جاباما
۳۹۵
۱ نظر
۵۰۴۳
۱ نظر
۵۰۴۳
پ

کودکان خود را ختنه کنید

ختنـــه جراحی نگـــران کننده‌ای نیـــست بـــا آن مـــنطقی بـــرخورد کنیـــد


کودکان خود را ختنه کنید

ختنه‌كردن شايد قديمي‌ترين جراحي تاريخ باشد و قدمت آن به ۲هزار سال قبل از ميلاد بر مي‌گردد. اما در همين جراحي به ظاهر ساده اگر حين و پس از انجام آن مراقبت‌هاي لازم صورت نگيرد، مي‌تواند نتايج بدي را به‌دنبال داشته باشد.ختنه‌كردن ديگر فقط يك سنت اسلامي يا مربوط به بعضي مذاهب خاص نيست. پژوهش‌هاي زيادي انجام شده است كه راجع به فوايد و ضرر‌هاي ختنه تحقيق كرده‌اند و در نهايت به اين نتيجه رسيده‌اند كه انجام دادن آن در بسياري از شرايط بهتر است و به نفع فرد است، به همين دليل در جوامع غربي هم ميزان انجام ختنه رو‌به افزايش است. ختنه احتمال عفونت‌هاي مجاري ادراري را كم مي‌كند. ميزان سرطان سر آلت تناسلي را به‌شدت كاهش داده و از همه مهم‌تر شانس انتقال ايدز و ديگر ويروس‌هاي تناسلي را نيز كاهش مي‌دهد.يكي از بيماري‌هايي كه با انجام ختنه احتمال به‌وجود آمدن آن كاملا از بين مي‌رود پارفيموزيس يا ‌گير‌كردن سر آلت در پوست ختنه نشده است كه ممكن است درصورت دير مراجعه‌كردن به پزشك باعث صدمات جبران‌ناپذيري شود. عفونت خود پوست ختنه نشده هم از ديگر خطراتي است كه با انجام ختنه از بين مي‌رود. ساده‌ترين مزيت ختنه هم بهتر و ساده‌تر بودن رعايت بهداشت ناحيه تناسلي است. در كساني كه ختنه نشده‌اند، تجمع ترشحات در بين پوست و سر آلت زمينه‌ساز عفونت‌ها و بهداشت پايين فرد مي‌شود. براي انجام ختنه پوست نازكي كه به لبه گلنس يا سر آلت چسبيده است با برش جراحي برداشته مي‌شود.


چه زماني بايد ختنه كرد؟

بهترين زمان براي ختنه به عقيده بسياري از متخصصان بين يك تا 3 ماهگي است، زيرا رشد آلت تا حدودي صورت گرفته است و احتمال به‌وجود آمدن مشكلات روحي ناشي از استرس جراحي هم وجود ندارد. توصيه اين است كه اين عمل حتما قبل از 2 سالگي انجام شود تا نيازي به بيهوشي عمومي نباشد و احتمال خونريزي از محل جراحي كمتر باشد.
  • تجربه نشان داده عفونت‌هاي ادراري در كودكان ختنه نشده بيشتر است و خونريزي ختنه در سنين پايين بسيار كمتر است، به همين دليل توصيه مي‌شود كه اين عمل زودتر صورت گيرد.
اما مهم‌ترين نكته‌هايي كه قبل از انجام ختنه بايد توجه داشت، طبيعي بودن آلت تناسلي و مجراي ادراري است. در بعضي پسر‌بچه‌ها بعد از تولد، سوراخ مجراي ادراري در جاي غيرطبيعي مثلا پشت يا زير آلت قرار دارد كه به اين بيماري هيپوسپاديازيس مي‌گويند. جراحان به هيچ‌وجه انجام ختنه را براي اين بچه‌ها توصيه نمي‌كنند چون با بزرگ‌تر‌شدن آن‌ها و آمادگي‌شان براي انجام جراحي ترميمي، لازم مي‌شود تا از اين پوست اضافي براي ترميم مجراي ادراري استفاده شود. به همين دليل نوزاد بايد در روزهاي اول تولد و موقع ادرار كردن توسط پزشك و والدين معاينه شود و درصورت مشاهده مشكل خاصي از انجام ختنه خودداري شود.
  • جراحي ختنه يك عمل ساده و نيم ساعته است كه مي‌توان با بي‌حسي موضعي هم آن‌ را انجام داد. به غير از جراحي، روش‌هاي مختلفي براي انجام ختنه وجود دارد كه يكي از آن‌ها استفاده از حلقه است كه برش و بخيه ندارد و پس از يك هفته تا 10 روز خود حلقه همراه با پوست اضافي مي‌افتد اما اين روش ممكن است، عوارضي را به‌دنبال داشته باشد و سرعت ترميم آن هم به‌خوبي جراحي نيست.
  • جراحي ختنه هم اگر توسط فرد ماهري انجام نشود، مي‌تواند عارضه‌هايي مثل ايجاد فيستول، سوزاندن پوست، ايجاد هماتوم يا لخته زير پوستي و همچنين تنگي مجراي ادرار يا ايجاد سوراخ‌هاي ديگر در مجراي ادرار را همراه داشته باشد. درصورت كامل برنداشتن پوست اضافي هم ممكن است در بزرگسالي ترشحات مخاطي كه از اين پوست ترشح مي‌شوند باعث سرطان سر آلت شوند.


بعد از انجام ختنه چه مراقبت‌هايي بايد انجام داد؟

  • پوست آلت ختنه شده را بايد هميشه تميز و خشك نگه داريد. شست‌وشوي آن با آب خالي و خشك‌كردن آن با آرامي به‌وسيله پارچه تميز يا گاز كافي است.
  • در روزهاي اوليه بايد به ميزان مناسب از پماد‌هاي آنتي‌بيوتيك و وازلين و ويتامين A استفاده شود. در روش جراحي كودك نبايد تا چند روز پوشك شود، زيرا پانسمان از بين مي‌رود و تعويض آن براي كودك بسيار دردناك است. بعد از چند روز هم بايد همچنان پماد آنتي‌بيوتيك به سر آلت زده شود و بهتر است به محلي از پوشك كه با سر آلت تماس دارد هم كمي پماد آنتي‌بيوتيك بماليد.
  • در چند روز اول انتظار تورم و كمي قرمزي سر آلت را داشته باشيد. براي كم كردن تورم مي‌توانيد كودك را در لگن آب ولرم كه كمي بتادين در آن ريخته‌ايد قرار دهيد.
  • از قرمز بودن سر آلت در يكي، دو روز اول نترسيد اما هميشه مراقب عفونت‌ها باشيد و مرتب آن را تميز نگهداريد.
  • ممكن است چند روز اول نوزاد موقع ادرار كردن احساس درد كرده و گريه كند و تماس ادرار گرم با سر ملتهب آلت كمي حساسيت ايجاد مي‌كند. بهتر است به كودك چند قطره استامينوفن يا مسكن ديگري بدهيد. يكي، دو روز اول از ديدن چند قطره خون در ادرار كودك هم زياد نگران نشويد اما درصورت تكرار آن را به پزشك اطلاع دهيد.
  • بخيه‌هاي محل ختنه اغلب از نوع جذبي هستند و نيازي به برداشته‌شدن ندارند.
  • براي جلوگيري از حساسيت پوست و همچنين كنده شده لخته‌هاي محل جراحي بهتر است براي پانسمان از گاز‌هاي وازلينه استفاده كنيد يا قبل از پانسمان سر آلت را با وازلين چرب كنيد. چرب كردن سر آلت با وازلين و ويتامين A در هفته اول و شست‌وشوي مرتب آلت در ماه اول بعد از ختنه از عارضه تنگي دهانه مجرا كه گاهي پيش مي‌آيد هم جلوگيري كرد.
  • داروهاي كودك را به‌طور مرتب به او بدهيد و در مورد نحوه عوض كردن پانسمان، ميزان مصرف آنتي‌بيوتيك و عوارض احتمالي از پزشك سوال كنيد.
  • تب معمولا فقط در 24 ساعت اول بعد از جراحي طبيعي محسوب مي‌شود. در صورت ادامه پيدا‌كردن آن حتما با پزشك تماس بگيريد.
  • اگر سن كودك هنگام ختنه بيش از 2 سال است در هفته‌هاي اول بعد از جراحي اجاز دويدن و بازي‌كردن زياد را به او ندهيد چون ممكن است باعث خونريزي محل زخم شود.
  • پوسته‌هاي قرمز رنگ ناشي از لخته و زخم معمولا تا 10 روز بعد از ختنه و با پانسمان و شست‌وشو ي مرتب مي‌افتد و اثري از محل ختنه باقي نمي‌ماند. اگرچه ممكن است در بعضي بچه‌ها اين زمان كمي بيشتر طول بكشد.
  • تاريخ مراجعه مجدد به پزشك براي معاينه محل ختنه را به هيچ وجه فراموش نكنيد.
  • توجه داشته باشيد كه خونريزي‌هاي شديد هنگام جراحي يكي از عوارض ختنه نادرست است بنابر اين انجام اين عمل ظريف بهتر است توسط جراح يا اورولوژيست كودكان يا اورولوژيست عمومي انجام شود و پزشكان عمومي تنها درصورت گذراندن دوره‌هاي آموزشي و كسب مهارت لازم بايد اقدام به انجام اين عمل كنند و به هيچ وجه اجازه ندهيد افراد عادي و كساني كه مهارت لازم را ندارند عمل ختنه را انجام دهند چون ممكن است عوارض غيرقابل جبراني را در پي داشته باشد.
منبع : مجله شهرزاد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mohammad

      lotfanan baghiye ro ham agah konin mamnoon..

      یک پژوهش در سال ۲۰۰۷ توسط سورِلز و
      همکاران نشان داد که حساسیت آلت جنسی در مردان ختنه شده به میزان قابل‌توجهی کمتر از مردان ختنه نشده است. در این پژوهش با نگاشت(نقشه آلت) آزمون لمس توسط نخ نایلونی این نتیجه به‌دست آمد که حساس‌ترین نقطه‌ی آلت برای مردان ختنه شده، محل زخم باقی‌مانده‌ی از عمل ختنه است(برش محل ختنه). همچنین در مردان ختنه نشده، ۵ نقطه در غفله(پوستی که در ختنه برداشته می‌شود) وجود دارد، که از محل برش ختنه در مردان ختنه شده حساس‌تر است و با تماس خفیف‌تری تحریک می‌شود. این ۵ نقطه معمولا در ختنه برداشته می‌شوند. [۱۴] در مطالعه‌ی قدیمی‌تر انجام شده در سال ۱۹۶۶ تفاوتی میان میزان حس غدد در آلت، بین مردان ختنه شده و ختنه نشده، یافت نشده بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج