۴۰۰۷۵۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

«پل طبیعت» در میان ۶ پروژه برتر جهانی

پیش از این ۱۹ نامزد نهایی جایزه آقاخان در سال ۲۰۱۶ اعلام شده بودند که سه پروژه ایرانی یعنی بازسازی "خانه منوچهری"، "خانه ۴۰ گره" و" پل طبیعت" در میان آن‌ها قرار داشت.

وب سایت دیجیاتو - برندگان جایزه آقاخان در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند. شش پروژه نمونه به عنوان برندگان جایزه ۲۰۱۶ معماری آقاخان معرفی شد.

پیش از این ۱۹ نامزد نهایی جایزه آقاخان در سال ۲۰۱۶ اعلام شده بودند که سه پروژه ایرانی یعنی بازسازی "خانه منوچهری"، "خانه ۴۰ گره" و" پل طبیعت" در میان آن‌ها قرار داشت. اینک پروژه " پل طبیعت" تهران از میان پروژه‌های ایرانی در فهرست برندگان شش جایزه امسال آقاخان قرار گرفته است.

این جایزه که در سال ۱۹۷۷ راه اندازی شده، هر سه سال یکباربه پروژه‌هایی اهدا می‌شود که در پاسخ به نیازها و خواسته‌های جوامعی که در آن مسلمانان حضور قابل توجهی داشته باشد، موفقیت کسب کنند. بر این اساس معیارهای این جایزه نه تنها تعالی معماری، بلکه توانایی بهبود کیفیت کلی زندگی در این جوامع را شامل می‌شود.

پروژه‌های برگزیده این رویداد به شرح زیر است:
"پل طبیعت" /معمار: لیلا عراقیان, علیرضا بهزادی

«پل طبیعت» در میان 6 پروژه برتر جهانی

پل طبیعت یک سازه سه طبقه در اراضی عباس آباد است که برای عبور پیاده از بالای بزرگراه مدرس ساخته شده است. عابران با گذر و توقف بر روی این پل شاهد مناظر شهر تهران از ارتفاع ۴۰ متری سطح زمین هستند. مساحت آن هفت هزار متر مربع است، حدود ۷۳۰ متر مربع فضای سبز و ۴۸۰ متر مربع رستوران، کافی شاپ و فضاهای تفریحی دارد. این پل دارای ۵۱۰۰ متر مربع فضای پیاده روی و یکی از بزرگ‌ترین پل‌های پیاده در خاورمیانه است که در طراحی سازه آن از جدیدترین تکنولوژی‌های ساخت سازه‌های فلزی استفاده شده است.

مسجد بیت رئوف - داکا (بنگلادش)
«پل طبیعت» در میان 6 پروژه برتر جهانی

سیستم تهویه طبیعی و بازی نور در این مسجد محلی آنرا به مکانی روحانی و سرشار از معنویت تبدیل کرده است. کارفرما بدنبال یک زندگی سخت و از دست دادن همسر و بستگان نزدیک، بخشی از زمین خود را برای ساخت یک مسجد اهدا کرد. بدنبال آن یک سازه موقتی برپا شد. پس از مرگ وی، نوه معمارش شروع به جمع آوری منابع مالی برای اتمام ساخت مسجد کرد. او طراح، کارفرما و سازنده مسجد بود. بودجه مسجد توسط ساکنان محلی تأمین شد و اکنون بعنوان محل عبادت آن‌ها استفاده می‌شود.

مرکز دوستی گایبندا - بنگلادش
«پل طبیعت» در میان 6 پروژه برتر جهانی

این مرکز آموزش روستایی با الهام از یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های باستان شناسی شهری در بنگلادش طراحی شده است. مرکز دوستی برای آموزش کارکنان یک سازمان غیر دولتی که با مردم محلی کاری می‌کنند، ساخته شده است. دفاتر، کتابخانه، اتاق‌های ملاقات، نمازخانه و اتاق‌های چای در این مرکز قرار گرفته‌اند. همچنین به منظور ایجاد درآمد فضاهای این مرکز برای ملاقات‌ها، آموزش و کنفرانس‌ها اجاره داده می‌شوند. ساختار این بنا با آجرهای دست ساز محلی، الهام گرفته از خرابه‌های باستانی ماهاستانگار در شهر بوگرا است.

چائرهوتونگ - شانگهای (چین)
«پل طبیعت» در میان 6 پروژه برتر جهانی

چائرهوتونگ منطقه ای آرام در فاصله یک کیلومتری میدان تیانمن شانگهای است. ساختمان شماره هشت در این محله در کنار یک مسجد بزرگ واقع شده است. یک مجموعه با حیاط مرکزی بزرگ که بیش از دوجین خانوار در آن ساکن‌اند. این حیاط حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال قدمت دارد و یک معبد در کنار آن قرار داشت که در دهه ۸۰ میلادی به یک مجموعه اقامتی تبدیل شد. در دهه‌های گذشته هرکدام از خانواده‌ها یک آشپزخانه کوچک در حیاط ساخته‌اند. در بازسازی این مجموعه اقامتی با هماهنگی ساکنان یک کتابخانه برای کودکان ساخته شد.

سوپر کیلن - کپنهاگ (دانمارک)
«پل طبیعت» در میان 6 پروژه برتر جهانی

سوپرکیلن یک پارک عمومی در منطقه نوربرو در کپنهاگ دانمارک است. این پارک توسط گروه هنری سوپرفلکس با همکاری گروه بیارک اینگلس و یک شرکت معماری منظر آلمانی طراحی شده و در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد.

سوپرکیلن یک مکان ملاقات و مراوده برای ساکنان محله ای که دارای بیشترین تنوع قومی و نژادی و فضای عمومی جهت ترویج و تشویق اتحاد انسان‌ها با قومیت، دین و فرهنگ‌های متفاوت است.

موسسه عصام فارس بیروت (لبنان)
«پل طبیعت» در میان 6 پروژه برتر جهانی

اثر زاها حدید ساختمان جدید دارای طراحی مدرن و نوآورانه است که در عین حال به بافت اطراف خود احترام می‌گذارد. این ساختمان به صورت معلق طراحی شده است و ساختار آن متناسب با بقیه فضاهای دانشگاه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج