۳۹۱۷۲۶
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

برنده نوبل نامزد جایزه غیرداستانی انگلیس شد

«سوتلانا الکسی‌یویچ» نویسنده بلاروسی برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۵ به عنوان یکی از نامزدهای اولیه جایزه ۳۰ هزار پوندی «بیلی جیفورد» که پیش‌تر با نام «سموئل جانسون» برگزار می‌شد، معرفی شد.

خبرگزاری ایسنا: «سوتلانا الکسی‌یویچ» نویسنده بلاروسی برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۵ به عنوان یکی از نامزدهای اولیه جایزه ۳۰ هزار پوندی «بیلی جیفورد» که پیش‌تر با نام «سموئل جانسون» برگزار می‌شد، معرفی شد.

برنده نوبل نامزد جایزه غیرداستانی انگلیس شد

«بی‌بی‌سی» نوشت: نام «سوتلانا الکسی‌یویچ» نویسنده بلاروسی که جایزه نوبل ادبیات سال گذشته را از آن خود کرده، در فهرست نامزدهای اولیه «بیلی جیفورد» مهم‌ترین جایزه ادبیات غیرداستانی انگلستان به چشم می‌خورد.

این جایزه ۳۰ هزار پوندی کتاب‌هایی با تمام موضوعات غیرداستانی، از تاریخ و طبیعت گرفته تا زندگی‌نامه و خاطرات را دربرمی‌گیرد. «الکسی‌یویچ» برای کتاب «زمان دست‌دوم» که روایتگر دوران فروپاشی شوروی سابق در صدها مصاحبه‌ای است که او صورت داده، نامزد این جایزه ادبی شده است.

او یکی از ۱۰ نویسنده‌ای است که کتابش از میان ۱۸۰ اثر ارسال‌شده، برگزیده شده و برای کسب این جایزه ۳۰ هزار پوندی تلاش می‌کند. جایزه «جیفورد» تاکنون با نام «سموئل جانسون» شناخته می‌شد، اما از این دوره کمی تغییر کرده و به «بیلی جیفورد» تغییر نام داده است. این جایزه شامل تمام کتاب‌های انگلیسی‌زبان از نویسندگان تمام کشورها می‌شود و پیش‌تر به نویسندگانی همچون «هلن مک‌دونالد»، «فلیپ هواره» و «آنتونی بیوور» اعطا شده است.

در فهرست نامزدهای اولیه این جایزه به غیر از «الکسی‌یویچ»، نام‌های شناخته‌شده دیگری هم جلب توجه می‌کند؛ «هشام مطر» نویسنده کتاب «بازگشت: پدرن، پسران و زمین» و «سیذارتا موخرجی» نویسنده «ژن» از دیگر نویسندگان معروف این لیست هستند.

«مرد در حال نابودی» نوشته «لارا کامینگ»، «هیولا بودن» به قلم «چارلز فاستر» و «استالین و دانشمندان» از «سایمون اینگز» از دیگر آثار برگزیده در این مرحله هستند.

نویسندگان دیگری همچون «مارگو جفرسون»، «بن جودا»، «فیلیپه سندز» و «فرانسیس ویلسون» هم برای کسب جایزه ادبیات غیرداستانی «بیلی جیفورد» با هم به رقابت می‌پردازند.

«سوتلانا الکسی‌یویچ» متولد ۳۱ می سال ۱۹۴۸ در شهر «استانیسلاو» اوکراین و از پدری بلاروسی‌ و مادری اوکراینی است. او سال ۱۹۷۲ از دانشگاه فارع‌التحصیل شد و به عنوان روزنامه‌نگار مشغول به کار شد. این نویسنده در سال ۱۹۸۵ کتاب «چهره غیرزنانه جنگ» را به چاپ رساند؛ اثری که در آن به تجربیات زنان در زمان جنگ جهانی دوم پرداخت. «پسران زینکی» کتابی است که او درباره جنگ افغانستان به نگارش درآورده. «صداهایی از چرنوبیل» روایت دردناک «الکسی‌یویچ» از انفجار اتمی سال ۱۹۸۶ چرنوبیل است. او در این کتاب، گفت‌وگوهایش با بازماندگان این حادثه تلخ را منتشر کرده است. این اثر در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسید و جایزه حلقه منتقدین ادبی کتاب ملی آمریکا را کسب کرد.

از میان کتاب‌های این نویسنده بلاروسی «چهره غیرزنانه جنگ»، «صداهایی از چرنوبیل» و «پسران زینکی» که تاریخچه‌ای از جنگ شوروی و افغانستان است به زبان انگلیسی برگردانده شده‌اند. «الکسی‌یویچ» چهاردهمین زنی است که موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج