۳۹۶۳۹۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

لبنان بار دیگر از انتخاب رئیس جمهور عاجز ماند

با احتساب جلسه امروز تاکنون ۴۴جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری سیزدهم این کشور به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

خبرگزاری ایرنا: با احتساب جلسه امروز تاکنون ۴۴جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری سیزدهم این کشور به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

در حالی که با شروع دور جدید رایزنی ها در چند روز گذشته احتمالی ضعیف توام با خوشبینی برای انتخاب ژنرال« میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان در جلسه امروز(چهارشنبه) پارلمان این کشور شکل گرفت اما اکنون مشخص شده است که انتظار ها برای مختومه شدن این پرونده دست کم تا جلسه آینده پارلمان طول خواهد کشید.

چهل و پنجمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهوری این کشور که قرار بود ظهر امروز برگزار شود به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان تشکیل نشد تا انتخاب رئیس جمهوری به جلسه چهل و ششم پارلمان موکول شود.
«نبیه بری»رئیس مجلس لبنان جلسه بعدی(چهل وششم) پارلمان ویژه انتخاب رئیس جمهوری را 31 ماه اکتبر مصادف با دهم آبان ماه 1395 تعیین و اعلام کرد.

دور جدید رایزنی ها برای انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان بعداز اعلام مواضع قاطع « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و دیگر مقامات ارشد این حزب در خصوص حمایت از نامزدی ژنرال میشل عون، از روز شنبه گذشته با بازگشت « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل به بیروت کلید خورد.

سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی های خود معادله عون رئیس جمهوری و حریری نخست وزیری را به طور تلویحی ارائه کرد و از سوی دیگر اظهارات وی مبنی بر اینکه لبنانی ها در این شرایط حساس و سرنوشت ساز منطقه گزینه ای بجز انتخاب رئیس جمهوری ، برگزاری انتخابات پارلمانی و جلوگیری از سقوط دولت ندارند، بسیار جدی گرفته شده است.

حریری که تاکنون از « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده دیگر همپیمان حزب الله به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کرد، دو روز قبل با وی دیدار کرد اما دیگر در این باره سخنی نگفت و حتی درخبری که از دیدار آنها منتشر شد بر بررسی گزینه های مختلف اشاره شده است.

درهمین حال در بیانیه پایانی نشست فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان که به ریاست او و با حضور فواد سنیوره تشکیل شد، سخنی از حمایت از نامزدی سلیمان فرنجیه نیامده است.

ناظران معتقدند فاصله این جلسه پارلمان لبنان با جلسه آینده آن فرصتی مناسب برای تکمیل رایزنی های داخلی و شاید خارجی باشد تا زمینه انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری به طور کامل فراهم شود.

برخی تحلیل گران معتقدند که این خوشبینی در کشوری مثل لبنان که هر لحظه آبستن تحولات غیرمنتظره است، صددرصدی نیست و باید منتظر این تحولات و روند رایزنی ها و اعلام مواضع گروه ها و شخصیت های سیاسی ماند.

در محافل سیاسی و خبری لبنان از رژیم سعودی به عنوان مانع اصلی نتیجه بخش بودن رایزنی ها و مذاکرات داخلی لبنان برای انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری یاد وتاکید می شود که باید نظر موافق ولید جنبلاط ، نبیه بری و سلیمان فرنجیه هم جلب شود.
از ۲۵ ماه مه ۲۰۱۴ تاکنون، با رفتن « میشل سلیمان»رئیس جمهور سابق از کاخ ریاست جمهوری(بعبدا)، درهای این کاخ بسته مانده است.

براساس این گزارش، جلسات پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (۸۶ نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد.

بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رییس جمهوری به ۸۶ رای نیاز است، در جلسات دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق (نصف به علاوه یک یعنی ۶۵ رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.
رئیس جمهوری لبنان را نمایندگان مجلس این کشور از میان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند.

با احتساب جلسه امروز تاکنون 44جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری سیزدهم این کشور به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه « سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

سمیر جعجع که از رای نمایندگان مجلس لبنان به خود حتی رای اعضای گروه 14 مارس ناامید شده برای انتقام گیری از آنها به ویژه سعدالحریری که او را دور زده است، اعلام کرد که از نامزدی ژنرال« میشل عون» در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند.
این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی می ماند.

درسال ۱۹۸۸هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی ۱۵ ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب « رینیه معوض» به عنوان رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی « بعبدا» خالی ماند.

درسال ۲۰۰۷ میلادی نیز تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، دوره لبنان رییس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید و درهای بعبدا( کاخ ریاست جمهوری) بسته ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج