۳۹۲۳۴۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

اولین میکرو ربات با اندام حرکتی مویی شکل

اولین میکرو ربات با اندام حرکتی مویی شکل برای مصارف پزشکی توسط دانشمندان کره‌ی جنوبی ساخته شد.

وب سایت امروز آنلاین: اولین میکرو ربات با اندام حرکتی مویی شکل برای مصارف پزشکی توسط دانشمندان کره‌ی جنوبی ساخته شد.
اولین میکرو ربات با اندام حرکتی مویی شکل

فیلم‌های علمی تخیلی امروزه در کنار جنبه‌ی سرگرم کننده‌ی خود به دانشمندان نیز در ایده پردازی و رسیدن به اکتشافات جدید کمک بسیاری کرده‌اند.

یکی از این کشفیات که نمونه‌های سینمایی آن را دیده‌ایم، ساخت میکرو روبات‌های مژگانی (دارای اندام حرکتی مویی شکل) توسط موسسه‌ی DGIST کره‌ی جنوبی است.شاید ساخت رباتی در ابعاد کوچک آنچنان مهم به نظر نرسد اما این وسیله قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که می‌تواند انقلابی در صنعت پزشکی به شما رود.

همه‌ی ما کم و بیش می‌دانیم که چالش اصلی در درمان بیماری‌های گوناگونی رساندن دارو به بخش‌های عفونی است.این موضوع در امراضی همچون تومور و انسداد عروق اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه ورود داروهای گوناگون مستقیماً به سیستم جریان خون آنچنان هم ساده نیست و در این بین می‌تواند به فرد بیمار صدمات بیشتری وارد آورد.

به همین علت دانشمندان در پی راه‌کاری هستند تا بتوانند از پس این مشکل فائق آیند. مهندسین در دپارتمان رباتیک موسسه‌ی علم و تکنولوژی کره‌ی جنوبی (DGIST) در پی ساخت رباتی بودند که بتواند در ابعاد کوچک وارد جریان خون شود و بتوانند با هدایت آن به بخش‌های آسیب دید‌ه‌ی بدن دوز مناسب از دارو‌ها را به این قسمت‌ها برسانند.

در وهله‌ی اول محققین باید راهی برای حرکت کردن میکرو ربات در خون می‌یافتند چراکه مدل‌های اولیه به خوبی در آب و مایعات رقیق می‌توانستند حرکت کنند اما غلظت و چسبندگی خون بسیار بیشتر از مایعات معمولی است بنابراین برای حل این مشکل به سراغ بررسی مدل‌های حرکتی باکتری‌ها و یاخته‌های سلولی رفتند و مشخص شد این جانداران بسیار کوچک با پاهایی مویی مانند و با ساز و کاری مشابه بقیه موجودات حرکت می‌کنند با این تفاوت که مصرف انرژی در آنها بسیار کمتر است.

دانشمندان سرانجام با استفاده از چاپگر ۳ بعدی سازه‌ی پلیمری مویی شکل همانند یک باکتری را ایجاد کردند در مرحله‌ی بعدی برای اینکه این ربات کوچک از لحاظ بیولوژیکی برای بدن انسان دردسر ساز نشود و در عین حال قابلیت مغناطیسی نیز داشته باشد روکشی متشکل نیکل و تیتانیوم بر روی آن افزودند.

اولین میکرو ربات با اندام حرکتی مویی شکل

محققین توانستند با تعیبه سیم پیچ مغناطیسی بسیار کوچکی در این ربات و قرار دادنش در سیستم هدایت مغناطیسی آن را به جلو یا عقب برانند. نتایج مانوور پذیری و حرکت این ربات کوچک شگفت انگیز بود. این ربات ۲۲۰ میکرومتری می‌تواند در هر ثاینه ۳۴۰ میکرومتر حرکت کند و چرخشی ۱۲۰ درجه‌ای در طول مسیر انجام دهد.

با توجه به موفقیت این پروژه در فاز اول موسسه‌ی یDGIST مرحله‌ی بعد در این کار تحقیقاتی را سازش پذیری زیستی این میکرو ربات و بررسی کارکرد‌های مختلف آن در شاخه‌های دیگر پزشکی عنوان کرده است.

سر پرست این پروژه پروفسور هونگ سو چوی می‌گوبد: «ما همچنان در حال مطالعه و آزمون و خطا بر روی این Microrobot هستیم تا بتوان آن را از نظر حرکتی و عملیاتی در بدن انسان آماده کنیم، و در فرایند‌های شمیایی و رساندن سلول‌ها به بخش‌های بدن همانند آنچه در عمل‌های جراحی غیرتهاجمی(بدون برش بدن) استفاده کنیم.»

اگر این وسیله‌ی با ارزش به مرحله‌ی استفاده بر روی انسان برسد نوید بخش درمان بسیاری از بیماری‌ها خواهد بی آنکه تاثیرات منفی متعددی داشته باشد. میتوان روزی را تصور کرد که تنها با یک تزریق ساده، این ربات وارد بدنمان شود و بیماری که از آن رنج می‌بریم را درمان کرده و در انتهای کارش تجزیه شده و اثری از خود به جای نگذارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج