در ایامی چون رمضان، نوروز یا دهه فجر حجم سریال های شبانه افزایش می یابد. با این اوصاف نگاهی داریم به پنج سریالی که فضای این شب های تلویزیون را به خود اختصاص داده اند و هر کدامشان به سهم خود توانسته اند تا حدودی مخاطب جذب کنند.

زمانه

زمانه با فتحی چه کرده؟

کارگردان: حسن فتحی
بازیگران: حمید گودرزی، پریناز ایزدیار، هومن برق نورد، حسین محجوب و مهرانه مهین ترابی

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

خلاصه داستان: بهزاد (گودرزی) که پدرش را از دست داده، عموی پولداری دارد (محجوب) و می خواهد با دختر عمویش ازدواج کند اما می شنود که پدرش به مرگ طبیعی نمرده و عمویش در آن دست داشته است.

ساعت پخش: ۲۰:۴۵
تعداد قسمت ها: 45

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

درباره سریال:

* شبکه سه، ساعت پخش مناسب، حسن فتحی و علیرضا کاظمی پور برگ های برنده ای هستند که می توانند زمانه را پربیننده ترین سریال این شب ها کنند. شبکه ۳ که به خاطر شبکه جوان و ورزشی بودنش، ۱۰ درصد بیشتر از شبکه های دیگر بیننده دارد، ساعت یک ربع به نه هم ساعت معمولی برای شام خوردن در شب های پاییزی است. فتحی هم که با شب دهم، پهلوانان نمی میرند، میوه ممنوعه و مدار صفر درجه امتحانش را پس داده و تازه این آخری، این شب ها روی آنتن شبکه آی فیلم هم هست. کاظمی پور نیز با نوشتن فیلمنامه سریال هایی مثل دلنوازان، مسافری از هند، میوه ممنوعه و او یک فرشته بود نشان داده قلمش مخاطب تلویزیونی را خوب می شناسد.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* زمانه یک سریال ملودرام است. قالبی که فتحی آن را به خوبی می شناسد؛ چنانچه کارهای از این دستش، به مراتب از آثار کمدی اش مثل «اشک ها و لبخندها» یا «ازدواج به سبک ایرانی» محبوبترند. بنابراین در کنار هم قرار گرفتن دوباره این دو، نوید سریالی خوب را می دهد. گرچه با نگاهی به آخرین کارهای فتحی، می توان حدس زد که بعید است زمانه مثل شب دهم، مدار صفر درجه یا میوه ممنوعه در تاریخ سریال های تلویزیون ماندگار شود.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* ترانه سرایی افشین یداللهی و خوانندگی گروه سِوِن هم نکته جالب سریال زمانه است. البته موسیقی تیتراژ همیشه برای فتحی مهم بوده و انگار این دفعه هم روی برد آن در بین طرفداران موسیقی حساب کرده.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* فتحی، ساخت زمانه را از اواخر پارسال شروع کرد که ابتدا اسمش «ارغوان» بود. چند بار شایعه توقف سریال به دلیل مشکلات مالی مطرح شد اما هر دفعه آن را تکذیب کردند که مثل اغلب تکذیب ها، معنای دیگری داشت. او بالاخره بعد از ۹ ماه این سریال را تمام کرد. مدت طولانی ساخت این سریال باعث تغییر چند بازیگر آن حین کار شد.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* اول قرار بود این سریال از شبکه اول پخش شود اما حالا از شبکه سوم روی آنتن می رود. شنیده شده علت تغییر شبکه این بوده که میزان مخاطبان شبکه سه با وجود جابجایی مدیریت، تغییر معنادار و محسوسی نکند. ظاهرا دارابی، معاون سیما می خواهد نشان دهد نبود پورمحمدی نه تنها خللی ایجاد نکرده، که نتایج مثبتی هم به همراه داشته است.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون


دختران حوا

هاچی دیگر!

کارگردان: حسین سهیلی زاده
بازیگران: ایرج راد، تینا آخوندتبار، امیرحسین رستمی، پوریا پورسرخ، یکتا ناصر و گوهر خیراندیش

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

خلاصه داستان: ثریا (گوهر خیراندیش) یک زندانی بیمار است که هدی، مددکار زندان (یکتا ناصر) را در جریان یک رازی قرار می دهد و می میرد؛ اینکه سال ها پیش در بیمارستان جای سه نوزاد را با یکدیگر عوض کرده بوده.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

ساعت پخش: ۱۹:۰۰
تعداد قسمت ها: 45

درباره سریال:

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* شنیده شده داستان این سریال، برداشتی از یکی از فصل های سریال معروف Desperate Housewives است که ایرانیزه شده. داستان هر چه که باشد، سهیلی زاده با کارهایی مثل ترانه مادری، دلنوازان و ... نشان داده مخاطبانش را می شناسد. قصه ای «هاچ زنبور عسل» گونه که دختری به دنبال گذشته اش می گردد.
* دختران حوا به خطوط قرمز خیلی نزدیک شده، از حامله شدن زن صیغه ای و سقط کردنش تا روابط و خیانت که در نوع خودش نمایش آن در تلویزیون جالب است.

* سهیلی زاده هم مثل فتحی به موسیقی و تیتراژ کارش اهمیت می دهد. برای همین این بار سراغ حمید عسکری رفته و او هم ترانه ای از زهرا کلاته خوانده که طبق معمول کارهای سهیلی زاده، جزء آثار موسیقایی شنیدنی است.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* حضور بازیگران جوان، نکته جالب توجه این سریال است. آخوندتبار، نازنین کریمی، لیدا عباسی، امیرحسین رستمی، پورسرخ و تعدادی دیگر که سهیلی زاده آنها را در برابر ایرج راد و خیراندیش قرار داده است. احتمالا چهره هایی تازه از این سریال وارد دنیای ستاره ها شوند؛ چنانچه قبلا هم سهیلی زاده جوانانی مثل سیاوش خیرابی، حدیث میرامینی و محسن افشانی را به مخاطبان شناسانده بود.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* بازی پورسرخ در این سریال و سریال مرد نقره ای و همین شرایط مشابه برای امیرحسین رستمی که علاوه بر دختران حوا، در یه تیکه زمین هم بازی می کند، فضای خوبی برای مقایسه تنوع و توانایی بازی های این دو در دو فضا و قصه متفاوت را به دست می دهد.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون


مرد نقره ای

ببخشید شما؟

کارگردان: کاظم معصومی
بازیگران: سعید نیک پور، نیما شاهرخی شاهی، پوریا پورسرخ و بهاره افشاری

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

خلاصه داستان: هادی رادمنش (نیک پور) که کارخانه فرش دارد، می خواهد در انتخابات صنفی نامزد شود اما تهدیدی تلفنی باعث می شود بین او و پسرش دانیال (شاهرخ شاهی) مشکلاتی به وجود بیاید.

ساعت پخش: ۱۹:۴۵
تعداد قسمت ها: 26

درباره سریال:

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* مرد نقره ای، سریالی تکراری است. محصول سیمای اصفهان که شبکه «شما» یا همان شبکه مراکز استان ها در ماه رمضان آن را پخش کرد و طبیعتا لابلای سریال های رمضانی شبکه های اصلی و پخش بازی های المپیک لندن، چندان دیده نشد - البته مسئولان صدا و سیمای مرکز اصفهان چنین نظری نداشتند و معتقد بودند شاهکار است سریال این بار از شبکه سه روانه آنتن می شود.

* ساعت پخش نامناسب این سریال که درست با زمان برگزاری مسابقات فوتبال منطبق است، چندین بار ترتیب پخش منظمش را از بین برده و بین آن، سکته و خلاء ایجاد کرده، ضمن اینکه بازپخش آن در ساعت ۱۱ صبح هم باعث می شود خیلی ها اصلا نتوانند آن را ببینند.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* جابر قاسمعلی، رئیس سابق کانون فیلمنامه نویسان ایران در هاگیر واگیر کشمکش های خانه سینما و سازمان سینمایی و استعفایش، نویسندگی این کار را برعهده گرفت. قاسمعلی نام آشنایی برای مخاطبان تلویزیونی است و سناریوی سریال هایی مثل نرگس و طلسم شدگان را نوشته.

* نکته عجیب، لهجه بازیگران این سریال است؛ در حالی که بازیگران ستاره و اصلی سریال، بدون لهجه اند، بازیگران دیگر که اصفهانی اند، با لهجه صحبت می کنند.


میلیاردر

در آرزوی استمرار

کارگردان: علیرضا امینی
بازیگران: محمدرضا شریفی نیا، سامان گوران، سحر زکریا، عاطفه رضوی، مجید مظفری، آرام جعفری و نرگس محمدی

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

خلاصه داستان: بهادر (سامان گوران)، جوان باهوش اما صاف و صادقی است که برای پیدا کردن کار وارد شرکتی می شود. اعضای شرکت که اکثرشان با هم فامیل اند از او خوششان نمی آید اما فرجام، رئیس شرکت (شریفی نیا)، مراقب اوست.

ساعت پخش: ۲۲:۰۰
تعد اد قسمت ها: 50

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* سامان گوران که قبلا در «خنده بازار» با تقلید از علی دایی، عادل فردوسی پور و مهران مدیری، جنجال به پا کرده بود و بعد هم ساز ناکوک زد و از گروه جدا شد، در کنار نرگس محمدی که اسمش با «ستایش» گره خورده است در این سریال تلاش کرده اند تا نقشی متفاوت را بازی کنند. برای همین بازیشان از کنجکاوی های اصلی تماشای این سریال است.

* میلیاردر سریال پرحاشیه ای است. اول قرار بود مسعود کرامتی این سریال را با بازیگرانی مثل سعید پورصمیمی، رضا بابک، احمد مهران فر، نیما فلاح و سحر ولدبیگی بسازد اما بعد از دو ماه و تیم فیلمبرداری و آماده کردن ۴۳۰ دقیقه تدوین شده، کلاه کرامتی و رامین عباسی زاده، تهیه کننده سریال توی هم رفت.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

کُندی کار، دلیل اصلی این ماجرا عنوان شد. عباسی زاده که دو سال قبل تجربه ساخت سریع السیر سریال رمضانی «سقوط یک فرشته» را با دو تیم توسط برادران بهرامیان داشت، این بار علیرضا امینی را به عنوان کارگردان تیم دوم معرفی کرد. کار اما گره خورد.

کرامتی و تیمش (به جز یکی دو بازیگر مثل سحر زکریا) از پروژه کنار رفتند تا امینی، سریال را از اول بسازد و اسمش را هم میلیاردر بگذارد. عباسی زاده که سریال «شمس العماره» را در دفتر بزرگش در ازگل ساخته بود، این بار هم فوری فوتی میلیاردر را در دفترش و توی همان لوکیشن ها جمع و جور کرد تا به پخش برسد.

نگاهی به سریال های سرد تلویزیون

* شنیده شده مسوولان شبکه اول می خواهند این سریال را در قالب سه فصل تا زمان انتخابات خرداد ۹۲ ادامه بدهند؛ یعنی دو مقطع دهه فجر و نوروز، در بین این سه فصل قرار می گیرند اما نکته اینجاست که کارهایی از این دست، احتیاج به عقبه و سابقه ساخت سریال هایی اینچنینی دارد که تقریبا هیچ کدام از عوامل کار (از کارگجردان و تهیه کننده بگیر تا نویسنده و بازیگران) فاقد چنین تجربه ای هستند.

در واقع این جور پروژه ها نیازمند تیم، مدیریت، آچار فرانسه و مهره های امتحان پس داده ای از جنس مدیری، مقدم یا قاسم خانی است. ضمن اینکه بعید است روایت داستان سریال در فضایی اداری برای مخاطب تلویزیونی که عموما داستان های خاله زنکی و خانوادگی را ترجیح می دهد، کشش سه فصل را داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سینا

      خاله زنکی رو خوب اومدی.این سریال میلیاردر واقعا به درد خاله زنکا میخوره خیلی سطح پایین هست.
      اون فرار از زندان و لاست بود که مردم 5و6 فصل نشستن نگاه کردن نه اینا .....

    • رضا

      زمانه از همه قشنگ تره بعدم دختران حوا

    • فرانک

      به نظر من سریال دختران حوا از همه زیباتر است مخصوصا" بازی گلیدا و بعد سریال زمانه سریال یک تکه زمین هم خوب بود البته در مقایسه با این سریالها رتبه سوم داشت و میلیاردر اصلا" ارزش دیدن ندارد. ممنون

    • elahe

      vaghean ke haghettone hamash filmaye gham angiz o por stress bebinin khale zanaki to jameee ma bidad mikone hala in ke filme
      vaghean bayad be hamashoon khaste nabashid goft

    • mehri

      من سریال های آی فیلم و بیشتر دوست دارم آدم و یاده گذشته ها میندازه

    • فاطمه

      فقط زمانه تا اینجا خوب بوده.
      دختران حوا که نمونه ی کامل یه فیلمنامه ی هندی باستانیِ...
      بقیه هم که اصلا هیچی...

    • مرتضی جعفری پور

      خیلی باحالید خودتون چیزی رو که مینویسید نمیخونید اسم چهار سریال را مینوسید بعد مینویسید اینها پنج سریالی هستند که پخش میشوند

    • شیما

      با سلامو تشکر. کاش حداقل تو فیلمای سریالی فرهنگ اصیل ایرانه ها رو لکه دار نمی کردید. در فرهنگ ایران اسلامی یه وکیل دختر خونه موکل مرد تنها نمیره و باهاش غذا بخوره. در ضمن چرا همیشه دخترها باید تو فیلمها تحقیر بشن. همین فیلما رو نشون میدین که پسرا همیشه طلبکارن.
      امیدوارم که خونده بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج