جاباما
۳۹۴۳۱۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پنج نکته درباره آزمایش اتمی کره شمالی

گفته می‌شود کره شمالی پنجمین و بزرگ‌ترین بمب اتمی خود را آزمایش کرده است. معنی این آزمایش چیست؟

فرارو: گفته می‌شود کره شمالی پنجمین و بزرگ‌ترین بمب اتمی خود را آزمایش کرده است. معنی این آزمایش چیست؟

۱- قدرت انفجار

اولین سوال بزرگ این است که قدرت آزمایش تازه اتمی کره شمالی چه اندازه بوده و آیا این بار قدرت بیشتری داشته است؟

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، ادعا کرده بود که آزمایش چهارم در ژانویه آزمایش بمب هیدروژنی بوده است. انفجار هیدروژنی با گداخت هسته‌ای شکل می‌گیرد. قدرت این انفجار معادل ۶ تا ۸ کیلوتن تی‌ان‎‌تی تخمین زده شد.

نکته کلیدی آن است که قدرت آزمایش یاد شده هیدروژنی ماه ژانویه احتمالا از آزمایش قبل از آن، یعنی آزمایش سوم کوچک‌تر بود. انفجار اتمی سوم کره شمالی قدرتی معادل ۸ تا ۱۰ کیلوتن داشت و در عین حال بمب هیدروژنی هم نبود.

آزمایش چهارم در عمقی دو برابر آزمایش سوم انجام شد، و ظاهرا کیم امیدوار بود که قدرت آن به ۵۰ کیلوتن برسد، قدرتی که از یک بمب هیدروژنی انتظار می‌رود. [اما ظاهرا این انتظار عملی نشد.

بر این اساس، آیا انفجار پنجم که امروز خبرش منتشر شده، از آزمایش‌های اتمی قبلی کره شمالی پرقدرت‌تر بوده است؟ تخمین‌های اولیه این بود که قدرت آزمایش جدید، حدود ۲۰ کیلوتن بوده است؛ هرچند مقام‌های کره جنوبی این عدد را ۱۰ کیلوتن تی‌ان‌تی تخمین می‌زنند. با توجه به این ارقام می توان گفت که قدرت انفجار تازه اتمی کره شمالی، قوی‌تر از انفجار چهارم بوده است.

۲- نیت تهاجمی کیم جونگ اون

امسال کره شمالی چهارمین و پنجمین آزمایش اتمی خود را انجام داد و ماهواره‎‌ای را پرتاب کرد که تصور می‌شود موشک بالستیک قاره‌پیما بوده است.

همچنین بیش از ۳۰ موشک بالستیک با برد ۲۰۰ کیلومتر و بیشتر آزمایش کرد که از کل موشک‌های بالستیک آزمایش شده در تاریخ این کشور بیشتر است.

تحریم‌های بین‌المللی که به خاطر این آزمایش‌ها بر کره شمالی تحمیل شد اقتصاد این کشور را تحت فشار گذاشته است.

کیم جونگ اون ادعا می‌‎کند که آمریکا و کره جنوبی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به کشورش هستند، هرچند این خود کیم است که متهم شده به بحران در شبه جزیره دامن می‌زند.

این آزمایش پنجم هم بحران دیگری به منطقه افزوده است. مخصوصا که از نظر زمانی سه سال با آزمایش اتمی قبلی کره شمالی فاصله دارد.

رهبر کره شمالی سعی می‌کند ضعف‌های دیگر خود را با این آزمایش‌ها بپوشاند. او رهبر ضعیفی است که از قساوت برای کنترل نخبگان و عموم مردم استفاده می‌کند. همچنین کیم سعی دارد با این آزمایش‌ها ارتش را تقویت کند.

هر تحریک جدیدی که کره شمالی انجام می‌دهد نشان دهنده آن است که رهبر این کشور بیشتر و بیشتر با فشار داخلی روبه‌رو است و سعی دارد این فشار را منحرف کند.

آیا ممکن است مانند پدرش در سال ۲۰۱۰ یک حمله محدود را انجام دهد؟ در آن سال کره شمالی جزیره‌ای از کره جنوبی را به توپ بست. در رسانه‌ها تصور بر این بود که این حمله با تحریک کیم جونگ اون جوان صورت گرفته است.

۳- آیا فهم درستی از انگیزه‌های کره شمالی وجود دارد؟

کیم جونگ اون دسامبر گذشته به وضوح اعلام کرد که دانشمندان او به بمب هیدروژنی دست یافته‌اند که می‌تواند روی موشک‌های بالستیک نصب شود.

اما ششم ژانویه مشخص شد که این آزمایش اتمی چندان موفق نبوده است.

احتمالا او صبر کرد تا زمانی که دانشمندان اعلام کنند مشکلات فنی را حل کرده‌اند.

بنابر این قدرت آزمایش اتمی برای ارزیابی توان هسته‌ای کره شمالی اهمیت زیادی دارد مخصوصا اگر دانشمندان بخواهند زنده بمانند.

۴- چین چه می‌گوید؟

چند ماه پیش آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند که برای مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی سامانه دفاع موشکی (تاد) را در خاک کره جنوبی مستقر می‌کنند.

در کره جنوبی و چین مخالفت‌هایی با استقرار این سامانه دفاع موشکی شکل گرفت.

چین مانند یک به اصطلاح "قدرت بزرگ" عمل نکرده و جلوی شریک خود کره شمالی را نگرفته است.

الان پکن باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مسئولیت‌پذیر باشد و کره شمالی را محدود کند یا این کشور فقط نگران امنیت خود است و می‌خواهد توجه‌ها را از نقض قوانین بین‌المللی توسط این کشور در آب‌های دریای جنوبی چین منحرف کند.

۵- اگر آمریکا رویکردش را تغییر دهد

ایالات متحده در مقابل کره شمالی از سیاست "صبر استراتژیک" پیروی می‌کند و به این کشور اجازه می‌دهد که به توسعه اتمی و تحرکات خود بدون توجه به تمهیدات بازدارنده ادامه دهد.

اگر آمریکا بخواهد به طور جدی مانع کره شمالی شود باید این رویکرد را تغییر دهد. تهدیدات کره شمالی به سویی می‌رود که لازم است آمریکا و متحدان منطقه‌ای او به آن واکنش نشان دهند.

در همین حال مردم کره جنوبی باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند آمریکا از آنها در مقابل تهدیدات کره شمالی محافظت کند.

در مقابل بسیاری از مخالفان سیاست‌های کره شمالی، بعضی هم فکر می‌کنند که این کشور فقط یک همسایه مهربان است. این آزمایش اتمی ممکن است نظر بعضی از این آدم‌ها را تغییر دهد اما دولت کره جنوبی باید آنانی را هم که نظر دوستانه‌شان به کره شمالی تغییر نکرده، در نظر بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج