۴۰۰۵۷۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بازی در روز تاسوعا و تدبیر

عبدالله ناصری- فعال سیاسی در روزنامه شرق نوشت: انتشار نامه علی مطهری خطاب به آیت‌الله یزدی، حواشی بازی ایران و کره را در روز تاسوعا بیشتروبیشتر کرده است.

عبدالله ناصری- فعال سیاسی در روزنامه شرق نوشت: انتشار نامه علی مطهری خطاب به آیت‌الله یزدی، حواشی بازی ایران و کره را در روز تاسوعا بیشتروبیشتر کرده است.
اگرچه آیت‌الله یزدی، پیش‌تر خواستار لغو این بازی شده بود، اما علی مطهری در این نامه به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: «چنین رفتارهایی، عده‌ای را دین‌گریز می‌کند». در پاسخ به این سؤال که برگزاری یک رقابت بین‌المللی ورزشی در روز تاسوعا از دریچه قانونی و شرعی، چه مشکلی دارد باید گفت که هیچ. برگزاری یک مسابقه فوتبال در روز تاسوعا نه از دریچه شرعی مشکل دارد و نه به‌لحاظ حقوقی و قانونی. وقتی که ما خارج از قواعد و چارچوب‌های جغرافیای کشور، وارد چرخه رعایت قانون‌هایی در سطح بین‌المللی شده‌ایم، آن‌هم در زمانی که مسئله رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی فوتبال است، باید به اصول این قاعده جهانی احترام بگذاریم یا از این چرخه خارج شویم.
درست است که در داخل کشور، ما نگاه و اعتقاداتی مخصوص به خود داریم و براساس همین اصول، هر نوع فعالیتی که جلوه‌ای از فرح‌بخشی داشته باشد در روزهای سوگواری خصوصا روز عزیز تاسوعا و عاشورا ناپسند است و افکار عمومی آن را مذمت می‌کند، اما همین افکار عمومی وقتی که پای مسئله‌ای در سطح بین‌المللی در میان باشد، دیپلماسی فرهنگی، ارزشی و جهانی ما را نیز مدنظر دارد. ما در رقابت‌های ورزشی جهانی پیروزی‌هایی به دست آورده‌ایم و ورزشکارانمان حتی از سوی رهبری نظام پیام تقدیر دریافت کرده‌اند و این نشان از آن دارد که رویکرد اعتقادی ما در عرصه‌های بین‌المللی نیز تأثیرگذار بوده است.
مقام معظم رهبری وقتی که تیم‌های ورزشی ما در رقابت‌های جهانی دستاوردهای چشمگیری به دست می‌آورند، از منظر همین دیپلماسی فرهنگی و ارزشی، از ورزشکاران تقدیر می‌کنند. بنابراین نمی‌توان جنبه ارزشی این مسابقه فوتبال را نادیده گرفت خصوصا آنکه تعیین زمان آن خارج از اراده مسئولان ورزش کشور و دولت بوده و حتی ما ایرانی‌ها هم نتوانسته‌ایم درباره زمان آن تصمیم‌گیری کنیم.
اتفاقا بروز چنین بزنگاهی فرصت خوبی برای نسل فرداست که در میان همه ورزش‌ها به فوتبال بیش از بقیه اهمیت می‌دهد. اگر بخواهیم با فضاسازی‌های احساسی و عاطفی مانع از برگزاری چنین رقابت ورزشی مهمی شویم، گامی در جهت فرار این نسل از دین برداشته‌ایم. باید پذیرفت که دین چیز دیگری است و تجلیات دینداری چیز دیگری و بااین‌حساب، اگر کسی در روز تاسوعا، مسابقه‌ای را تدارک دیده و اتفاقا برحسب نتیجه، به وجد و فرح نیز برسد، از زمره دینداران خارج نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج