۳۹۸۷۲۷
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

روزگار خوش و ناخوش تلویزیون… (۱)

چند سالی است که اوضاع و احوال اقتصادی تلویزیون تعریفی ندارد و این مسئله به لحاظ کمی و کیفی در تولیدات سیما موثر بوده است. تجربه نشان داده به رغم فعالیت و برنامه سازی انبوه در تلویزیون های برون مرزی و شبکه های ماهواره ای، کماکان خانواده ایرانی علاقه مند به تلویزیون وطنی است.

روزنامه بانی فیلم - مجتبی احمدی: چند سالی است که اوضاع و احوال اقتصادی تلویزیون تعریفی ندارد و این مسئله به لحاظ کمی و کیفی در تولیدات سیما موثر بوده است. تجربه نشان داده به رغم فعالیت و برنامه سازی انبوه در تلویزیون های برون مرزی و شبکه های ماهواره ای، کماکان خانواده ایرانی علاقه مند به تلویزیون وطنی است و تجربه نشان داده آثار جذاب و قوی در تلویزیون داخلی در هر فصل و زمان مخاطب را درگیر خودش کرده است و کماکان اقبال تلویزیون ملی به مراتب بیش از شبکه هایی نظیر Gem است. اگرچه به دلایلی از جمله اوضاع اقتصادی نامناسب تولیدات سیما در چند سال اخیر به لحاظ کیفی با افت مواجه بوده است اما با این حال بوده اند آثاری که توجه بینندگان سیما را به خود جلب و ایجاد موج کردند و آمار و ارقام نشان دهنده درصد بالای رضایتمندی مخاطب از آنها بوده است.

پایتخت (سیروس مقدم)
بی شک سریال «پایتخت» در فصل های مختلف یکی از اتفاقات تلویزیون محسوب می شود. سریالی که به یکباره تعریف طنز تلویزیونی را که تا آن زمان با سبک و سیاقی دیگر ساخته می شد بر هم زد و به اعتقاد خیلی ها با ریسک بسیار آغاز شد تا چند فصل ادامه پیدا کند. سریال «پایتخت» یک طنز رئالیته بود و به دلیل جنس کلامش و نوع ارتباطی که با مخاطب در صداقت برقرار کرد به اثری قابل و ماندگار تبدیل شد.
روزگار خوش و ناخوش تلویزیون… (1)

«پایتخت» قطعاً در کارنامه سیروس مقدم و محسن تنابنده صاحب جایگاه مهمی است چرا که قبل از هرکس، مخاطب به این سریال نمره قبولی داد طوریکه مسوولان سیما را بر آن داشت دستور ساخت چند فصل دیگر از این مجموعه را صادر کنند. سریال «پایتخت» می رود تا به یک اثر سینمایی تبدیل شود و پیش بینی می شود که جزو آثار پرفروش سینما لقب بگیرد.

شناسنامه

کارگردان: سیروس مقدم، تهیه‌کننده: الهام غفوری، نویسنده: محسن تنابنده، خشایار الوند، حسن وارسته، موسیقی: آریا عظیمی‌نژاد. «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم مجموعه سریالی است که از نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ سیما پخش شد. در ایام نوروز سال ۱۳۹۲ نیز «پایتخت ۲» پخش شد. «پایتخت ۳» نیز در سال ۱۳۹۳، و «پایتخت ۴» در رمضان ۱۳۹۴ پخش شد.
روزگار خوش و ناخوش تلویزیون… (1)

بازیگران مجموعه پایتخت فصل (۱، ۲، ۳، ۴): محسن تنابنده نقی معمولی اصلی، علی‌رضا خمسه بابا پنجعلی، ریما رامین‌فر هما سعادت، احمد مهران‌فر ارسطو اصلی، سمیرا حسن‌پور گلرخ اصلی، سارا و نیکا فرقانی سارا و نیکا معمولی اصلی، پوریا پورسرخ مسعود مهمان، پژمان بازغی پلیس مهمان، لیندا کیانی شعله اصلی، مهران احمدی بهبود فریبا مهمان اصلی، نسرین نصرتی فهیمه مهمان اصلی، هومن حاجی عبدالهی رحمت مهمان اصلی، هدایت هاشمی اوس موسی اصلی، منگ هان ژانگ چو چانگ (راحله چانگ) اصلی، محمدرضا علیمردانی بائو اصلی.

شهرزاد (حسن فتحی)

در روزهایی که تلویزیون به دلایل نبود بودجه کافی، در تولیدات اقدام آنچنان قوی و موثری نداشت و ممیزی های سیما به حدی رسیده بود که ساخت برخی قصه ها ممکن نبود، حسن فتحی سریال «شهرزاد» را برای شبکه نمایش خانگی تولید کرد. سریالی که به لحاظ حضور بازیگران محبوب و استار به دلیل قصه جذاب و بکرش توانست نظر مخاطبان شبکه نمایش خانگی را جلب کند و با استقبال مفصل در مباحث اقتصادی نیز با موفقیت روبرو شود.
روزگار خوش و ناخوش تلویزیون… (1)
سریال «شهرزاد» از چند زاویه اثری موفق و قابل بحث است. قصه در فضایی متفاوت روایت و بدون محدودیت های مرسوم تلویزیونی ساخته شد. حضور بازیگران خاص در این سریال و توجه ویژه کارگردان به بازی ها باعث شد تماشاگر سریال «شهرزاد» را دوست داشته باشد و نکته آخر اینکه حسن فتحی در مقام کارگردان کارنامه ای مشخص دارد و قطعاً سریال «شهرزاد» به لحاظ کارگردانی نیز اثری مقبول است.

شناسنامه

مجموعه‌ای نمایشی محصول سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳ در ۲۸ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی محمد امامی است.

در ابتدا قرار بود که اسم این سریال «روزی روزگاری عاشقی» باشد اما اسم آن به «شهرزاد» تغییر یافت. داستان سریال «شهرزاد» در دههٔ ۱۳۳۰ خورشیدی می‌گذرد و روایتی عاشقانه بر بستر تاریخ است. نغمه ثمینی و حسن فتحی نویسندگان این مجموعه می‌باشند. ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و علی نصیریان ایفاگر نقش‌های اصلی این مجموعه هستند.
روزگار خوش و ناخوش تلویزیون… (1)

شهرزاد (ترانه علیدوستی) یک دانشجوی پزشکی است که قصد ازدواج با جوانی به نام فرهاد (مصطفی زمانی) را در سال ۱۳۳۲ و زمامداری دکتر مصدق دارد. پدران این دو از افراد گوش به فرمان شخصی متنفذ به نام بزرگ آقا (علی نصیریان) هستند. تحولات ۲۸ مرداد فرهاد را که روزنامه‌نگار و از طرفداران پر و پا قرص مصدق است، به دلیل اتهام به قتل و توطئه علیه سلطنت به پای چوبه دار می‌کشد، اما به دست بزرگ آقا نجات پیدا می‌کند. پس از این ماجرا شهرزاد و فرهاد تصمیم به ازدواج می‌گیرند اما در آستانهٔ ازدواج، بزرگ آقا که به دلیل نازایی دخترش (پریناز ایزدیار) از نداشتن وارث در عذاب است با این ازدواج مخالفت می‌کند و دستور می‌دهد که شهرزاد با دامادش (شهاب حسینی) ازدواج کند و …

سریال «شهرزاد» به کارگردانی «حسن فتحی» و بازی «ترانه علیدوستی»، «شهاب حسینی» و «مصطفی زمانی» یک سریال عاشقانه است که برای پخش خانگی تولید شده است. داستان سریال شهرزاد از زمان کودتای ۲۸ مرداد به بعد اتفاق می‌افتد و بیشتر مضمونی رمانتیک دارد و می‌توان آن را ملودرامی عشقی جنایی تعریف کرد. سریال شهرزاد با هنرنمایی سه نسل از هنرمندان ایرانی، پرهزینه‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی است که داستان عاشقانه‌ای را در تهران قدیم روایت می‌کند. این سریال همزمان در کشور آلمان نیز نمایش داده می‌شود و به همین مناسبت در روز ۲۰ مهر ماه مراسم فرش قرمز با حضور بازیگران و دست اندر کاران این سریال در شهر «کلن» آلمان برگزار شد. «سید محمد امامی» تهیه کننده این سریال ۲۸ قسمتی است و «اسماعیل عفیفه» مجری طرح آن است. «شهرزاد» سومین محصول تصویر گستر پاسارگاد است که پیش از این سریال موفق «شاهگوش» و «ابله» را تولید کرده. حسن فتحی که افزون بر کارگردانی سریال «شهرزاد»، نویسندگی آن را نیز انجام داده، پیش از این مجموعه‌های پهلوانان نمی‌میرند، میوه ممنوعه و مدار صفر درجه و شب دهم را ساخته است.

در قسمت‌های ابتدایی تیتراژ ابتدایی و پایانی این سریال با صدای علیرضا قربانی اجرا شد، ولی از قسمت پنجم به بعد تیتراژ جدیدی با عنوان «کجایی» با صدای محسن چاوشی جایگزین شد. پیش‌تر دو ترانه «به رسم یادگار» با ترانه‌سرایی حسین صفا و «همخواب» با شعری از وحشی بافقی توسط این خواننده اجرا شد و به عنوان موسیقی متن سریال پخش می‌شود.

ساخت موسیقی متن این سریال در ابتدا به عهده فردین خلعتبری بود، ولی از قسمت هفتم به بعد امیر توسلی آهنگسازی این کار را به عهده گرفت.

«ساختمان پزشکان» (سروش صحت)

در روزهایی که مخاطبان سریال های طنز تلویزیون از قصه های تکراری و بازی های کلیشه ای خسته و دلزده شده بودند سروش صحت در کنار قاسم خانی ها یک اتفاق خوب را برای سریال سازی طنز تلویزیون رقم زد.

سبک و سیاق «ساختمان پزشکان» در زمان خودش با تمام تکراری های قبل متفاوت بود و به لحاظ لحن و ساختار یک اتفاق ویژه برای آن سال ها محسوب می شد که می توانست در فصل بعدی ادامه پیدا کند و به دلایلی این اتفاق رخ نداد.
روزگار خوش و ناخوش تلویزیون… (1)

بهنام تشکر حاصل اعتماد سروش صحت نیز که امروز یکی از بهترین بازیگران طنز تلویزیون ما محسوب می شود. یکی از بهترین بازیهایش را ارائه داد.

«ساختمان پزشکان» از آن جهت یک اتفاق بود که در طراحی کاراکتر و تیپ سازی ها با هر آنچه تا آن روز در طنزهای هر شبی و مناسبتی تلویزیون می دیدیم فاصله داشت. خانم شیرزاد با بازی شقایق دهقان یکی از تیپ کاراکترهای ماندگار تلویزیون در آن سریال بود.

شناسنامه

مجموعه طنز «ساختمان پزشکان» در ۵۷ قسمت از شبکه سوم سیما پخش و به کارگردانی سروش صحت ساخته شد.

خلاصه داستان: نیما افشار، روانشناس شهرستانی الاصل در کنار همسرش که بیمار سابقش است در همسایگی والدینش زندگی می‌کند. داستان‌های مجموعه به زندگی پر دردسر نیما می‌پردازد. در میان مشکلاتش با بیماران مختلف و گرفتاری‌های مالی ناشی از پرداخت اجاره خانه، اقساط مختلف، مهریه همسر سابقش، تلاش دائمی برای حفظ آرامش و صلح بین والدین بی‌ملاحظه و همسر وسواسی و در نهایت تحمل کم هوشی منشی‌اش دارد.
روزگار خوش و ناخوش تلویزیون… (1)

بازیگران: بهنام تشکر (نیما افشار)، هومن برق نورد (ناصر- برادر دکتر نیما)، فرناز رهنما (نازنین فرهمند- همسر نیما)، بیژن بنفشه خواه (هومن ملک‌زاده- دوست صمیمی دکتر نیما)، شقایق دهقان (پرستو شیرزاد- منشی دکتر نیما)، پروین قائم مقامی (محبوبه - مادر نیما)، هوشنگ حریرچیان (فرید افشار- پدر دکتر نیما)، اصغر حیدری (فیروز - سرایدار ساختمان پزشکان)، مونا فرجاد (دکتر کتایون برهان نژاد - همسر سابق دکتر نیما)، محمد شیری (سرهنگ کلانتری)، رضا کریمی (کسری- صاحب کافی شاپ- برادر زن دکتر سهرابی)، سیروس ابراهیم‌زاده (دکتر فرزانه- استاد نیما)، امید روحانی (دکتر منصور سهرابی- مدیر ساختمان پزشکان)، مرجان سپهری (دکتر ناز آفرین محبوب-دندانپزشک)، مجید شهریاری (دکتر جزینی)، مهدی محمد زاده (دکتر شریفی)، نعیمه نظام دوست (نهال- همسر دکتر سهرابی)، سولماز قاسمی (مجری برنامه‌های رادیویی دکتر نیما افشار).
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا 3 تا از بهترین سریالها بودن اینا.

    • محمد

      دزد و پلیس هم خوب بود .

    • بدون نام

      اول پایتخت دوم پایتخت سوم پایتخت چهارم ساختمان پزشکان
      واقعا از دیدن چندین باره شون هم آدم خسته نمیشه مخصوصا پایتخت

    • صفا

      وضعیت سفید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج