۳۹۲۷۵
۳۹ نظر
۵۲۴۴
۳۹ نظر
۵۲۴۴
پ

اصل برابر کپی

سیروان خسروی؛ از کجا به اینجا رسید؟!

حاشیه ها در مورد آلبوم جدید سیروان خسروی به نام جاده رویاها باعث شده تا این خواننده پاپ چند هفته در صدر اخبار موسیقی پاپ باشد. موسیقی پاپی که این روزها چندان حال و روز خوشی ندارد و مشخص نیست این حاشیه ها چقدر می تواند به آن کمک کند.

سیروان خسروی؛ از کجا به اینجا رسید؟!

هفت صبح: سیروان خسروی ادعا می کند که یکی از بهترین تنظیم کننده ها و آهنگسازان موسیقی پاپ است. ادعای بزرگی است اما کسی هم نمیتواند آن را رد کند. اگر نگاهی به آلبوم های پاپی که این روزها منتشر می شود بیندازید، در بیشتر آنها نام سیروان خسروی را به عنوان ترانه سرا، آهنگساز، تنظیم کننده و صدابردار می توانید ببینید.

حاشیه ها در مورد آلبوم جدید سیروان خسروی به نام جاده رویاها باعث شده تا این خواننده پاپ چند هفته در صدر اخبار موسیقی پاپ باشد. موسیقی پاپی که این روزها چندان حال و روز خوشی ندارد و مشخص نیست این حاشیه ها چقدر می تواند به آن کمک کند.

سیروان خسروی؛ از کجا به اینجا رسید؟!

با چه کسانی کار کرده است؟

بدون شک سیروان خسروی یکی از تاثیرگذارترین تنظیم کننده ها در دهه گذشته بوده است. تک و توک خواننده های پاپ هستندکه تا به حال با او همکاری نداشته اند. خشایار اعتمادی، احسان خواجه امیری، شهاب رمضان، بهنام صفوی، زانیار، امید حاجیلی، رضا صادقی، علیرضا قمیشی و مهدی یراحی از جمله خواننده هایی بودند که معروف ترین کارهای خود را با تنظیم سیروان خسروی وارد بازار کردند.

سیروان به جز آلبوم های خودش تا به حال ۱۱ آلبوم و نزدیک به ۴۰ تک آهنگ تنظیم کرده است. به غیر از سه آلبوم «تو خیال کردی بری»، «ساعت ۹» و «جاده رویاها» سیروان ۱۱ تک آهنگ هم با صدای خودش منتشر کرده است.


گزیده ای از مصاحبه سیروان

- سبک من خیلی جا افتاده تر از آن است که بخواهم با موسیقی فیلم معرفی اش کنم. شاید یکی بخواهد فیلمش را با موسیقی من پرفروش کند اما فکر نمی کنم برعکسش چندان درست باشد. اصلا سینمای ایران چنین ظرفیتی را ندارد که یکی مثل من بخواهد برای آن موسیقی فیلم بسازد.

- من در یک آلبوم یک نفری، کار 10 نفر را انجام می دهم. بسازم، تنظیم کنم، ضبط کنم و بخوانم. یعنی یک نفری کار همه را انجام می دهم. برای خوانندگان دیگر هم آهنگ می سازم، کنسرت می گذارم، رهبر ارکستر کنسرت هم خودم هستم. گاهی هم موسیقی سریال می سازم. تمام اینها هست، خیلی وقت کم می آورم که به کارهای آلبوم خودم برسم.

سیروان خسروی؛ از کجا به اینجا رسید؟!

- می خواهم بهترین ها را برای کار خودم انتخاب کنم. اگر صدابرداری کارهای خودم را انجام می دهم، برای این است که می دانم هیچ کس به خوبی خود من نمی تواند این کار را انجام دهد.

- من قبل از اینکه خواننده باشم، آهنگساز و تنظیم کننده هستم. اصلا به خاطر همین بین مردم و مخصوصا موسیقی دان ها معروف شدم. دوست دارم که این کار را ادامه دهم و چاره ای به غیر از این ندارم. شما اگر یک عمر سوار بنز باشید دیگر راضی نمی شوید سوار پیکان شوید.

من در حرفه خودم اگر بهترین نباشم، اما همیشه بین بهترین ها بودم و هستم. بهترین آهنگ های ۱۰ خواننده معروف پاپ را که این روزها زیاد شنیده می شوند من تنظیم کردم. من بدون موسیقی خودم هیچ چیزی نیستم. این موسیقی که خودم می سازم در کنار صدایم این پکیج را درست می کند که مخاطبان دوست دارند و هیچ وقت نمی توانم کارهایم را بدهم دیگران بسازند یا تنظیم کنند. اصلا چنین چیزی غیرممکن است. شما هیچ وقت نخواهید دید کاری که من خودم خواندم را دیگران آهنگسازی یا تنظیم کرده باشند.


سیروان از کجا آمد؟

غیر از آن دوران چهار ساله ای که پیش اوی جونیو موسیقی و نواختن کیبورد را یاد گرفت، اولین آموزش ها و فعالیت حرفه ای اش را از 16 سالگی پیش کاوه یغمایی شروع کرد. اول ها هم کارشان با سه تا دیگر از دوستانش این بود که کارهای بیتلز، پینک فلوید و ... را تقلید و به صورت زیرزمینی اجرا می کردند. این شروع فعالیت حرفه ای سیروان بود و از همینجا می توان حدس زد که از ابتدا هم یک کاور کن حرفه ای بوده است. بعد از آن سیروان به گروه کاوه یغمایی رفت و برای اولین و آخرین بار به عنوان نوازنده کیبورد روی صحنه حضور پیدا کرد. سال های 79 و 80 برای اولین بار نام سیروان خسروی بر سر زبان ها افتاد.

مهمترین عامل در وارد شدن سیروان به عرصه موسیقی حضور و آشنا شدن او با مراحل ضبط آلبوم (مترسک) کاوه یغمایی بود. آلبوم مترسک محرک اصلی سیروان برای شروع آهنگسازی و بیان ایده ها و افکار موسیقی اش بود. سیروان از سال 1379 در آلبوم های بسیاری از خوانندگان به عنوان صدابردار، ناظر ضبط، تنظیم کننده و آهنگساز حضور داشت تا اینکه پس از آشنایی با امید اطهری نژاد در سال 1380، مراحل تهیه اولین آلبومشخصی خود با نام «تو خیال کردی بری» را شروع کرده و پس از مجوز گرفتن از وزارت ارشاد در سال 1384 موفق به انتشار آن شد. با اینکه آلبوم «تو خیال کردی بری» فروش چشمگیری نداشت اما سیروان از اینکه توانسته بود سبک مورد علاقه اش را که تحولی در آهنگسازی، تنظیم، اجرا، میکس و مسترینگ بود به گوش مردم برساند راضی و خوشحال بود.

سیروان خسروی؛ از کجا به اینجا رسید؟!

سیروان، مراحل ساخت دومین آلبوم خود با نام ساعت ۹ را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد و بعد از چهار سال آن را در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ منتشر کرد. در اسفند ماه ۱۳۸۸ سیروان خسروی برای اولین بار کنسرت خود را برگزار کرد که با استقبال فوق العاده طرفدارانش مواجه شد. در سال ۱۳۹۰ با خواندن و تنظیم و آهنگسازی و تیتراژ و موسیقی متن سریال ساختمان پزشکان در بین عامه مردم شناخته تر شد. در تابستان ۱۳۸۹ در فیلم سوت پایان نیکی کریمی در حضوری کوتاه در نقش خود ظاهر شد. سیروان از آبان ماه ۱۳۹۰ تا همین چند وقت پیش به دلایل نامعلومی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد ممنوع الکار بود.


تنظیم کننده خلاق یا کپی کار حرفه ای؟

در طول سال های فعالیت سیروان در نقش آهنگساز و تنظیم کننده همیشه این اتهام به او وارد شده است که بسیاری از کارهایش کاور هستند و فقط با تغییرات کوچکی ایرانیزه شده اند. البته سیروان جایی هم تا به حال این قضیه را تایید یا تکذیب نکرده است و بالعکس در خیلی از مصاحبه هایش گفته است که فقط موسیقی خارجی گوش می کند و خیلی از ایده هایش را از این موسیقی ها می گیرد. مسائلی که در مورد کاور بودن قطعه دوم این آلبوم مطرح شده از همین دست شایعه هاست.

به عقیده بعضی ها کاور کردن اصلا کار بدی نیست و اتفاقا کاور خوب و درست یکی از سخت ترین کارهای دنیاست که در بازار جهانی هم کار متعارفی است اما چند نکته مهم وجود دارد. اول اینکه کاور کردن در فرهنگ ایرانی حداقل کار پسندیده ای نیست. دوما سوال مهم اینجاست که سیروان چقدر در ایرانیزه کردن این ملودی ها موفق بوده و چقدر کلام را که در همه موسیقی های ایرانی مهمترین رکن یک آهنگ محسوب می شود قربانی این کاور کردن ملودی می کند.

سیروان خسروی؛ از کجا به اینجا رسید؟!

به علاوه در خیلی از موارد که سیروان دست به کپی کاری می زند قطعه اصلی آنقدر معروف است که بالاخره خواصی در موسیقی آن را شنیده باشند و مچ آقای آهنگساز و تنظیم کنده را بگیرند. این دستاوریزی است برای کسانی که چندان دل خوشی از این موسیقی دان پرحاشیه ندارند و با این بهانه تمام کارهای او را کاور و تقلید می دانند.

با این استدلال خیلی ها سیروان را اصلا موسیقی دان خوبی نمی دانند و فقط در حد یک کپی کار حرفه ای می شناسند. مسئله ای که در مورد عکس جلد آلبومش هم افتاد. کاوری که خیلی زود معلوم شد کپی از یک کاور آلبوم نسبتا معروف خارجی بوده.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زهرا خانوم

      هم خودش هم برادرش زانیار,صدای قشنگ وآهنگهای عالی ای دارن...

    • حدیث

      صداش ب نظر من اصلا جالب نیست فقط ساختمان پزشکان رو جالب خوند.
      صدا باید صدا باشه باید پخته و محکم باشه مثل؟؟؟ *فـــــــرزاد فـــــــــرزین*
      هر کی میخواد منفی بده حقیقت همینه ک هست.

      پاسخ ها

      • شنو

        منفی دادم برای اینکه هم فرزاد فرزین بد میخونه و ادا درمیاره و تقلید صدا میکنه و زور میزنه تا کلمات رو تلفظ کنه....

      • meli

        من عاشق صدای فرزاد فرزینم...طرفدارشم هستم... اما سبک کاری سیروان و فرزاد به کل باهم متفاوته...من طرفدار سیروانم...طرفدار فرزادم...اما خوب بودن صدای فرزاد دلیل بر بد بودن کار سیروان نیست... در ثانی...صدا سلیقه ایه...ممکنه یه نفر از یه صدا خوشش بیاد و نفر دوم نه... صدای فرزاد گیرایی خاص خودشو داره...و کارهای سیروان هم جذابیت خاص خودشو...

      • تینا

        بانظرشنو موافقم اصلن قابل مقایسه با فرزین نیست

      • زهراخانوم

        بانظر ملی جان صددرصد موافقم...

      • سما

        حدیث جان 100% باحات موافقم .
        یکی نیست به انا بگ وقتی از موسیقی سرتون نمیشه چرا نظر بیخودی میگذارید.....

      • باران

        من موافقم، اگه آهنگ ساز خوبیه ولی خواننده ی خیلی خوبی نیست...
        فرزاد فرزین صداش قدرت داره !

    • aysan

      ببخشیددددددد
      افرادی که سیروانو درک نکنن همین حرفا رو میزنن.........ایرانیزه شدن!!!!!!!! اگه سیروان بخواد ایرانیزه کار کنه که میشه فرزاد فرزین!!!!!!!و ایکه فرهنگ ایرانی توو موووسیقی بنظر من داره راه اشتباهو میره...سیروانم عاقل تر از اوونه که ایکارو کنه
      سیروان داره فرهنگ موسیقی ایرانی رو با سبک خاصی آشنا میکنه..و هدفش این نی که این سبکو تحمیل کنه....و فرهنگ ایرانی و خواننده هایی که سبکاشووووووون یکیه و اهل کپی موسیقی یووونانی و غیره هستن نباید مانع سیروان شن
      سیروان هوادار داره و باید به سیروان و سبک سیروان و هواداراش احترام گذاشته شه....
      و قضیه عکس جلد آلبووم بگم که
      کس یکه بخواد با دلیل و مدرک حرف بزنه باید بره منابع موثقو ببینه...و وبلاگ رسمیه سیروان دراینباره چیزایی گفته

    • بدون نام

      فرزادفرزین خیلی هم صدایه محشری داره توخیلی حسودوعقده ای هستی که نمیتونی ازخودت بهتروببینی.

      پاسخ ها

      • aysan

        با کی بووووووووودی؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

    • ملیحه

      هیچکدوم خواننده نیستن

      پاسخ ها

      • علی

        پس کی خوانندست؟
        حتما تو؟!!!!!

    • بیتا

      سبک خواننده ها فرق می کنه هر کس میتونه چند تا خواننده مختلف رو دوست داشته باشه نیازی نیست به نظرات هم حمله کنیم. من فرزاد فرزین رو دوست دارم ولی سبک سیروان را بیشتر رو می پسندم یعنی از اهنگهای فرزاد بعد یه مدت خسته میشم جون کاراش تین ایجر پسنده و البته قبول دارم سیروان بیشتر تنظیم کننده است تا خواننده.

    • MEHRAN AHMADVAND

      MAN BE ONVANE YE TANZIM KONANDEH MIGAM KE HAR KESI BARAYE RESIDAN BE HAR JAYEE ZAHMAT MIKESHE VA HAMEYE ADAMAYE MATRAH MOTMAENAN KHEYKI SAKHTI VA ZAHMAT KESHIDAN
      KESI HAM HAQ NADARE KE BE NAZARE SHAKHSIYE KESI KARI DASHTE BASHE!!

    • MEHRAN

      BITA JAN BA HARFET KAMELAN MOVAFEQAM!!

    • Ala

      سيروان خيلى بهتر از فرزاد فرزينه چون صداداره

    • reza

      هنر فراموش شد رفت.موسيقى پاپ واقعى فراموش شد.اول اين كه سيروان بهتر از فرزينه تا فردا همينطور نظر بده و بده اين كه صحبت نميخواد معلومه فرزين بهتره.دوما اينا از موسيقى چى حاليشونه.بهترين خواننده و موزيسين و تنظيم كننده استاد شادمهر عقيليه.كسى كه واقعا هنر داره نه با حرف و نظر.

    • اهنگ های فرزاد خیلی

      اهنگ های فرزاد خیلی خسته کننده است ولی مال سیروان باحاله

    • masoud

      این اراجیف چیه از قول سیروان نوشتید؟
      سیروان واسه کی ترانه سرایی کرده؟
      من من .....
      سیروان تو هیچکدوم از مصاحبه هاش انقدر مغرورانه از خودش تعریف نکرده!
      لطفا اگه نقل قول میذارید منبع هم معرفی کنید

    • سینا

      تنظیم های سیروان عالیه،استفادش از سمپل ها یا به کار بردن ساز live کاملا بجاس،به نظر من اینا صحبت های سیروان نیست،سیروان خواننده ی استودیوییه،اجرای زندش به اندازه ی البوم قوی نیست،اجرای زنده ی فرزاد فرزین قویتره اما اهنگ های سیروان خیلی از کارای فرزاد فرزین سرتره،من جفتشونو دوست دارم اما این حقیقته

    • ماری

      سیروان هرکز اینقدر مغرور و از خودراضی حرف نمی زنه.تازه من خودم سبک هر دو رو می پسندم. ولی یه نمه کارای سیروان نسبت به فرزاد سرتره.

    • sama

      سیرون عالیهههههههههههههههههههه و اصلا هم مغرور نیست اینو کسایی میگن که طاقت دیدن بهترین ها رو ندارن
      فرزاد هم خوبه ولی هر کسی سلیقه ای داره و باید به سلیقه های هم احترام بزاریم

    • Melika

      به نظر من سيروان فوق العاده هست و هيچ كسي قابل مقايسه با سيروان نيست و سيروان سبك مخصوص خودشو داره
      هيچ كسي حق نداره راجب يك فردي كه يك دهه هست داره موزيك كار ميكنه نظر بده
      لطفا هيچ توهيني به خوانندگاني كه يك عالمه زحمت ميكشن نكنين
      We are love you sit 1 :**********************************

    • مهدی

      این حرف ها که اصلا حرف شما نیست!!!خجالت بکشید تورو خدا

    • omid

      من با صدای سیروان کاری ندارم. اما بهترین اهنگ سازها وتنظیم کنند های داخل. سیروان خسروی. میلاد ترابی. شهاب اکبری. نیما وارسته. بهروز صفاریان هستند.

    • nafas

      بابا فرزاد دیگه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      جاست سیروان!!!!!!!!!!!!!!
      عاشقتم سیروانننننننننننننن

    • مخی

      عزیزای من سیروان داره میترکونه چون متخصصه روز به روزم طرفداراش بیشتر میشه نه تنها فرزین بلکه گندهاشم در مقابلش عددی نیستن همه اهنگاشم تکه رو دست نداره

    • محمد

      فرزاد فرزین خواننده درجه 3 هست (بد نیست)
      سیروان تنظیم کننده خوبیه نه خواننده ! در مورد خوانندگی هیچ کدومشون عالی نیستن . خواننده باید روی استیج صداش در بیاد نه توی آلبوم .

    • مجتبی

      این چه بحثی شما راه انداختین فرزاد یک خواننده خوبه فقط همین شماها میخواین بین بنز و پژو مقایسه راه بندازین سیروان یکی از با سوادترین افرادی تو ایران که علم موسیقی می دونه فرزاد فقط خواننده است(البته من طرفدار فرزاد هم هستم). از طرفدارای فرزاد میخوام اونو فقط با یک خواننده مقاسیه کنند نه یک خواننده و اهنگ ساز و صدابردارو تنظیم کننده و ...

    • سحر راد

      هم سیروان 20 هم فرزاد دوتاشون توشهر اهواز کنسرت داشتن و چقدر مردم راضی بودند و ماهم راضی

    • سعید

      شما که بلدی قشنگتر از سیروان تنظیم کنی کپی نکن داداش...واسه چی وقتی کسی به یه جایی میرسه اینقدر بقیه کونشون میسوزه؟؟از لفظ (کاور کن)فهمیدم هیچی از موزیک نمیدونی...

    • صبا

      اقا از هرچی بگذریم ارمیا حقش نبود اول بشه
      .
      .
      .
      خخخخخخ
      ای بابا بیکارینا انقد بحث الکی میکنید....

    • zoha

      واقعا متاسفم براتون که این حرفا رو میزنین. ..اگه یکم به کارهای سیروان با دقت تمام گوش میدادین هیچ وقت این حرفارو نمادین
      سیروان کسیه که بلیط کنسرتش تو کمتر از24ساعت فروش میره
      من افتخار میکنم که هوادار سیروانم

    • محمد رضا

      شاید تنظیم موسیقی ما پیشرفت کرده باشه اما آهنگسازیمون فوق العاده ضعیف شده!!!!!
      اینقدر این مقایسه های عجیب و غرییییییب رو توی این سایت ها نکنییییییید.

    • اتی

      سلام بچه ها من عاشق صداش هستم کسی شمارش نداره اگه دارین بزاین

    • آرمینا

      دوست دارم سیروانی

    • M,gh

      ,توی این کامنت ها هرکس نظر شخصی خودشو میگه ، دلیلی برای بی احترامی به همدیگه وجود نداره ، صدای فرزین یه جوریه ، سیروان هم یه جور دیگه هر کدوم هم طرفدارهای خودشونو دارن ، پول اجراهای کنسرتشون هم توی جیب خودشون میره ، یکریال از درآمدشون هم به و شما که واسشون کل کل میکنیم نمیرسه ، بیایید ببینیم اگه موفقیتی دارن افتخارکنیم که ایرونی هستند ،

    • M,gh

      ,توی این کامنت ها هرکس نظر شخصی خودشو میگه ، دلیلی برای بی احترامی به همدیگه وجود نداره ، صدای فرزین یه جوریه ، سیروان هم یه جور دیگه هر کدوم هم طرفدارهای خودشونو دارن ، پول اجراهای کنسرتشون هم توی جیب خودشون میره ، یکریال از درآمدشون هم به و شما که واسشون کل کل میکنیم نمیرسه ، بیایید ببینیم اگه موفقیتی دارن افتخارکنیم که ایرونی هستند ،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج