جاباما
۳۹۹۹۲۸
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

سفیر عراق در دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی؛

قول سفیر عراق برای لغو ویزای ایران و عراق

سفیر عراق در ایران در پاسخ به سخنان هاشمی رفسنجانی که گفت «خوب نیست مردم دو کشور، مخصوصاً زائران در مرزها معطل شوند» گفت: قول می دهیم که به طرف لغو روادید و ویزا برویم تا مردم دو کشور برای سفر به ایران و عراق مشکل نداشته باشند.

خبرگزاری ایرنا: سفیر عراق در ایران در پاسخ به سخنان هاشمی رفسنجانی که گفت «خوب نیست مردم دو کشور، مخصوصاً زائران در مرزها معطل شوند» گفت: قول می دهیم که به طرف لغو روادید و ویزا برویم تا مردم دو کشور برای سفر به ایران و عراق مشکل نداشته باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، «راجح صابر عبود الموسوی» سفیر عراق در تهران امروز- سه شنبه- با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیدار کرد.

عبود الموسوی، ایران را کشور دوم برای مردم عراق دانست و از امام راحل، آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان افتخارات جهان اسلام و مردم عراق یاد کرد و گفت: به ایران به عنوان کشوری مقتدر در جهان تشیّع افتخار می کنیم که با ولایت فقیه، شیوه ای جدید پی ریزی کرد.

سفیر عراق در تهران با اشاره به قدمت همکاری ها و روابط مردم دو کشور ایران و عراق، گفت: مسؤولین کشورم وقتی مرا برای این مسؤولیت می فرستادند، تأکید کردند که شما به کشوری می روید که برای عراق مهمترین کشور جهان است.

وی موقعیت استراتژیک ایران و عراق، وجود عتبات عالیات ائمه در دو کشور، مکتب و مذهب مشترک و مرزهای مشترک را ویژگی های مشترک دو کشور دانست و گفت: دشمنان حق دارند نسبت به ایران نگران باشند، چون دیدند که در عین تحریم های چند ساله، چه پیشرفت ها و آبادانی هایی دارد.

صابر عبود الموسوی با ارائه گزارشی از آخرین تحولات عراق و کشورهای منطقه و ارائه تحلیلی از اهداف تشکیل و حمایت غربی ها از گروه های تروریستی در منطقه، گفت: به صراحت می گوییم که اگر ایران نبود، تروریست ها تمام منطقه را زیرورو می کردند و سازمان ملل باید از ایران به خاطر نقش های ارزنده برای حفظ امنیت منطقه تشکر و تقدیر نمایند.

سفیر جدید عراق در ایران با ابراز رضایت از گسترش روز افزون روابط ایران و عراق، گفت: روابط استراتژیک دولت های بغداد و تهران، به خاطر روابط تاریخی و اشتراکات فرهنگی مردم دو کشور است.

وی عقیده به شیعه را برنامه مشترک مردم ایران و عراق دانست و گفت: ما افتخار می کنیم که در شیعه و تعالیم خویش خشونت علیه هم نوعان نداریم.

سفیر عراق همچنین از برنامه های مسؤولان نهادهای مربوط دو کشور ایران و عراق برای برگزاری مشترک مراسم اربعین امسال گفت و افزود: امیدواریم امسال هم شاهد معجزه راهپیمایی اربعین حسینی باشیم.

** ایران و عراق می توانند حرف اول را در منطقه بزنند

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این دیدار به امتیازات ایران و عراق در نیروی انسانی، منابع طبیعی و تاریخی، شیعی، اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر ایران و عراق با هم باشند، حرف اول را در منطقه می زنند.

هاشمی رفسنجانی، مردم عراق را دارای تاریخی طولانی دانست و افزود: برنامه ریزی برای جنگ هشت ساله و همراهی دیکتاتوری چون صدام با آن برنامه ها، در راستای اهداف استعمارگران در جهت تضعیف دو کشور بود.

وی ادامه داد: اگر چه در دوره های مختلف این کشور تحت فشارهای استبدادگران و استعمارگران بوده، اما شخصیت های تاریخی عراق همیشه درخشیده اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح تاریخ دو سه قرن اخیر عراق و حتی منطقه خاورمیانه گفت: اتفاقات تاریخی چون تجزیه طلبی ها و آوردن یهودیان به منطقه و درگیری های قومی و مذهبی در عراق، فرصتی برای مردم کشور شما برای بروز استعدادها نگذاشت.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از اتفاقات ۱۵ سال گذشته عراق و فراز و فرود حضور قدرت های جهانی از جمله آمریکا گفت: پس از سال ها اشغال، آنها فهمیدند که نمی توانند در عراق بمانند و این نشان از اراده مردم برای اداره کشورشان است.

* دشمنان عراق برنامه هایی همچون دامن زدن به تفرقه های قومی و مذهبی دارند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز رضایت از پیروزی های چند ماه اخیر مردم و دولت عراق برای عقب راندن تروریست های داعش، به خصوص از نزدیکی های بغداد گفت: مطمئن باشید که دشمنان عراق، برنامه های دیگری خواهند داشت که اول دامن زدن به تفرقه های قومی و مذهبی است. وی ایجاد اختلاف بین احزاب شیعی عراق را نقشه شوم دشمنان برای کم کردن تأثیر شیعیان دانست و با اشاره به تجربه های ایران برای مقابله با توطئه ها و نقشه های تجزیه طلبی، شورش ها و ترورها گفت: پس از ناامیدی دشمنان، جنگ حزب بعث علیه ایران را راه انداختند که شرق، غرب و ارتجاع، از ارتش بعث حمایت می کردند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مقاطع مختلف دفاع مقدس ۸ ساله ایران گفت: در همه سال های جنگ که قدرت های غرب و شرق از صدام حمایت می کردند، ایران در تحریم بود و حتی تجهیزاتی را که پولشان را داده بودیم، به ما نمی دادند.

*کشور خود را در مسیر پیشرفت قرار دادیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری پیروزی سیاسی ایران در جنگ، به تحلیل برنامه های سازندگی و جبران عقب ماندگی های تاریخی و عقب افتادگی های ۸ ساله جنگ پرداخت و گفت: کشور خود را در مسیر پیشرفت قرار دادیم.

وی افزود: همه این مسایل را گفتم که بگویم تجربه ما نشان می دهد شما هم می توانید این مسیر را بپیمایید، چرا که هم جمعیت کمتری دارید و هم همسایه ای چون ایران دارید که حاضر است به برادران و خواهران خود در عراق کمک کند.

هاشمی رفسنجانی دامن زدن به اختلافات مذهبی بین شیعه و سنی و اختلاف قومی بین کردها و اعراب و ترکمن ها را به ضرر تمامیت ارضی عراق دانست و گفت: این اختلافات، عراق را به سه کشور کوچک و ضعیف تبدیل می کند که دیگر این افتخارات را نخواهد داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وجود عتبات عالیات را سرمایه ای بسیار ارزشمند برای کشور عراق دانست و با اشاره به عشق مردم دو کشور ایران و عراق برای زیارت قبور ائمه، گفت: باید از این سرمایه در جهت تقویت روابط دو کشور و برای پیشبرد برنامه های توسعه ای تهران و بغداد استفاده کرد.

وی با اظهار امیدواری برای پایان اختلافات سیاسی کشورهای منطقه، گفت: منطقه مربوط به کشورهای منطقه است و نباید بگذاریم دیگران برای ما تصمیم بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      این همه ارگانهابه دولت عراق میرسن بازم ایرانیان بایدبرای ورودبه عراق ویزابگیرن عجبا

    • بدون نام

      باسلام نفری 40 دلار؟؟؟؟؟ ...

    • بدون نام

      خدا کنه لغو بشه من توانایی گرفتن ویزا و بعد تهیه خرج سفر به کربلا ندارم خدا کنه هرچه سریعتر ویزا برداشته بشه که حداقل فقط پول سفر رو تهیه کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج