جاباما
۳۹۵۸۷۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

واکنش ها به «رونمایی از خودرو» در تالار وحدت

پس از آنکه از فضای تالار وحدت و ارکستر سمفونیک تهران به عنوان نماد ملی موسیقی ایران، برای رونمایی از خودروی یکی از برندها مورد استفاده قرار گرفت، برخی از مسئولان و فعالان از آنچه در حال وقوع است، ابراز نگرانی کردند.

تابناک: پس از آنکه از فضای تالار وحدت و ارکستر سمفونیک تهران به عنوان نماد ملی موسیقی ایران، برای رونمایی از خودروی یکی از برندها مورد استفاده قرار گرفت، برخی از مسئولان و فعالان از آنچه در حال وقوع است، ابراز نگرانی کردند.
پس از اجاره تالار وحدت به گروه‌های غیرمرتبط با ماموریت این مجموعه، در اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ موسیقی ایران، محصولات تازه خودروسازی رنو بر روی صحنه تالار وحدت قرار داده شد و با اجرای ارکستر سمفونیک تهران، از این خودروها رونمایی شد؛ واقعه‌ای تلخ که حکم شلیک تیر خلاص به حیثیت این ارکستر را داشت و مشخص نیست چطور اعضای این ارکستر زیر بار چنین خواسته‌ای رفته‌اند.

پس از این واقعه رامین صدیقی مدیر نشر هرمس که سال‌هاست کنسرت‌های متعددی را در تالار وحدت برگزار کرده؛ در واکنش به این اتفاق گفت: «لایه‌های متحرک صحنه تالار وحدت که با ریل یا بالابر قابل جابجایی هستند برای تحمل وزن مشخصی طراحی شده‌اند. در رویدادهای هنری، بار مرده در کل مساحت صحنه پخش است و فشار وزن بر هر محل عموما کمتر ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلوگرم است.»

صدیقی اضافه کرد: «شاید سنگین‌ترین حجم متمرکز روی صحنه به محل استقرار پیانو داشته باشد که قطعا کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم است. اما استقرار یک ماشین با بیش از یک تن وزن و تمرکز کل این وزن بر مساحتی محدود، اگر هم موجب تخریب آنی نشود اما یقینا به کاهش استقامت و استهلاک شدید تجهیزات نگهدارنده صحنه منجر خواهد شد. اتصالات، صفحات صحنه و ریل‌ها با تکرار چنین فشارهایی قطعا از بین خواهند رفت.»

این اتفاق تلخ، واکنش‌های متعددی را در پی داشته است و با وجود آنکه ظاهراً موضع‌گیری در این زمینه می‌تواند هزینه‌ساز باشد اما برخی چهره‌ها در مواجهه با این واقعه، خواستار پاسخگویی مسئولان امر شده‌اند؛ خواسته‌ای که البته با توجه به سوابق معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعید است تحقق یابد و شاهد عذرخواهی یا پاسخگویی مرادخانی و زیرمجموعه‌اش برای رقم زدن این واقعه بودیم.

مدیرعامل خانه موسیقی: نمایش خودرو روی صحنه تالار وحدت باورنکردی بود

حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی درباره رونمایی ماشین در تالار وحدت گفت: من وقتی این خبر را شنیدم بسیار متاسف و متاثر شدم. ما بایستی حرمت فضاهای فرهنگی را با دقت بیشتری حفظ کنیم. اما خبر این اتفاق به حدی تعجب‌برانگیز بود که من ابتدا باور نمی‌کردم که چطور چنین مسئله‌ای اتفاق افتاده است. آن هم در صحنه‌ای که همه می‌گویند مقدس است.

مدیر عامل خانه موسیقی ادامه داد: صحنه یک فضای فرهنگی است که هنرمندان در آنجا هنر خود را خلق کردند و معنویت آفریدند و دل‌ها را به آسمان پیوند دادند. ما چطور باید اجازه بدهیم که این نوع کارها در این مکان انجام شود؟

این خواننده موسیقی ایرانی عنوان کرد: جای برنامه‌ها و فضای تجاری، ‌جای دیگری است. مدیران مربوطه باید در قبال این اتفاق توضیح بدهند و اگر اشتباهی هم صورت گرفته درصدد جبران آن بربیایند. قطعا خانه موسیقی در قبال این اتفاق واکنش نشان خواهد. این موضوع در جلسه آتی هیات مدیره خانه موسیقی بررسی می‌شود و نتیجه از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.

محمد معتمدی: از ابتدای سال یک شب تالار وحدت را برای کنسرت اجاره ندادند!

محمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی هم به فارس گفت: اگر قرار است کار اقتصادی و تجاری در تالار وحدت انجام شود، یک اساسنامه جدید برای آن تعریف شود و کار تجاری هم انجام دهند! اما ما فقط یک تالار وحدت داریم.

معتمدی تاکید کرد: تا به امروز برای بنده پیش نیامده که به تالار وحدت مراجعه کنم و بتوانم وقت مناسبی برای اجرای برنامه رزرو کنم. ما برای اجاره گرفتن برای یک شب مدت‌ها صحبت و رایزنی می‌کنیم. من از اول امسال موفق نشدم یک شب حتی برای گروه خودم کنسرت بگذارم.

مدیرعامل سابق بنیاد رودکی: مدیران تعبیر درستی از اقتصاد هنر ندارند

بهرام جمالی مدیرعامل سابق بنیاد رودکی گفت: پروژه رونمایی از خودروها در دوره من؛ تصمیم‌گیری نشده بود و آنچه از قبل برنامه‌ریزی شده بود تنها برنامه‌های هنری بود. این پروژه از برنامه‌های اخیر بنیاد رودکی و تالار وحدت بوده و هیچ ربطی به دوره من ندارد.

او ادامه داد: در وهله اول باید بدانیم آیا اساسا تالار وحدت ظرفیت ورود به جریان‌های اقتصادی را دارد یا خیر؟ توانایی بالقوه تالار وحدت در این باره چقدر است؟ در مقایسه با سالن‌های برج میلاد آیا می‌توان و درست است که نگاه اقتصادی به تالار وحدت داشته باشیم یا نه؟

مدیرعامل سابق بنیاد رودکی با اشاره جلسه روز گذشته بنیاد رودکی، گفت: سازوکار دولت در رابطه با تالار وحدت مشخص نیست و این مسئله در جلسه روز گذشته بنیاد مطرح شد. امیدواریم به نگاه مشخصی در این باره برسیم اما معتقدم نباید وزن موضوع به سمت صرفه اقتصادی و کسب درآمد و تمرکز روی پروژه‌های اقتصادی پیش برود اگرچه آقای صفی‌پور اعلام کرده‌اند با استفاده از ارکستر سمفونیک برای جذب صنعت و تجارت این پروژه برنامه‌ریزی شده و معتقدند که اجرای خوبی برگزار شده است.

جمالی با بیان اینکه می‌شد دست‌کم ماشین‌ را روی استیج تالار قرار نداد، اظهار کرد: استیج تالار وحدت وضعیت خاصی دارد و باتوجه به مسائل فنی و استهلاک آن نباید این اتفاق می‌افتاد. در این مکان باید تنها کنسرت برگزار می‌شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن نبود رونمایی در فضایی مانند نمایشگاه بین‌المللی یا برج میلاد انجام شود، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تالار وحدت به عنوان یک مرکز فرهنگی؛ این مرکز می‌توانست محل گفت‌و شنود این پروژه باشد. در زمان مدیریت گذشته نیز صبح‌های تالار وحدت به برگزاری نشست‌ها اختصاص می‌یافت و هزینه‌هایی نیز از برگزارکنندگان دریافت می‌شد.

مدیرعامل سابق بنیاد رودکی همچنین در پاسخ به این سوال که مسئول روابط عمومی این نهاد؛ برنامه اخیر را جزئی از اقتصاد هنر دانسته، نظر شما در این باره چیست، گفت: اقتصاد هنر و کار اقتصادی در هنر باهم کاملا متفاوت هستند. باید این معانی و مفاهیم را درست تعبیر کرد. اقتصاد هنر بحث کاملا علمی است و باید تعریف مشخصی از آن ارایه شود که آیا منظور از اقتصاد هنر، کار اقتصادی به عنوان پیوست هنر است یا یک جریان تجاری خاص را شامل می‌شود؟ به عقیده من؛ معنای اقتصاد هنر به درستی برای مدیران ما تعبیر نشده است و هنوز جا نیفتاده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی: نگرانی اهالی تئاتر درمورد تالار وحدت به‌جاست

مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به این نگرانی‌ها گفت: شفاف‌سازی در این زمینه ضرورت دارد. باید بررسی کرد که آیا این تبلیغی که انجام شده و فضای تالار وحدت را برای تبلیغ کالا اختصاص دادند جزو ساعات مرده مجموعه بوده؟ و آسیبی به مجموعه نزند و باعث استهلاک آن نشود که حتما مدیریت بنیاد رودکی برای این موارد مدیریتی داشته است.

شفیعی ادامه داد: معتقدم حتما همه جنبه‌های موضوع توسط مدیریت بنیاد رودکی سنجیده شده و طبیعی است که دنبال آسیب رسیدن به مجموعه نیست و تالار وحدت که بزرگترین و مهم‌ترین تالار فرهنگی هنری کشور است باید نسبت به نگهداری‌اش با حساسیت بیشتری توجه شود و فکر می‌کنم این موضوع در برنامه‌های مدیریت بنیاد و مجموعه هست.

او با بیان اینکه «برای این حساسیت نگهداری و مرمت به هنگام سالن با توجه به سن و سال آن باید توجه و برنامه‌ریزی شود»، گفت: نگرانی اهالی تئاتر در این زمینه به‌جاست اما مطمئنم که مدیریت مجموعه بنیاد رودکی حسن نیت دارند و با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر این نگرانی‌ها قطعا کمتر می‌شود.

بهشتی: مسئولان ارشاد باید پاسخگوی برگزاری نمایشگاه اتومبیل باشند

سیدمحمد بهشتی درباره برگزاری رونمایی از خودروی رنو در تالار وحدت گفت: هر مراسمی باید در مکانی مناسب با آن برنامه اجرا شود و این پرسش مطرح است که آیا تالار وحدت به عنوان یک مکان فرهنگی، مکان مناسبی برای برگزاری مراسم رونمایی از خودرو است؟ معتقدم برگزاری مراسم رونمایی خودرو در تالار وحدت برای شرکت خودروساز یک پرستیژ محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری خاطر نشان کرد: گذشته از قدمت تاریخی این مکان به دلیل اینکه مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود دارای شان و جایگاه ویژه‌ای است و معتقدم جایگاه بالای این مکان به برنامه یا مراسمی که در آن اجرا می شود؛ شانیت می‌دهد. مسئولان وزارت ارشاد باید درباره برگزاری چنین مراسمی در تالار وحدت پاسخگو باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج