جاباما
۳۹۸۹۹۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

برنده‌ جایزه‌ نوبل پزشکی ۲۰۱۶ مشخص شد

«یوشینوری اوسومی» (Yoshinori Ohsumi) به دلیل کشفیاتش در مکانیسم «اتوفاژی»، جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۲۰۱۶ را برد.

مجله دیجی کالا - مهدی مومن زاده: «یوشینوری اوسومی» (Yoshinori Ohsumi) به دلیل کشفیاتش در مکانیسم «اتوفاژی»، جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۲۰۱۶ را برد. اتوفاژی فرایندی در سلول‌های بدن ماست که اجزاء درون سلول را تجزیه و بازیافت می‌کند. اختلال در اتوفاژی منجر به بیماری‌هایی مثل سرطان، پارکینسون، دیابت نوع ۲ و بسیاری دیگر بیماری‌های دوران کهنسالی می‌شود.
برنده‌ جایزه‌ نوبل پزشکی 2016 مشخص شد

یوشینوری اوسومی در دهه‌ی ۱۹۹۰ تحقیقات زیادی روی سلول‌های مخمر نان انجام داد و توانست بفهمد که سلول‌ها چگونه در برابر فشارهای محیطی مثل کمبود مواد غذایی یا عفونت مقاومت می‌کنند. او در این پژوهش‌ها توانست ۱۵ ژن که برای اتوفاژی ضروری بودند را کشف کند. مشخص شد که در سلول‌های بدن انسان هم دقیقا چنین مکانیسمی وجود دارد.

آن‌طور که در مراسم نوبل گفته شد: «کشفیات او [یوشینوری اوسومی] راه را برای فهم اهمیت بنیادین اتوفاژی در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک، مثل سازگاری با گرسنگی یا پاسخ به عفونت باز کرد. جهش در ژن‌های اتوفاژی می‌تواند منجر به بیماری شود و فرایندهای اتوفاژی در
بسیاری از امراض، مثل سرطان و بیماری‌های عصبی دخیل هستند.» آن‌طور که در بیانیه‌ی کمیته‌ی نوبل آمده: «بیش از ۵۰ سال است که اتوفاژی شناخته شده.» ولی اهمیت آن در فیزیولوژی و پزشکی «فقط پس از پژوهش‌های یوشینوری اوسومی که تغییر پارادایم ایجاد کرد شناخته شد.»

اکنون پژوهش‌های زیادی برای ساخت داروهایی که می‌توانند اختلال در اتوفاژی را برطرف کنند در دست انجام است. نوبل پزشکی امروز اولین جایزه‌ی نوبل سال ۲۰۱۶ بود. فردا جایزه‌ی نوبل فیزیک اهدا می‌شود و در روزهای بعد هم به ترتیب نوبت به شیمی، صلح و اقتصاد می‌رسد. جایزه‌ی نوبل ۹۳۷ هزار دلار ارزش دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج