۳۹۵۹۲
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای ۲۰۱۲

سال ۲۰۱۲ هم به ایستگاه پایانی رسید و روسیاهی آن به خرافاتی‌هایی ماند که این سال را پایان دنیا می‌دانستند؛ سالی که خورشیدش در ۲۱ دسامبر سیاه نشد، سال بزرگ برگزاری انتخابات در کشورهای بزرگ جهان بود.

تابناک: سال ۲۰۱۲ هم به ایستگاه پایانی رسید و روسیاهی آن به خرافاتی‌هایی ماند که این سال را پایان دنیا می‌دانستند؛ سالی که خورشیدش در ۲۱ دسامبر سیاه نشد، سال بزرگ برگزاری انتخابات در کشورهای بزرگ جهان بود.

روسیه، فرانسه، مصر، ونزوئلا، آمریکا و انتخابات به سبک چینی فرصتی بود تا دنیا با چهرهایی چون سارکوزی، مدودف و هوجین تائو خداحافظی کند و درهای خود را به روی محمد مرسی، فرانسوا اولاند و شی جین پینگ بگشاید.

۲۰۱۲ هم حتی با شایعه پایان جهانش نتوانست آتش طمع زیاده‌خواهان را خاموش کند و دود شعله‌های جنگ از گوشه گوشه تقویم این سال هم بیرون می‌زند. تداوم یک سال دیگر نبرد در سوریه، جنگ غزه، نبردهای خونین کنگو، تداوم بمب‌گذاری‌ها در افغانستان و مشکلات مردم بحرین، تنها بخش‌هایی از صفحات خونبار تقویم سال ۲۰۱۲ میلادی است.

در یکی از روزهای این سال بود که انسان‌ها، بزرگترین عملیات خود برای کاوش در یکی از سیاره‌های منظومه شمسی را آغاز کردند و پیچیده‌ترین ماشینی را که تا کنون ساخته بودند با نام «کنجکاو» راهی سیاره سرخ مریخ کردند تا آثار و نشانه‌‌های زندگی را در این سیاره جستجو کند و هم در این سال بود که یک بار دیگر، ورزشکاران سراسر دنیا، گرد هم آمدند تا تصاویر زیبایی از دوستی را به نمایش بگذارند.

گزارش تصویری زیر نگاهی دارد به مهمترین رخدادهای سال ۲۰۱۲ میلادی در سراسر جهان؛ به امید سالی با صلح بیشتر و جنگ کمتر، اگر شدنی باشد.

گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012


شامگاه ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ در سالن کداک تئا‌تر لس آنجلس، برترین‌های یک سال سینما گرد هم آمدند؛ در این مراسم و در شبی خاطره‌انگیز برای ایرانی‌ها، فیلم «جدایی نادر از سیمین»، ساخته اصغر فرهادی، برنده اسکار بهترین فیلم خارجی این مراسم شد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

«از همه شما که به روسیه بزرگ «آری» گفتید، ممنونم... ما پیروز شدیم»؛ این جمله‌ای است که ولادیمیر پوتین در شامگاه چهاردهم اسفند ۱۳۹۰ (چهارم مارس ۲۰۱۲) در میدان «مانژنایا» مسکو با چشمانی اشکبار خطاب به هواداران خود گفت. نخستین تغییر در سران کشورهای جهان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه آغاز شد؛ تغییری که گویا از سال‌ها پیش همه از آن آگاه بودند. به هر حال انتخابات روسیه، باعث شد تا مدل «پوتین ـ مدودف» وارد ادبیات سیاسی کشور‌ها شود.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

روز یکشنبه، هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۱ (ششم می ‌۲۰۱۲) روزی بود که فرانسه پس از ۲۴ سال، بار دیگر یک سوسیالیست را رئیس جمهور خود می‌دید. انتخابات فرانسه، دومین انتخابات مهم سال ۲۰۱۲ بود که با شکست نیکولاسارکوزی همراه شد تا فرانسوا اولاند به عنوان نامزد حزب سوسیالیست، بتواند در لباس رئیس جمهور جدید این کشور، وارد الیزه شود.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

سرانجام پس از یک سال از پیروزی انقلاب مصر و در حالی که مردم این کشور برای محاکمه دیکتاتورهای این کشور، لحظه شماری می‌کردند، رأی نهایی دادگاه عالی مصر درباره حسنی مبارک اعلام شد تا مبارک و حبیب العادلی، وزیر کشور سابق مصر به حبس ابد محکوم شوند. این حکم خشم مردم مصر را برانگیخت و آنان بار‌ها در خیابان‌های قاهره راهپیمایی کردند. در طول سال هم البته چندین و چند بار خبر وخامت حال مبارک و مرگ او مخابره شد که البته هیچ کدام تأیید نشد. مبارک در طول دادگاه خود، روی تخت بیمارستانی در دادگاه حاضر شد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

«جولین آسانژ»، مرد بدون سرزمینی که این روز‌ها طرفداران فراوانی دارد؛ وی پس از هشت ماه تلاش در دادگاه برای جلوگیری از بازگرداندن خود به سوئد، سرانجام در بیستم ژوئن (۳۱ خرداد) به سفارت اکوادور پناهنده شد تا در مقطعی از سال، روابط دو کشور را به تیرگی بکشاند. آسانژ بی‌گمان، یکی از نمادهای زندگی در این دوران است؛ زندگی در دورانی که «اطلاعات»، جدای از درست یا نادرست بودنش، «قدرت» به شمار می‌آید و چنین می‌شود که آسانژ، پادشاه بی‌تاج و تخت و کشور، این گونه به محل درگیری چند کشور تبدیل می‌شود. اکنون نزدیک به ۹ ماه از حضور آسانژ در سفارت اکوادور در لندن می‌گذرد و او تنها می‌تواند از روی پنجره سفارت با طرفدارانش سخن بگوید؛‌‌ همان جایی که امسال هم پیام کریسمسش را برای هوادارانش خواند و وعده انتشار یک میلیون سند جدید را در سال ۲۰۱۳ داد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان در مصر بر سر به دست گرفتن قدرت، مردم به محمد مرسی، نامزد اسلامگرای مصر رأی دادند و به این ترتیب، نخستین رئیس‌جمهور قانونی مصر برگزیده شد. این در حالی است که پیش از این و در فرایند انتخابات، به دلیل رد صلاحیت نامزد اخوان المسلمین، مصر صحنه درگیری‌های فراوانی بود، ولی با معرفی مرسی به عنوان نامزد اسلامگرای مصر، او توانست در رقابتی انتخاباتی ـ که در هفدهم ژوئن برگزار شد ـ بر ژنرال احمد شفیق پیروز شود. مرسی در مدت زمامداری خود و در جریان اجلاس عدم تعهد، یک بار به تهران سفر کرد که نخستین سفر یک مقام عالی رتبه مصری به ایران پس از قطع ارتباط دو کشور به شمار می‌آید. با حضور مرسی در قدرت اما مصر همچنان روی آرامش را ندید و در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۲ در جریان تصویب قانون اساسی این کشور درگیری‌های فراوانی در قاهره رخ داد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

سرانجام انتظار چهار ساله ورزشکاران به پایان رسید و جهان در لندن، شاهد رقابت ورزشکارانی از ۲۰۴ کشور دنیا شد. ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ با کاروان ورزشی متشکل از ۵۳ ورزشکار در چهارده رشته ورزشی شرکت کرد که بنا بر سهمیه‌های به دست آمده در رقابت‌های انتخابی المپیک، هشت ورزشکار زن در کنار ۴۵ مرد ورزشکار به میدان رفتند. ایران در این المپیک با دوازده نشان، بهترین نتیجه خود را از لحاظ تعداد نشان به دست آورد و در رده هفدهم جهان قرار گرفت. صادق گودرزی، کشتی‌گیر ۷۴ کیلوگرم کشورمان، یکی از مدال آوران کاروان ما در آوردگاه لندن بود.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

مریخ‌نورد کنجکاو،‏ هم‌اکنون در گودال گیل نزدیکی خط استوا مریخ، در حال کاوش است. این کاوشگر، پیچیده‌ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ فرستاده است. این مریخ‌نورد در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ توسط ناسا، سازمان فضایی آمریکا به مقصد مریخ پرتاب شد و نزدیک هشت ماه بعد در ششم اوت ۲۰۱۲ (۱۶ مرداد ۱۳۹۱) بر روی سطح این سیاره فرود آمد. مأموریت این مریخ نورد هنوز به پایان نرسیده و همچنان در حال کاوش بر سطح مریخ است.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

روزهای شلوغ خیابان‌های تهران برای دیپلمات‌های پنج قاره، شانزدهمین نشست جنبش غیرمتعهد‌ها در تهران، باعث شد تا بیش از صد کشور عضو این جنبش، راهی تهران شوند. این اجلاس مهمترین رخداد دیپلماتیک ایران در سال گذشته است و ایران در این اجلاس، ریاست را به مدت چهار سال از مصر تحویل گرفت.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

۲۲ شهریور ۱۳۹۱ (دوازدهم سپتامبر ۲۰۱۲) در پی ساخت فیلم موهن به ساحت پیامبر اسلام در ایالات متحده مسلمانان در سراسر دنیا به خشم آمده و به نشانه اعتراض به خیابان‌ها ریختند. این اعتراض‌ها در لیبی با سردمداری نیروهای القاعده، منجر به کشته شدن «کریستوفر استیونز»، سفیر ایالات متحده آمریکا در بنغازی لیبی شد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

این تصویر بیش از این که با نامی سیاسی شناخته شود، به عنوان تصویری فانتزی و طنز در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های دنیا منتشر شده و شناخته می‌شود که آن هم مربوط به سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل است؛ جایی که با ماژیک قرمز و روی نقاشی یک بمب، زمان نزدیک شدن ایران به توسعه بمب هسته‌ای را نشان داد و البته خط مورد نظر خود را هم اشتباه کشید.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

هشتمین و آخرین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در ششم مهر ماه ۱۳۹۱ (۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲) به سخنرانی «زنده باد بهار» معروف شد؛ جایی که محمود احمدی‌نژاد سخنانش را با «زنده باد بهار، زنده باد بهار، زنده باد بهار» به پایان برد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

یکی دیگر از انتخابات‌های مهم در سال ۲۰۱۲، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا، یکی از کشورهای پرحاشیه آمریکای جنوبی بود که البته با پیروزی هوگو چاوز بر رقیب جوان خود «هنریکه کاپریلس» راست‌گرا همراه بود. چاوز که در روزهای آغازین ماه اکتبر به رغم بیماری خود توانست در انتخابات پیروز شود، در روزهای پایانی سال با وخامت حالش راهی کوبا شد تا خود را به دست پزشکان کوبایی سپارد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

انفجار مهیبی که بعدازظهر جمعه ۲۸ مهر (نوزدهم اکتبر) در منطقه اشرفیه بیروت، پایتخت لبنان روی داد، شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت که یکی از آنان، «وسام حسن»، رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان بود؛ این انفجار روابط لبنان و سوریه را به حالت بحرانی درآورد و انگشت اتهام را به سوی سوریه نشانه رفت که البته هیچ‌ گاه سندی برای آن ارائه نشد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

توفان سندی در آمریکا، خرابی‌های گسترده‌ای به بار آورد و باعث مرگ نود نفر شد. این توفان مرگبار در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۲ (اول آبان ۱۳۹۱) از دریای کارائیب آغاز شد و با سرعت سواحل جامائیکا، هائیتی، باهاما، کوبا و جمهوری دومینیکن را پیمود و سپس به طرف سواحل شرقی و شمال شرقی آمریکا کشیده شد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

باراک اوباما با پیروزی بر میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواه برای چهار سال دیگر، رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید باقی ماند. اوباما در این انتخابات بیش از ۲۷۰ رأی کالج انتخاباتی را از آن خود کرد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

در اواسط ماه نوامبر بود که رژیم صهیونیستی، بار دیگر جنگی را علیه مردم غزه آغاز کرد. پس از گذشت هفت روز نبرد و موشک‌باران غزه از سوی اسرائیل و پاسخ‌های کوبنده مقاومت به این حمله‌ها، سرانجام در یکم آذر ۱۳۹۱ (۲۱ نوامبر ۲۰۱۲) منابع خبری از پذیرش رسمی این آتش‌بس از سوی دو طرف خبر دادند. مفاد معاهده این آتش‌بس، از دست بالای فلسطینی‌ها در این ماجرا حکایت دارد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

در سال ۲۰۱۲، افزایش شدیدی در شمار حملات علیه نیروهای ناتو در افغانستان دیده شد. گفته می شود که تلفات این حملات، ۱۵ درصد از کل تلفات نیروهای ائتلافی را در این سال تشکیل داده است.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

اواسط ماه نوامبر بود که کنگره سالانه حزب کمونیست چین در پکن آغاز به کار کرد؛ کنگره‌ای که مسئولیت مهم انتخاب رهبران جدید چین را به عهده داشت و سرانجام پس از چند روز، «شی جین پینگ» را به سمت رئیس جمهور جدید این کشور برای یک دوره ده ساله برگزید. وی در نخستین سخنرانی خود پس از انتخاب به این سمت، اولویت خود را بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی چین دانسته است.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

روز سی‌ام نوامبر ۲۰۱۲ میلادی (دهم آذر ۱۳۹۱) روز بزرگی برای مردم فلسطین به شمار می‌آید. در این روز و پس از مدت‌ها کش و قوس، اعضای سازمان ملل متحد به ارتقای وضعیت فلسطین در این سازمان به «کشور غیرعضو ناظر» رأی مثبت داد. این تصمیم با واکنش‌های فراوانی همراه بود، ولی هیچ کدام نتوانست جای شادی بزرگ ملت فلسطین را بگیرد.


گزارش تصویری: مهمترین رخدادهای 2012

درگیری در سوریه بین نیروهای ارتش این کشور و مخالفان بشار اسد، در زمستان ۲۰۱۲ وارد دومین سال خود شد. در این درگیری، هزاران نفر جان خود را از دست داده و صدها هزار نفر از این کشور گریخته‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس زلزله آذربایجان و اوضاع اقتصادی مردم در این سال ؟؟؟

      پاسخ ها

      • محسن

        مهم نیست گل من!!!!اینا حل میشه البته با تحمل مردم ایران!!!!

    • بدون نام

      داداش فرهاد حرفات كار خودش رو كرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرهادکیه ؟واضح تربگو بدونیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج