۳۹۵۱۲۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

جنتی: برخی شهرداران بناهای غربی می‌سازند

وزیر ارشاد در سفر به اصفهان گفت: متأسفانه برخی شهرداران و مدیران شهری به بناهای تاریخی نگاه ندارند و موجب تخریب آن‌ها می‌شوند و بجای آن‌ها، بناهای غربی و با معماری ناآشنا بنا می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: علی جنتی در آیین هشتادمین سالگرد راه‌اندازی هنرستان هنرهای معاصر اصفهان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره همه شهدای انقلاب جنگ تحمیلی و مدافعان حرم اظهار کرد: سخن گفتن در شهر و دیاری که مهد هنر است، بسیار دشوار است و همچون زیره به کرمان بردن می‌باشد. کیست که نداند اصفهان پایتخت هنر جهان اسلام است و نه ۸۰ سال، بلکه چند صد سال هنرمندان بزرگی در این شهر آثار فاخر آفریده‌اند.

وی افزود: هرچند آموزش‌های رسمی در اصفهان یک سده است که راه‌اندازی شده، اما تاریخ آموزش‌های غیررسمی که به شکل پدر و فرزندی و استادی و شاگردی منتقل شده است سبقه‌ای چندصد ساله دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هنرمندان اصفهان آنقدر فراوان‌اند که ثبت نام آن‌ها خود کتابی مفصل می‌خواهد ادامه داد: هنوز در کوی و برزن اصفهان استادان و هنرمندان بسیاری دیده می‌شود که در کمال تواضع کار می‌کنند و اعتقاد من این است که شهری که قدر هنرمندانش را بداند، شهری پایا، مانا و پویا است که به سستی نمی‌گراید و همواره افراشته حرکت خواهد کرد.

جنتی اضافه کرد: این دیار روزگارانی پایتخت ایران بوده و در تکوین فرهنگ این کشور و شکوفایی هنر ایرانی اسلامی نقش بی‌بدیلی بازی کرده است.

وی با بیان اینکه اصفهان پس از انتخاب شدن توسط صفویه به عنوان پایتخت در دوران شاه‌عباس اول معمارانی خلاق چون علی‌اکبر اصفهانی را به کار گرفت تا بزرگترین مساجد، بیشترین تعداد پل‌ها، بی‌نظیرترین بناها، عظیم‌ترین میدان‌ها و پرتعدادترین کاروانسراها در این شهر بنا شود. برخی از آثار اصفهان چنان باشکوه است که نمی‌توان باور کرد که ساخته دست انسانند و علی اکبر اصفهانی فقط یکی از هنرمندان بزرگ این دیار بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معماری که در عصر صفویه به کار گرفته شده است نشان می‌دهد که معماران آن دوره مهندسی و خلاقیت را در کنار هم قرار داده‌اند که وقتی به معماری آن‌ها عمیق می‌شوید، متوجه می‌شوید که آن‌ها چند سده اخیر را نیز دیده‌اند.

جنتی با انتقاد از برخی شهرداران اظهار کرد: متأسفانه برخی از شهرداران و مدیران شهری به بناهای تاریخی نگاه ندارند و موجب تخریب آن‌ها می‌شوند و به جای آن‌ها بناهای غربی و با معماری ناآشنا بنا می‌کنند.

وی تأکید کرد: سازه‌های مهم اصفهان اکثراً سازه‌های سفارشی درباری بوده است، اما معماران در عین حالی که سفارش می‌گرفته‌اند هنر اسلامی ایرانی را هیچ‌گاه سفارش نمی‌گرفته‌اند. هنر سفارشی وقتی با جوشش همراه باشد ارزش دارد، اما هنر فرمایشی هیچ‌ ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: هنرمندان و مهندسان اصفهانی روزگاری در معماری و آثار بناهای فاخر در دنیا پیشتاز بوده‌اند و انتظار می‌رود که امروز هم هنرمندانی که در این شهر پرورش می‌یابند، این‌چنین باشند. در این شهر باید مراکز آموزشی پررونق و هنرجوها بسیار باشد که چنین است. هنرستان هنرهای زیبا در چنین شهری صدها هنرمند بزرگ و نام‌آشنا که نه تنها آوازه شهر، که آوازه هنرشان در ایران و جهان به گوش می‌رسد.

وزیر ارشاد ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد هنرمندانی که از هنرستان فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند، موفق‌تر از کسانی بودند که در تحصیلات تکمیلی آکادمیکی به هنر روی آورده‌اند.

جنتی ادامه داد: هنر و هنرمندان ایرانی نه هشتاد سال، که ۸۰۰ سال باقی می‌ماند و هیچ تندبادی آن‌ها را تکان نخواهد داد. اصفهان زیباست و زیبایی آن‌ها توسط هنرمندانش به خوبی درک می‌شود. بخشی از این زیبایی حاصل اندیشه‌های فرهنگ و هنر است که خود منشأ زیبایی بوده‌اند و همه می‌دانیم اگر صدبار در بافت طبیعی و تاریخی اصفهان گردش کنیم و با چشم دل آنچه در مسجد امام، مسجد شیخ‌ لطف‌الله، پل خواجو، پل جویی، پل سی و سه پل، پل شهرستان و عالی‌قاپو به کار رفته است قطعاً از چگونگی پدید آمدن چنین بناهایی با آن امکانات در زمان گذشته شگفت‌زده می‌شوید.

جنتی تأکید کرد: برای همچو منی که زادگاهم اصفهان است، دوری موجب می‌شود که سریع دلم بخواهد به این دیار زیبا برگردم و بی‌دلیل نیست که اصفهان را نصف جهان می‌خوانند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت حافظ نیز زمانی که در اصفهان بود، پس از بازگشت از اصفهان به شیراز شعر زیبای "یاد باد آن روزگاران یاد باد" را سرود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج