جاباما
۳۹۶۷۳۱
۱۷ نظر
۵۱۴۳
۱۷ نظر
۵۱۴۳
پ

احمد کسروی کیست و چرا کشته شد؟

احمد کسروی متولد سال ۱۲۶۹ ش است. او در جوانی آراء تجددطلبانه پیدا کرد و در زمان وزارت داور در عدلیه‌ رژیم رضاشاه، مدتی به عنوان دادستان تهران به کار مشغول شد.

خبرگزاری فارس: احمد کسروی متولد سال ۱۲۶۹ ش است. او در جوانی آراء تجددطلبانه پیدا کرد و در زمان وزارت داور در عدلیه‌ رژیم رضاشاه، مدتی به عنوان دادستان تهران به کار مشغول شد.

کسروی از سال ۱۳۱۱ش به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در مسیر ترویج افکار خود پرداخت. سال ۱۳۱۲ش در اوج اختناق رضاشاهی «مهنامه‌ پیمان» انتشار داد. به دلیل جهت‌گیری ضد اسلامی و به ویژه ضد شیعی آراء کسروی، رژیم رضاشاه که هر نوع امکان فعالیت فرهنگی اصیل را از بین برده بود به او اجازه‌ فعالیت و ترویج آراء خود را داد.
احمد کسروی کیست و چرا کشته شد؟

کسروی گرایش شدید ناسیونالیستی داشت و به بیماری لاعلاج روشنفکران این دروه در خصوص به اصطلاح «اصلاح زبان فارسی» از کلمات عربی مبتلا بود. کسروی در مسیر ترویج آراء خود به تألیف و انتشار کتب مختلف نیز پرداخت. کسروی اگرچه فردی سکولاربود و نقش چندانی برای دین در امر حکومت قائل نبود، داعیه‌ نحوی رفرماسیون مذهبی! به ویژه علیه شیعه و روحانیت اصیل آن را داشت. کسروی به عنوان یک روشنفکر التقاطی یا به اصطلاح دینی به ترویج نحوی آیین مذهبی ابداعی خود به نام «پاک‌دینی» پرداخت.

آن گونه که از سخنان کسروی برمی‌آید، او «پاک‌دینی»!؟ ابداعی خود را جانشین اسلام می‌دانست و می‌گفت: «پاک‌دینی جانشین اسلام است، دنباله‌ آن است.

در گوهر و بنیاد جدایی نمی‌باشد. جدایی در راه و برخی پایه‌گذاری‌هاست و این بایستی باشد خواست خدا چنین می‌بوده. آیین او این می‌باشد».آن گونه که به نظر می‌آید او برای خود شأن و رسالت هدایت بشر را قائل بوده است. او در «رساله‌ من چه می‌گویم؟» خود را طبیبی می‌داند که «بر سر بیمار سخت رنجوری فرا رسیده است» جالب است که برخی دعاوی کسروی در رسالات مهنامه‌ پیمان بازگویی آرایی در خصوص «پلورالیسم دینی» [بدون ذکر این اصطلاح] می‌باشد کسروی پس از دعوی دین‌سازی که البته ابتدا از دعوی نحوی «پاکسازی دین» آغاز گردیده و به دین‌سازی منجر گردید، به پی‌ریزی عبادت خاص خود نیز می‌پردازد. کسروی به تبع اندیشه‌ روشنفکری، دین را ذیل خردگرایی منقطع از وحی تعریف می‌کند. کسروی به لحاظ سیاسی طرفدار «لیبرالیسم مبتنی بر مشروطه» بوده و در رساله‌ی «مشروطه بهترین شکل حکومت» به تبیین آراء خود در این خصوص می‌پردازد.
احمد کسروی کیست و چرا کشته شد؟

کسروی معتقد به در پیش گرفتن رویکرد مبتنی بر «اندیشه‌ی پیشرفت ناسوتی» و تجددگرایی سطحی ذیل ایدئولوژی ناسیونالیسم بوده است. آن گونه که از نوشته‌های کسروی برمی‌آید او منکر معاد جسمانی بوده و نحوی تلقی خاص از وحی داشته است. کسروی اگرچه در برخی رساله‌های خود با «اروپاییگری» و تشبه به غربیان مخالفت می‌کند اما با پذیرش مبادی و غایات «اندیشه‌ پیشرفت ناسوتی» و مشهورات منورالفکری و مدرنیستی و تأکیدی که بر دست‌یابی به «تمدن» در معنای متجددانه‌ آن دارد، عملاً خود به مروج مدرنیزاسیون سطحی در ایران بدل می‌شود و این پارادوکسی است که آراء کسروی با آن روبه‌رو است. کسروی عقاید کفرآمیزی در خصوص انکار ختم نبوت نیز دارد.

کسروی رضاخان و سپس رضا شاه را راه گذار ایران از عقب افتادگی به دوران تجدد می‌شناسد. وی بارها از اقداماتی نظیر دایر کردن سرشماری، شناسنامه، مدارس جدید، دادگستری نو، ایجاد دانشگاه، برچیدن ملوک الطوایفی، آزادی زنان و دیگر اقدامات عمرانی رضا شاه پشتیبانی کرده است. با وجود این، استقلال فکری کسروی، مانع از آن می‌باشد تا پشتیبانی خود را بدور از نقد و بدون قید و شرط انجام دهد. وی در نوشته‌هایی چون « افسران ما »، « در پیرامون دادگستری»، «در پیرامون ادبیات »، « در پیرامون شعر و شاعری » نشان داده است که به برخی جریان ها و شخصیت‌های پیرامون رضا شاه خوش بین نیست و آنان را جزء « کمپانی خیانت » می‌شناسد. با کمال شگفتی، یکی از همین شخصیت ها، داور، بنیانگذار دادگستری مدرن است. وی بارها درباره داور و هژیر و فروغی و حکمت به تندی داوری کرده است و آنان را مأنور تخریب اقدامات اصلاحی رضا شاه شناسانده است. انتقاد کسروی، تنها به اطرافیان رضا شاه محدود نمی‌شود.

در مورد زمین‌های قزوین، که کسروی پرونده آن ها را به جریان انداخت و به محکومیت رضا شاه حکم داد و پیش از ابراز حکم، اجرائیات را به همراه خود به قزوین برد و اسناد مالکیت را به نام روستائیان کرد و پس از اجرای حکم، به علنی کردن آن پرداخت، خود رضا شاه مورد انتقاد شدید کسروی قرار گرفت و می‌گوید اگر رضا شاه خواستار اجرای قانون در کشور است، باید اجرای آن را از خود آغاز کند.

اساساً کسروی به عنوان یک روشنفکر التقاطی‌اندیش و ناسیونال ـ لیبرالیست دشمنی ویژه‌ای با تفکر شیعی و روحانیت شیعه به عنوان پاسدار معارف قدسی تشیع داشت. کسروی با نگارش رساله‌ زشت و پر از توهین و دروغی به نام «شیعیگری» به اهانت به این آیین مقدس و انکار مهدویت و نیز بیان زشت‌ترین توهین‌ها پرداخت.

کسروی از علاقه‌مندان طالبوف و ملکم‌خان و روشنفکران اروپایی «عصر روشنگری» بود. در آراء اقتصادی کسروی تقلیدبارزی از آراء «سیسموندد و سیسموندی» اقتصاددانان سوئیسی مبلغ سوسیالیسم تخیلی دیده می‌شود. در پی تداوم کفرگویی‌ها و اهانت‌های تحریف‌گرانه‌ کسروی نسبت به حقایق دینی و معانی قدسی آیین تشیع، سرانجام به سال ۱۳۲۴ ش توسط «فداییان اسلام» اعدام انقلابی شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی

    • کامبیر

      چرا اونهمه جمله در مورد عقاید و شخصیتش و ..... گفتید بعد اخرش با چهارتا کلمه کلی به نحوه مرگش اشاره مبهمی کردید.....خب لااقل یه چهار خط هم در مورد نحوه اعدام انقلابیش بیشتر توضیح میدادید .......

    • مسعود

      انکار مهدویت!!!!!!

      اگه واقعا همچین چیزی رو گفته براش متاسفم.

    • مهدی

      واقعا برای همچین تحلیل های آبدوغ خیاریتون متأسفم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی انصافیه محض چهار تا کتابشم نخونده بود

    • بدون نام

      خدا کسروی و امثال کسرویها را لعنت کند که با افکار پوچ و مهمل لطمات جبران ناپذیری بر جامعه ایران وارد کردند و جز بدنامی از خود چیزی برجای نگذاشتند.لعنت خدا بر کسروی و خاندان ناپاکش

    • بدون نام

      روح کسروی این روشنفکر باوجدان شاد

    • محمد

      ایشون در کتاب هاشون توهین های زیادی به حافظ و سعدی و مولوی وخیام کردن . مثلا حافظ رو روسیاه و دیوانه و یاوه گو نامیده یا مولوی رو مفت خور و گمراه و چرندگو و نادان خطاب کرده . البته توهین های ایشون بسیار زیادتر از این حرف هاست .

    • محمد

      نمیدونم در مورد جشن کتاب سوزان کسروی چیزی شنیده اید یا نه ؟ ایشون در قسمت های آخر کتاب " در پیرامون ادبیات " این جور میگه : "شعرهایی که از گذشتگان بازمانده باید از میان برده شود . به ویژه شعرهای سعدی و حافظ و خیام و مولوی و مانند اینها که باید به یکبار نابود شوند . درباره این ها راه همان است که ما پیش گرفته ایم . باید همه را به آتش کشید . "

    • بدون نام

      الان بااین وضعیت موجودحق باکسروی است روحش شاد

    • داوود باحجب

      اگر انسانی مثل احمد کسروی بهنخست وزیری می رسید .اگنون ایران بااین بدبختی روبروی نبود .کسروی میتوانست مردم را ازخرافه به اندیشفکری رهنمون می کرد وفرهنگ مردم عادی بالا رفته و غول سیاسهای انگلیس و همپیمنان سهینسها را درنقته خفه وخونسا میشد

      پاسخ ها

      • علی

        داداش شما به جای انتخاب نخست وزیر برو فکری به حال این سواد و اینهمه غلط املایی خودت بکن
        والله این وضع زندگی نشد تو داری

    • بی نام

      با توجه به تجارب دوران معاصر حق با کسروی ازاد اندیش است-روحش شاد

    • محمد علی

      دکتر علی شریعتی گفت:روزی میرسد که به بی دین ها روشنفکر میگویند ولی این اتفاق از قبل اقتاده بود.

    • فرید

      هدایت دست خداست خدا نکنه آدم به خودش واگذار بشه! که سقوط بی حد و اندازه خواهد کرد، سقوقی که برخی به عنوان منورالفکری تلقی میکردند . . .

    • 214

      سلام. چقدر خوب که نظرات شما رو خوندم. من میخوام راجع به جامعه شناسی مطلاعه کنم و آقای کسروی رو معرفی کردند. شما چه آثاری رو معرفی میکنید؟

    • بینام

      خدا رحمتش کنه.... خوب شد نیست ببینه جهالت دینی مردم چه برسر کشور آورد. مشکل بزرگ ایران همینه. قاطبه ی مردم بیسواد و خرافه پرستن. و روشنفکران و آدمای فهیم و آگاه به آتش جهالت بقیه میسوزن. حتی جلای وطن هم چاره ساز نیست. تا آخرین روز زندگی نکبت این جهل گریبان گیر ماست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج