۳۹۳۶۵۳
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

نیویورک تایمز «مجوز فروش هواپیما از سوی آمریکا به ایران» را بررسی کرد:

اقامت شهروندان آمریکا در تهران با ورود بوئینگ

روز چهارشنبه زمانی که ایالات متحده چراغ سبز فروش مستقیم هواپیماهای غربی را به ایران صادر کرد چهار دهه تحریم چنین معاملات بزرگی با ایران به پایان خود نزدیک شد. این توافق شامل ۸۰ بوئینگ و محموله اولیه ۱۷ ایراباس از مجموع ۱۱۸ هواپیمای خریداری شده توسط ایران است.

پایگاه خبری انتخاب: پیش از اینکه به ورود اولین هواپیمای بویینگ به فرودگاه امام خمینی تهران فکر کنیم، ایران و ایالات متحده آمریکا باید با یک واقعیت روبهرو شوند: شهروندان آمریکایی بار دیگر به اقامت در تهران فکر خواهند کرد و این اولین بار بعد از بحران گروگانگیری سال ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ خواهد بود.

روز چهارشنبه زمانی که ایالات متحده چراغ سبز فروش مستقیم هواپیماهای غربی را به ایران صادر کرد چهار دهه تحریم چنین معاملات بزرگی با ایران به پایان خود نزدیک شد. این توافق شامل ۸۰ بوئینگ و محموله اولیه ۱۷ ایراباس از مجموع ۱۱۸ هواپیمای خریداری شده توسط ایران است.

اما این توافق تاثیر مهمی بر پایان دوره انزوای ایران در جهان خواهد داشت. بوئینگ به زودی در تهران دفتر نمایندگی باز خواهد کرد و تکنیسین های این شرکت هواپیمایی برای آموزش به همتایان ایرانی خود در جهت نگهداری از هواپیماها به ایران خواهند رفت. در کنار آنها بسیاری از آمریکایی ها نیز راهشان به ایران باز خواهد شد.

تحلیل گران ایرانی میگویند: به نظر میرسد این درست همان چیزی است که ایالات متحده در اعطای مجوز این توافق دنبال آن بوده است. این توافق نه تنها به روحانی اجازه میدهد که دستاورد ملموسی از گرم شدن روابط بین ایران و غرب را به نمایش بگذارد بلکه ایران را به سمت اهدافشان در عادی سازی روابط با ایالات متحده نیز سوق خواهد داد.

فرشاد قربانپور فعال سیاسی و حامی دولت روحانی میگوید: با اجرایی شدن این قرارداد کار تندروها برای جلوگیری از تسهیل روابط ایران و غرب سخت خواهد شد. هیچ کس نمیتواند منکر این شود که با این هواپیماها مردم راه ورود به ایران را پیدا خواهند کرد.

روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به بخش هایی از توافق با بوئینگ و ایرباس نیز اشاره کرد و گفت: مقامات ایرانی هم اکنون روابطشان را با شرکایشان در دو کمپانی هواپیمایی از طریق د یدارهای متعدد گسترش داده اند و ایران از هرگونه سرمایه گذاری خارجی استقبال میکند.

او همچنین به خبرنگاران گفت: من هیچ مشکلی نمیبینیم. این دولت ایالات متحده آمریکا است که مسئول بازداشتن کمپانی های آمریکایی از ورود به بازار ایران است. اگر آمریکایی ها مشکلاتی دارند باید آنها را در بین خودشان حل کنند.

خرید هواپیما از ایالات متحده آمریکا بازگشایی دفتر بوئینگ در تعران یا داشتن نماینده آمریکایی در فرودگاه بین المللی تهران به نظر ناکافی میرسند اما اینها میتواند زمینه ساز یک تغییر ساختاری در روابط دو کشور باشد.

در سال ۱۹۸۰ زمانی که روابط دو کشور قطع شد همه ۱۴۰ هزار آمریکایی ساکن در ایران مجبور به خروج از این کشور شدند. سفارت آمریکا به موزه تبدیل شد و همه معاملات تجاری با آمریکا با توجه به تحریم هایی مالی در این سالها بسیار دشوار و در واقع با شرایط اخیر غیر ممکن شد.

بازگشایی دفتر نیویورک تایمز، بلومبرگ و دیگر رسانه ها تنها زمانی امکان پذیر است که سازمان های رسمی آمریکایی اجازه فعالیت در ایران را داشته باشند. چه از سوی مقامات ایران چه از طرف تحریم های ایالات متحده آمریکا.

زمانی که در سال ۱۹۹۵ شرکت نفت کونوکو قراردا نفتی را در ایران برنده شد، این شرکت به طور مخفیانه اقدام به بازگشایی یک دفتر در تهران کرد و این دفتر با سخت تر شدن تحریم های کنگره علیه ایران بسته شد.

بسیاری از ایرانی ها امیدوارند که با توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها همه این چیزها تغییر کند و اجرای توافق با شرکت های هواپیمایی میتواند سرآغاز این دوران باشد.

سعید لیلاز اقتصاد دان نزدیک به دولت گفته که ما تنها زمانی که فاصله بین روابط اقتصادی و عادی سازی سیاسی به تدریج کمتر شود به اهدافمان خواهیم رسید.

ماموران پلیس در ایران ماه گذشته یک شعبه کی اف سی را پلمپ کرد. این جریان در اعتراضاتشان مدعی بودند که این بال مرغ ها نماد غرب گرایی است. زمانی که یک نفر تلاش کرد شعبه مک دونالد را بیستسال پیش در ایران افتتاح کند تنها دو روز طول کشید تا این رستوران به آتش کشیده شود.

هنوز منابع تنش بین دو کشور زیاد است. مزاحمت قایق های ایرانی برای ناوهای آمریکایی و زندانی شدن آمریکایی های دوتابعیتی از جمله این منابع تنش بین دو کشور است. این تنش ها قرار نیست به این زودی ها محو شوند چرا که این منابع تنش حامل منافعی برای تندرو هایی است که از تعامل مجدد با آمریکا ناراضی اند.

حمیدرضا ترقی فعال سیاسی اصلولگرا در ایران گفته که روابط نباید بین دو کشور از سر گرفته شود. ما نیز خواهان داشتن هواپیماهای امن هستیم اما ما باید استقلال و فاصله مان را از آمریکا حفظ کنیم. این یکی از ابعاد اصلی ایدئولوژی ماست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی هم خوب

    • حسین

      آیا واقعاً ما به خودمون اطمینان نداریم، چرا باید از ارتباط با آمریکا نگران باشیم؟ ما که مدعی هستیم زرنگیم، از چه چیزی میترسیم، به نظر من باید ارتباط برقرار کنیم و دنبال منافع خودمون باشیم و از این ارتباط برای مملکت و مردم بهره ببریم، و هرجا نیز احساس کردیم، میخوان زرنگی کنند، ما از اونها زرنگتر میشیم، و مطمئن باشید که هیچ کس نميتونه سر ایرانی جماعت کلاه بزاره، ما ایرانی هستیم،

    • بدون نام

      خدا را شکر .چه بهتر .هم ازنظر امنیت پروازها و همینطور طول زمان پرواز کمتر میشود و سفر به آمریکا دوپروازه نیست و پولش هم به هواپیمایی کشورمان برمیگردد و جیب هواپیما یهای عرب .واریز نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج