۳۹۷۰۱۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

مهران مدیری از قوانین سینما مستثنی می‌شود؟

مهران مدیری در شرایطی در حال برنامه‌ریزی برای تولید نخستین فیلم سینمایی‌اش در مقام کارگردان است که با توجه به عدم برخورداری از سوابق کارگردانیِ سینمایی، تنها با یک تهیه کننده پرسابقه می‌تواند فیلم اولش را بسازد اما ظاهراً مدیری در مقام کارگردان و تهیه کننده ظاهر شده تا بدین ترتیب شرایط دشواری برای صدور پروانه ساخت اولین اثر سینمایی‌اش شکل بگیرد.

تابناک: مهران مدیری در شرایطی در حال برنامه‌ریزی برای تولید نخستین فیلم سینمایی‌اش در مقام کارگردان است که با توجه به عدم برخورداری از سوابق کارگردانیِ سینمایی، تنها با یک تهیه کننده پرسابقه می‌تواند فیلم اولش را بسازد اما ظاهراً مدیری در مقام کارگردان و تهیه کننده ظاهر شده تا بدین ترتیب شرایط دشواری برای صدور پروانه ساخت اولین اثر سینمایی‌اش شکل بگیرد؛ شرایطی که برای عبور از آن، تنها می‌توان قانون را شکست و او را از قوانین سینمای ایران مستثنی کرد.

مهران مدیری چندی پیش در نشستی خبری وعده داده بود که نخستین فیلم سینمایی‌اش را با عنوان «ساعت پنج عصر» کارگردانی می‌کند و در همین راستا گفته می‌شود امروز از شماری از هنرجویان تست بازیگری گرفته است. قاعده مرسوم در سال‌های اخیر به این شکل بوده که به کارگردان فیلم اولی، تنها با برخورداری از یک تهیه کننده با سابقه سینما مجوز داده می‌شود و به یک فیلمسازِ فیلم‌اولی، همزمان مجوز تهیه کنندگی داده نمی‌شود. همچنین ظاهراً کانون کارگردانان نیز مسیری است که می‌توان برای دریافت مجوز کارگردانی پیمود.

مهران مدیری با وجود سوابق وسیع در بازیگریِ سینما و تلویزیون و همچنین کارگردانیِ تلویزیون، به واسطه عدم تولید فیلم سینمایی، یک فیلمسازِ فیلم اولی محسوب می‌شود که طبیعتاً در زمان صدور مجوز باید همچون سایر فیلمسازانِ دارای وضعیت مشابه، با او برخورد شود. هرچند هنوز مجوز ساخت فیلم «ساعت پنج عصر صادر نشده اما همزمان با انتخاب بازیگر، خشایار الوند؛ نویسنده فیلمنامه این اثر خبر داده که نسخه کامل فیلمنامه هفته گذشته به شورای پروانه ساخت ارائه شده است.

الوند درباره ابهام‌های مطرح شده و در پاسخ به این‌که آیا مهران مدیری برای ساخت «ساعت پنج عصر» باید مجوز کارگردانی را از کانون کارگردانان دریافت کند، گفته است: «واقعا، نباید روی این مسائل پیش از اندازه مانور داد، لذا اکنون افرادی مجوز کارگردانی و ساخت را گرفتند که خیلی بی‌نام و نشان هستند، صرف‌نظر از مکانیزم قانونی که برای فعالیت در سینما وجود دارد، این‌که مدیری برای ساخت «ساعت پنج عصر» باید به‌ دنبال ساخت فیلم کوتاه یا مجوز کارگردانی باشد، به‌نظرم جوک است زیرا عالم و آدم می‌دانند که مدیری کارگردان خوبی است.»

با وجود آنکه شکی در توانمندی مهران مدیری به عنوان یک کارگردان وجود ندارد اما در سینمای ایران قواعد مرسومی وجود دارد که مستثنی کردن مدیری از این قوانین، نیازمند شکستن قانون یا تغییر قانون است. بر این مبنا، صدور پروانه ساخت برای فیلم «ساعت پنج عصر» می‌تواند به کارگردانی مهران مدیری و تهیه کنندگیِ یک تهیه کننده پرسابقه سینمای ایران باشد و بدین ترتیب چالش به وجود آمده در مسیر تولید اولین فیلم سینمایی مدیری برطرف شود. البته می‌توان قانون را نیز تغییر داد و یا بندی برای استثناها لحاظ کرد که البته بعید است مسئولان سینمایی کشور به دنبال تغییر متن قوانین و آیین نامه‌ها باشند.

مدیری درباره اینکه چرا در طول این سال‌ها فیلم سینمایی نساخته گفته بود: «دلیل فیلم سینمایی نساختن در این سالها، ترس از ساخت فیلم سینمایی کمدی نبود. ترس از ساخت فیلم سینمایی بود. با وجود اینکه این تجربه کم نیست، اما برای سینما کم است. و دوست داشتم وقتی به سینما می آیم خیلی حرفه ای باشد.»

او درباره مضمون فیلم اولش نیز عنوان کرده بود: «فیلمی است از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می کند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد. فیلم مثل گلوله برفی است که هرچه جلوتر می رود بزرگتر می شود و ریتم مدام تندتر می شود و دیوانه وار بودن ماجرا بزرگتر و موضوع عظیم تر می شود. فیلم موضوعی به شدت اجتماعی دارد که هر روز با آن مواجه ایم اما بدان توجهی نمی کنیم. فیلم سخت و خیابانی و بسیار شلوغ و پرجمعیتی است. ممکن است در هر سکانسی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر حضور داشته باشند. اما فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد و باقی مردم اند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داود

      آقا مهران مدیری خودش باید مجوز صادر کنه اونوقت بره مجوز بگیره!!!!!!!

    • سعیداززنجان

      دوستمون چقدر خوب گفت خودش باید مجوز صادر کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج