جاباما
۳۹۸۵۲۴
۱۰ نظر
۵۱۲۲
۱۰ نظر
۵۱۲۲
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۴۹)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ مسلمان شدن کت استیونس با معجزه قرآن
در چند روز اخیر شایعه ای درباره کت استیونس خواننده و موزیسین برجسته بریتانیایی در حال چرخیدن و دست به دست شدن است که در ستاد مبارزه به چرندیات به آن پرداخته ایم.

متن شایعه

« مسلمان شدن کت استیونس با معجزه قرآن / معجزه قرآن برای خواننده ای معروف - کات استیون از خواننده های معروف انگلستان بود که پس از سال ها خوانندگی و آوازخوانی به سرطان حنجره دچار شد- پزشکان متخصص بعد از انجام آزمایشات پزشکی مشخص کردند که آقای کات استیون به سرطان حنجره دچار شده است. پس از مدتی که کات استیون از حرفه ی خوانندگی کنار رفت سلول های سرطان زا به تمام قسمت های عصبی حنجره او نفوذ کرده بود تا جایی که به سختی می توانست صحبت کند. او میگوید بسیار نا امید شده بودم چون باور کرده بودم که به زودی مرگ به سراغم می آید لذا تصمیم گرفتم این مدت محدود باقیمانده عمرم را به کشورهای دیگر سفر کنم و خود را مشغول شناخت فرهنگ و آداب و رسوم ملت های دیگر کنم. در اولین سفر خودم به کشور مصر که کشوری تاریخی و کهن سال است سفر کردم به نمایشگاه کتاب در شهری رفتم که ناگاه چشمم به کتابی افتاد که هر چقدر آن را نگاه کردم اثری از نویسنده نیافتم لذا نگهبانی را صدا زدم و سراغ نویسنده کتاب را گرفتم. نگهبان نگاهی به من کرد و گفت: نویسنده ی این کتاب خداوند آسمان ها و زمین است با شنیدن این سخن حس بسیار غریب و غم انگیزی به من دست داد. آن نگهبان یک نسخه از ترجمه قرآن را برایم آورد من هم وقتی آن را باز کردم میانه های کتاب بود اولین نگاهم به سوره ی یوسف افتاد وقتی آن را خواندم آنقدر برایم لذت بخش بود که سه بار دیگر پشت سر هم آن را خواندم و با اشتیاق تمام به فراگیری زبان عربی پرداختم و با تاش بسیار اندکی از متن عربی را هر روز میخواندم و برایم خیلی عجیب بود که احساس می کردم گلو درد من شدت روزهای قبل را ندارد و کم کم از درد آن کاسته میشود تا اینکه روزی در اتاقم قرآن می خواندم که خون بسیار زیادی از گلویم بیرون آمد من هم بسیار ترسیدم و گمان کردم سرطان تمام گلوی من را از بین برده است به سرعت من را به بیمارستان رساندند و پزشکان به بررسی آزمایشات و معالجه من پرداختند که پس از مدتی همه ی آنها بهت زده و در نهایت تعجب و شگرف ساکت بودند و به من نگاه می کردند من هم اشک از چشمانم جاری شد گمان کردم اتفاقات بسیار بدی افتاده است ولی پزشکان من را در آغوش کشیدند و با صدای بلند گفتند: مژده ای بدهید آقای کات استیون اثری از سرطان باقی نمانده است من هم بلافاصله دانستم کتاب خدا برای من شفا بخش بوده است و از آن روز به بعد قرائت قرآن را ترک نکرده ام و مردم را به دین اسلام دعوت می کنم همیشه خدا را شاکرم چون قبل از اینکه مسلمانان را بشناسم قرآن را شناختم. کات استیون بعد از اینکه مسلمان شد به ساخت مسجدهای زیادی در اروپا پرداخت و مردمان زیادی را خداوند به سبب ایشان هدایت کرده است وی نام خود را به یوسف اسام تغییر داد چون شفای خود را از سوره ی یوسف می داند و هم اکنون همراه پسرش (سامی یوسف) به خواندن سرودهای اسلامی به زبان عربی و انگلیسی مشغول هستند. از خداوند می خواهیم آنان را طول عمر دهد و حافظ و ناصر آنان در دنیا و آخرت باشد. کسی هست این معجزه قرآن را منتشر نکند؟ »
ستاد مبارزه با چرندیات (49)

پاسخ شایعه

ابتلای "کت استیونس" به سرطان و شفا یافتن این خواننده بریتانیایی با خواندن قرآن هیچ کدام حقیقت ندارد و شایعه ای ساختگی می باشد. کت استیونس با نام اصلی استیون دیمیتری جورجیو، هنرمند برجسته موسیقی پاپ (متولد ۱۹۴۸) در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی است. او پس از آن‌که در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی به اسلام گروید، نامش را به یوسف اسلام (به انگلیسی: Yusuf Islam) تغییر داد و بیشتر به فعالیت‌های دینی و انتشار آلبوم‌های مذهبی پرداخت. وی از سال ۲۰۰۶ تاکنون دو آلبوم پاپ منتشر کرده‌است.

کت استیونس هرگز سرطان نداشته است اما مدتی قبل از اسلام آوردنش به علت ابتلا به بیماری سل در بیمارستان بستری بوده است. به گفته ی خودش این بیماری رحمتی از جانب خدا بوده است چرا که در این مدت مطالعات بسیاری در عرفان شرق داشته است.

برخلاف ادعای متن، آشنایی کت استیونس با قرآن حاصل سفرش به مصر نبوده است بلکه کت استیونس با مطالعه قرآنی که برادر بزرگترش از بیت المقدس برای او آورده بود، به جواب بسیاری از سؤالات خود دست یافت و به آن ایمان آورد. وی بعد از چندین سال مطالعه و تحقیق سرانجام در ۲۳ دسامبر ۱۹۷۷ به طور رسمی دین اسلام را پذیرفت و در همین زمان آلبوم «بازگشت به زمین» را به بازار موسیقی عرضه کرد. علیرغم ادعای متن مبنی بر نسبت پدر و فرزندی کت استیونس و سامی یوسف، این دو خواننده هیچ نسبتی با هم ندارند. سامی یوسف با نام اصلی سیامک برنجان (رادمنش) تهیه‌کننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده ایرانی ساکن بریتانیا است که در ترانه‌هایش به مضامین اسلامی می‌پردازد. وی یکی از دو فرزند بابک رادمنش (با نام اصلی فیروز برنجان) ترانه سرا و موزیسین ایرانی است.

سوژه دوم؛ معجزه مشاهده دو خورشید بصورت همزمان در آسمان!

به تازگی تصاویری در فضای مجازی تحت عنوان طلوع ماه و غروب خورشید به صورت گسترده انتشار یافته است. این ادعا برای اولین بار در ۴ نوامبر سال ۲۰۱۵ در صفحه فیسبوک فردی با نام Acharayaa Monika K. Kumar منتشر شده است.
ستاد مبارزه با چرندیات (49)

این شایعه بصورت زیر نیز منتشر گردیده است:

"معجزه ای دیروز در کانادا و آمریکا رخ داده ! ۲ خورشید بصورت همزمان در آسمان مشاهده شد. این پدیده به عنوان شکار ماه نامیده میشود."

در پاسخ به این ادعاها باید گفت:

به گفته دانشمندان این تصاویر حاصل یک پدیده نادر طبیعی در هنگام طلوع خورشید و ناشی از انعکاس تصویر خورشید بر ابرهای حاوی کریستال های یخی در قسمتی از جو زمین می باشد که این انعکاس بصورت خورشید دوم به نظر می رسد.
ستاد مبارزه با چرندیات (49)
سوژه سوم؛ کشف و پیدا شدن جسد اژدها در عربستان و تبت!

شایعه کشف و پیدا شدن جسد یک اژدها که در نسخ گوناگون به عربستان یا تبت ارتباط داده شده است، حقیقت ندارد و قطعه ویدئویی که همراه با آن منتشر می گردد و مدعی نشان دادن لحظه کشف این اژدهاست، مربوط به یک برنامه تلویزیونی می باشد. با بررسی این شایعه همراه ما باشید.
متن شایعه

«کشف و پیدا شدن جسد اژدها در عربستان و تبت»

ستاد مبارزه با چرندیات (49)

پاسخ شایعه

شایعه کشف و پیدا شدن جسد یک اژدها که در نسخ گوناگون به عربستان یا تبت ارتباط داده شده است، حقیقت ندارد و قطعه ویدئویی که همراه با آن منتشر می گردد و مدعی نشان دادن لحظه کشف این اژدهاست، مربوط به یک برنامه تلویزیونی می باشد.
ویدئوی اصلی
اژدهای نمایش داده شده در کلیپ منتشر شده، درحقیقت مجسمه ای است که برای قسمتی از یک برنامه تلویزیونی اسپانیایی با نام Cuarto Milenio ساخته شده است. این برنامه از سال ۲۰۰۵ تاکنون اقدام به بررسی موضوعات اسرارآمیز گوناگون و همچنین ساخت مستندهای غیر واقعی و جذاب در مورد پیدا شدن پری دریایی و پاگنده و دیگر موجودات خیالی می نماید.

نحوه ی ساخت این اژدها را می توانید در این قطعه ویدئویی مشاهده نمایید.


سوژه چهارم؛ تاسیس بانک خصوصی در کشور آلمان توسط مریم فریدون

رسانه های منتقد و مخالف دولت در حال دامن زدن به یک شایعه هستند، شایعه ای درباره برادر زاده رئیس جمهور. تاسیس بانک خصوصی در کشور آلمان یا کشور های دیگر توسط مریم فریدون، دخترِ برادر حسن روحانی رییس جمهور وقت ایران، حقیقت ندارد و شایعه است.
متن شایعه

«ایشون مریم فریدون دختر برادر آقای روحانی که بانک خصوصی در کشور آلمان تاسیس کردن و سهام دار بورس‌های لندن هم هستن. این دارائی‌ها از کجاست؟»
ستاد مبارزه با چرندیات (49)

پاسخ شایعه

تاسیس بانک خصوصی در کشور آلمان یا کشور های دیگر توسط مریم فریدون، دخترِ برادر حسن روحانی رییس جمهور وقت ایران، حقیقت ندارد و شایعه است. مریم فریدون از سال ۲۰۱۰ تاکنون سمَت دستیاری را در بخش اعتبارات شعبه لندن دویچه بانک دارد. دویچه بانک ، شرکت آلمانی و چندملیتیِ خدمات مالی و بانکداری است که شعبه مرکزی آن در شهر فرانکفورت قرار دارد.

مریم فریدون دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه کلمبیای آمریکا بوده است که پس از آن با دریافت بورس تحصیلی موسوم به لرد دارندورف، در مقطع کارشناسی ارشد در کالج مشهور مدرسه اقتصاد لندن London School of Economics مشغول به تحصیل و در سال ۲۰۱۰ فارغ التحصیل گردیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سپاس

    • بدون نام

      این متنها عالیه و مردم رو از نادانی در میاره متشکریم

    • بدون نام

      آفرین

    • بدون نام

      همه اینها را گفتید که آخر سر آبروی برادرزاده رفیقمون را نجات بدین ؟!!

    • حسن

      ترفندتون برای رد اتهام از مریم فریدون قدیمیه

    • محمد مصدق

      درود.کار آن ستاد بسیا ستودنی است. با توجه باینکه هیچ دردی بدتر از نادانی نیست.ملت عوام زحمت اندیشیدن را بخود نمیدهند.چون ایمان آوردن راحتر است از اندیشیدن. بقول راسل ملتی که بدون تحقیق ب چیزی ایمان داشته باشد،ابلهی بیش نیست

    • سیدجعفرطحانی

      مطالب شما بسیار روشنگر و مفید هست... ایکاش راهی داشت تا آدرس اینترنتی این ستاد را بسادگی از طریق تلگرام و واتساپ به دیگر دوستان معرفی نمود...

    • زهرا

      عالی
      ممنون از روشنگری هاتون

    • بدون نام

      سلام . رد یک شایعه نیاز به استناد صحیح و معتبر دارد .
      غیر ازمسئله دایناسور ،در بقیه موارد فقط گفته شده این جوری نبوده که شنیدی اینی که من نوشتم رو بشنو!!!

    • بدون نام

      لعنت بهتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج