۳۹۳۳۱۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خطر حرکت علم به سمت غیر قابل اعتماد شدن

هشدارهایی از سوی جامعه علمی منتشر شده است که نشان می دهد علم تحت تاثیر فشار تجاری و سازمانی قرار دارد و این موضوع منجر به انتشار مقالات در مجله های با ضریب تاثیر بالاتر می شود.

وب سایت کلیک: مطالعات نشان می دهند که علی رغم تکاملی که در علم مشاهده می کنیم، علم غیر قابل اعتماد است. هشدارهایی از سوی جامعه علمی منتشر شده است که نشان می دهد علم تحت تاثیر فشار تجاری و سازمانی قرار دارد و این موضوع منجر به انتشار مقالات در مجله های با ضریب تاثیر بالاتر می شود. اکنون یک شبیه سازی جدید نشان می دهد که علم در حال زوال است.
خطر حرکت علم به سمت غیر قابل اعتماد شدن

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا یک مدل کامپیوتری برای شبیه سازی آنچه در حال رخ دادن است ساخته اند که در آن رقابتی که دانشمندان و محققان برای افزایش اعتبار علمی انجام می دهند شبیه سازی شده است.

در این شبیه سازی، همانطور که در دنیای واقعی اتفاق می افتد، دانشمندان اگر یافته های نوآورانه تری را به چاپ برسانند، پاداش بیشتری دریافت می کنند. همچنین دانشمندان زمان بیشتری برای دقت در روش های خود صرف می کنند که کیفیت پژوهش خود را بهبود بخشند، اما این مسایل کیفیت خروجی علمی را کاهش می دهد.

در نتیجه، با گذشت زمان، تلاش ها به کمترین حد ارزشی خود پایین می آید و نرخ اکتشافات نادرست سر به فلک می کشد. همچنین مدل به ما نشان می دهد که اگر افراد به دانشمندانی که در یک آزمایشگاه کار می کنند بپیوندند و بخواهند ادامه کار آن ها را انجام دهند، در واقع آن عمل را تکامل دهند، این انتقال علم اگر از سوی دانشمندان خوبی نباشد منجر به انتخاب نادرست علم برای نسل بعدی می شود. این انتخاب نادرست به صورت طبیعی رخ می دهد.

تا زمانی که افراد برای پاداش انتشار نوآوری انگیزه کافی داشته باشند، نتایج مهیجی در مجله های با ضریب تاثیر بالا منتشر می کنند. این امر باعث شایع شدن این رویکرد در علم می گردد و در نتیجه ممکن است روش های نامرغوب در مجله های پربازدید منتشر شود.

انتشار نتایج نامطلوب در مجله های سطح بالا، باعث می شود که دیگر افراد بدون اطلاع یک رویه نادرست را در پیش بگیرند.

خطر حرکت علم به سمت غیر قابل اعتماد شدن

اکتشافات نادرست، یا نتایجی که به سختی در علم تولید می شوند، مانند یک نویز در داده های علمی است. اما دانشمندان به دلیل اینکه این نتایج جدید است به صورت احساسی با آن برخورد می کنند و این نتایج به نحوی برای آن ها شگفت انگیز است.

این نتایج سخت به دلیل اینکه تازگی دارند مورد علاقه ما هستند، اما اعتبار علم را در معرض خطر قرار می دهند. مخصوصا زمانی که دانشمندان تحت فشار هستند که از مقالات آن ها چنین برداشت هایی بشود.

در این چرخه معیوب، با انجام این نوع از مطالعات، تعداد قابل توجهی از محققان به انتشار مقالات نوآورانه می پردازند تا بتوانند برای انجام تحقیقات کمک های مالی بسیاری از موسسات دریافت کنند.

همیشه دانشمندان به روش دقیق و کامل متعهد هستند، اما زمانی که سخن از انگیزه های نهادی و پاداش های مادی می شود، دقت کاهش می یابد و میزان "علم بد" افزایش خواهد یافت.

یکی از بحث های گمراه کننده این است که با استفاده از معیارهای کمی طراحی شده، اهمیت محققان و مقالات آن ها ارزیابی شود. یکی از این معیارها که بسیار بحث برانگیز است، P-value است که باعث سردرگمی افراد می شود و در نهایت به علم آسیب می رساند.

راه حل چیست؟!

برای حل این مشکل به روشی نیاز داریم که دانشمندان را براساس معیارهای کمی ارزیابی نکنیم.

متاسفانه، در بلند مدت استفاده از معیارهای کمی برای ارزیابی شایستگی افراد، هزینه های زیادی به همراه خواهد داشت. بسیاری از محققان در مقالات خود اظهار کرده اند که اگر علم معنادار و تکرارپذیر است، پس موسسات باید این علم را تشویق کنند و صرفا به دنبال نتایج ناباورانه نباشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج