جاباما
۳۹۶۵۸۶
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

چپاول بازار خودروی ایران توسط خارجی‌ ها!؟

حضور خودروسازان خارجی در ایران را برخی در حالی «چپاول بازار» تعبیر می‌کنند که این «حضور» می‌تواند اولا به تنوع سبد محصولات بازار خودرو کشور بینجامد و ثانیا درجه رقابت را بالا ببرد.

روزنامه دنیای اقتصاد: حضور خودروسازان خارجی در ایران را برخی در حالی «چپاول بازار» تعبیر می‌کنند که این «حضور» می‌تواند اولا به تنوع سبد محصولات بازار خودرو کشور بینجامد و ثانیا درجه رقابت را بالا ببرد.

حدودا سه سالی می‌شود که به لطف توافق هسته‌ای و برجام، باب مذاکره میان خودروسازان داخلی و خارجی باز شده و این مذاکرات به عقد چند قرارداد و تفاهم نامه در خودروسازی کشور منتهی شده است. در این بین، برخی خودروسازان خارجی، می‌خواهند با هر دو روش واردات و تولید، در بازار کشور حضور پیدا کنند.

به‌عبارت بهتر، خارجی‌ها قصد دارند بخشی از خودروهای خود را از طریق واردات و برخی دیگر را به‌واسطه تولید، به دست مشتریان ایرانی برسانند. این در حالی است که برخی معتقدند این روش به معنای «چپاول بازار خودرو ایران» بوده و خارجی‌ها کمکی به خودروسازی کشور در مسائلی مانند طراحی و توسعه محصول نخواهند کرد.

در باب این انتقاد، دو نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه ورود خودروهای جدید به بازار کشور، نه تنها به توسعه سبد محصولات می‌انجامد؛ بلکه رقابت را نیز افزایش داده و سبب بهبود عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای صاحب صنعت خودرو مانند آمریکا، چین و فرانسه، پذیرای شرکت‌ها و محصولات خارجی هستند، اما کسی نمی‌گوید این موضوع سبب چپاول بازار این کشورها شده است، بلکه به رقابت ایجاد شده (به‌واسطه حضور خودروسازان غیر داخلی) فکر می‌شود. نکته دوم اینجاست که داخلی‌سازی نکردن خودروهای خارجی را نیز نمی‌توان «چپاول بازار» دانست؛ زیرا بسیاری از خودروها به‌دلیل تیراژ پایین، اصلا توجیه داخلی‌سازی ندارند.

در حال حاضر برخی از شرکای آینده صنعت خودرو ایران، عرضه محصول در کشور را به‌واسطه «واردات» در دستور کار قرار داده‌اند؛ زیرا توجیهی برای ساخت داخل کردن آنها (به‌دلیل تیراژ پایین) نمی‌بینند. حتی خودروسازان داخلی نیز معتقدند اگر محصولی از تیراژ بالایی برخوردار نیست، ساخت داخل کردن آن صرف اقتصادی نداشته و بهتر است از طریق واردات به دست مشتریان برسند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهنام

      تا حالا داخلی ها چپاول کردن و فرغون را بجای ماشین با چهار برابر قیمت به این مردم انداختند بزارید حالا خارجی ها چپاول کنند ولی حداقل مردم ماشین سوار بشن البته فکر نکنم داخلی ها جاده مخصوص بزارند

    • بدون نام

      لطفا مقاله ای را در مورد آقای جمشید آریای اصل منتشر کنید ، کلید حل تمام مشکلات خودرو در دست امثال این گونه افرادیست

    • بدون نام

      چپاول...این پراید و پژو چپاوله...امدن خدمت کنن به مردم ایران تا سوار ماشین بی کیفیت نشن

    • بدون نام

      نه عزیزم بنویس چپاول جان بی ارزش ملت بدبخت با آهن پاره اای داخلی...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج