۳۹۱۵۵۵
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

طرح جدید عفاف و حجاب در راه دانشگاه‌ ها

عفاف، حجاب و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هیچ‌ کدام بحث‌های جدیدی نیستند و هریک، تاریخچه جداگانه‌ای در دولت‌های نهم و دهم داشته‌اند اما حالا وزارت علوم در‌ سال پایانی استقرار دولت یازدهم طرح عفاف و حجاب را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است، هرچند که معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم معتقد است که رویکرد این طرح فرهنگی و آموزشی است و رویکرد امنیتی ندارد.

روزنامه شهروند: عفاف، حجاب و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هیچ‌ کدام بحث‌های جدیدی نیستند و هریک، تاریخچه جداگانه‌ای در دولت‌های نهم و دهم داشته‌اند اما حالا وزارت علوم در‌ سال پایانی استقرار دولت یازدهم طرح عفاف و حجاب را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است، هرچند که معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم معتقد است که رویکرد این طرح فرهنگی و آموزشی است و رویکرد امنیتی ندارد.

دولت یازدهم که بر سر کار آمد، معاون فرهنگی وزیر علوم در تشریح سیاست‌های این وزارتخانه درحوزه عفاف و حجاب گفت: «گاه ما، ترویج حجاب به‌عنوان یک آموزه دینی در دانشگاه‌ها است.» سیدضیاء‌ هاشمی همان زمان درباره همکاری با بخش‌های مختلف دانشگاهی برای ترویج فرهنگ حجاب، عفاف و پوشش مناسب در دانشگاه‌ها سخن گفت: «اولویت و تأکید ما این است که این ترویج از طریق روش‌های تبلیغی و با رویکرد فرهنگی صورت گیرد.»

آن هم درشرایطی که احمدی‌نژاد طرح توسعه عفاف و حجاب را که مصوبه دولت خاتمی بود، در دوره ریاست‌جمهوری خود برای اجرا ابلاغ کرد، طرحی که براساس آن وظایف تمامی دستگاه‌ها درحوزه عفاف و حجاب مشخص شده بود و وزارت علوم هم یکی ازهمین دستگاه‌ها بود. اکنون سیدضیاء‌ هاشمی در نشست خبری که روز دوشنبه در وزارت علوم برگزار شد، توضیحاتی دراین‌باره ارایه کرد: «همواره تأکید شده که حجاب و عفاف که یک امر فرهنگی و دینی است، باید با روش درست ترویج شود. وزارت علوم نیز سعی کرده در ابلاغ طرح عفاف و حجاب به دانشگاه به اقتضاهای فرهنگی دانشگاه‌ها توجه کند و زمینه مشارکت دانشجویان را برای ترویج و رشد این امر دینی و فرهنگی فراهم کند.»

وی گفت: «در این طرح نوع نگاه به آموزه عفاف و حجاب تحلیل شده است. دربخش عمده‌ای از جامعه نسبت به امر حجاب التزام و پایبندی داریم؛ اما ممکن است رفتارهایی نیز درجامعه وجود داشته باشد که مطلوب نیستند. روش‌های نادرست آثار منفی به همراه دارد؛ به همین دلیل توصیه شده با روشی درست این امر صورت گیرد تا تمایل به حجاب را در بین افراد ترویج دهیم.»‌ هاشمی ادامه داد: «دراین بخشنامه تأکید شده که مسئولان دانشگاه با دقت در این حوزه به فعالیت بپردازند تا باعث رشد آموزه‌های دینی و عرصه‌های رفتاری شوند. طرحی را به‌عنوان یک تحلیل و رویکرد دراختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم که نشان می‌دهد نگاه به آموزه عفاف و حجاب چگونه باید باشد.»

در اواسط شهریورماه امسال هم مهدی صالحی، معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه از ارسال نامه وزیر علوم به دانشگاه خبر داد که درباره عفاف و حجاب بوده است: «نامه وزیرعلوم تأکید بر مصوبات ‌سال ۸۴ درخصوص عفاف و حجاب دارد و دراین نامه به دانشگاه‌ها تأکید شده که در روند اجرای آیین‌نامه عفاف و حجاب توجه بیشتری صورت گیرد.»

برگزاری کنسرت در فضای دانشگاه‌ها ممنوع

حالا درکنار همه این مسائل، دغدغه دیگر وزارت علوم، برگزاری اردوهای مختلط است، دغدغه‌ای که تبدیل به یکی از اولویت‌های این وزارتخانه شده. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که اخیرا، لغو کنسرت‌ها در شهرهای مختلف کشور، بازارش داغ است و همین هم می‌شود تا این مسئول در وزارت علوم درباره برگزاری کنسرت در فضاهای دانشگاهی هم توضیحاتی دهد: «نه‌تنها هیچ اردوی مختلط دانشجویی مجوز داده نمی‌شود که برگزاری کنسرت در فضای دانشگاه‌ها ممنوع است.

البته موسیقی ضمن برنامه، مورد قبول است و درتمامی همایش‌ها وجود داشته و موردی ندارد اما ما گفتیم اگر کنسرت‌ها به‌طور جداگانه برگزار شود، ممنوع است.» معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه به تغییر آیین‌نامه برگزاری اردو در دانشگاه‌ها هم اشاره کرد: «برگزاری اردوهای دانشگاهی در دانشگاه‌ها بازنگری شده است. این آیین‌نامه باید ازسوی شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها ابلاغ شود. در آیین‌نامه قبل ابهاماتی در زمینه سفرهای آموزشی وجود داشت که شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها سعی کرده این ابهامات را شفاف‌سازی کند.»

او با تأکید بر این‌که وزارت علوم تابع قانون است، گفت: «آیین‌نامه به ‌زودی ابلاغ می‌شود.» او پیش از این گفته بود: «دستورالعمل اردوها در‌سال ۸۸ تصویب شده که طبق آن اردوهای مختلط ممنوع است، این دستورالعمل شامل اردوهای فرهنگی، علمی، صنعتی و سفرهای آموزشی است که سفرهای آموزشی که همراه با استاد انجام می‌شود، در این دستورالعمل‌ها صریحا مستثنی است.»

تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه

ممنوعیت برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها و کنسرت‌ها در فضاهای دانشگاهی، یک ماجراست و تفکیک جنسیتی در برخی از دانشگاه‌های دولتی ماجرای دیگریست، موضوعی که همزمان با آغاز‌ سال جدید تحصیلی، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده. هرچند که‌ هاشمی به این موضوع اشاره‌ای نکرد اما معاون آموزشی دانشگاه علامه با اشاره به تفکیک جنسیتی در ٤٠‌درصد کلاس‌های این دانشگاه، به مهر گفت: «موضوع تفکیک کلاس‌های دختران و پسران از گذشته در این دانشگاه وجود داشته و اکنون هم ۴۰‌درصد کلاس‌های مقطع کارشناسی این دانشگاه به صورت مجزا و ۶۰‌درصد به صورت مختلط برگزار می‌شود.

با توجه به این‌که تعداد دانشجویان دختر این دانشگاه زیاد است، بنابراین کلاس آموزشی برخی از دروس به صورت مجزا برگزار می‌شود.» نادر نعمت‌اللهی، حرف‌های دیگری هم زد: « اندکی از کلاس‌های درسی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه هم به صورت مجزا برای دانشجویان دختر و پسر برگزار می‌شود. با توجه به تعداد پذیرش دانشجویان در مقطع دکترای کلاس‌های درسی دانشجویان این مقطع به صورت مختلط برگزار می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شاکی

      از مسئولین عزیزز که این همه به فکر قشر دانشجویی کشور هستند کمال سپاسگزاری را داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج