جاباما
۳۹۳۲۳۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

برج‌های مراقبت فرودگاه روزی فراموش می‌شوند؟

برج های مراقبت ترافیک هوایی سازه هایی بسیار مهم در فرودگاه ها هستند، اما چشم انداز جایگزینی آنها با فناوری ارزان تر و کارآمدتر ایجاد شده است.

ایرنا: برج های مراقبت ترافیک هوایی سازه هایی بسیار مهم در فرودگاه ها هستند، اما چشم انداز جایگزینی آنها با فناوری ارزان تر و کارآمدتر ایجاد شده است. برج کنترل ترافیک هوایی سازه ای شناخته شده و مهمترین بخش در فرودگاه ها است. از محل این برج ها است که مسوولان کنترل پروازها بر تردد هواپیماها نظارت می کنند، با خلبانان ارتباط می گیرند و در صورت نیاز، فوریت ها را مدیریت می کنند.
برج‌های مراقبت فرودگاه روزی فراموش می‌شوند؟

این برج های بلند به واسطه پنجره های تعبیه شده در آنها چشم انداز روشنی از فرودگاه و محوطه های آن دارند. ایستادگی در برابر بادهای شدید و حتی زمین لرزه از ویژگی های این سازه است که ساخت و فعالیت آن هزینه های زیادی نیز در بر دارد.

براساس این گزارش، اما فناوری جدیدی احتمالا به زودی جایگزین برج های مراقبت ترافیک هوایی می شود. این فناوری امکان می دهد که به واسطه اطلاعات پرواز ثبت شده و دریافتی از دوربین ها و حسگرهای تعبیه شده در فرودگاه ها ، ترافیک هوایی بسیار کم هزینه تر و آسان تر در ساختمان هایی دور از محل فرودگاه ها رصد و مدیریت شود.

به واقع، این 'برج های دور' امکان کنترل تردد هواپیماها را از اتاق های کنفرانس با تجهیزات ارزان به جای برج های کنترل گران قیمت فراهم می کنند. به جای حضور در یک برج مراقبت و نگاه کردن از پنجره های آن، صفحه های نمایش در اتاق های کنترل دور می توانند تمامی ابعاد یک عملیات پروازی را نشان دهند.

برخی کشورها همچون آلمان، ایرلند و سوئد در زمینه این فناوری سرمایه گذاری کرده اند . سوئد آوریل 2015 نخستین تاسیسات برج دور در جهان را افتتاح کرد. تاسیسات یاد شده عملیات پروازی در فرودگاه اورناسکولدزویک را در 123 کیلومتری آن کنترل می کند. سیستمی متشکل از دوربین های دارای رزولوشن بالا ، میکروفون ها، نورهای علامت رسان و حسگرهای زمین شناسی در باند فرودکاه داده ها را به برج مراقبت دور منتقل می کنند و در اختیار مسوولان آن قرار می دهند.
برنامه این است که ترافیک سه فرودگاه کوچک در سوئد از همین تاسیسات هدایت شود که هزینه های زیادی را کاهش خواهد داد.

در عین خال، به کارگیری این فناوری به ویژه برای مدیریت پروازهای چند فرودگاه خالی از چالش و مانع نیز نیست.

فرودگاه ها شبیه یکدیگر نیستند، به عبارت دیگر، ممکن است یک فرودگاه روی ارتفاعات ساخته شده باشد که به لحاظ طول باند و یا وضعیت هوا ویژگی های متفاوتی در قیاس با فرودگاهی دارد که همسطح دریا ساخته می شود. همچنین فرودگاه احداث شده در نزدیکی منطقه مسکونی با فرودگاه دور از چنین مناطقی به لحاظ مساله صوتی شرایط خاص تری دارد.

با به کار گیری این فناوری خطای انسانی نیز می تواند افزایش یابد، اما مزایای این رویکرد چنان زیاد است که کارشناسان پیگیری رفع مشکلات آن را موجه می دانند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج