۳۹۷۷۶۵
۱ نظر
۵۱۲۹
۱ نظر
۵۱۲۹
پ

چارلز فرانسیس ریشتر، خالق واحد ریشتر

چارلز فرانسیس ریشتر، ۲۶ آوریل ۱۹۰۰ میلادی در همیلتون اوهایو ایالات متحده آمریکا متولد شد. شهرت او بیشتر به دلیل پدید آوردن مقیاس لرزه‌نگاری ریشتر است که تا هنگام پدید آمدن بزرگای گشتاوری در سال ۱۹۷۹ میلادی، مقیاس معمول اندازه‌گیری قدرت زمین‌لرزه به‌شمار می‌رفت.

خبرگزاری ایبنا: چارلز فرانسیس ریشتر، ۲۶ آوریل ۱۹۰۰ میلادی در همیلتون اوهایو ایالات متحده آمریکا متولد شد. شهرت او بیشتر به دلیل پدید آوردن مقیاس لرزه‌نگاری ریشتر است که تا هنگام پدید آمدن بزرگای گشتاوری در سال ۱۹۷۹ میلادی، مقیاس معمول اندازه‌گیری قدرت زمین‌لرزه به‌شمار می‌رفت. در سال ۱۹۷۹ ریشتر موفق شد مقیاس بزرگای گشتاوردی را به ریشتر ارتقاء دهد. اين مقياس، بزرگا و اندازه زمين لرزه‌ها را مشخص می‌کند.
چارلز فرانسیس ریشتر، خالق واحد ریشتر

مقاله یک دانشمند به نام «کیو واداتی» الهام‌بخش ریشتر بود. ریشتر براساس این مقاله درباره زمین‌لرزه‌های کم عمق و عمیق مقیاس خود را ابداع کرد.

این دانشمند حوزه زلزله، سال ۱۹۲۷ با پیشنهاد «رابرت میلیکان» به‌عنوان دستیار پژوهشی وی آغاز به کار کرد و این همکاری منجر به آشنایی ریشتر با «بنوگوتنبرگ» شد. این آشنایی زمانی اتفاق افتاد که آزمايشگاه لرزه‌نگاری انستيتو تکنولوژی کاليفرنيا، قصد آغاز نگارش سلسله گزارش‌هايی از زمين‌لرزه‌های کاليفرنيای جنوبی را داشت و به شدت نيازمند سيستمی بود تا به کمک آن بتواند نيروی زمين‌لرزه‌ها را برای اين گزارش‌ها محاسبه کند.

ریشتر در سال ۱۹۳۵ با همکاری دوست و همکار خود «بئو‌ گوتنبرگ» در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، این مقیاس جدید را استفاده کرد.

ابداع این دو دانشمند اين نياز را برطرف کرد و به مقياس ريشتر مشهور شد. اين مقياس بر مبنای اندازه‌گيری کمی جابه‌جايی زمين به دليل امواج لرزه‌ای استوار بود. مبنایی که نخستین‌بار از سوی «کيو واداتی» مطرح شده بود. آن‌ها يک جفت لرزه‌نگار را برای اندازه‌گيری اين جابجايی طراحی کردند و يک مقياس لگاريتمی را برای اندازه‌گيری شدت به‌کار گرفتند.

انتخاب نام «magnitud» برای اين اندازه‌گيری دلیلی جز علاقه‌مندی کودکی ریشتر نداشت. علاقه‌ای به ستاره‌شناسی، یعنی جایی که نیرومندی ستاره‌ها با بزرگای آنها سنجیده می‌شد.

دانشمند فراری از مصاحبه
چارلز فرانسیس ریشتر، خالق واحد ریشتر
سهم گوتنبرگ در اين همکاری انکارنشدنی است، اما بيزاری وی از مصاحبه موجب شد تا نام وی روی اين مقياس باقی نماند.
بعد از انتشار مقياس ريشتر، به‌صورت پيشنهادی در سال 1935 اين مقياس برای اندازه‌گيری شدت زمين‌لرزه‌ها به‌کار گرفته شد. ریشتر که حالا جهانی شده بود، تا سال 1936 در موسسه کارنگی باقي ماند تا اين‌که يک پست کليدی در موسسه تکنولوژی کاليفرنيا، يعنی جايی که گوتنبرگ کار می‌کرد، دريافت کرد.

همکاری مشترک برای انتشار یک کتاب
انتشار کتاب «لرزش زمين» حاصل تلاش مشترک دیگر این دو دانشمند مطرح بین‌المللی بود. «لرزش زمين» در سال 1941 منتشر و ویرایش و بازنگری آن در سال 1952 به پایان رسید.
چارلز فرانسیس ریشتر، خالق واحد ریشتر

ریشتر، در سال ۱۹۵۸ کتاب دیگری با عنوان «لرزه‌شناسی مقدماتی» را منتشر کرد؛ کتابی که بر مبنای نکات آموزشی دوران دانشجويی این دانشمند شکل گرفته بود. ریشتر در طول زندگی علمی خود، مقالات بسياری را منتشر کرد که تاثير بسزايی در پيشرفت لرزه‌شناسی داشت.

برشی دیگر از زندگی علمی ریشتر
ريشتر در فاصله سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۰، به‌عنوان سفير علمی آمريکا در ژاپن فعاليت می‌کرد. ريشتر همچنین دوران فعاليت خود مشغول توسعه کد‌های ساختمانی برای مناطق زلزله‌خيز بود. مقامات دولتی لس‌آنجلس در دهه ۶۰، در اثر هشدارهای ريشتر، بسياری از تزئينات و قرنيس‌ها را از ساختمان‌های شهری برداشتند. بعد از زمين‌لرزه ۱۹۷۱ لس‌آنجلس، هشدار‌های ریشتر در زمینه شهر‌سازی، اهميت خود را با جلوگيری از مرگ بسياری افراد نشان داد.
چارلز فرانسیس ریشتر، خالق واحد ریشتر

ريشتر در سال ۱۹۷۰ بازنشسته شد. مبدع میزان بزرگی زلزله، در ۲۹ سپتامبر ۱۹۸۵ بر اثر نارسايی قلبي در پاسادنای کاليفرنيا درگذشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج