جاباما
۳۹۴۵۹
۵ نظر
۵۰۵۶
۵ نظر
۵۰۵۶
پ

اعتراضات مرد پشت پرده سيما

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!

انتقاد به سريال كلاه پهلوي هر روز وارد فاز تازه‌تري مي‌شود، اين بار مهدي ارگاني مرد پشت پرده سيما در عرصه كارهاي نمايشي به اين سريال حمله كرده، البته دامنه انتقادهاي او به مختار‌نامه و يوسف پيامبر‌(ع) هم رسيده و او حسابي از خجالت كارگردانان اين دو سريال درآمده.

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!

هفت صبح: انتقاد به سريال كلاه پهلوي هر روز وارد فاز تازه‌تري مي‌شود، اين بار مهدي ارگاني مرد پشت پرده سيما در عرصه كارهاي نمايشي به اين سريال حمله كرده، البته دامنه انتقادهاي او به مختار‌نامه و يوسف پيامبر‌(ع) هم رسيده و او حسابي از خجالت كارگردانان اين دو سريال درآمده. هفت صبح ضمن مرور اين صحبت‌ها‌، نظرات فرج‌الله سلحشور را هم درباره اظهارات ارگاني جويا شده است

بحث تحریف واقعیت‏های تاریخی در سریال‌های الف ویژه تلویزیون این روزها بدجوری داغ شده. از یک طرف «کلاه پهلوی» از هر جهت هدف حملات تیز منتقدان قرار گرفته و محکوم به تحریف واقعیت‌های تاریخی شده، از طرف دیگر، پرونده تحریفی بودن سریال‌های تاریخی‌ مثل «مختارنامه» و «یوسف پیامبر(ع)» بار دیگر به جریان افتاده است. نکته قابل توجه اینجاست که این‌بار تندترین انتقادها به تحریفی بودن این سریال‌ها، از جانب چهره‏های برجسته تلویزیونی و تاریخی صورت گرفته.

بعد از اظهارنظر رسمی‌ علی دارابی، معاون سیما راجع به عملکرد «کلاه پهلوی»، هفته پیش انتقادهای تند و تیزی از جانب خسرو معتضد، تاریخ‌شناس معاصر به این سریال وارد شد و حالا مهدی ارگانی، عضو شورای طرح و برنامه سیما و همه‌کاره کارهای نمایشی هم از جنبه دیگری روی تحریفی بودن این سریال صحه گذاشته. ارگانی پا را از «کلاه پهلوی» فراتر گذاشته و به میرباقری و سلحشور برای ساخت بدون تحقیق و پرتحریف «مختارنامه» و «یوسف پیامبر(ع)» هم توپیده. قصد داشتیم با کارگردان‌های سریال‌های نام برده درباره این انتقادهای تند و تیز گفت‌وگویی داشته باشیم اما به خاطر در دسترس نبودن میرباقری و دری، فقط امکان صحبت با فرج‌الله سلحشور را پیدا کردیم. در این گزارش ضمن مرور اظهارنظرهای چند وقت اخیر این عوامل درباره تحریف‌ها، به پاسخ تند فرج‌الله سلحشور به اظهارات مهدی ارگانی هم اشاره می‌کنیم.

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!

اظهار‌نظر شدید آقای معاون و تاریخ شناس!

واکنش به تحریفی بودن‏ «کلاه پهلوی»، از همان چند قسمت اول پخش سریال شروع شد اما هربار از سوی ضیاء‌الدین دری فقط یک جواب داشت: «‌زود قضاوت نکنید تا مجبور به معذرت‌خواهی نشوید!» با موضع‌گیری صریح این کارگردان درباره بهتر شدن وضعیت «کلاه پهلوی»، این انتقادها تا چند هفته متوقف شد تا اینکه ۲۰ روز پیش معاون سیما در جمع اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه علامه اظهار نظر جالبی درباره کلاه پهلوی انجام داد و گفت: «اگر کلاه پهلوی به این شکل ادامه پیدا کند، امكان ادامه پخش نخواهد داشت».

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!

با اینکه هیچ وقت معلوم نشد دارابی به چه دلیل و در ادامه چه بحثی، چنین جمله چالشی را به زبان آورده اما این جمله باعث شد تا انتقادها نسبت به این سریال وارد مرحله جدیدی شود. بعد از دارابی، خسرو معتضد، مورخ معاصر وارد میدان نقد «کلاه پهلوی» شد و شروع کرد به شمارش تحریف‌ها و اشتباهات تاریخی دری در این سریال. این تاریخ‌شناس هفته گذشته هم در یادداشتی که برای همشهری جوان نوشته بود و هم در گفت‌وگو با افکار نیوز، بدجوری به این سریال حمله كرد و صراحتا گفت «کلاه پهلوی»، محتوای تاریخی ندارد: «‌ضعف داستان سریال مبتنی بر نداشتن اطلاعات تاریخی است در حالی که دوستان می‌توانستند با اندکی تامل و مطالعه کتاب‌ها و روزنامه‌هایی که بعد از رضاشاه و شهریور ۱۳۲۰ منتشر شده است به درستی وقایع آن زمان را برای مردم به نمایش بگذارند.» معتضد با لحن شدیدی گفته بود مخاطبان بیشتر از ۱۰ دقیقه نمی‌توانند «کلاه پهلوی» را تحمل کنند و کانال را سریع تغییر می‌دهند و این مسئله تقصیر سازندگان آن است. او تیر نهایی را با گفتن اینکه دست‌اندرکاران این سریال نه شخصیت‌ها را می‌شناسند و نه اطلاعی از تاریخ دارند به دری نشانه رفته و گفته بود: «‌این آقایان حتی تیمورتاش و فروغی را به خوبی نمی‌شناسند.»

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!


انتقاد صریح مشاور سریال از سخنرانی‌های شعاری

بعد از دارابی و معتضد، این هفته نوبت به مهدی ارگانی، عضو شورای طرح و برنامه سیما و همه کاره آثار نمایشی تلویزیون رسید تا در گفت‌و‌گو با همشهری جوان، موضع تندش را نسبت به «کلاه پهلوی» علنی کند. ارگانی که اتفاقا مشاور سریال «کلاه پهلوی» هم هست گفته سخنرانی‏های شعاری سکانس‏های سریال را نمی‏پسندد: «‌سخنرانی در دیالوگ‌های یک سکانس را نمی‌پسندم و غیرطبیعی می‏دانم. مثلا بلانش، نه قرآن خوانده و نه مفاتیح‌الجنان و نه از دین چیزی سرش می‌شود، بعد می‌خواهد از شوهرش جدا شود می‌گوید من به خانم میرزا رضا حسادت می‌کنم، یعنی آن مرد با آن شکمش خیلی جذاب است!» او با این نقل قول، مقوله انتخاب بازیگر در این سریال را هم پر ایراد ارزیابی کرده.

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!


حمله ارگانی به میرباقری و سلحشور

انتقادات تند ارگانی فقط دامن «کلاه پهلوی» را نگرفته. او به طور کلی سریال‌های الف ویژه تاریخی تلویزیون را زیر سوال برده و به داوود میرباقری و فرج‌الله سلحشور هم حمله كرده. به گفته او «مختارنامه» با حداقل‌هاي يک کار تاريخي خيلي فاصله دارد: «آقاي ميرباقري دوست ماست. ولي بايد تعداد اسب، لباس، نور و بازيگران را کنار بگذاريد و بعد ميزان غلط‌هاي تاريخي‌اش را ببينيد تا بفهميد چقدر با استاندارد فاصله دارد.» ارگانی گفته که چهار سال درباره تاریخ جاهلیت مطالعه کرده اما چنین صحبت‌هایی نبوده: «کجا مختار بيل مي‌زده؟ براي کسي در شان او چنين کاري بعيد بوده، نوعي دنيا دوستي به حساب مي‌آمده. بعد ما مي‌آييم همان قسمت اول چنين اشتباهي مي‌کنيم.»

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!

ارگاني در بخشي از اين مصاحبه به فرج‌الله سلحشور هم حمله كرده و گفته: «درام تاريخي را بايد از تاريخ الهام بگيريم نه از حس شخصي و ناپخته خودمان. توماس مان درباره يوسف (ع) و برادرانش کاري نوشته که به دلیل زیاد بودن اسرائیلیاتش چاپ نشد. به احتمال زیاد ایشان کمتر از آقای سلحشور داستان را نمی‌شناسد! آدم وقتي آن را مي‌خواند احساس مي‌کند که اين نويسنده لااقل ۱۵ سال در موزه‌هاي فرانسه، انگليس و مصر گشته و فقط اکسسوار صحنه يادداشت کرده که اينها روي چه چيزي مي‌نشسته‌اند. نه اینکه مثلا وقتي يوسف مي‌خواهد جلسه بگذارد، دور ميز کنفرانس جلسه بگذارد!»

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!


رمزگشایی از صحبت‌های دارابی

واکنش‌های پشت سر هم نسبت به «کلاه پهلوی» نهایتا باعث شد تا مهدی فرجی، مدیر شبکه یک روز گذشته به هواداری از این سریال بلند شود و منظور دارابی را به صورت شفاف بیان کند. او توضیح داده:«دکتر دارابی در جلسه‌ای صرفا درباره اینکه در بعضی از پلان‌ها، فیلم از نظر آرایش قدری غیرمتعارف است، تذکراتی دادند که منتقل شد. توضیح ما نیز این بود که برای بازگویی فضای آن سال‌ها و نمایش کسانی که آمدند تا بی بند و باری را رایج کنند، این شیوه را انتخاب کرده‌ایم.» او در آخر هم گفته بود: «ما تذکر دکتر دارابی را نیز روی چشم‌مان قرار دادیم و به آن توجه کردیم. حتما در ادامه این سریال خوب و بدون اشکال و مانع پخش خواهد شد.»

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!


واکنش شدید سلحشور به انتقاد ارگانی از «یوسف پیامبر(ع)»

فرج‌الله سلحشور، بعد از خواندن صحبت‌های مهدی ارگانی درباره سریال «یوسف پیامبر(ع»، در گفت وگو با هفت صبح نسبت به آن واکنش نشان داد. مشروح صحبت‌های این کارگردان را بخوانید:

تاسف برای ارگانی: برای کسی که به جای دریافت مسائلی مثل عدالت، حکومت داری، عصمت، پاکدامنی، ولایت مداری، توکل، ایمان، اخلاق و خلاصه تمام مضامین اخلاقی و ارزشی نهفته در سریال «یوسف پیامبر(ع)، فقط به میز و صندلی آن دقت کرده واقعا متاسفم! مهم صحبت‌های ارزشمند حضرت یوسف است نه اینکه کجا نشسته و به چه تکیه کرده!»

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!

توماس مان همجنسگراست: کسی که مفهوم اصلی سریال را درک نمی‌کند طبیعی است که توماس مان را بزرگ ببیند. همه می‏دانند که توماس مان، همجنسگراست. متاسفم برای کسی که ذهن تحلیلگر همجنسگرا را تواناتر از نویسندگان مومنی می‌داند که به ارزش‌ها می‌پردازند. مان به ظواهر پرداخته چون غیر از آن نمی‌توانسته چیزی را مد نظر قرار دهد. او اعتقادهای ما را نمی‏شناسد و به داستان حضرت یوسف(ع) فقط به عنوان یک قالب نگاه کرده نه یک الگو!

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!

چهار،پنج میلیارد نفر سریالم را دوست دارند: فردی که اثر توماس مان را به کار من ترجیح داده، معیارش قطعا چیزی جز تکنیک داستان نویسی نبوده. او طبیعتا اسیر رمان نویسی است نه مضامین تاریخی! واقعیت داستان «یوسف پیامبر(ع)» را باید از اسلام شناسان، علمای محقق و چهار میلیارد انسانی که روی کره زمین آن را دیده‏اند و دوست داشته‏اند پرسید.

تحريف تاريخ با کلاه پهلوی به سبک مختار نامه!

مخالفان پیامبر هنوز وجود دارند: از میان چهار،پنج میلیارد مخاطب علاقه‌مند به «یوسف پیامبر(ع)»، طبیعی است چهار، پنج نفر مخالف هم وجود داشته باشند. این مخالفان در زمان خود پیامبران و بزرگان هم حضور داشتند و حالا نسبت به سریال‌هایی که درباره زندگی آنها ساخته می‌شود موضع‌گیری می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • as13

      چهار پنج ميليارد نفر؟
      منظورش شمارش از... 123456789الي 5000000000 بود؟
      ببخشيد يه سوال ديگه جمعيت جهان چند نفره؟
      يكي به من بگه اصلا منظور جناب كارگردان را درست فهميدم يا از بيخ....؟

      پاسخ ها

      • ساناز

        والا ما یه میلیارد مسلمان اگه داشته باشیم اما حالا بگیم که همه دنیام مسلمان یعنی ایران به همه جهان اگه بگیم افریقایی هام تلویزیون داشته باشندو تو آمازون سریال ببینند سریال فروخته اونم به این چندین زبان دنیا دوبله یا زیرنویس شده؟ بعدم ببخشیدا والا سریال یوسف قشنگ من خودمم دیدم حالا با هر اشتباهی که تو ساختش بود بابا برترین سریالای دنیام هیچ وقت ادعای بیننده میلیاردی ندارند که این سلحشور خان داره بابا باز خوبه گفته پنج میلیارد نگفته هر هفت میلیارد وگرنه جنین متولد نشده را هم حساب میکرد.فکر کن بچه یه ساله بشینه یوزارسیف ببینه خوب البته حق داره آخه جلوه ها ویژش به برنامه کودک بیشتر شبیه بود گرچه این همه نوشتم اما نظرم مطمینا درج نمیشه اما ای ول به خیال پردازی آقای سلحشور شنیدم حضرت موسی را هم میخواد بسازه اونا حتما ایشاالله ده میلیارد نفر که چه عرض کنم مریخیام حتما میبینن.

    • مهرسا

      اقای ارگانی واقعا دیگه تایه جاهایی انتقاداتشون داره بوی ایرادبنی اسرائیلی میگیره.... من خودم کلاه پهلوی میبینم کل سریال روهم باعلاقه نگاه میکنم نه اینکه به زور10دقیقه تحملش کنم.
      خالی ازاشکال نیست( حجاب زن های فیلم وادا واصولشون داغونه)
      ولی واقعا جوابهایقانع کننده ای هم توش دیده میشه
      نمیدوم اقای ارگانی چرا بدذ برداشت کردن اگه بلانژگفته به زن میرزا رضاحسودیم میشه منظورش این نیست ک عاشق شکم میرزاشده منظورش اینه که میرزامثل فرماندار عاشق زن دیگه ای نیست وفقط به زن خودش عشق می ورزه!!

      حرف هقای سلحشوروتاقبل از ارقام ملیاردیشون قبول دارم

      در اخر هم بگم که مختار مرید حضرت علی بوده حضرت علی کشاورزی میکردند وچاه حفرمیکردند وهیچ وقت کشاورزی روکسر شان نمیدونستن حالا ازمریدعلی بعیده ک دست به کشاورزی بزنه؟؟؟ کارکه کسرشان نیست مگه جز این بود ک شغل پیامبران چوپانی بود؟؟

      پاسخ ها

      • مینادیباجچی

        سریال کلاه پهلوی روایت یکسویه ! بی منطق و جانبدارانه و به شدت ایدئولوژیک دری رو از دوره ی رضاخان که از دور داد میزنه برای خوشآیند آقایون نوشتید به اسم تاریخ به خورد مردم فکر کردی باید برات فرش قرمزم بندازن؟ واقعا دیدن این سریال عذاب بود.هر چه در حافظه ام می گردم بدتر از این سریال یافت نمی کنم.فکر می کنم حداقل بعضی سریالهای بد حداقل از لحاظ بدی خنده دار بودن این سریال اعصاب خورد کن بود

    • شهرزاد

      من به شخصه سریال کلاه پهلوی را دوست داشتم و تمامش را با علاقه دنبال میکردم. به نظر من اقایون دارن ایراد بنی اسراعیل میگیرن.اخه یعنی چی؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج